verplicht hele klas op je kinderfeestje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 16 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Her en der kom ik artikelen tegen die deze kant op adviseren.

    Kwam een artikel tegen dat er op een school geen uitnodigingen meer mogen worden uitgenodigd ( is het advies op de school van mijn dochter trouwens ook) omdat er altijd een paar kinderen zijn die buiten de boot vallen.

    Maar ook eentje https://nos.nl/artikel/2198160-kinderfeestje-met-de-hele-klas-niemand-voelt-zich-buitengesloten.html waarin wordt gesteld dat kinderfeestjes met de hele klas moeten worden gevierd om zo te voorkomen dat er verdrietige kindjes zijn de nooit uitgenodigd worden.

    Nu ben ik een moeder van een kindje dat nooit uitgenodigd wordt en ja dat leverde soms pijnlijke situatie's op toen hij op het reguliere onderwijs zat. Drommen kinderen die om de 'jarige' staan in de hoop een uitnodiging te krijgen. Extra pijnlijk wanneer (zoals bij mijn zoon ) de jarige wel met je wilde spelen op een woensdagmiddag (en best wel regelmatig) maar je toch niet uitnodigde voor zijn verjaardag.

    Maar om nu mensen te verplichten de hele klas uit te nodigen? Nee dan gaat mijn voorkeur wel uit naar het niet meer verspreiden van uitnodigingen op het schoolplein. Helpt dit ja en nee. Ja want je ziet bij mijn dochter's school duidelijk dat het veel minder wordt, daarbij vinden de meeste kinderen het ontzettend leuk om uitnodigingen persoonlijk af te leveren. En Nee want er zijn ouders die hier niets op uit doen of met een stalen gezicht zeggen dat ze niet op het schoolplein staan (wat klopt technisch gezien staan ze voor het hek en delen de uitnodigingen over het hek uit)

    Moeten we daarnaast onze kinderen niet leren met deze teleurstelling om te gaan, ook zo'n moeilijke want ja dat zullen ze moeten leren want dat gaan ze veeeeeel vaker meemaken, maar hoeveel is er nog te leren als je een kindje bent dat (om welke reden dan ook) nooit uitgenodigd wordt en wat doet dit diep van binnen met dit kind ook al laat het aan de buitenkant zien dat het met de teleurstelling omgaat.

    Ok dan toch maar de hele klas uitnodigen? Tja ik weet het niet ook hier zie ik een paar beren op de weg.
    Neem nu mijn dochter, haar klas is opgedeeld in 2 klassen, waardoor ze nu weer bij kinderen in de klas zit waar ze vorig jaar niet bij in de klas zit. Waardoor haar vriendin dus niet meer (lichamelijk) bij haar in de klas zit. Zou dus betekenen dat ze die niet voor haar feestje mag uitnodigen, of we moeten de hele klas (dus beide groepen) uitnodigen. Waarbij ze mij dus verplichten een feest te geven voor 40 kinderen. En dat meisje dat mijn dochter de hele tijd pest en slaat en schopt moet dan ook uitgenodigd worden want ze zit bij haar in de klas.

    Nee verplicht de hele klas uitnodigen lijkt me dus helemaal niet wat.

    Kortom wat vinden jullie?
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik onderschrijf volledig het beleid om uitnodigingen NIET op school uit te delen.
    Hier is dat strikt verboden, en heel begrijpelijk.

    Feestje voor een hele klas?
    Hier telt de klas 34 kinderen waarvan 22 (drukke) jongens. Zit mijn meisje meisje echt op te wachten haha
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Haha ik heb het ook gelezen. Ik ben ook absoluut voor het verbieden van uitnodigingen uitdelen op school. Heb dat zelf ook nooit gedaan. Echter merkte ik dat de teleurstelling alsnog kwam wanneer het kinderfeestje uit school gegeven werd en sommige kinderen dat dan zien of wanneer er de dag erna over vertelt wordt op school.

    Maar de hele klas uitnodigen...haha no way. Lijkt mij knap om te verplichten ook, mijn kinderen mogen zelf bepalen met wie ze na school afspreken. Dat kan toch niemand controleren?
     
