Veel verdriet - Ga ik van mijn baby houden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lotte17, 18 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Het komt inderdaad straks vanzelf, maar een band opbouwen met je kindje heeft ook tijd nodig, dus raak niet in paniek als het roze wolk gevoel er niet meteen is na de bevalling.

    Ik heb ook niks met andere kinderen en vind zelden een baby schattig om te zien.
    Mijn eigen kind vond ik gelijk de mooiste van de wereld en na twee maandjes was ik tot over mijn oren verliefd.
    Nu is hij 14 maanden en is hij echt mijn alles...hij past volledig bij mij.

    De angsten die jij hebt had ik ook tijdens mijn zwangerschap.
    Word ik wel een goede moeder? Kan ik het wel? Kan ik het we liefde geven?
    Gaat mijn kindje zich wel geliefd genoeg voelen?
    Maar al deze angsten bleken ongegrond.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Tuurlijk ga je van je kindje houden. Meer dan van wie dan ook. Je ziet een deel van jezelf er in terug ook. Daarnaast zijn wij vrouwen allemaal uitgerust met oerinstinct. Je kunt het allerbeste voor je kindje zorgen, dankzij dat moederinstinct.
    Goed dat je met iemand gaat praten, en knap dat je je twijfels en angsten durft uit te spreken.
    Het feit dat je je zorgen maakt laat al zien dat je een supermama word.
    Vertrouw op jezelf en op de natuurlijke krachten om moeder te kunnen zijn.

    Als je kind geboren word, word er ook een moeder geboren. Jij bent die moeder.
     
  3. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Alle dames voor mij hebben mooi gesproken. Hier huilbaby gehad en postnatale depressie. Ze is nu bijna 6 en kan me geen leven zonder haar voorstellen. Ik houd van haar het allermeest dan van wie dan ook. Moeder gevoelens gaan diep en hier moest dat ook echt groeien! Nu alleen maar meer en meer.
     
  4. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Wat wil ik jullie onwijs bedanken. Elke keer als ik dit weer lees raak ik enorm emotioneel. De dagen schommelen qua emoties heel erg. En eigenlijk nemen mijn gevoelens en hormonen continu een loopje met mij. Soms is het zo heftig dat ik bij het besluit kom geen moeder te willen worden. Uiteraard wordt mijn partner ook weer vrij verdrietig van zulke gedachtes en uitspraken.

    Kon je soms maar even de tijd terugdraaien, of vooruit spoelen eigenlijk.... Dinsdag ga ik met de psycholoog praten. Ik moet bekennen dat ik continu op mensen hun Facebook aan het kijken ben om te zien dat zij dan 'gelukkig' zijn met hun gezinnetje. Ook kijk ik dan weer naar hun leeftijd? Mijn leeftijd maakt mij nog wel heel erg onzeker. Achteraf had ik misschien 2 jaar verder moeten zijn denk ik dan.

    Wat zou ik graag een jaar verder willen zijn nu! Dan wist ik hoe het is om moeder te zijn en of ik nu het juiste besluit neem.

    Het lijkt mij overigens heel moeilijk als de psycholoog gaat vragen of ik het kindje wel wil houden. Het is allemaal zo bewust gegaan en nu ben ik zo ongelukkig en ontevreden met mijn leven.... Dat ik alleen maar negatief denk :(
     
  5. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Onzekerheid in je zwangerschap is normaal!
    Daarbij laat de buitenwereld vaak denken dat het een grote roze wolk is.

    Ik heb ervaren dat de liefde voor je baby moet groeien! In mijn buik voelde ik nog geen liefde van ik kende de persoon in mijn buik niet.
    Na de geboorte dacht ik alleen... O mijn god! Dit is mijn kind!!!
    De liefde heeft hier echt moeten groeien.
    Je groeit vanzelf in je moederrol dat komt echt wel goed.

    Iedereen ervaart het zwanger zijn en moederschap anders en wat je ook voelt het is niet fout he!

    Je wordt echt wel een goede moeder als je je keuze’s uit een goed hart komen en je het beste met je kind voor hebt. Hoe en wat is verder niet belangrijk.

    Het komt allemaal goed! En ja alles is onwijs spannend en hoe goed je je voorbereid het is een avontuur. Maar wel een hele speciale en hele mooie.

    Hopelijk kan je het een beetje los laten
     
  6. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Goed dat je gaat praten!

    Daarbij op Facebook kijken of mensen gelukkig zijn is niet de werkelijkheid.
    Ik was daar een perfect voorbeeld van... leuke foto’s maar ondertussen had ik een zware postnatale depressie.
    Wat alleen de mensen dichtbij wisten...

