Verjaardag kinderen samen vieren?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara123, 29 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Nee dat impliceer ik niet!!! Ik impliceer helemaal niks, ik geef gewoon een goedbedoelde reactie. Er staat 'ik vind het lastig' ... ik zeg nergens wat ze moet doen of niet moet doen. En ik val ook niemand aan en zeg ook niet dat het niet kan als er meer leeftijdsverschil tussen zit. Het enige wat ik bedoel is dat het hooguit mee kan spelen in het besluit het wel of niet te doen. Maar heb er geen enkel waardeoordeel over. En bovendien wat is mijn 'mening' waard? Het was nogmaals goedbedoeld maar nadeel van tekst is dat mensen er al snel een eigen uitleg aan gaan geven.

    En vwb dat laatste ben ik het met je eens want dat staat (in andere bewoordingen) ook in mijn reactie op jouw vorige post.
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij ons zit er 2 weken tussen, maar wij hebben in 2 maanden tijd 9 verjaardagen (waarvan 3 in ons gezin) in directe familie waarbij wij zelf 2 tot 2,5 uur afstand van de familie afwonen.

    Dus wij vieren het altijd in het weekend dat de oudste jarig is voor beiden. Het weekend van de jongste zorgen we dat we thuis zijn en gaan we wat leuks doen als gezin. Het weekend er tussen gaan we naar familie toe omdat er tussen die 2 verjaardagen dus 3 anderen jarig zijn....

    Ik weet bij ons zelfs zeker dat er familieleden zijn die, als we het in 2x zouden vieren, alsnog maar 1 keer komen (want het is zo ver rijden). En dat vind ik niet eerlijk voor de jongens. (gedeelte komt nl ook niet op onze verjaardagen)

    De dag dat ze echt jarig zijn krijgen ze eigen slingers, ballonnen en een cadeau van ons. Op de dag dat we de verjaardagen vieren hebben ze ook eigen slingers en ballonnen.
     
  3. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Zo doen wij het ook.
    Bij ons zit er 5 weken tussen de verjaardagen (en ze schelen 2 jaar), maar mijn zoon is in de zomervakantie jarig en meestal zijn we dan ook op vakantie, dus dan kunnen we het sowieso niet voor vrienden/familie vieren.
    Wij hebben het wel een paar keer apart gevierd, maar ze vroegen zelf of ze het niet samen mochten vieren (hadden ze bij vrienden van ons gezien), omdat het veel leuker vonden dat ze dan allebei cadeautjes kregen. Nou prima!
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet niet waarom je je zo aangevallen voelt want het was niet aanvallend bedoeld :). Zeg toch ook niet dat jij er een waardeoordeel over hebt? Ik vroeg met dus alleen af waarom jij het idee had dat het makkelijker kan met een klein leeftijdsverschil dan met een groter leeftijdsverschil. Blijkbaar is dat het gevoel dat jij erbij hebt, prima toch? Maar ik was dus benieuwd of je bepaalde redenen had waardoor je dat dacht ;)
     
  5. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Maar dat is helemaal niet het gevoel dat ik erbij heb. Ik begrijp niet waarom je daar zo overtuigd van bent. Ik zeg juist dat ik het lastig vind, ik heb kindjes kort op elkaar dus ik zou niet weten of dat specifiek wel of niet kan als er meer leeftijd tussen zit. Ik spreek vanuit mijn situatie ik heb ze ook twee weken na elkaar jarig en toevallig zit daar een jaar tussen. Maar ik denk helemaal niet dat het moeilijker is ik weet dat toch niet? Daarom zei ik ook 'ik vind het lastig' omdat ik niet een duidelijk antwoord kan geven op haar vraag. Mij lijkt 4 een heel andere leeftijd dan 1, daarmee wilde ik niet zeggen dat het dan niet kan, maar dat wellicht het oudste kindje daar anders over denkt en dat niet wil of dat je dan gewoon moet doen wat jij als ouder wilt want 'een kind heeft niks te willen'. Zoals gezegd zeggen mensen in mijn omgeving nu al dat mijn kids dit niet eindeloos gaan pikken dat we hun verjaardagen in 1x vieren. Nu denk ik nog dat dat wel los zal lopen maar wie weet gaan de meiden er in de toekomst wel een probleem van maken. Ik voel me niet aangevallen. Jij zegt dat ik iets impliceer wat ik niet impliceer en ook niet wilde impliceren. Dat probeer ik uit te leggen nu voor de derde keer :rolleyes:.
     
