Verstandelijke beperking en weekendbesteding

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Tegeirian, 3 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Wij hebben een fantastische dochter van net 7. Zij heeft een (lichte tot matige) verstandelijke beperking en er bestaat een groot vermoeden van ADHD.

    Onze dochter vraagt zeer veel aandacht en kan slecht zelf spelen. Alles gaat erg vluchtig en ze kan nergens echt lang mee bezig zijn. Op doordeweekse dagen merk je hier niet al te veel van, omdat zij dan natuurlijk gewoon op school zit. Maar de weekenden is een ander verhaal. Het kost tonnen aan energie. Energie die ik (wij) momenteel na 7 jaar bijna niet meer kan opbrengen.

    Wij wonen in een stad van redelijk formaat, dus ik was een zoektocht gestart naar een sportclub waar zij op zaterdag terecht zou kunnen. Nu vind ik het van belang dat ze een activiteit onderneemt met kinderen waar ze aansluiting mee heeft. Mijn ervaring is dat dit, nu ze wat ouder wordt, steeds minder is met "gewone" kinderen. Ik ben dus specifiek op zoek gegaan naar een (sport)club met een G-team. Helaas is hier in de stad geen enkele club die op zaterdag in deze behoefte voorziet. Ik heb gekeken bij de voetbal, hockey, tennis, korfbal, atletiek, paardrijden, dansscholen en scouting.
    Een sportclub is een andere stad/dorp is eigenlijk geen optie, nu ons zoontje op zaterdag zwemles heeft in een ander dorp en ik daar de auto voor nodig heb.

    Nu zit ik een beetje met de handen in het haar, want: wat nu! De weekenden worden er niet leuker op op deze manier. Het weekend zou ook voor ons (= mijn man en ik) een tijd moeten zijn om enigszins te kunnen ontspannen, maar dat zit er nauwelijks in.

    Dus, wie o wie heeft er verder nog goede ideeën mbt waar we kunnen zoeken of terecht kunnen voor wat ik hierboven beschreven heb?

    Overigens is het uitdrukkelijk niet onze wens om haar naar een logeerhuis te doen. Overnachten ergens is absoluut geen optie.
     
  2. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

  3. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik weet vanuit mijn ervaring in het werkveld dat er ook op logeerhuizen dagbesteding voor overdag wordt gegeven. Weekend opvang. Hier doen ze van alles met kinderen qua activiteiten! Daarnaast weet ik natuurlijk niet of je bv pgb hebt maar dit zou je kunnen aanvragen en hiervoor iemand professioneel kunnen inhuren en diegene kan dan activiteiten met haar gaan doen zoals zwemmen enz.
     
  4. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Een zorgboerderij?
     
  5. Mamalon

    Mamalon Actief lid

    27 feb 2015
    217
    50
    28
    Onze zoon met autisme en adhd gaat om dezelfde reden binnenkort om de zaterdag naar een zorgboerderij.
     
  6. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Dank voor de reacties.

    @Regina88 Dank voor de linkjes. Ik zal ze later even goed bekijken.
    Wijkcoach? Wat is dat? Wij hebben tot nu nooit extra begeleiding oid gehad voor dochter. Altijd alles zelf geregeld en verzorgd.

    @Sama1 Nee, we hebben geen PGB. Misschien moet ik me daar toch maar eens in gaan verdiepen...

    @Wenda en @Mamalon Zorgboerderij zou een optie zijn inderdaad. Heb ik pas al wat op gezocht, maar kon zo snel nog niet iets vinden in de buurt.
    @Mamalon Is jouw ervaring met de zorgboerderij wel dat er ook kinderen van je zoons leeftijd zijn?
     
  7. Mamalon

    Mamalon Actief lid

    27 feb 2015
    217
    50
    28
    Ja er zijn zeker kinderen van zijn leeftijd, daar hebben we deze boerderij ook op uitgezocht, maar moet wel zeggen dat er hier in de omgeving best veel zorgboerderijen zijn.
     