    Je leeftijd vind ik eerlijk gezegd niet heel jong hoor! Mooi leeftijd om mama te worden...nu is wel iedereen in eigen ontwikkeling anders.

    Maar vergeet niet dat die hormonen met je hoofd spelen.
    Ik heb dat ook gehad ... man wat voelde ik me schuldig dat ik zwanger wilde worden, ik was geen goede moeder, had veel ruzie met mijn man en dacht dat ik alleenstaande moeder zou worden.

    Allemaal gekke gedachte’s! Ja ik had een mindere periode, nee dat maak je geen slechte moeder.
    Wat ik ongelukkig? Ja dat zeker... lag zeker niet aan mijn dochter. Ik ben daar bovenop gekomen en 3 keer raden na een jaar was ik weer bewust zwanger en mijn 2de is inmiddels 2 maandjes oud.

    Wel vind ik het goed dat je nu gaat praten met een psycholoog! Je kan dit... Zet hem op
     
  7. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Ik moet inderdaad niet meer op Facebook gaan kijken en verwachten dat ik daar antwoorden ga vinden. Wat erg dat jij zo'n nare depressie had! Ben je er weer helemaal bovenop gekomen?

    Ik ben weer wat rustiger in mijn hoofd dankzij jullie wijze woorden. Er is ook eigenlijk niemand die zegt dat het niet 'goed' komt... Terwijl mijn hoofd dat denkt! Ik laat jullie weten hoe dinsdag mijn gesprek ging!
     
  8. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik vind het al super verstandig dat je met iemand gaat praten! Echt heel knap...
    Ja ik ben er zeer zeker bovenop gekomen en snel daarna zwanger van de 2de. Erg bang om het weer te krijgen was ik maar die bleef gelukkig uit.

    Wat vervelend voor jou dat niemand tegen je zegt dat het goed komt.
    Praten met een psycholoog kan zo opluchten en geven je tips.
    Ik vond het erg fijn terwijl ik het een enorme drempel vond om erheen te gaan.
    Zorg wel dat je goed blijft communiceren met je partner over hoe je je voelt. Zodat hij zijn best kan doen jou te begrijpen.
    Dat is ook heel moeilijk voor hem natuurlijk.

    Fijn dat we je een beetje gerust konden stellen! Heel veel succes met je eerste gesprek.
     
  9. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Ik was twintig toen ik zwanger was van m'n eerste. Had nooit een kinderwens daarvoor. Vond kleine kinderen ook niet echt leuk, en begreep anderen mensen met een kinderwens niet echt. Ik had ook nog nooit een baby vastgehouden totdat ik m'n eigen baby op m'n borst gelegd kreeg. alles veranderd op dat moment. Dat is JOUW baby! Ineens was ik overwhelmed door moedergevoelens, en dat is nooit meer anders geworden. Geloof me, wanneer je voor het eerst je eigen kindje ziet, ben je door en door verliefd op de kleine.
    Knap dat je hulp zoekt. En nee, je bent echt niet te jong.
     
  10. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.685
    2.134
    113
    Niemand zet op FB foto's na een slapeloze nacht, met een huilende baby of terwijl ze eens flink ruzie maken ;)

    Ik heb t deze zwangerschap erger dan de vorige keer. Ik denk soms pfff. Waarom gooi ik nou alles overhoop wat we nu hebben?? Waarom doe ik dit? Vind ik dit kind wel leuk straks? Pff. Weer bevallen, borstvoeding, slapeloze en tenminste gebroken nachten... Toch weet indat t goed komt. Net als iedereen hier zegt, t komt vanzelf. Ik was direct verliefd op m'n ventje. Maar heb ook wel eens snachts zitten janken waarom ik er ooit in hemelsnaam naam aan begonnen was....
    Wel goed om er met iemand over te praten als je t als zo heftig ervaart. Jezelf zo ongelukkig voelen is natuurlijk echt niet de bedoeling.
    Ik was 23 toen mijn zoontje geboren werd. Ook geheel bewust en er in theorie helemaal klaar voor.
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.883
    16.221
    113
    Het komt goed, het onverwaardelijke houden van gaat zeker komen.

