verkouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 20 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    goedemorgen allemaal,

    mijn kleintje is net 3 weken en al zo verkouden, is zo zielig om te zien, heel het gezichtje zat vannacht onder het snot, doe wat fysologisch zoutoplossing in haar neusje maar meer kun je toch niet doen?
    voel me zo schuldig dat ik ze misschien niet warm genoeg aangekleed heb of mee naar buiten terwijl het eigenlijk niet kan, ik weet het ook niet.
    herkennen jullie het dat kleintjes van 3 wken al zo verkouden kunnen zijn?
    ook drinkt ze slecht omdat haar neusje zo vol zit en weinig lucht krijgt tijdens drinken
    ik hou wel even haar temp in de gaten en is 37.1 dat is toch goed?
    of moet ik huisarts bellen?
    wie heeft er een tip wat ik kan doen?
    het is mijn eerste kindje.
    zit ook al te denken aan een allergie (we hebben katten) en wij zijn beiden allergies, hooikoorts en astma zou dat bij amy ook al zo kunnen zijn?maar ik weet niet of dat kan bij kleintjes dat er een allergie zit.?


    groetjes
    een heel onzekere mama
     
  2. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    allergie lijkt me onwaarschijnlijk, 'gewoon' een verkoudheid. Thomas was vanaf het begin ook verkouden (en die lag nog in de couveuse met een lucht-'snorretje' in zijn neus en een sonde...).
    Het is heel zielig, maar meer dan baby(!)-otrivin (= hetzelfde als zoutoplossing) en neuspeertje af en toe gebruiken kun je niet doen.

    Je voelt vanzelf wanneer je kindje niet genoeg aan heeft of juist te veel (nekje voelen), maar verkoudheid is volgens mij verder niet echt te wijten aan het iets te koud hebben. Dat pik je op of niet....

    Misschien af en toe flesje er uit halen (of van de borst af) of je kindje letterlijk en figuurlijk wat lucht te geven

    Je kunt ook luuf op het borstje smeren (soort dampo), maar kijk wel uit of je kindje een gevoelig huidje heeft!

    Verder wordt er wel eens gezegd een ui bij het bedje, maar dat heb ik zelf nooit gedaan.

    Lekker in een warm (niet te heet natuurlijk) badje doen, dan komt het misschien wat los. Wij badderen sowieso vanaf het begin al warmer dan de 'toegestane' temp, want anders vindt hij het te lauwtjes ;)

    Succes!
     
  3. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hoi! Ik heb laatst ook overlegd met de hoofdarts van de afdeling van het kinderziekenhuis of allergie al onze kleine parten kan spelen (hij had behoorlijke last van piepende ademhaling) en die zei dat onze zoon nog te jong was om al een allergie ontwikkelt te hebben. Daar is even tijd voor nodig. Nou is die van ons al 7 maanden dus ik denk dat het geen allergie is bij je dochtertje. Wij hebben ook twee katten.

    Elian is ondertussen ook twee keer verkouden geweest en daar doe je vrij weinig aan. Neusje goed schoonhouden, regelmatig even het gezichtje afwassen zodat hij opfrist, zoutoplossing, bedje ophogen aan de hoofdkant zodat ze niet helemaal plat ligt.. en als je je zorgen maakt, gewoon even de huisarts bellen. Sowieso als ze koorts krijgt. Kleintjes onder de drie maanden 'horen' geen koorts te krijgen.

    Sterkte!
     
  4. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Lekker inderdaad zoutoplossing gebruiken, luuf op haar borstje smeren en een doorgesneden ui naast het bedje. Het stinkt ontzettend maar helpt echt! Veel beterschap voor je meisje.
     
  5. Gilmoora

    Gilmoora Actief lid

    26 jul 2007
    153
    1
    0
    Administratief medewerkster
    Zoetermeer
    Klinkt ook heeel bekend in de oren, mijn kleine meid was ook al snel na de geboorte verkouden en mij is verteld dat dat heel normaal is voor zo'n kleine baby. Het is namelijk nogal een overgang van binnenin jouw warme buikje en dan ineens op de koude wereld. En dan hebben onze kinderen nog de pech dat dat nog eens Nederland Koud Kikkerland is! Haha.
    Mijne heeft er ook nog wel een tijdje last van gehad, maar je kan niet veel meer doen dan:

    -Neusspray (zoutoplossing Otrivin Baby), sprayen voor de voeding, zodat de kleine tijdens de voeding wat meer lucht heeft.
    - Neuspompje om vuiligheid uit de neus te halen.

    En wij hebben ook ouderwets een halve ui onder het bedje gelegd, en geloof me, dan loopt die snot er ook wel uit! Het kamertje gaat wel erg ruiken, maar het helpt wel.

    Sterkte! En als je je echt vreselijk zorgen maakt, gewoon je huisarts bellen. En 37,1 is prima temp voor een babietje hoor.
     
  6. Gilmoora

    Gilmoora Actief lid

    26 jul 2007
    153
    1
    0
    Administratief medewerkster
    Zoetermeer

    Luuf op de borst smeren is toch pas voor babies vanaf 3 maanden?
     
  7. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Op de bijsluiter van luuf staat er niks over. Als de baby variant hebt is het voor kinderen onder de 3 jaar, er staat geen minimum leeftijd bij dus volgens mij kan het gewoon.
     
  8. Keiko

    Keiko Actief lid

    28 jul 2008
    497
    0
    0
    Moedermelk in de neus druppelen!
     
  9. polleke2210

    polleke2210 Actief lid

    3 jul 2008
    149
    0
    0
    Leeuwarden

    Werkt goed he? Wondermiddel! :D
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @keiko: die heb ik echt nog nooit gehoord :)

    maar volgens mijn vk/kraamhulp is moedermelk wel zo ongeveer overal goed voor.. dus wie weet :)
     

Deel Deze Pagina