verdriet over nare opmerkingen over/tegen dochter

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 16 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    #1 tuc, 16 sep 2017
    Laatst bewerkt: 16 sep 2017
    Pfff weet geen goede titel, maar goed.
    Niemand van jullie kan hier ook iets aan veranderen maar ik ben het dan iig kwijt.

    Onze dochter is soms wat apart denk ik. Of iig zien anderen dat zo denk ik. Voor ons is ze gewoon ons kind. Ze werd altijd gezien als een welbespraakte enthousiast super vrolijke peuter/kleuter. En eigenlijk is er in haar gedrag niks veranderd, alleen is ze ouder geworden. Inmiddels weten wij ook dat ze ADD heeft en dat verklaart een hoop van haar gedrag. Sociaal emotioneel loopt ze wat achter. Ze wordt bijna 9 en is nog steeds zo'n super enthousiaste spring in het veld. Vooral op dagen zoals vandaag, als we met meerdere mensen samenzijn is dat voor haar heel druk en chaotisch. Ze trekt zich dan niet terug maar trekt alles uit de kast. Ze wordt in haar hoofd zo overprikkeld en uit dat zo. En hoe ouder ze wordt hoe meer dat tot onbegrip leidt bij sommige bekenden/familieleden. Blijkbaar wordt van 8/9 jarigen wat anders verwacht. En dat leidt ook tot vervelende opmerkingen tegen/over haar in haar bijzijn.
    En dat maakt mij ongelooflijk verdrietig, het doet zo'n zeer. Als ik het typ zit ik gewoon weer te huilen.
    Ja ik wordt ook wel eens doodmoe van haar haha dat kunnen jullie je vast voorstellen;) maar welke ouder niet:)
    Ze is voor mij gewoon perfect zoals ze is, zo lief, sociaal en begaan met anderen. En dat chaotische, tja, dat is gewoon wie ze is. Maar ze kan er gewoonweg niks aan doen en dat er dan commentaar komt doet zo'n pijn. Ik weet niet of ze het meekrijgt, soms gaat er nl een hoop langs haar heen. Maar wat als ze het wel mee krijgt? Ze zal dat moeten leren denk ik, maar het is ook nog maar een kind van 8 die sociaal emotioneel meer een kleuter is.
     
  2. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik denk dat ik er op een later moment terug zal komen bij diegene die onbegrip toont. En ze het proberen uit te leggen en ook vertellen dat als ze bepaalde dingen zeggen het kwetsend kan zijn voor je dochter maar ook voor jou.
    Je dochter kan er misschien nu nog niet van wakker liggen maar misschien over een paar jaar wel.
    En opmerkingen tuurlijk zal ze daar mee moeten leren dealen maar je mag van mensen die dicht bij je staan best wel wat begrip verwachten.
    En mensen hoeven niet alles te zeggen wat ze denken toch?
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Laat het gaan. Bij een kind dat anders is dan de standaard zul je dit vaker tegen komen. En ja dat doet pijn maar oneindig uitleggen dat frustreerd ook enorm. Ik denk tegenwoordig hij/zij weet niet beter. Fijn voor diegene dat ze dat niet hoeven weten. Ik weet hoe fantastich mijn kind is
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Nou, ik zou het niet altijd laten gaan. Als het mensen zijn die jullie kennen of regelmatig tegenkomen (ouders van klasgenootjes, familieleden of vrienden). Zou ik juist uitleggen wat er met haar aan de hand is. En wat jullie doen om haar daarbij te helpen. Daarmee kan je juist begrip krijgen in plaats van vervelende opmerkingen.

    Als men een ouder kind zie dat ongepast of storend gedrag vertoont dan denkt men al snel "die ouders mogen wel eens gaan opvoeden" of "wat is er met dat kind aan de hand". Terwijl de reactie en gedachtengang heel anders zal zijn als mensen weten wat er is! En hoeveel moeite jullie en je dochter hiermee hebben.

