Verschil kinderopvang en peuterspeelzaal

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MilanFleur, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MilanFleur

    MilanFleur Actief lid

    28 jul 2010
    394
    0
    0
    Omgeving utrecht
    Ha dames,

    Onze dochter gaat 2 dagen in de week naar de kinderopvang. Nou vraag ik me af of er moeders zijn die ervoor kiezen hun kind daarnaast ook nog naar de peuterspeelzaal te brengen? Ik hoor wel eens dat dat meer echt voorbereiding op school is.

    Ons dochtertje is pas 9 maanden, maar ik was even benieuwd. Is er een duidelijk verschil? Of is er geen toegevoegde waarde als je kindje al naar de kinderopvang gaat.

    Dank alvast!
     
  2. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt ook aan de opvang denk ik.
    Hier gaat ze 2 dagen naar het kdv en zal niet ook nog eens naar de psz gaan. psz en kdv zitten hier wel tegenover elkaar en ze doen veel hetzelfde. Zitten bv ook in de kring, hebben een openingsliedje, hoekjes om in te spelen enz. ik zie het nut van extra psz naast haar kdv dagen niet.
     
  3. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Bij onze oudste gaan kindjes van 3 over naar de peutergroep. Daar doen ze heel veel dingen ter voorbereiding op school. Kringgesprekjes, bepaalde activiteiten. Ik denk zelf dat onze dochter met twee dagen kdv beter voorbereid is op de basisschool, dan met 2 dagdelen psz. In ieder geval zeker niet minder.
     
  4. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    hier niets meer aangezien het een combi groep is. Ze doen allemaal hezelfde alleen bv baby,s enz krijgen wel hun verzorging enz.

    Maar kdv doet dus mee met de psz. mijn zoon zit alleen op de psz
     
  5. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Hier gaan ze alleen naar het kdv. De oudste zit nu in de 3 jarigen groep en daar doen ze toch best wel wat voorbereidingen voor straks naar de bs te gaan. Vind het onnodig om ze ook nog naar de speelzaal te brengen.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het niet alleen afhankelijk is van de opvang, maar ook van het kind. Onze zoon gaat naar een gastouder. Niet echt een schoolse omgeving is, al doet ze ook wel veel 'leeractiviteiten' met de kinderen. (Oefenen met tellen, al een beetje letten op hoe ze potloden vasthouden, in een kringetje zitten en een liedje leren e.d.) Maar ik heb niet het idee dat mijn zoon straks onvoldoende voorbereid op de basisschool zit hoor. Misschien kom ik daar over twee jaar wel op terug, haha. Maar zoals ik het nu zie, kan hij echt wel een hoop dingen die je van een beginnende kleuter verwacht. Zelf z'n jas aan doen, weten dat je speelgoed moet opruimen als je er klaar mee bent, speelgoed delen met andere kindjes...
    Natuurlijk zal een kind in een kleuterklas moeten wennen. Maar: ook daar is een kleuterklas voor hè? Dat gaat in de regel snel genoeg.

    Voor kinderen die een taalachterstand hebben of zelden met andere kinderen in aanraking komen, vind ik het wel goed.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Mijn kleine zit op een kdv en hier doen ze niets anders dan bij een psz. Ook hier voorbereiding op school. Vindt het dus ook niet nodig om dr naar een psz te doen. Vaak is dat ook nog eens duurder omdat je daar meestal geen vergoeding voor krijgt van de belasting.
     
  8. MilanFleur

    MilanFleur Actief lid

    28 jul 2010
    394
    0
    0
    Omgeving utrecht
    Bedankt voor alle reacties! Zo te lezen zit er niet heel veel verschil in. Lijkt mij ook wel erg dubbel hoor, maar was even benieuwd of anderen er wel voordeel van inzagen. Bedankt!
     
  9. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.959
    128
    63
    Ons ventje gaat 1 dag naar het kdv. Waarschijnlijk gaat hij na de zomervakantie (dan is hij 3) nog een ochtendje naar de psz. Maar dit vooral omdat hij maar 1 dag kdv gaat, anders had ik het ook niet gedaan hoor.
     
  10. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Mijn zoons gaan ook naar een go Tupp. Maar toen mijn zoon 3 werd kreeg hij steeds meer behoefte aan meer uitdaging en ondanks wachtlijsten kon ik nog een plek op de psz bemachtigen en dat is een enorme opluchting! Hij was er zo aan toe, niet alleen de voorbereiding op school is belangrijk maar ook gewoon meer structuur en andere dingen doen. Sinds hij naar psz gaat, gaat het thuis ook veel beter. (Door gebrek aan actie stuitende hij de tent uit) dus ik zou er nog eens goed over nadenken! Vrienden van mij hebben dezelfde ervaring.

    Met een goed kdv is het niet nodig denk ik.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier zijn volgens mij nauwelijks wachtlijsten, dus dat zie ik tegen die tijd wel. Onze zoon heeft een flinke ontwikkelingsvoorsprong, maar ik heb tot nu toe niet het idee dat hij iets mist. Het scheelt misschien dat ik zelf in het onderwijs werk. Ik ben gewend om in te schatten waar kinderen behoefte aan hebben op leergebied èn daar aan te voldoen. Er is genoeg wat je thuis ook met je kind kan doen. En contacten met andere kinderen hoeven niet altijd via een psz. Er zijn zat activiteiten die je met peuters kunt doen (zwemmen, muziek, gym, peuterspeelochtenden bij de binnenspeeltuin).