    DastyQueen en Hopsatee vinden dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Uitnodigingen niet op school uitdelen, vind ik een prima regel. Bij mijn meiden op school was/is dat ook zo. En heeft als bijkomend voordeel dat mijn kinderen het heel cool vonden om voor postbode te spelen en de wijk door te fietsen om de uitnodigingen uit te delen.

    De hele klas uitnodigen, is natuurlijk nooit verplicht te maken. Overigens werd het bij mijn kinderen al iets meer gebruikelijk toen de oudste dochters in groep 7/8 zaten. Daar werden aan het eind van net jaar wel eens gecombineerde verjaardagen/klassenfeesten gegeven.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Uuh de hele klas uitnodigen gaat niet gebeuren hier dan maar geen feestje. Of alle verjaardagen tegelijk en dan met alle ouders naar de speeltuin :p
    Hier mag je ook geen uitnodigen uitdelen op school. We brengen ze wel rond op de fiets, enorm leuk en de van de voorpret.
    Ik heb vroeger 1 keer de hele klas uitgenodigd Haha iedereen had t erover. Was best leuk.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ga absoluut niet de hele klas uitnodigen, moet er niet aan denken! Hier worden uitnodiginen wel op school uitgedeeld (sommige kinderen wonen 30 min rijden van school per auto, dus dat wordt een hele fietstocht dan ;) ) en dat is geen probleem. Als volwassene nodig ik ook niet de hele straat/alle collega’s/etc uit, dus prima om dat als kind al te leren ipv kinderen uit te móeten nodigen waar je totaal niks mee hebt.
     
  7. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Naast het feit dat ik het geld niet heb om voor zoveel kinderen een feestje te geven ( 2 klassen die de helft van de tijd samen werken/spelen met een totaal van ruim 40 kinderen) zou ik mijn dochter nooit verplichten om iemand uit te nodigen die ze niet mag.ik zou wel op zijn minst aangeven dat ik het raar vind dat ze een kind waar ze vaak mee speelt na school niet uitnodigt.maar de uiteidelijke beslissing ligt bij haar.
    Uitnodigingen uitdelen gebeurd hier trouwens ook buiten school.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  8. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.289
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Uitnodigingen worden hier uitgedeeld op school. Maar No Way dat ik alle kinderen van de klas uitnodig. Mijn zoon wordt ook weinig uitgenodigd maar dat moet je maar leren vind ik al is het niet altjd leuk.Als ik de hele klas uit moet nodigen vind ik dat budgettechnisch geen fijn idee, plus heb ik het 2 weken achter elkaar. Maar ook hoef ik de kinderen die hem pesten echt hier thuis niet te hebben. Mijn dochter heeft voornamelijk vriendinnen in hogere klassen. Die kan ik toch ook niet dan allemaal uitnodigen....
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    De hele klas verplicht uitnodigen vind ik raar. Op school geen uitnodigingen uitdelen vind ik normaal, ik weet niet zeker of het op school van Q niet mag, maar niemand doet het. En als sommige kinderen ver weg wonen kun je ze ook opsturen, kinderen vinden het super leuk om eens post te krijgen.

    Over het leren omgaan met de teleurstelling vind ik lastig. Hier is het altijd weer dat ze bij sommige kindjes niet word uitgenodigd die zij wel uit heeft genodigd en andersom. Als ze het jammer vind leg ik haar uit dat haar vriendinnetjes, net als zij, niet onbeperkt iedereen uit mogen nodigen en het heel lastig is om te kiezen wie wel en wie niet. Afgelopen jaar had Q bedacht dat het ook wel eens leuk zou zijn om kindjes die niet of niet vaak worden uitgenodigd op haar feestje uit te nodigen omdat dat zo zielig voor hen is. Heb haar toch maar uitgelegd dat dat super lief bedacht is, maar dat dat ook weer niet de bedoeling is.
    Ik denk dat ouders kinderen moeten begeleiden in het feestjes gebeuren. Best lastig soms maar ook een leerproces.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Uhm hier gewoon uitnodigingen op school en geen problemen mee? Niet door iedereen worden uitgenodigd hoort erbij en mijn kinderen begrijpen het prima. Mijn oudste heeft een groep vrienden waarmee hij veel omgaat daar wordt hij wel uitgenodigd dat is voor hem het belangrijkste. Bij de jongste is het op dit moment nog niet duidelijk maar zal goed komen. Op zich begrijp ik de regel geen uitnodigingen op school wel maar hier is die regel er niet. Een keer heb ik trouwens meegemaakt dat een meisje de hele groep had uitgenodigd. Dat was in groep 1 en toen had ze nog niet echt een voorkeur en hebben ze dan maar iedereen uitgenodigd ;)
     