    Ik had een hele heftige bevalling en nadat hij eindelijk op mijn borst lag dacht ik "is dit het nou, dat houden van?" Ik voelde het niet en ik werd ontzettend bang de hormonen gierde door mijn lichaam en op dag 7 stortte ik in. Dit was niet hoe ik het voor me zag het moederschap. Na dag 3 hadden wij tot week 16 een huilbaby en hoe zwaar het ook was, mijn zoon en ik groeide naar elkaar toe. Niemand kon hem troosten zoals ik dat deed en bij niemand anders werd hij zo rustig als bij mij. Onze band werd hechter en opeens na 16 weken was het huilen over. Maar wat daar voor in de plaats kwam was de onvoorwaardelijke liefde en het 100% elkaar vertrouwen. Hij is al een tijdje heel erg één kennig naar mij toe. En stiekem ben ik daar heel trots op ( we moeten er langzaam aan gaan werken dat hij niet gelijk gaat huilen als een vreemde hem aankijkt of iets tegen hem zegt. :p), ik heb 16 weken lang zo mijn best voor hem gedaan,getroost, gedragen, gewiegd alles om hem rustig te krijgen. Het houden van is vanzelf gekomen en dat ga jij met jou kindje ook krijgen ( hopelijk sla je het huilbaby stukje over.)

    Maar jij gaat voelen wat wij nu allemaal tegen jou zeggen en over een tijd als iemand een topic opent met precies de zelfde vraag, ben jij 1 van die moeders die kan zeggen dat het goed komt en dat je deze angsten mag hebben, want moeder worden is niet niks. Maar het is de beste beslissing van mijn leven geweest, moeder worden.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  12. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Heel, heel herkenbaar. Ik vroeg me niet alleen af of ik wel van ons kindje zou gaan houden, maar ook of ik nog wel van mijn man hield. Ik vond het zó spannend. Toen ze geboren was, was ik helemaal verliefd. Tot dag 8, toen vroeg ik me ineens af of ik wel altijd van haar zou houden. Echt, hormonen... Bitches zijn het!

    Bij mijn tweede had ik het niet tijdens de zwangerschap, maar vlak na haar geboorte. Ik 'kende' haar niet. Duurde ook niet lang hoor...


    Heel erg veel vrouwen kampen met hetzelfde, je bent niet alleen.
     
  13. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Nou, dit dus. Alleen is de mijne bijna 5.
    In de zwangerschap liet ik alles maar op me afkomen, want "we zien het wel". Toen ze eindelijk was geboren, verwachtte ik het overweldigende gevoel van liefde dat me zou overspoelen. Maar het enige wat ik kon denken op dat moment was: "Jemig wat een geluid!"
    "Oh gelukkig, ze is er, nu kan ik slapen."
    En dat ze zo klein was.
    Dat gevoel van "deze is van mij" moest echt even groeien. En toen was het dus een huilbaby en werd ik (zonder dat dat opgemerkt werd) depressief. Maar zo ineens was er een moment dat ze op mijn borst lag te slapen en dat ik alleen maar kon janken omdat ik dat kleine hummeltje zo ontzettend hard nooit meer kwijt wilde.

    En nu ben ik zwanger van de tweede, totaal ongepland, dus in het begin heb ik me wel zorgen gemaakt of we snel genoeg aan het idee zouden wennen, zodat de baby zich niet ongewenst voelt ofzo.
    Maar deze zwangerschap ben ik juist helemaal in de wolken met dat kleine wezentje in mijn buik. Misschien omdat het echt definitief de laatste baby is, dat ik heel bewust aan het genieten ben.

    Overigens, ik hou niet van kinderen. Ik heb er geen hekel aan, maar heb er ook niks mee. Behalve die van mezelf. :D
     
    Emama, Marchella en Niveah vinden dit leuk.
  14. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    je moet je niet druk maken om je leeftijd 26 is een normale leeftijd hoor om een eerste kind te krijgen en je wou het toch moet je je niks van anderen aantrekken wat ze zeggen of eventueel denken is jou leven

    ik was ook 27 toen ik mn meisje kreeg

    angst is heel normaal tijdens een eerste zwangerschap en denk ook een 2e want heb daar ook last van

    ik kon ook echt niet goed met andere kinderen omgaan maar bij mn meisje ging dat vanzelf

    en de liefde voor je kindje dat komt gewoon ik heb nog nooit zoveel van iemand gehouden als van mn kleine meid die liefde wat je voelt voor je kind is onbeschrijfelijk
     
  15. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.116
    15.177
    113
    Niet alle reacties gelezen. Maar ik lees hier niks geks, vooral op hol geslagen hormonen:)
    Te jong... dat is per persoon verschillend. Ik was 26 toen de 4e kwam ;) en sommige zijn er met 35 pas aan toe om zwanger te worden (even er van uit gaande dat we vanag onze 18e kunnen kiezen wanneer we willen, andere omstandigheden als partner etc niet meegerekend).