  8. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Kijk eens op stichting MEE.
    Er zijn speciale clubs voor kinderen met een beperking (mijn vriend heeft jarenlang dit werk als bijbaan gedaan) waarmee ze allerlei activiteit doen wekelijks en soms ook overnachtingen in een park etc..
    ik zou ook eens verder kijken naar pgb voor je dochter. Dat scheelt heel veel qua kosten dan voor je.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Via de gemeente kan je pgb of zin krijgen. Kost wel wat energie kwa aanvragen en geduld en tijd.

    Je hebt diverse manieren om dagbesteding te doen zoals een zorgboederij of specifieke dagbesteding of iemand die thuis komt. Stichting MEE weet vaak wat er mogelijk is in de buurt en soms kan de gemeente ook mee denken, maar volgens mij ligt dat puur aan de persoon die je treft.

    Wij hebben pgb en daar komt nog wel veel administratie bij. Het duurde bij ons lang voordat het zover was en voordat alles goed was. ZIN schijnt makkelijker te zijn, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
     
  10. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    @veroniQue86 en @Averlhach Dank jullie wel! MEE ga ik dan eens benaderen. Het is overigens echt de bedoeling dat het een activiteit buitenshuis wordt, waarbij geen overdreven inzet van ons als ouders wordt verwacht. Net zoals ons zoontje tzt zal gaan sporten en op zaterdagen competitie oid heeft, zijn we uiteraard bereid te rijden etc., maar verder moet het echt iets zijn dat zij doet.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier in Utrecht en omgeving heb je de stichting handje helpen. Misschien is dat een optie.

    En verder zat ik nog als activiteit aan paardrijden te denken. Weet niet of er zoiets in de buurt is?

    Mag ik vragen waarom logeerhuis of een weekend pleeg gezin geen optie is?
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Mijn zoon zit om dezelfde redenen op een zaterdagopvang (van 10:00-16:30 uur). Het was wel even zoeken naar een passende plek (wij hadden individuele begeleiding nodig en alles wat bestond was in groepsverband). Je kunt idd via MEE vaak wel 'adresjes' krijgen waar je terecht zou kunnen. Tegelijkertijd moet de financiering via de gemeente, afhankelijk van hoe je gemeente werkt, zou een medewerker je ook moeten kunnen helpen om een passende oplossing te vinden voor je zorgvraag (ik zou dus in ieder geval ook aanmelden bij gemeente, want financiering rond krijgen wil nog wel eens een stroperig proces zijn...).

    Bij de opvang van mijn zoon hebben ze ook groepen op zaterdag en dan worden er vaker activiteiten met de kinderen ondernomen. Zwemmen, wandelen, koekjes bakken, bezoekje aan speeltuin of bepaald themapark, bowlen, oud-Hollandse spelletjes in de tuin, je verzint het maar :rolleyes:. Niet echt een specifieke sport, maar wel leuk beziggehouden worden met gelijkgestemde kinderen. Hier in de regio hadden ze bij verschillende instellingen vaak 2 soorten groepen, eentje van 6-12 jaar en een voor pubers.

    Logeerhuis had ik heel graag gewild, maar dit bestaat dus gewoon niet (meer) in onze regio...

    Ik heb overigens al sinds jaar en dag een PGB.

    Ons neefje (ASS) gaat ook elke zaterdag naar een groep, vanuit een ZIN indicatie.
     
  13. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ik woon in de regio Utrecht en Handje Helpen had ik via een moeder van school inderdaad wel eens van gehoord.

    Paardrijden is wel een activiteit waarbij ze redelijk intensieve begeleiding nodig zal hebben, want ze is erg angstig. Ze vindt paarden hartstikke leuk, maar erop zitten (ook op een kleine pony) is dan weer een grote stap. We hebben wel een manege hier in de stad, maar daar bieden ze volgens mij niet iets aan zoals wat ik zoek.

    Logeerhuis is geen optie, omdat ze niet alleen durft te logeren. Zelfs bij mijn moeder, die al sinds haar geboorte 1 dag in de week op haar past en waar ze dus na ons het meest vertrouwd mee is, wil ze alleen logeren als haar broertje ook meegaat. Bovendien wil ik het zelf ook niet. Het voelt voor mij echt té veel alsof ik haar dan ergens dump omdat ik haar niet bij me wil hebben. Slaat nergens op, want van anderen kan ik juist heel goed begrijpen dat ze kiezen voor een logeerhuis of een weekendgezin en vind ik daar helemaal niks negatiefs aan.
     
