kaasjes in Frankrijk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door minipi, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minipi

    minipi Fanatiek lid

    17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Deze vraag is vast al veel vaker gesteld, maar die zoekfunctie... grmbl... Dus toch nog een keer deze vraag:

    Binnenkort ga ik op vakantie naar Frankrijk: heerlijk! De wijntjes kan ik natuurlijk vergeten, jammer maar geen probleem. Maar dan... de kaasjes... Ik ben dol op kaasjes en in Nederland is dat geen probleem, bijna alles kan gewoon. In Frankrijk is dat een ander verhaal. Dus:
    - wordt op Franse kazen (bijv in de supermarkt) ook aangegeven of het van rauwe melk gemaakt is of is dat daar niet verplicht?
    - zijn er kaasjes die sowieso wel mogen? Ik heb wel eens gehoord dat bijv schimmelkaas wel mag of brie, maar ik weet niet of dat alleen in Nederland zo is of ook in Frankrijk?
    - andere tips?

    Alvast bedankt!
    minipi
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hoi,

    brie, camembert, schimmelkaasjes etc is allemaal van melk gemaakt, en de echte kaasjes dus vaak van rauwe melk. Ook in Frankrijk zal het wel op de verpakkingen staan: au lait cru is van rauwe melk en mag je dus niet nemen, ook geen brie! (Nu gaat het wel om een KANS dat die melk een bacterie bevat, en zoja, nogmaals om een KANS dat je door die besmette melk/kaas ziek raakt, en vervolgens om een KANS dat je baby er ook ziek van wordt)
    ik heb zelf zoiets van: dan maar ff niet, (hier in de supermarkten is alles gepasteuriseerd, weet niet hoe da in Frankrijk is). Komt wel weer na de bevalling...

    Maar goed, je kunt altijd vragen of het au lait cru is of gepasteuriseerd: Au lait cru, ou pasteurisee?
    :)
    Fijne vakantie!
     
  3. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.456
    3.708
    113
    Ik heb wel eens ergens gelezen dat het daar vaak wel met rauwe melk is gemaakt. Maar ik zou het inderdaad gewoon even vragen voor de zekerheid.
     
  4. minipi

    minipi Fanatiek lid

    17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    @Rozemarijke: inderdaad, ik dacht ook dat er geen 'veilige' kaas kon zin van rauwe melk, maar hoorde dat laatst ergens. En tsja, ik had ook wel bedacht dat ik het kon vragen, maar dat is zo'n gedoe soms. Zeker omdat ik heb begrepen dat de Fransen het allemaal maar onzin vinden en die kaasjes zelf wel eten als ze zwanger zijn (net zoals ze wijn blijven drinken). Ik weet ook wel dat een keer een kaasje eten niet meteen een ramp is, maar als je weet dat het risicoverhogend is, kan ik er niet eens van genieten hoor...
    Dus, bedankt voor het meedenken, maar als iemand nog meer concrete tips heeft hoor ik het ook graag!
     
  5. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb vorig jaar al mijn aankopen wat betreft kaasjes in de supermarkt gedaan en daar staat het er veelal gewoon op. maar goed opletten, want hier is bijna alles in de supermarkt gepasteuriseerd, maar dat is in frankrijk zeker niet zo, ongeveer 50-50.
    maar er is genoeg lekkers te vinden hoor. mss maar de helft gepasteuriseerd, maar wel minimaal 2 keer zoveel keus! ;)
     
  6. Stresskip007

    Stresskip007 Actief lid

    23 jun 2008
    154
    0
    0
    Dordrecht
    In de supermarkt in Frankrijk zijn bijna alle (verpakte) kaasjes van gepasteuriseerde melk gemaakt..
    gewoon goed de verpakking lezen ;)
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    oke, dat is een beetje een héle rare en betweterige opmerking in mijn ogen. ik zeg dit juíst omdat mijn moeder en ik vorig jaar alle etiketten gelezen hebben. mijn frans is zo slecht nog niet.

    wellicht verschilt het per supermarkt? wellicht ook een optie? maar lezen kan ik wel. in deze supermarkt waren, echt, heus waar, ik lieg niet, we gaan in september weer, je mag mee in de kofferbak als je het wilt zien, de helft van de kaasjes van ongepasteuriseerde melk.

    schuif het maar af op m'n hormonen, maar ik vind deze post gewoon raar over komen, alsof ik een potje sta te liegen en ook nog eens niet kan lezen :(
     
  8. Stresskip007

    Stresskip007 Actief lid

    23 jun 2008
    154
    0
    0
    Dordrecht
    Maak je hier echt niet uit voor leugenaar...maar IK ben zelf geen kaasjes tegenkomen waar au lait cru op stond...maar IK ga ook niet op elk kaasje kijken wat er op staat...
    En nee hoef niet mee in de kofferbak...lijkt me niet zo gezellig...
    En misschien hou jij wel van hele andere kaasjes als ik...( hou het vooral bij brie en camembert..) ik zeg alleen dat IK ze niet tegen gekomen ben...
     
  9. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.858
    7.623
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nou ik weet niet waarom jij het zon rare post vond maar ik vind er echt absoluut niets raars aan...wie zegt dat ze het tegen jou heeft, misschien heeft ze jou post niet eens gelezen en reageert ze alleen op de topicstarter. Hoe moet zij nou weten dat je goed Frans kan, en dat je al alle etiketten hebt gelezen etc etc

    Allemensen zeg...reageer es normaal
     
  10. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    nee dat zeg je dus niet en daardoor kom je in mijn ogen gewoon heel cru over.

    je stélt dat bijna alle (verpakte) kaasjes van gepasteuriseerde melk gemaakt zijn.

    mss voel ik me wat te persoonlijk aangevallen, maar deze stelling staat direct na mijn bevinding en ik vond het erg raar overkomen.

    *houdt spiegel voor*
     
  11. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.858
    7.623
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De post staat direct na jou post ja, maar wel ruim 8 uur later. En anders had ze je wel gequote, toch...
     
  12. minipi

    minipi Fanatiek lid

    17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    meiden, meiden, alsjeblieft, geen ruzie in dit onschuldige topic...
    Bedankt voor jullie reacties, ik zal gewoon heel goed lezen. Mijn Frans is niet geweldig, maar au lait cru en au lait pasteurisee begrijp ik nog wel. En als er niets opstaat, koop ik het gewoon niet.
    Ik ga genieten!
     
  13. Stresskip007

    Stresskip007 Actief lid

    23 jun 2008
    154
    0
    0
    Dordrecht
    Heel veel plezier op vakantie! ;)
     
  14. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    IPV wijn kan je ook druivensap drinken is lekker en gezond en lijkt op wijn er zit alleen geen alcohol in, en kaasjes, kijk overal waar te voor staat is slecht!

    Als er au lait cru op staat moet je het vermijden, mocht je er al wat van binnen krijgen, is dat nog niet eens zo heel erg, zo lang het maar geen kilo vrachten zijn :)
     
  15. minipi

    minipi Fanatiek lid

    17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Helaas, ik GRUWEL van druivensap, nee, doe mij dan maar een spaatje of een appelsapje ofzo... Maar dat komt helemaal goed!
    Die kaasjes ga ik zoals gezegd gewoon goed lezen; au lait cru eet ik dus echt niet, want al is het risico klein, ook in een heel klein stukje kan nét de bacterie zitten die problemen veroorzaakt en dat zou ik mezelf nooit vergeven. Waarschijnlijk genoeg kaas van gepasteuriseerde melk te vinden en anders maar gewoon aan de zoutjes ofzo ;)
     

Deel Deze Pagina