Verhuizen naar buitenland

Discussie in 'De lounge' gestart door Strandbal, 21 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hallo dames


    Ik weet dat jullie vast ook niet kunnen helpen. Maar ik kan niet stoppen met denken dus ik moet het toch kwijt. Het zal een lang verhaal worden denk ik..:oops:

    Zoals jullie misschien wel weten, mijn schoonouders wonen in Turkije.
    Nu belde mijn schoonmoeder 2 dagen terug. Ze hebben in het dorp waar ze wonen nog een stuk grond. Dat wist ik al natuurlijk. In oktober veranderen de regels waardoor je nog maar heel moeilijk een huis kan bouwen in het dorp. Dus mijn schoonouders willen ons helpen om een huis te bouwen daar. In ieder geval zodat de buitenkant voor oktober staat, want het moet voor oktober klaar zijn. De binnenkant kan later ook.
    Maar ze zijn ook geen miljonair dus we moeten zelf ook financieel bijdragen. De enige mogelijkheid is dat ik dan met de kinderen naar Turkije ga. En dan mijn man later komt, hij heeft hier een eigen bedrijf. Wij hebben hier niet genoeg om ook een deel te sparen om een huis te financieren.
    Als ik daar heen ga zullen we het wel goed hebben. Geld van hier is daar 5x zoveel waard, dus als mijn man nog een tijd hier blijft voor zijn werk kunnen we veel sparen.
    Ik kan daar ook werken, mijn schoonzus werkt voor een bedrijf waar ze nederlands sprekende mensen nodig hebben, dus ik kan ook gewoon werken.
    Er is daar familie die allemaal nl spreken want die zijn 1-2 jaar terug verhuisd dus ik zal niet vereenzamen.
    Ik heb daar dan een huis 2x zo groot als hier met een stuk grond, voor de kinderen zal het allemaal super zijn.
    Het probleem is dat we snel een beslissing moeten nemen en we niet rustig kunnen nadenken. Tegen de tijd dat ik op vakantie ga moet de beslissing al genomen zijn dus ik kan niet aankijken of het me echt zal bevallen.

    Hier wonen we op een flat, we zijn niet rijk en kunnen redelijk rondkomen. Maar moeten wel oppassen met wat we uitgeven.
    En nu weet ik niet wat ik moet doen. Als we dat gaan doen ben ik bang dat we spijt krijgen, maar als we het niet doen ben ik ook bang dat we spijt krijgen dat we de kans niet hebben gegrepen. Ik heb nooit plannen gehad om te emigreren en ik weet niet of ik nl wel wil verlaten.

    Ik heb er gewoon hoofdpijn van door het denken.
     
  2. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.534
    731
    113
    Ik zou het doen ... waarom ... omdat je nooit spijt kan hebben van dingen die je hebt gedaan maar wel van dingen die je niet hebt gedaan. Als je weer verder gaat en gaat kijken hoe het leven buiten NL is dan kun je altijd weer terug naar waar het ook goed was ...

    Nu moet ik wel eerlijk zijn ik sta op het punt terug te gaan naar NL maar ik heb hier geen familie en dergelijke dus dat speelt mee.

    Ik zeg doen. Je geeft jezelf en je kinderen zoveel mee door twee culturen te leren!

    Sterkte met de beslissing.
     
    Irisje24, Lamode, Noorie en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ik zou het ook doen. Ik zou liever 'spijt' hebben van iets wat ik wel heb geprobeerd dan van iets wat ik nooit een kans heb gegeven. Ik ben jaloers op je, ik was morgen al vertrokken!! Ik droom er al jaren van om te emigreren:roflmao:
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    Hoe zit het daar met het schoolsysteem, de (dorps)cultuur, het weer/landschap, wetten en regels, de taal. Staat dat je allemaal aan?

    Werk is belangrijk, geld ook, maar als je je niet thuisvoelt in de cultuur dan kan het heel moeilijk zijn. Je kinderen zullen ook opgroeien in die cultuur met de taal en alles wat daarbij komt kijken.

    Enne.. Erdogan he, die zou ik niet als president willen, maar dat is een andere discussie :p

    Het zal vast een hele rijke ervaring zijn, maar onderschat het niet. Emigreren kan ook heel zwaar zijn. Vakantie is heel anders dan wonen. Echt 1000% anders.
    Maar je zult denk ik niet weten wat de beste keuze is totdat je erin springt. Het is direct kopje onder en dat is heel spannend en leuk en eng :)

    Veel succes in het maken van een keuze!
     
    owly, Paardenbloem, Uuz en 13 anderen vinden dit leuk.
  5. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Qua wonen en werken klinkt je verhaal erg aantrekkelijk en had ik direct ja gezegd!

    Maar er is natuurlijk ook een andere kant van het verhaal.
    - school en toekomst voor de kinderen. Sta je achter het schoolbeleid daar? Hebben ze Nederlandse paspoorten? Kunnen ze makkelijk naar NL om bijvoorbeeld te studeren?
    - cultuur. Ik kan me herinneren dat jij zelf niet turks bent (klopt dat?). Hoe ga je om met de cultuur? Is het leuk voor een vakantie, maar wordt je het niet zat om er constant in te leven?
    - familie en vrienden. Kan je je Nederlandse kring missen? Hoe ga je om met familie gebruiken, wil je daar volledig aan toegeven? (Mijn vriend komt uit het buitenland en ik word soms gék van alle verwachtingen, verplichte kopjes koffie, stomme tradities, ouderwetse man-vrouw verhouding).
    - je kan nu veel sparen als je man in Nederland werkt en jullie in turkije wonen. Maar als je man straks stopt met zijn Nederlandse baan, kun je dan nog goed rondkomen van een Turks salaris? Want dat salaris wordt dan ook lager.

