Wie heeft er nog meer een brugpieper sinds dit jaar? Misschien leuk om ervaringen uit te wisselen? Onze dochter (net 11 geworden) is dit schooljaar op het gymnasium begonnen. Een grote klas van 42 kinderen, en ze geniet volop! Wiskunde is veel leuker dan rekenen, alle andere vakken zijn ook wel ok, behalve informatiekunde, dat is totaaaaaaaaaal zinloos, weten ze zo ook allemaal wel . Ook gaat ze er vol voor om haar examen Canmbridge Engels te halen. Oke, de tas is net zo zwaar als haar broertje van 2, en huiswerk maken op de laptop is lastig als je daar ook youtubefilmpjes op kunt draaien of kunt skypen met je vriendinnen, maar verder gaat het best goed. Leuke nieuwe vriendinnen al gemaakt. Eindelijk kinderen gevonden die net zo in elkaar zitten als zijzelf. Ze hoeft gelukkig maar 5 minuutjes te fietsen, maar is meestal pas een half uur later thuis Als extra doet ze een kunst-en cultuurklas (alle leerlingen moeten of K&C of sport of Science kiezen, bij het gymnasium is dat facultatief omdat zij al 2 uur extra les hebben), vindt ze helemaal geweldig. Daarnaast speelt ze gitaar, zit ze op musicaldansen en gaat ze musicalles volgen bij de Volksuniversiteit. Op haar school wordt ook ieder jaar een musical opgevoerd, ze heeft meegedaan aan de audities en is als 1 van de weinige brugklassers geselecteerd! Lekker hyper vertrok ze dus op het startkamp van de jeugdclubs van onze kerk, waar ze het ook erg leuk vindt. Ga haar zo weer ophalen, denk dat ze nog steeds stuitert (nieuws van de musical kwam vrijdag vlak voor vertrek)
Wow wat knap van je dochter. Zo'n hoog niveau en zoveel dingen erbij! Ze zit op TTO? Mijn oudste zit nu in 6tto, vwo niveau. Er zit er hier ook een in de brugklas. Vmbo g-plus. Hij moet iets verder fietsen: 22km! Dat kost de nodige energie. Dus na een lange dag is hij behoorlijk moe.
Hier over een jaar pas, maar wel dit schooljaar alvast Masterclass op woensdagochtend op een VO-school. Dat vind ik al spannend. Lijkt me echt zo'n grote overstap naar het VO.
Nee geen tto maar wel 4 uur Engels per week. Zij heeft echt wel activiteiten naast school nodig en qua tijdsbelasting valt het wel mee, ze heeft nog meer dan genoeg vrije tijd. 22 km is wel ver zeg? Enkele reis of retour?
Hier ook 6 x een plusmorgen op haar huidige middelbare school gehad, daar worden ze wel zelfverzekerd van. En toch is de overgang dan nog best groot!
Hier hebben we het brugjaar overleefd en met de hakken over de sloot naar Havo 2, deed de mavo/havo brugklas. Ik ben benieuwd wat dit schooljaar gaat brengen. Zin en motivatie zijn ver te zoeken want alles is beter en leuker dan school, denk aan sporten, gamen en meiden Vorig schooljaar heb ik als zeer stressvol ervaren. Het fietsen is 10 km heen en 10 km terug maar daar nooit gezeur over want ze fietsen in een groep van zeker 10 opgeschoten puberkinderen. De middelste zit in groep 8 en krijgt over een maand haar voolopige advies, zij hoopt vwo maar ik gok( hoop) op havo/vwo, nog een jaartje landen en dan evt opstomen naar het vwo en anders de Havo. Zij is wel gemotiveerder maar doet ook erg veel leuke dingen naast school, handbal en paardrijden en ik wil wel dat ze dat moet kunnen blijven doen. Hier doet de middelste overigens al wiskunde in groep 8 omdat ze uitgerekend is, is wel heel leuk en ze heeft er veel plezier in.
Fijn dat ze die activiteiten naast school erbij kan hebben. Het is wel lekker hoor. Alleen maar school is wel saai voor ze. Het is 22 km enkele reis. Dat is wel ver ja. Na de herfstvakantie gaat hij wel bussen. Tot de voorjaarsvakantie. Zijn oudere broer is helemaal gewend aan. Dus hij zal er ook wel aan wennen.
Het valt niet mee, leren voor toetsen als je dat nog nooit hebt hoeven doen Voor de eerste proeftoetsen had ze een paar dikke onvoldoendes (gelukkig tellen ze nog niet mee), dus inmiddels heeft ze wel door dat de middelbare school serious business is Ze heeft nu ook een doel voor ogen (ze wil musicalster worden) en beseft nu wel dat dat echt keihard werken is, en dat ze daar dus beter maar direct aan kan gaan beginnen. Na de herfstvakantie begint een cursus leren leren speciaal voor de kinderen uit de vwo-brugklassen, daar moet ze van mij aan mee doen, ik denk dat ze daar veel van opsteekt. Een korte omschrijving van de cursus: Veel leerlingen die op de basisschool hoge cijfers haalden door niet meer dan één keer te kijken naar de lesstof, merken in het voortgezet onderwijs dat leren niet vanzelf gaat. Ze halen opeens lagere cijfers, het kan hun zelfvertrouwen aantasten en ze gaan overdreven lang leren of geven de moed op dat het ze ooit zal lukken. De gedachte hierachter is dat (hoog)begaafde leerlingen een goedgevulde gereedschapskoffer hebben meegekregen, maar dat ze vaak niet weten waar het gereedschap voor dient en hoe ze het moeten gebruiken. Bijvoorbeeld: met de punt van een beitel kun je best een schroefje vastdraaien, maar daar is hij eigenlijk niet voor bedoeld. Zodra ze weten hoe ze hun gereedschap moeten gebruiken kunnen ze de mooiste bouwwerken maken. Wanneer ze het gereedschap echter niet juist gebruiken, kunnen ze een tijdlang iets op hun eigen wijze bouwen, maar lopen ze uiteindelijk een keer vast. De leerlingen krijgen zelfinzicht aan de hand van de mindset-theorie van Carol Dweck, de theorie van intelligenties van Gardner en door het kijken naar de effectiviteit van hun huiswerktijd. Daarnaast krijgen ze inzicht in verschillende leerstrategieën gekoppeld aan het kennis over het geheugen, met name het langetermijngeheugen.
Klinkt goed. Hier besteden ze op de basisschool in de plusklas daar al aandacht aan. Hopelijk genoeg om dit l te kunnen in het VO.