  6. wappelke

    wappelke Actief lid

    10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    Hier in de familie een gezin met 5 kinderen. 3 daarvan zijn binnen 6 dagen van elkaar jarig en hun vader(op de zelfde dag als 1 van de 3) ook. Toen ze jonger waren werd dit apart gevierd. toen ze in de pubertijd kwamen hebben ze het samen gegooid en dat word nu nog gedaan. Ze proberen er op te letten dat als iemand een speciale leeftijd bereikt zoals bijv. 21 of 60 het op de dag van die persoon wordt gevierd. Dit gaat super goed, en ik moet zeggen als omstander is het wel prettig om niet 3 keer in 1 week een verjaardag op het zelfde adres te hebben.
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik denk dat kinderen vooral een feest erg leuk vinden en dat ze dan cadeautjes krijgen en er mensen komen en er taart is. Dat het feest zelf samen gevierd wordt moet geen verschil maken. Wel is het belangrijk dat ze elk hun eigen aandacht krijgen op bijv. de eigen dag. En een eigen kinderfeestje bijv. Of zoals het voorbeeld hierboven een extra versiering in de vorm van ballonnen etc.
    Kinderen accepteren feestjes echt wel zoals ze worden gevierd. Mits ze maar een gevoel van 'eigen en speciaal ' hebben in welke vorm dan ook.
    Vooral dat gevoel, dat is belangrijk.
    Als het zo dicht op elkaar zit een apart viert heb je ook nog kans dat men op dag 1 wel komt een dag 2 niet meer. Ik denk dat dat nog sneuer is. Dan voelt een kind zich minder prettig. En de kans dat mensen naar een gecombineerd groter feest komen is wellicht ook groter omdat dat gezellig is :).
     
  8. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Bij ons zijn de jongste en oudste 2 weken na elkaar jarig. De eerste keren hebben we het wel apart gevierd, omdat de jongste toen 1 werd. Dat vind ik toch speciaal, zo'n eerste verjaardag en daarom hebben we het toen nog niet samen gedaan. Afgelopen jaar wel, toen werden ze 2 en 6. Toen hebben we een datum gekozen tussen hun verjaardagen in, toen hebben ze een feestje gevierd voor familie en vrienden. Op de dag zelf hebben we ook gewoon het huis versierd, krijgen ze een ontbijtje op bed en een kado van ons. Opa's en oma's komen ook langs (die geven dan ook hun kado) op die dag en eten we ook gewoon een taartje. En ze mogen dan idd ook die dag kiezen wat we eten etc.

    Tussen de tweede en straks de vierde zal ongeveer een maand tussen zitten maar dat is net rond de feestdagen. Dus dan kan ik ook wel begrijpen dat mensen geen zin hebben om 2 keer langs te komen dus zullen we hun verjaardagen ook gewoon samen vieren. Alleen dan straks de eerste verjaardag van de baby niet ;)
     
  9. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Wij vieren de verjaardag van onze zoon van nu 7 en dochter van nu 5 ook altijd samen.
    Er zit 6 dagen tussen en wil het nu ze ouder worden best apart vieren, maar dat willen hun niet.
    Dus zolang ze het niet erg vinden laat ik het zo.

    Tussen de 2 jongste zal het waarschijnlijk net zo gaan.
    Ben nu uitgerekend rond zijn verjaardag en als ze echt kort op elkaar zitten. Vieren we dat in de toekomst ook samen, alleen zit daar 4 jaarr tussen straks.
     
  10. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    961
    113
    Vrouw
    Ja hoor, wij hebben dit jaar verjaardagen van man, dochter en mijzelf in 1 gevierd.
    Zit wel wat tijd tussen maar kwam door omstandigheden zo uit.
    Doen we volgend jaar weer zo, we doen op de dag zelf wel wat leuks en dan 1 dag groot feest. Bij man thuis hadden ze ook altijd veel verjaardagen vlak na elkaar en dat werd ook wel samen gevierd.
     
  11. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.402
    844
    113
    Mijn 4 nichtjes en hun ouders zijn alle 6 in de zomermaanden jarig.. Juli t/m september.. Ze huren altijd eind augustus / begin september een soort van zaaltje af, met flink grasveld erbij.. Springkussen erop, bbq aan en feesten maar.