    Het kan best dat ik over een jaar ander praat hoor. De enige zorg die ik heb, is als hij straks het oudste kind is bij de gastouder. Door zijn voorsprong vindt hij het juist fijn om met oudere kinderen te spelen. Maar op dit moment kunnen mijn man en ik -samen met de gastouder- prima voldoen aan zijn behoeften. En als hij straks bij de gastouder de oudste is, zal hij bij de psz ook alweer één van de oudsten zijn. Dus tegen die tijd kan ik misschien sowieso beter op zoek gaan naar situaties waarbij hij vast met kleuters in aanraking komt.
     
  12. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.711
    113
    Het verschil zit niet echt in de activiteiten maar wel in de omgang

    PSZ is echt een school en de kinderen zijn dan dus ook echt in een schoolse omgeving

    KDV is opvang en hier kunnen de kinderen dus naast de activiteiten ook verzorgt worden net als thuis.


    Het verschil is er echt wel. En gelukkig maar want ik denk niet dat het voor een kind leuk zou zijn dat een KDV een soort school is. Dan zitten sommige kinderen een hele dag op school.

    Ik denk dat een PSZ wel iets meer voorbereidt op een schoolse omgeving.
    Maar dat is echt zo minimaal dat kinderen het verschil waarschijnlijk bij de kleuters niet merken

    Vergeet niet dat groep 1 ook nog heel veel spelen is net als op een KDV en PSZ. Dat verschil is helemaal niet groot.

    TS, je kunt prima alleen KDV doen. PSZ is dan meer voor kinderen waarvan de ouders de kinderen niet op een KDV hebben.
     
  13. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Tupp, dat scheelt inderdaad, dat je die kennis en ervaring hebt. Wat in mijn geval nadelig was, is dat ik twee kinderen heb dus alleen met ze gaan zwemmen of een binnenspeeltuin gaat jammer genoeg nog niet. (Ik weet van je tweeling en wil je niet kwetsen, vat het asjeblieft niet verkeerd op)
    Maar ik kon in mijn uppie mijn oudste niet het benodigde bieden, in jouw geval kan dat idd heel anders zijn.
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Marieke1983: Eén kindje is inderdaad makkelijker dan twee of drie. Dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Wij hadden al half bedacht om een gastouder aan huis te zoeken als de tweeling georen zou zijn. Dan was onze zoon inderdaad wel naar de psz gegaan. "Gelukkig" kan hij nu gewoon bij dezelfde gastmoeder blijven, dat voelt erg vertrouwd en fijn.
     
  15. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Waarom zou je in je uppie niet met 2 kleine kids kunnen zwemmen of naar een binnenspeeltuin kunnen:(
     
  16. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Ligt ook misschien aan je kinderen. Ik doe het iig niet. Ben te erg op ze gesteld om ze kwijt te raken of te laten verzuipen ;)

    Bij onze binnenspeeltuin is het trouwens ook dat het dreumes en het kinder gedeelte behoorlijk ver van elkaar liggen.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Binnenspeeltuin zou ik misschien nog wel doen, als de tweede net zo is als de eerste. Een vriendin van mij heeft een zoontje waarvan ik er liever niet twee tegelijk 'los' in zo'n grote binnenspeeltuin zou hebben. Als je hem alleen hebt, kun je er al constant achteraan vliegen en dan nog presteert ie het om spoorloos te verdwijnen.

    Maar al zijn je peuters nog zo braaf, dan nog zou ik niet in mijn eentje met twee kindjes in het zwembad willen zijn. Ze kunnen nog niet zwemmen hè! Bovendien lijkt het me met afdrogen en aankleden ook niet bepaald handig. Ik zwem wekelijks met ons zoontje, dus ik ben echt wel gewend in het zwembad te zijn. Maar met twee kleine kindjes zou ik het niet durven.
     
  18. Tines mam van 2

    Tines mam van 2 Bekend lid

    11 feb 2013
    973
    0
    0
    vanuit oorsprong is de peuterspeelzaal voor de ouders waarvan de moeder/vader thuis is.

    de kinderen waarvan beide ouders aan het werk waren gaan dan naar een kinderopvang en kinderen die niet naar kinderopvang gaan kunnen naar de peuters.

    mijn zoontje is naar de peuters geweest en gastouder. mijn dochter ook tot januari. mijn gastouder is ernstig ziek dus nu gaat ze naar de kinderopvang en heb ik haar van de peuter afgehaald.

    hier is het nu ook zo dat peuters worden berekend volgens de kinderopvang tariefen en op papier is het geen peuterspeelzaal meer maar een kinderopvang. juist omdat het zo dicht bij elkaar ligt,

    fijne van kinderopvang is ze moeten niets. als ze ergens geen zin hebben hoeven ze ook niet per se ergens aan mee te doen. en voor het fruit eten laten ze de kindjes standaard plassen.

    mijn dochter moest op de peuter toen ze net 2 weken droog was wachten met plassen totdat iedereen klaar was met fruit eten.
    gevolg..... een natte broek terwijl de leidster hier dus uiteindelijk fout is geweest voelt mijn meisje zich schuldig omdat ze in haar broek heeft geplast want ze mocht niet naar de wc.

    maarre dat heeft er niks mee te maken natuurlijk haha
     
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.711
    113
    Nou ja...hiermee geef je wel een beetje aan hoe er toch wel een verschil is.

    Een schoolse benadering door je kindje nog even te laten wachten..

    Op een KDV hoeven ze niks want het is opvang en geen school.

    Dat verschil is er echt en dat is ook logisch.
     

Deel Deze Pagina