Verkeerde informatie berekening sv loon

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloempje1705, 8 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje1705

    Bloempje1705 Nieuw lid

    16 jun 2017
    4
    0
    1
    Vrouw
    1. Kan iemand mij vertellen waarom mijn wazo uitkering nu ineens niet meetelt bij de berekening van mijn dagloon? (zie onderstaande eerdere bericht). Ik had een baan gevonden maar die ging op het laatste moment niet door. Ik moet nu even tijdelijk gebruik maken van de WW. In tegenstelling tot eerdere informatie is nu het dagloon berekend alleen op basis van het halfjaar contract ter vervanging van zwangerschapsverlof. Ik heb die baan geaccepteerd omdat ik niets anders had en ben daar qua salaris 50% op achteruit gegaan. U kunt zich voorstellen dat 70% van een salaris wat al 50% lager lag niet toereikend is voor mijn vaste lasten. Ik zit nu dan ook met een kleine baby en een heel groot probleem. Graag opheldering!
    2. Ik zit in de volgende situatie Mijn vorige werkgever ging failliet waardoor ik op straat kwam te staan. Ik had recht op een paar maanden WW en kwam er achter dat ik zwanger was in die periode. Na het aflopen van mijn WW had ik gelukkig nog recht op WAZO (uitgerekende datum lag binnen 10 weken na einde WW).
    3. Na de WAZO vond ik niet meteen een baan maar omdat ik geen inkomen had (geen recht op bijstand ivm koophuis) accepteerde ik (na 2 maanden zonder inkomen) een baan ter vervanging van zwangerschapsverlof van iemand anders. Ik wist dus dat het zou gaan om een half jaar contract van 32 uur per week. Natuurlijk heb ik in dat half jaar verder gezocht maar helaas op dit moment nog niets anders gevonden.

      Dat is natuurlijk erg stressvol omdat ik een klein kindje heb en gewoon niet zonder inkomen kan. Ik vraag me dan ook af of ik 1: weer recht heb op uitkering omdat ik volgens mij aan de wekeneis voldoe (26 weken van de 36 gewerkt ivm half jaar contract) en jareneis (4 uit 5 jaar gewerkt). En hoe dat de eventuele uitkering dan berekend word. Ik lees met het SV loon. In mijn UWV staat bij de maanden dat ik WAZO ontving ook SV loon maar uiteraard 0 gewerkte uren. Telt dit dan wel mee voor de berekening?

      Alvast bedankt voor de uitleg, groetjes van een mammie in de stress


      Meld

    4. [​IMG]
      UWVVIP lid
      Medewerker

      17 aug 2010
      5.395
      10
      38
      http://www.uwv.nl/webcare
      #216 jun 2017
      Hallo Bloempje1705,

      Ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of je recht hebt op een WW uitkering en hoe hoog deze zal zijn. Zeker als je net moeder bent geworden.

      Om te bepalen of je recht hebt op WW is het belangrijk om te kijken of je weer voldoende weken hebt gewerkt. Als dat er inderdaad 26 zijn (en een half jaar is 26 weken) dan ben je in principe opnieuw verzekerd voor de WW. Zie hier voor de andere voorwaarden,

      Bij de berekening van het dagloon wordt ook je WAZO-uitkering meegenomen als je die hebt gehad in de periode van een jaar voor de aanvraag van je WW-uitkering.

      Ik wens je een fijne tijd met je kindje!

      Met vriendelijke groeten,

      Harold
      UWV Webcare Team
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Bloempje1705,

    Goed dat je navraagt hoe de hoogte van je WW berekend wordt, als je een deel van het jaar een WAZO uitkering van ons hebt ontvangen.

    Het antwoord van mijn collega Harold staat nog steeds, hoor!

    Bij de vaststelling van de hoogte van je WW kijken we naar het jaar dat vooraf ging aan je 1e werkloosheidsdag:
    Wij berekenen het dagloon op basis van het sociale verzekeringsloon (sv-loon). Dat is het loon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar voordat de werkloosheid begon. Ook als je dit loon bij verschillende werkgevers hebt verdiend. Of als je dit loon heeft verdiend in verschillende dienstverbanden bij dezelfde werkgever.
    Naast het loon kunnen wij ook uitkeringen gebruiken om jouw dagloon te bepalen. Dat doen wij bijvoorbeeld als je een WAZO-uitkering van ons ontving in de 12 maanden voorafgaand aan de WW.

    Is bij de hoogte van je WW uitkering, de WAZO periode buiten beschouwing gelaten? Neem dan contact op met onze klantenservice. Mijn collega's helpen je graag verder.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina