verwarm geen (moeder)melk in de magnetron

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door rach84, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magnetron- Een serieus risico voor uw gezondheid

    Verwarm geen melk in een magnetron

    Als je je baby de fles geeft en moedermelk afkolft, is het niet verstandig om deze melk in een magnetron te verwarmen of te ontdooien. Zelfs bij lage temperaturen – 20 tot 53 graden Celsius – zullen bestanddelen van de melk die het kind tegen infecties beschermen, hun waarde verliezen. (1) Dit blijkt uit een studie van de Stanford University in Californië. Bij temperaturen hoger dan 72 graden, zo is vastgesteld, worden de beschermende bestanddelen in de melk grotendeels afgebroken. De onderzoekers raden het verwarmen van moedermelk in een magnetron, zelfs bij lage temperaturen, ten zeerste af en hebben een negatief advies uitgebracht aan ziekenhuizen waar dit een alledaagse praktijk is.
    Een andere, in Wenen uitgevoerde studie heeft uitgewezen, dat het verhitten van voedsel in de magnetron tot een grote mate van verandering van proteïnen in voedsel leidt, een proces dat niet is waargenomen bij conventionele voedselbereiding. In babyvoeding zijn na verhitting in de magnetron significante hoeveelheden van D-proline en cis-D-hydroxyproline gevonden, terwijl in biologische producten normaliter uitsluitend L-proline wordt aangetroffen. (L staat voor laevo, linksdraaiend, D voor dextro, rechtsdraaien, refererend aan de richting waarin elektronen roteren ten opzichte van het vlak van optische polarisatie.)
    De onderzoekers van Stanford waarschuwen dat ‘de conversie van trans- naar cis- gevaarlijk zou kunnen zijn, omdat wanneer cisaminozuren worden verenigd met peptiden en proteïnen, in plaats van met hun transisomeren, dit tot structurele, functionele en immunologische veranderingen kan leiden.’ (2)
    Ander onderzoek heeft eveneens uitgewezen, dat het verwarmen van babyvoeding in de magnetron tot moleculaire veranderingen kan leiden in de aminozuren in melkproteïnen, waardoor niet alleen giftige stoffen kunnen ontstaan, maar ook de voedingswaarde van de melk daalt. De hoeveelheid proteïnen die veranderden was evenwel klein. (3)


    dit is een klein stukje gecopieerd uit deze link:
    http://www.eqgen.nl/html/gezondheid_magnetron.html
     
  2. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    En hoe moet het dan wel?

    Verwarmen in een pannetje met water? Dat duurt wel wat langer en dan die kleine maar huilen...
     
  3. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Flessenwarmer ;)
     
  4. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Heb je zelf wel eens zo'n ding gebruikt?

    Sneller is dan nog in de waterkoker de fles te verwarmen want zo'n flesverwarmer is helemaal een ellendig eeuwig durig iets om de fles in te verwarmen. ;)
     
  5. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Met flesvoeding deed ik altijd wel eerst water uit waterkoker of water uit de magnetron.

    En nu ik me goed herinner heb ik idd met een pannetje warm water moedermelk verwarmd na het kolven. 2 weken volgehouden en toen werd ik gillend gek! M'n kind had honger, ik had bijna geen borst meer over na 10 keer per dag aanleggen en melk kwam er alleen uit in 20 mm druppeltjes!

    "Ja, het is zo makkelijk iedere vrouw kan het en altijd op temperatuur" zeggen ze dan.... Jaja
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    met mijn flessenwarmer duurt het 2 min. Vind dat nog meevallen.
     
  7. binnabinna

    binnabinna VIP lid

    19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    het best is met de flese warmer. en borstvoeding hoeft helemaal niet zo warm als gewoone voeding. uit je lichaam komt het ook niet zo warm. als de kou er maar af is.
     
  8. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Uhm tegenwoordig bestaan er goede flessenwarmers hoor ;)
     
  9. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    grappig, mijn kraamhulp vertelde dit ons een aantal weken geleden.
    Ik geef geen bv. Kook elke avond een pan water, deze gaat in een thermofles en daar pak ik de hele dag warm water uit voor de voeding!

    Maar maak voor mezelf wel dingen warm in de magnetron.
     
  10. nikkie83

    nikkie83 Fanatiek lid

    16 jun 2007
    2.054
    1
    0
    tussen hier en daar
    je kan ook eerst alleen het water opwarmen in de magnetron en dan pas de voeding erdoor doen , tenminste zo ging het hier :)
     
  11. je moet eens water opwarmen in de magnetron (en laten afkoelen) en dan de planten water geven.
    ze gaan dan dood :confused:
     
  12. Amfy

    Amfy Niet meer actief


    ja klopt. zo heb ik 4 grote planten vermoord hier in huis :oops:
     
  13. nikkie83

    nikkie83 Fanatiek lid

    16 jun 2007
    2.054
    1
    0
    tussen hier en daar
    ja sorry hoor maar wie geeft dan ook kokend water aan n plant ?
    je warmt het toch niet op tot 100 graden ? deed m gewoon n minuut in de magnetron en dan wassie goed op tempratuur , niet kokend , niet koud en in die 1,5 jaar is dat prima gegaan .
     
  14. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    :) ze zegt toch ...

    Anyway, hier werd ´t op de voorlichtingsavond ook gezegd, moedermelk niet in de magnetron opwarmen. Water mocht dan weer wel, poeder er later aan toevoegen.
     
  15. ja wie doet dat nou :|
    vraag ik me ook af :)
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    water heeft dus 30 seconden in de magnetron gestaan.toen heb ik het maar koud laten worden en toen bij de planten gedaan 2 dagen later gingen ze alle 4 dood.

    voordat je gaat vragen hoe dat water in de magnetron kwam ik was net zwanger kan van de kop af en zette zo de maatkan(ik kon de goeter niet vinden) in de magnetron op 30 seconden. :)
     
  17. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Voor de fles gebruiken wij altijd de waterkoker... Water koken en dan koud water toevoegen totdat het een goede temperatuur heeft...

    Maar hoe zit dat dan met potjes? Mag je uberhaupt dan geen eten opwarmen in de magetron? Hebben we dat ding toch voor niets... :rolleyes:
     
  18. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ff een vraagje, als ik het goed las staat dat bij temperaturen tussen de 20 graden en 50 graden celcius al belangrijke stoffen verloren gaan. Maar borstvoeding is van nature toch 37 graden (namelijk lichaamstemperatuur)?
     
  19. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Dus net even dat stukje gelezen en volgens de beste man kunnen we beter helemaal geen eten uit de magnetron eten dus... Hmmm... Misschien toch maar potjes au bain marie doen?
     
  20. ik heb nu makkelijk praten, want als wij een kindje hebben weet ik natuurlijk niet hoe het gaat lopen, maar ik ga echt niks voor ons kindje in de magnetron verwarmen.

    we kopen of een flessenverwarmer, of we doen het inderdaad au bain marie.
     

Deel Deze Pagina