    En wat @KleineLai ook zegt: vakantie is zó anders! Ik woonde in het land van mijn vriend als rijke Nederlander. Ik dacht dus dat ik er ook wel samen met mijn vriend kon wonen. Maar dat is zo tegengevallen!
    Want ik was niet meer een rijke Nederlander, maar ik leefde net als de locals in een klein flatje. Van ons salaris konden waar daar rondkomen, maar een ticket naar Nederland was bijna 3 maandsalarissen. Ik kon me dus eigenlijk niet veroorloven om zo maar terug te gaan voor familie en vrienden. En dat hakte er echt wel in...
     
    Paardenbloem, Uuz, fanona en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Je heb het niet over je eige familie en vrienden.. als je hun niet te erg zou missen zou ik het ook doen!

    Ik zou zelf ook graag willen emigreren maar door dat mij man niet zonder zijn andere 2 kinderen kan blijven wij in Nederland.
     
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    Wettelijk gezien mag dat toch ook niet? En je moet het ook niet willen inderdaad.
    Misschien wanneer zij meerderjarig zijn of duurt dat nog heel lang? :)
     
  8. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Met mijn eigen familie ben ik niet zo hecht. Alleen met mijn ouders en mijn zus en broertje. De rest zie Ik zie ze nooit alleen met verjaardagen oid.
    Met mijn schoonfamilie ben ik hechter.
     
  9. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @NavyCrimson91

    Dat zijn dus ook punten, vooral vakantie is anders. Daar ben ik me ook van bewust.
    Omdat we weinig tijd hebben om te beslissen maakt het zo moeilijk.
    Het is niet zo dat dit over 5 jaar bijv. ook altijd nog kan.
    Het dorp is beschermde grond daardoor word het bijna onmogelijk om nog wat neer te zetten.
    Dus het is een beetje nu of nooit...
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    kan je niet nu bouwen en later beslissen? Evt. het huis verkopen als je niet wil.
     
    LaQueen, heidiane en Caithy vinden dit leuk.
  11. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Dit is inderdaad een goed idee!
    En desnoods kan je het houden als vakantiehuis en verhuren?
     
  12. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja ik ga niet gelijk morgen erheen dan. Pas als het er staat. Maar omdat het wel binnenkort gebouwd moet worden moeten we wel al beslissen wat we willen.
    Want vanuit hier hebben we niet genoeg middelen om het daar te financieren. Maar als ik daar heen ga wel omdat mijn man dan ook financieel kan bijdrage en mijn geld daar 5x meer is.

    Turkije is ook geen goedkoop land om te wonen. Veel dingen zijn super duur. Maar je hebt wel minder kosten qua vasten lasten. Vooral als je een eigen huis hebt.
     
    zonnetje1980 vindt dit leuk.
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Er zijn al een hoop argumenten genoemd om over na te denken. Een ander is dat stel dat jij en je man over een X aantal jaar zou scheiden, dan is maar zeer de vraag of jij de kinderen mee terug zou mogen nemen naar de Nederland. Als je kinderen nu nog erg jong zijn en ze hebben een groot aantal jaar daar gewoond, dan zal een rechter waarschijnlijk oordelen dat ze in Turkije moeten blijven en dat zou dus betekenen dat jij als gescheiden vrouw daar zelf ook zou moeten blijven.
    En als jij daar Turkse kinderen ziet lopen, voelt het dan goed voor jou om te bedenken dat jouw kinderen ook zo zullen worden? Want het is wel goed om te realiseren dat er weinig Nederlandse invloeden nog bij je kinderen zullen komen.
     
    PenK vindt dit leuk.
  14. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Deze snap ik niet?
    Je vaste lasten blijven toch gelijk als je man in Nederland woont?
     
    dds vindt dit leuk.
  15. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.185
    2.388
    113
    Oei ik vind het nogal wat dat je zo'n grote beslissing in korte tijd moet nemen terwijl het eerder nooit een optie was om te emigreren.

    En je kunt je afvragen of je je kinderen wilt laten opgroeien in het huidige politieke klimaat .

    Hoe zit het met scholing , gezondheidszorg.
     
    Marchella, Paardenbloem, Aszz en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Volgens mij mag dat ook gewoon wettelijk, maar tegen die tijd dat hun oud genoeg zijn dat wij weg kunnen zijn mij kinderen ook weer wat ouder met vrienden en hier gewend dan wil je ze hier niet meer weghalen, hun zijn ze nog jong en zou het goed kunnen.


    TS is het geen optie om het te laten bouwen en het altijd nog te kunnen bewonen? Bijv eerst als vakantie huis gebruiken en evt verhuren als vakantiehuis om nog wat geld ermee te verdienen?
     
  17. JisL

    JisL Niet meer actief

    Die keuze kun je echt alleen zelf maken idd.
    Iets om misschien rekening mee te houden is dat, wanneer jullie niet in NL werken of wonen, je ook geen AOW meer opbouwt. Dus je hebt alleen recht op wat je tot moment van uitschrijving hebt opgebouwd (2% per jaar vanaf je 15e)
     
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Hoe zit het met het leger?
    Als ze een Turks paspoort krijgen na verloop van tijd moeten ze dan ook de volle 18 maanden het leger in?
    Zoja...dan zou ik het niet doen
     
    Louise11110 en bosi333 vinden dit leuk.
  19. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Qua woonlasten wel. Maar alleen verbruik je veel minder dan met 4 personen dus dat scheelt al zo’n €1000 per maand aan kosten voor opvang, psz en onderhoud etc.
     
  20. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn kinderen hebben al een turkse ID kaart dus dat moeten ze sowieso al.
     

Deel Deze Pagina