    Bij de eerste herken ik je gevoel niet. Wel bij 2, 3 en 4. Kan ik wel ook van dit kindje houden? Zullen de andere kinderen er niet onder lijden? 4 was helemaal niet gepland, erg veel moeite mee gehad. Maar toen hij er was: total in love. Het moest zo zijn.

    Bij de 2e had ik depressieve gevoelens en zodra ik was bevallen was het over, zo bizar.
    Goed dat je hulp gezocht hebt. Probeer te gaan genieteb, het is zo'n bijzondere tijd
     
  16. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Bedankt weer iedereen. Heel bijzonder om te lezen dat jullie herkenning hebben met mijn verhaal. Ik voelde mij zo alleen. De afgelopen dagen waren onwijs wisselend. De laatste 2 dagen heb ik iets meer rust in mijn lichaam, misschien wel omdat ik vandaag naar de psycholoog ga. Ik heb echt de meest bizarre gedachtes gehad. En zoveel twijfel of dit nu echt is wat ik wil.... Wat is dat vermoeiend zeg! Ook heb ik het nog niet gedeeld aan de buitenwereld, gezien ik nog maar 10 weken ben. Wel weten mijn ouders en schoonouders ervan. Mijn moeder kan zich niet indenken dat ik dit gevoel heb. Zij voelde zich fantastisch en kreeg gelijk bij wijze van moeder gevoelens? Nou ik heb geen moeder gevoelens en baby's blijven toch nog een beetje eng/vies? En heel soms, eventjes lief?
    Gezien ik zo onzeker werd van mijn moeders reactie, heb ik ook maar besloten met haar hier niet meer over te praten want het maakt mij super onzeker. Vooral als er een opmerking komt van :'weet je echt zeker dat je dit wilt, je hele leven staat zo op z'n kop en je vrijheid is minder', en 'ik had nooit verwacht dat jij nu al zwanger zou raken, ik dacht dat jij nog wel 3 jaar minstens zou wachten.' Door mijn gevoelens twijfel ik al zo of dit is wat ik wil en kan ik niet meer bij het idee komen waarom ik bedacht heb dat het mij leuk lijkt om een gezinnetje te krijgen met mijn man.

    Gelukkig is hij onwijs begripvol en lief voor mij. Hij heeft totaal niet deze angsten en verzekerd mij er niet er alleen voor te staan. Misschien zie ik gewoon ook wel heel erg tegen het eerste jaar op? Of überhaubt door deze grote wijziging in m'n leven... Ik ben een enorme zekerheidszoeker en wil weten hoe een situatie kan uitpakken. Daarom ben ik misschien wel zo onzeker.

    Wat mij trouwens onzeker maakt over het leeftijd komt denk ik omdat ik in een organisatie werk met carièrre tijgers. De gemiddelde leeftijd is toch snel wel rond de 30+ bij het krijgen van kinderen.

    Ik zal jullie weer een update geven na de psycholoog.

    Bedankt lieve mensen!
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Klinkt zo herkenbaar.
    Ik was pas 20 toen ik zwanger was van mijn eerste, heb me de hele zwangerschap depri en verdrietig gevoeld en was bang dat ik het niet zo kunnen en dat ik het helemaal niet leuk zou vinden. Had ook 0,0 ervaring met baby's en vond kinderen überhaupt niet leuk.
    Toen ik beviel duurde het best even voordat ik in mijn moederrol zat, vond alles heel erg wennen en sommige dingen ook best spannend.
    Dat is uiteindelijk goed gekomen, maar vind het goed dat je met iemand gaat praten... Had ik misschien ook beter kunnen doen destijds.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toen ik 20-weken zwanger was van onze oudste, ging op kraambezoek. Daar heb ik, ik houd je niet voor de gek, voor het eerst in mijn leven een baby vastgehouden. Tot die tijd heb ik het altijd beleefd afgeslagen om een baby vast te houden. Ik ben geen baby-mens. En in alle eerlijkheid... ik vond het ook eng. Maar ja, als je daar zelf met je groeiende buik zit lijkt het ineens een goed idee om toch eens te oefenen. Nou, de baby is door de moeder in mijn armen gelegd en ik heb stokstijf stil gezeten tot ik aan iemand durfde te vragen "uhm... kun je hem even pakken, ik wil graag mijn thee opdrinken."