  14. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ik zie dat jij ook MEE noemt. Ik ga daar echt eens naar kijken. Gemeente is ook een goede.

    Ze is dus al 7, maar ik heb nog nooit van extra dingen gebruik gemaakt, behalve het kdc waar ze gezeten heeft. Ik wil altijd alles zelf doen, regelen en oplossen, maar ik merk dat het me nu echt een beetje op begint te breken. Maar zodoende heb ik dus ook echt geen idee waar ik moet beginnen. Fijn om jullie tips en suggesties allemaal te lezen.
     
  15. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    @Tegeirian - bij deze manage gaan de kinderen van de logeerinstelling, waar ik vrijwilligerswerk doe, paardrijden. Het zit in den dolder.
    http://www.prinsesmaximamanege.nl/

    We hebben een jongetje met een zeldzaam syndroom. Met oa autisme, forse ontwikkelingsachterstand (kan nu net kruipen), verstandelijke handicap en epilepsie. Hij is bijna 4. Tijdens het paardrijden maakt hij meer contact en je ziet hem steeds beter en meer rechtop in het zadel zitten. Zo mooi!
     
  16. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ja die manege ben ik online wel eens tegen gekomen inderdaad. Superleuk! Voor ons helaas wat uit de richting, zeker nu we vanaf einde van dit jaar nog maar 1 auto hebben.

    Het is gewoon echt jammer dat er zo weinig sportaanbod is. Dochter is gek op buiten zijn en ze heeft aardig balgevoel. Ik denk dat sporten goed voor haar zal zijn. Ze heeft energie voor 10, dus dat kan ze daar dan mooi kwijt. Maar geen enkele sportclub in onze stad biedt dus iets aan op zaterdag .
     
  17. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.277
    5.506
    113
    Omgeving Utrecht... hockeyclub Fletiomare had laatst een oproep voor aanmelden voor hun G-team. Heb je daar geinformeerd?

    En de manege in Nieuwegein had toen ik er reed ook een lesuur voor kinderen met een beperking, maar dat werd niet door de manege zelf georganiseerd. Misschien toch even navraag doen?
     
  19. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ja ik weet dat Fletiomare en Kampong G-teams hebben, maar zoals ik al zei hebben we vanaf einde dit jaar eigenlijk geen mogelijkheid meer om iets buiten onze woonplaats te bezoeken, omdat we dan maar 1 auto hebben en zoontje op zaterdag ook nog zwemles heeft waar we de auto voor nodig hebben.
     
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Onze zoon gaat ook naar een zaterdagopvang. Eerder ging hij naar een zorgboerderij, maar daar had hij 1-op-1 nodig en bij de zaterdagopvang niet, omdat dat op een locatie is, waar intensieve zorgkinderen zitten (geen ontsnappingsmogelijkheden). Ik weet niet van welke organisatie je dochter op het kdc zit, maar onze zoon zit op de zaterdagopvang van een organisatie die ook kdcs heeft en ik weet dat de medewerkers gewoon absoluut niet weten wat voor meer mogelijkheden er zijn. Ik kwam namelijk ook pas achter deze opvang toen we al een hele poos zoekende waren naar 1-op-1 binnen dezelfde organisatie, zo stom dat dan niemand zegt: o, hij kan ook wel naar de zaterdagopvang :cry:.
    Verder wordt het zwembad hier op bepaalde momenten gebruikt door een sportclub voor mensen met beperking, hier hebben ze een kindergroep op woensdagavond en daar mag bijvoorbeeld ook een eigen begeleider mee.
    Onze zoon heeft trouwens een hele zware vorm van autisme en zit in een onderwijs-zorggroep van een zmlk school, hij praat niet en is niet zindelijk. Zeer zwaar beperkt dus, en hij is niet de enige op de opvang. Logeren zou hier ook geen optie zijn, er zijn hier nog wel logeerhuizen in de regio.
     

Deel Deze Pagina