Veiliger messenger omgeving voor kinderen (en ouders)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 16 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 6 heeft sinds kort een tablet. Nu zou ik daar graag ook een soort "whatsapp" opzetten, maar dan wel een berichten service waarbij ik een dikke vinger in de pap heb. Ik wil kunnen bepalen wie er als contact toegevoegd wordt en zijn chats kunnen meelezen (liefst vanaf mijn eigen apparaat).
    Het lijkt me een leuke manier om hem wat meer aan het lezen te krijgen. In eerste instantie wil ik alleen onszelf (ouders) toevoegen. En als ze het leuk vinden misschien grootouders. Op termijn eventueel vriendjes. Maar ik wil kunnen blijven bepalen met wie hij contact heeft.

    Bestaat zo'n app en zo ja: waar vind ik hem? Google heeft me nog niet echt verder geholpen.
     
  2. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Netmama vindt dit leuk.
  3. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Het enige dat ik zo snel zou kunnen bedenken is facebook messenger. Je kan een profiel onzichtbaar maken en inloggen op verschillende plekken tegelijk. Verder heb ik er weinig verstand van.
     
  4. Ankjepankje

    2 jan 2010
    26
    1
    3
    NULL
    NULL
    Mijn dochter gebruikt idd messenger hiervoor. Enig nadeel vind ik dat je wel eerst een FB profiel moet aanmaken, maar daar doen we verder niks mee. Ik kan meekijken door op mijn telefoon/tablet ook ingelogd op haar messenger te zijn.
    En je hebt geen telefoonnummer nodig zoals bij whatsapp.
     
  5. jupke

    jupke Niet meer actief

    Ik heb echt met verbazing je bericht gelezen.

    Waarom zou je een kind van 6 een tablet geven?
    En dan met een Messenger?

    Motiveren om meer te lezen? Geef dat kind een boek.

    Of ben ik nou zo ouderwets?

    Mijn oudste wordt in aug 8. Die is nog nooit in de buurt geweest van een tablet/telefoon oid. Tenzij op school.
     
    Ysabella, Pinkblossom, puzzelstukje en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Prima dat jij dat niet doet, maar veroordeel de keuze van een ander dan niet.


    Ik zou dan idd voor messenger van facebook gaan. Profiel goed op prive zetten, en alleen bekenden toevoegen.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Facebook gaat hem niet worden. Hij is nog lang geen 13. Bovendien wil ik in eerste instantie zelf met hem chatten en later eventueel grootouders en eventueel vriendjes kunnen toevoegen. Die hebben ook geen facebook. Ik zoek nog even verder.
     
  8. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Veroordelen?
    Ik lees alleen maar vragen...

    Ik heb verder geen tips. Mijn kinderen krijgen met 12 jaar een smartphone en gaan dan gebruik maken van Facebook, app ed.
    Zonder wachtwoorden en ik kan overal meelezen als ik dat wil.
    Tot nu toe gaat t goed.
     
    jupke en Bloem2310 vinden dit leuk.
  9. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn dochter heeft gewoon whatsapp op mijn oude telefoon. De enige nummers die ze heeft zijn van degene die ik er in heb gezet. Op haar tablet heeft ze zoiets niet. Maar ik kan wel ten alle tijden kijken wat er gedaan wordt en wat ze op YouTube kijkt omdat ze op mijn Google account zit.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Brinta

    Brinta Fanatiek lid

    9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Dan zal ik wel een hele ontaarde moeder zijn, mijn zoon had met 2 jaar al zijn eigen tablet.