    Daarnaast neem ik aan dat jullie en/of je dochter ook hulp krijgen om hiermee om te gaan en haar gedrag aan te passen. Anders gaat ze later tegen veel problemen aanlopen.
     
  5. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Misschien weet ik straks nog wat ik precies moet zeggen, maar nog even niet. Voor nu even, knuffel.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Weten die mensen ook dat ze ADD heeft? Ik heb een nichtje met Asperger (al heet dat tegenwoordig niet meer zo geloof ik) en iedereen weet dat en iedereen accepteert hoe ze is, want ze heeft soms (behoorlijk) haar nukken. Maar het is een schat en iedereen kan gelukkig door haar buien en eigenaardigheden heen kijken.
     
  7. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Wat ontzettend rot voor jullie. Ik vraag me ook af of die mensen weten dat ze ADD heeft? En wat de opmerking dan zijn?

    Ik zou hier ook erg verdrietig van worden en ook al is de beste aanpak misschien om te denken "ze weten niet beter", ik zou daar veel moeite mee hebben.

    Ik zou wel weglopen uit de buurt bij diegene en lekker met mn dochter even knuffelen ofzo. Het hangt een beetje af van de situatie en de zwaarte van de opmerkingen.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Ja dat weten ze absoluut. Het gaat o.a. om familie die precies weten wat eraan aan de hand is. Maar dat lijken te vergeten ofzo.
     
  9. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Daar sta ik echt versteld van. Het zou voor mij wel een reden zijn die personen zo veel als mogelijk te ontwijken en anders één op één heel stellig mededelen dat je dat soort opmerkingen niet meer wilt horen in het bijzijn van je kind.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Qua opmerkingen: beetje moeilijk uit te leggen omdat ik het niet te herkenbaar wil maken. Maar ze heeft bepaalde gewoonten om structuur te creeëren voor zichzelf en typische interesses.
    Je kunt het vergelijken met wanneer een kind met ASS een koptelefoon draagt voor te veel prikkels en dat iemand dan zegt: halllo gezellig dat je dat ding op hebt.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Het overgrote deel van onze familie en bekenden reageert idd ook zo gelukkig. Ze weten dat ze wat meer tijd voor dingen nodig heeft en ze snel bang is. Hebben geduld voor haar en accepteren dat ze in sommige dingen anders is dan anderen. Vragen ook aan mij: goh hoe is dit of dit gegaan als ze bv op school iets moest doen, of voor het eerst ergens heen moest ofzo.
    Maar je hebt uitzonderingen helaas.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat vind ik echt erg dat ze zo reageren terwijl ze ervan weten. Hier in de familie gelukkig echt niemand die opmerkingen maakt. Als mijn nichtje met Asperger nog 3 keer een knuffel wil geven omdat ze voelt dat dat moet knuffelt iedereen gewoon nog een keer extra en niemand zal er iets van zeggen. Je ziet bij haar ook wel dat het dwangmatig is maar iedereen weet dat het bij haar hoort. Zou mensen er zeker op aanspreken (achteraf of misschien ook wel op het moment zelf, ze even apart nemen dan. Mijn nichtje zou zich echt rot voelen als haar moeder en public mensen erop aan zou spreken. Maar ik weet niet in hoeverre jouw dochter zich ervan bewust is dat ze 'anders' is.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Nou dat laatste weet ik dus ook niet precies. Het lijkt alsof ze alles langs haar heen laat gaan en in al haar enthousiasme dat niet eens hoort. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.