    Dat was niet echt een veelbelovende of geruststellende ervaring, maar inmiddels kan ik er hartelijk om lachen. Want een week of 20 later zat ik zelf als een pro met onze eigen baby. Ik kon de eerste dagen niet goed lopen, maar het optillen, vasthouden en voeden van de baby was geen probleem. Na een week liep ik onbevreesd met een baby in mijn armen de trap op en af. Ik kon borstvoeding geven en een boterham smeren en opeten tegelijkertijd. Lekker met zo'n glibberig nat klein wurmpje onder de douche. Alsof ik nooit anders gedaan had.

    Ik weet niet hoe dat werkt. Is het toch een soort aangeboren instinct? Leer je het van de kraamverzorgster? Of is het gewoon dat je het doet omdat het moet? Geen idee. Maar het gaat echt vanzelf.

    En hoewel de kraamweek voor mij lichamelijk gezien echt geen roze wolk was, heb ik wel volop van onze zoon genoten. Ik ben niet zo'n "ik was meteen tot over mijn oren verliefd"- moeder. Ik hield gelijk van hem, maar moest ook wel een beetje wennen / kennismaken. En daarmee groeide mijn liefde alleen maar!

    Ik ben nog steeds geen babymens. In alle eerlijkheid; ik vind ze saai. Schattig? Jep, ongeveer 15 seconden en dan ben ik er wel weer op uitgekeken. Maar zeker bij de oudste heb ik volop van de babytijd genoten. Het is allemaal zo nieuw en je baby verandert zo snel. Ik vond dat echt fantastisch om van zo dichtbij mee te maken.

    Ik snap je zorgen wel. Als je nog geen kinderen hebt, is het gewoon onmogelijk om je voor te stellen hoe het is om straks moeder te zijn. Groot stuk onbekendheid & onzekerheid dus. Tel daar een lekkere dosis hormonen bij op en het feest is compleet. Maar ik garandeer je: zoals jij je nu nog geen voorstelling kunt maken van hoe het straks is; straks kun jij je eigenlijk nauwelijks meer indenken hoe het was zonder kindje. Ik stond daar toen in ieder geval van te kijken. Binnen een paar dagen was het gewoon 'het nieuwe normaal'. Dat hoor ik van veel jonge moeders om me heen. En het is niet altijd makkelijk, maar ik zou mijn kinderen en de hele ervaring van 'moeder zijn' echt niet willen missen.
     
  19. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Hi Zonnebloem92, Na hoeveel weken begon je te wennen? En duurde het lang tot je van je kindje hield? Ik voel mij nog steeds onwijs verdrietig/neerslachtig en paniekerig. Heb al wel gesprekken gehad met de psycholoog, maar het idee beangstigt mij zo. Alles ratelt door mijn hoofd. Dat abortus soms zelfs in mijn gedachte omhoog schiet.

    Ik ben toen ik 17 was ooit depressief geweest en mijn paniek en 'ik weet niet meer wat ik moet doen' momenten zijn nu weer zo aanwezig. Wat zou ik veel voorover hebben om iets te genieten van de zwangerschap of rust te krijgen... Ik WIL namelijk heel graag achter mijn zwangerschap staan, maar dat lukt nog niet.

    Overigens geeft het mij wel rust als ik zulke reacties krijg. Dan lijkt het misschien toch allemaal goed te komen?

    Dubbel: aan de ene kant zie ik mijzelf gewoon NIET als moeder en aan de andere kant lijkt het mij super leuk naar de kinderboerderij te gaan of te zwemmen met een kleintje. Of ik zie mijzelf al volgend jaar met een babywagen en mijn man over de kleedjesmarkt (koninginnedag) waggelen..

    Wat is dit dubbel??
     
  20. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Haha precies zo ben ik dus. Zou jij mij nu een kindje in de armen leggen, dan raak ik in paniek en doe ik mijn best het 'leuk' te vinden, maar dat is gewoon niet zo. Wat bijzonder dat het bij iedereen zo vanzelf ofzo lijkt te gaan als ware? Het is echt onmogelijk voor sommige mensen inderdaad om in te beelden hoe het is om je 'eigen' kind te hebben en er gek van te worden. Mijn man zegt ook vaak tegen mij :'het is niet zomaar een kindje, het is JOUW kindje' ... Maar ook dat kan ik niet beseffen. Alsof er zomaar iets uit mij komt straks en ik daardoor benauwd raak.

    Ik ga zo hard duimen dat ik in dezelfde situatie als jij kom!
     

Deel Deze Pagina