  11. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hmm als gepeste vroeger en letterlijk nooit op feestjes mogen komen had dit mij best een idee geleken
    Tuurlijk moet je leren omgaan met teleurstelling en dat gaat vast prima als het af en toe voor komt maar wanneer je altijd er buiten valt breekt het vooral

    Hier een klein klasje dus praktisch best haalbaar
     
    lies276 vindt dit leuk.
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    #12 Jo79, 16 okt 2017
    Laatst bewerkt: 16 okt 2017
    Uitnodigingen in school uitdelen vind ik ook niets. Ik deel ze soms wel net buiten school uit, let wel op dat ik dat niet te opvallend doe.
    En andere keren maak ik een rondje op de fiets en breng ze langs. Net een beetje hoe het uitkomt.
    De hele klas uitnodigen zie ik echt niet zitten, omdat ze meestal maar 3 kinderen ofzo uit hun groep uitnodigen en de rest in uit andere groepen en andere scholen. Laatste feestje hadden we kinderen van 5 verschillende scholen.
    Daarnaast vind ik een max. 10 kinderen al best vermoeiend. 24-31 kinderen, ik moet er niet aan denken! En als je zelf geen zin hebt om ze te vermaken, kost het je nog een vermogen om te gaan zwemmen of weet ik wat.
    Mijn ene kind heeft veel feestjes, de ander weinig, dat is soms wel eens sneu, maar de hele klas uitnodigen zou zo'n 28 feestjes per kind per jaar gemiddeld zijn, ook wat too much. En dan zeker nog 5 Euro ofzo aan cadeautjes per feestje uitgeven, loopt ook lekker op.
    Verplicht dus niet, maar als er 2 kinderen ofzo per jaar zoiets doen zou het wel leuk zijn.


    Overigens hebben ze hier vanaf groep 6 ook gewoon klassenavonden enzo. Dat organiseren de kinderen voor 80% ofzo helemaal zelf.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier is dat heel eenvoudig opgelost: kinderen die ongeveer gelijktijdig verjaren, geven samen een feest. En omdat er dus meerdere ouders organiseren en betalen, wordt inderdaad de hele klas uitgenodigd. Ik vind dat wel een prettig concept.
     
    lies276 en Nescio vinden dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons op school is er geen regel voor. Meestal laat ik onze zoon de uitnodigingen op het plein uitdelen. Dan zie ik zelf ook nog dat de juiste kinderen de kaartjes krijgen. Onze zoon heeft zijn kaartjes meestal ook op het plein gekregen, geloof ik. Maar het is mij -en voor zover ik weet hem- nooit opgevallen dat andere kinderen dat deden. Ik kan snappen dat het confronterend is om het echt in de klas uit te delen. Maar ik vind het overdreven om ook het uitdelen van uitnodigingen op het plein te verbieden. Dat valt toch niet op? Buiten dat... kaartjes rondbrengen? Ik weet niet eens van alle kinderen waar ze wonen!

    Als trouwens het uitdelen van kaartjes verboden is, stoppen we dan ook met de maandagochtendkring? Dan horen kinderen toch ook over verjaardagsfeestjes of leuke uitjes. Ook de kinderen die dat zelf nooit hebben.

    Ik weet dat het verdrietig is om nooit uitgenodigd te worden of buiten de boot de vallen. Maar het is een schijnoplossing om dan het uitdelen van uitnodigingen te verbieden. Het werkt denk ik beter om meer werk te maken van het verbeteren van het groepsklimaat.
     