    Ze hebben die dag wel alle 4 hun eigen taart met wat ze leuk vinden en ook op de dag zelf hebben ze thuis hun eigen feestje met kiezen wat ze eten enzo.

    Inmiddels worden de meiden 8, 10, 12 en 14, maar vinden ze het nog steeds erg gezellig om het met zn allen te vieren
     
  12. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier schelen ze op 5 dagen na twee jaar en dat vieren we altijd tegelijk. Ze mogen het aangeven als ze het apart willen maar tot nu toe vinden ze het prima. Ze wilden zelfs hun kinderfeestjes samen dus dat hebben we ook gedaan.
    Beiden zijn in augustus jarig en ivm de zomervakantie zou apart vieren echt heel lastig zijn.
     
  13. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Hier ook zo. Er zit hier ook 5 weken tussen de verjaardagen, de jongste midden in de zomervakantie, dus dan kunnen we het niet vieren. En ik heb ook niet zo'n zin om nu die van de jongste te vieren en over 2 weken die van de oudste. Wij vieren het dus ook samen. De jongste weet niet beter en de oudste vind het alleen maar leuk dat ze dan eerder haar kado al krijgt haha.
    Op de dag dat ze echt jarig zijn vieren we het met ons gezin. Dan mogen ze kiezen wat we gaan avondeten en zorg ik voor taart.
     
  14. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Hier krijgen ze trouwens op hun eigen verjaardag ook gewoon hun eigen slingers en ballonnen.
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Ik zou het niet doen

    Hier zijn verjaardagen magisch.echt hun dag.
    Het wordt altijd op de dag zelf gevierd. En ja, wij hebben ook familie die ver moet rijden. Die komen dan gewoon niet..

    Maar goed. Wij hebben ze ook niet zo dicht bij elkaar.. Dat scheelt
     
  16. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    #56 mamabri, 3 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2017
    Zo doen wij het ook, hier zit er 5 dagen tussen: op de verjaardag zelf vieren we dat in gezinsverband, met opa erbij, het echte feest doen we tussen de 2 verjaardagen in samen. Ook het kinderfeest doe ik samen, dan is het wel een grote groep, maar heb ik het in een keer gehad.

    De slingers en ballonnen laat ik hangen, maar er komt wel altijd een paar extra bij, dus een roze slinger en roze ballonnen. en op de verjaardag van het kind hang op de deur altijd een groot vel met daar op "hoera, P is 5" met ballonnen.

    Avondeten mogen ze op hun eigen verjaardag zelf kiezen, ook het toetje.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Ja. Hier 12 dagen er tussen en ze houden het samen op een zaterdag. Ik ga familie niet 2 weken achter elkaar 1u enkele reis laten rijden, ben al blij dat ze komen (voor de kinderen dan vooral). Dus hier combineren de meiden en straks de jongens ook, die schelen ook 12 dagen.

    Oma komt wel op de verjaardag zelf
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat het voorlopig echt nog wel mee valt. Ze zijn hier 4 en 6. Ze snappen echt wel dat wij wel 2x naar onze neefjes gaan (daar zit bijna 3 maanden tussen) en dat wij het in 1x vieren. Toch vinden ze dit nog niet erg.
    En als je natuurlijk het speciaal voor beiden houd is het anders dan wanneer je dat niet doet.
     
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Bij ons zit er nu 7 weken tussen straks waarvan de jongste in juli. Nu zal ik zijn eerste verjaardag nog wel apart vieren maar ergens denk ik er ook aan het straks steeds in het eerste weekend van september te gaan vieren of zo 5/6 weken dus. Ik vind het voor de kindjes heel leuk maar het zelf altijd zon gedoe! Ik zou dan een dag samen vieren en hun eigen dagen een persoonlijk feestje maken (en later dan kinderfeestjes)
     
  20. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier willen onze dochters het juist samen vieren voor familie. Ze schelen 2 jaar en 3 dagen.
    Op de dag zelf mogen ze wat leuks kiezen om te doen (altijd in vakantie jarig). Krijgen ze natuurlijk onze cadeaus op de dag zelf en mogen ze kiezen wat we eten.
     

Deel Deze Pagina