    Het probleem is dat deze dingen minder opvallen dan het dwangmatige van een kindje met ASS. Ze loopt bv continue met een opschrijfboekje en een pen rond, dat heeft ze gewoon graag bij zich. Ze valt daar ook niemand mee lastig. Maar als we in een speeltuin zijn ofzo krijg je een opmerking als: we zijn hier toch om te spelen, schrijven kun je thuis ook.
    Ook wel opmerkingen die echt aangeven dat ze als "irritant" gezien wordt. Maar net als bovenstaande dat snap ik gewoon niet, waarom moet je daar iets van zeggen? Ik voel dus niet de behoefte om uit te leggen dat ze veel prikkels krijgt in zo'n speeltuin en dat wanneer ze zoiets bij heeft dat dat een fijne gewoonte is voor haar. Big deal, ze neemt dat mee, laat dat kind.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Van dat boekje snap ik ook echt niet dat mensen daar iets van zeggen, waarom inderdaad? Niemand heeft daar toch last van. Kijk als ze druk is kan iemand er misschien iets van zeggen, net zoals je bij andere kinderen er iets van zou zeggen, ik vind wel dat kinderen, ook al hebben ze add of ass, moeten proberen rekening te houden met anderen. Maar ik weet ook goed dat dat niet altijd lukt en dat zou zeker familie moeten kunnen begrijpen.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dikke knuffel meid!

    Wat een rotsituatie, en ik begrijp heel goed hoeveel pijn het doet als juist mensen die dichtbij je staan zulke reacties kunnen geven.

    Wij hebben de meest bizare en pijnlijke opmerkingen gehad mbt vroeggeboorte, achterstand in de ontwikkeling tov welbekende lijntjes, en intussen een zoon die zich niet altijd sociaal wenselijk weet uit te drukken.
    Ook tegen het kind zelf idd.

    Ik heb geleerd om heel eerlijk te reageren. Om tegen die mensen recht in het gezicht te zeggen wat hun opmerking mijn en mijn kind doet.
    Niet mijzelf gaan verontschuldigen of uitleggen, maar mijn gevoel op tafel gooien:
    ' weet je hoe kwetsend het voor mij is wat je net zei?'

    Sterkte en een dikke knuffel#
     
    DastyQueen en Blijdorp vinden dit leuk.
  16. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Dit is ook heel rot. Vooral omdat de kans er is dat je dochter het wel meekrijgt.

    Mijn dochter is weliswaar jonger maar ook bij haar hebben we geregeld opmerkingen gekregen van familie waarbij mijn dochter vergeleken werd met andere meisjes van haar leeftijd en mijn dochter altijd slechter uit die vergelijking kwam. Voor de beeldvorming: dochter ziet eruit als elke andere 3 jarige, motorisch is er voor buitenstaanders ook niks te zien. Maar ze kan niet praten en heeft een algehele ontwikkelingsachterstand van een jaar. Eerst liet ik het langs mee heen gaan maar dat trok ik zelf niet. Toen ben ik gaan zeggen waar het op staat en dat luchtte op. Uiteindelijk heeft het bij de betreffende familie redelijk geholpen en elke keer dat er weer zo'n opmerking komt dan geef ik een opmerking terug. Nu kan dat nog waar mijn dochter bij is, binnenkort niet meer denk ik. Maar dan zou ik het doen als dochter even naar de wc is oid.

    Het gebeurd mij ook wel eens op school of een speeltuin dat er een opmerking gemaakt wordt over mijn dochter. Vrijdag nog op school door ouders die niks van mijn dochter weten. Dochter had een gezicht moeten plakken maar het oor zat op het voorhoofd, dat was niet goed volgens die mensen. Dan zeg ik dat mijn dochter gewoon heel artistiek is met een ondertoon dat "kop dicht" zegt. Of als een vreemde een gesprek met mijn dochter begint, ik dochter help met het gesprek en die vreemde het uit mijn dochters mond wil horen. "Nou mevrouw dat gaat moeilijk want ze kan niet praten." Dan druipen ze wel af. Zo zijn er wel meer voorbeelden, ouders die hun kind weg halen bij mijn kind omdat dochter niet het gewenste gedrag vertoond etc. Het kan mij nog steeds kwetsen, maar wel minder. Ik heb ervaren dat het nooit makkelijk wordt maar je huid wordt wel dikker.