  15. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik weet niet hoe het nu gaat maar ik kan me er niets meer van herinneren vroeger. Dus of het heeft niet zo'n grote impact gemaakt of het werd gewoon geaccepteerd. Soms werd je uitgenodigd, soms niet. That's life.

    Verder ga ik juist wel een regel instellen dat hij een aantal vriendjes mag uitnodigen en 1 of 2 kindjes die nooit worden uitgenodigd.

    Een hele klas uitnodigen denk ik niet nee, tenzij het een fuif wordt, dan vind ik wel dat de hele klas mag komen.
     
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Hier mogen uitnodigingen wel gewoon op school uit worden gedeeld en dat is hier geen drama. Mijn oudste wordt ook niet vaak uitgenodigd, maar heeft ook gewoon niet zo'n grote groep vrienden. Ik geloof niet dat hij er mee zit. Hij heeft eigenlijk een vast klein vriendengroepje en die nodigen elkaar onderling altijd uit.
    Bij de middelste wisselt het nog wat meer en hij is ook veel socialer dus heeft meer contacten. Hij nodigt meestal gewoon de kinderen uit met wie hij in die periode het meest contact heeft. En de jongste heeft nog nooit een feestje gehad of gegeven. Hij kan niet wachten, haha.

    Van mij hoeven ze ook geen kinderen uit te nodigen speciaal om het uitnodigen. Ze mogen hier 5 vriendjes vragen en dat is al lastig zat, om te schiften. Niemand zou er blij van worden als ze dan in plaats daarvan een paar niet-vriendjes moeten uitnodigen, denk ik, en ik al helemaal niet. Ik nodig toch ook geen halve vreemden uit op mijn eigen verjaardag?

    Het maximum is hier trouwens, omdat wij altijd ergens anders heen gaan voor het feestje, aangezien ik echt niet in staat ben om een feestje thuis te hebben met 7 of 8 jongens om mij heen, dat overleef ik echt niet. En meer kunnen er niet mee in de auto.
    Als ze hier verplicht de hele klas moesten uitnodigen (wat een belachelijke regel, dat kan je toch niet verplichten), dan zou er simpelweg geen feestje komen. Daar begin ik echt niet aan hoor.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Maar had jij dan bij je pesters op verjaardag willen gaan? Of die pesters bij jou thuis?
     
  18. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Hier mag je ook niet "op school uitdelen", ik heb de uitnodigingen wel eens samen met mijn zoon bij iedereen thuis afgegeven en de laatste keer gewoon op het schoolplein bij het ophalen. Eerlijk gezegd denk ik dat de kinderen alsnog van elkaar weten, wie bij wie op het feestje mag komen, want ze praten onder elkaar erover.
    Je kunt niet verwachten dat iedereen iedereen uitnodigt en ook is het afhankelijk van de activiteit / vervoer/ kosten hoeveel kinderen meemogen.
    Laatst zag ik toevallig bijna alle meiden vertrekken voor een thuisfeestje direct na schooltijd. Volgens mij waren het 8 of 9 van de 11.
    Bij mijn zoontje zitten kinderen met verschillende achtergronden in de klas en ik heb soms de indruk dat ook niet alle culturen een feestje met klasgenootjes geven, of ze doen het gewoon minder opvallend of zijn tijdens vakanties jarig.
    Ik zit niet te wachten op de hele klas en je moet ze ook nog eens onder betwang kunnen houden, ik vind 5 of 6 stuiterballen al een uitdaging.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Het klinkt een beetje als de snoepjes die je op school niet mocht eten anders moet je trakteren en niemand had natuurlijk genoeg bij zich daarvoor.
     
    fafa vindt dit leuk.
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hebben jullie geen lijst met namen en adressen van de kinderen? Hier vinden ze het rondbrengen van de kaartjes juist heel leuk! En uitdelen op het schoolplein valt wel op vind ik.


    Het idee van hele klassen uitnodigen is leuk, maar er is een aantal kinderen die ik (en miin kinderen) absoluut niet op een feestje willen. Dus dat is geen optie.
     

Deel Deze Pagina