    Ik vind het wel een goed idee om je zoon zo beter te leren lezen TS, helaas geen tips voor een Messenger. Je kunt tegenwoordig wel whatsappen via internet. Misschien is het een optie om whatsapp te koppelen met internet zodat je op z'n tijd in kan loggen om te zien wat er allemaal gebeurd en gezegd wordt?
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Hier had onze dochter toen ook al een tablet, helemaal zelf bij elkaar gespaard en ontzettend trots erop. Ze doet er spelletjes op en kan op die manier (via messenger) contact houden met haar tante en neef in Amerika en met een nicht en een neef in Brielle. Ik vind het juist fijn om hier jong mee te beginnen, ze accepteren gewoon dat je je er mee bemoeid en vinden het heel normaal dat mama even alles nakijkt om te zien wat ze uitspoken op hun tablet. Tot nu toe geen problemen mee gehad, onze zoon is veel actiever op facebook (met klasgenoten), heel af en toe kom ik een geliked berichtje tegen van mijn schoonzus waarvan ik dan een pagina blokkeer omdat ik vind dat mijn zoon met berichten over dierenmishandeling (en dan vooral de reactie's eronder) niets kan.

    Daarbij krijgen ze allebei digitaal huiswerk wat ze dus kunnen maken op hun tablet
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor whatsapp heb je een telefoonnummer nodig. Dat vind ik nog ene brug te ver. En ik laat hem niet op mijn eigen whatsapp. Dan kan hij ook alles meelezen wat ik stuur en krijg.

    Ik heb gisteren en vanochtend verder gezocht en heb diverse apps geïnstalleerd en er weer afgegooid. Uiteindelijk staat bij ons allebei Monster Messenger erop. Hij zit nu op de wc en mocht het even van mij uitproberen. Nu krijg ik allemaal liefdesverklaringen van hem, haha.
     
    Janna, DastyQueen, In your eyes en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Goede tip! Wij mailden voorheen, maar heb net monster messenger geïnstalleerd en dat ziet er een stuk handiger uit!
     
  14. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Leuke app zeg. Ik heb m geïnstalleerd op de iPad. Ik krijg inderdaad ook hele liefdesverklaringen :D hoe lief en grappig ik wel niet ben haha. Ik heb m goedgekeurd :D
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Zoon is erg enthousiast over Monster Messenger. Hij heeft vakantie en wij ook half (onderwijs). We werken dus nu om de beurt een dagje op school, in relaxed tempo dus dan is het wel mogelijk om even een berichtje te sturen tussendoor. Hij vindt het geweldig.

    Inmiddels zijn mijn ouders ook toegevoegd. Leuk als we straks op vakantie zijn. Het viel me wel op dat nadat ik mijn vader had toegevoegd op mijn account, dat ik heb aan het account van mijn zoon kon toevoegen zonder dat ik vanaf mijn account toestemming moest geven. Wel waarschuwt Messenger om alleen personen toe te voegen die je in het echte leven kent, maar dat is in het Engels dus schiet voor ons niet erg op.

    Verder kan ik vanaf mijn apparaat niet meelezen met de berichten van mijn zoon. Nu voel ik op dit moment de behoefte nog niet zo (aangezien alleen man en ik + mijn ouders er nog op staan.) Mocht het zo zijn dat daar ooit vriendjes bij komen, dan zal ik dus alleen mee kunnen kijken via zijn apparaat. Nadeel is wel dat de gesprekken gewist kunnen worden. Bij misbruik kun je dus te laat zijn. Het schijnt dat je ze dan nog wel bij de app-maker kunt opvragen.
    Natuurlijk is dit ook een kwestie van opvoeden / loslaten / vertrouwen. Maar ik had iets meer controle wel fijn gevonden. Natuurlijk moeten kinderen ermee om leren gaan, maar dat doe ik liever door te beginnen met veel controle en dat af te bouwen.
     
  16. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Whatsapp kan wel gewoon op de tablet. Mijn ouders hebben daarvoor hun huistelefoon nummer gebruikt.
    Mijn zoon gebruikt Facebook Messenger, maar alleen als wij in de buurt zijn want hij weet het wachtwoord van zijn eigen account niet, en dat wil ik voorlopig nog zo houden. :D
     
  17. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier gebruikt mijn oudste zoon wel fb messenger. Hij heeft alleen bekenden in zijn contactpersonenlijst en stuurt eigenlijk alleen naar ons, vriendjes, neefje en opa en oma berichtjes.

    Facebook zelf doet hij eigenlijk niets mee..
     

Deel Deze Pagina