    En het belangrijkste: voor al deze mensen die zulke dingen doen of zeggen, zijn er minstens 10 mensen (zowel vreemden als bekenden) die mijn dochter leuk vinden om wie ze is. Vreemden die het schattig vinden dat mijn dochter hun kind een knuffel wil geven terwijl ze het kindje nog niet kent en bekenden die gewoon meegaan in de routinematige dingen die mijn dochter nodig heeft omdat het bij haar hoort. En ook daar zijn nog veel meer voorbeelden van :)
     
    Blijdorp en suus1983 vinden dit leuk.
  17. Logan

    Logan Niet meer actief

    Gelukkig geen ervaring als moeder hiermee maar wel herkenning. Vanwege privacy ga ik niet te veel vertellen maar het is zó rot. Zeker als het naasten zijn waarvan je gewoon verwacht dat het juist niet gebeurd.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Voor mij wel fijn dat er herkenning is, maar eigenlijk ook erg dat het bij jullie ook gebeurd.
    Hoewel ik ook in persoon totaal niet op mn mondje gevallen ben vind ik het moeilijk om er een gepaste reactie op te geven. Omdat ik niet elke keer gefrustreerd over wil komen en ook omdat ze er vaak zelf bij is en ik wil er niet nog meer de nadruk op leggen.
    Wat ik nu vaak probeer is een antwoord te geven waarbij ik hetgene dat als negatief bestempeld wordt een positieve draai geef. Bv het voorbeeld dat @Bailief geeft over het gezicht dat verkeerd geplakt is: dat is gewoon kunst.
    Of wanneer ze weer 1,5 uur in 3 kwartier probeert te kletsen: ach ZIJ is tenminste altijd vrolijk en reuzegezellig. Waar dat "zij is" met een ondertoon slaat op het gezeur van degene waar het tegen bedoeld is;)

    Wat wel helpt is dat er ook juist mensen zijn die benoemen wat er zo leuk aan haar is. Ik geloof dat de juf af en toe knettergek van haar wordt, maar als ze een dagje ziek is zegt ze dat het gewoon saai was zonder mijn dochter;)
    Zo ook 2 moeders van vriendinnetjes, die vinden haar zo gezellig en spontaan: een genot om in huis te hebben:)
     
  19. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Geen ervaring als moeder maar wel een partner met adhd.
    Hij gaf ook altijd aan dat de opmerkingen in zijn jeugd vaak heel rot waren en dat alles en iedereen er eigenlijk op gebrand is om alles te moeten onderdrukken wat niet past bij de 'normen' in de maatschappij.
    Hij heeft zich ook heel lang geëxcuseerd bij mij en mijn familie als hij weer eens chaotisch was of was zo bezig om tijdens gesprekken maar niemand te onderbreken in zijn enthousiasme dat hij uitgeput was na een dag familiebezoek.
    Nu neemt hij zijn telefoon mee en als het teveel wordt dan gaat hij daar mee aan de slag om zich even af te sluiten..ook dan krijg je natuurlijk opmerkingen..Achja...
    Het is heel triest dat het allemaal zo werkt, terwijl dat juist de dingetjes zijn die iemand uniek maken.
    Ik hoop dat ze heel erg lang haar onschuld houdt en zich later van niemand wat aantrekt.
     
  20. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik heb zelf ADD, ik kan me voorstellen hoe jouw dochter is. Hoewel ik zelf niet emotioneel achterliep was ik wel nog heel speels. Als 13 jarige speelde ik nog met Barbies. Heerlijk die fantasie!

    Ze zal de opmerkingen vervelend vinden. Ze is vast niet dom, dus ze voelt heus wel dat mensen haar anders zien, en sowieso voelt ze dat zelf wel want zij leeft tenslotte met ADD.
    .. nu klinkt dat wel erg negatief, maar zo is het ook weer niet hoor :)
    Mij konden opmerkingen niet heel veel schelen. Ik had een redelijk goed zelfbeeld, ik wist wie ik was.

    Tipje: Werk aan het zelfbeeld van je dochter. Als zij weet wat ze waard is dan maken kutopmerkingen minder uit. Iedereen is anders, jouw dochter is niet minder!
     

Deel Deze Pagina