Verziendheid kleuter 4 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamavan31984, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Onze dochter is 4 jaar en onlangs bij de oogarts in het ziekenhuis geweest, vanwege een doorverwijzing van het consultatiebureau. Met 1 oog kon ze de een na onderste rij niet meer opnoemen.

    Ze heeft een licht afwijking en op het brilrecept staat rechts +2,25 en links +1,50. De oogarts zei dat het een kleine oogafwijking is en dat ze niet perse nu een bril nodig had maar in de toekomst met lezen wel en dan mag ze hem met spelen af.
    Ik wilde wel zo'n recept voor de opticien omdat ik thuis met mijn man wilde overleggen en dan had ik hem voor de zekerheid.
    Nu lees ik ook veel informatie op internet over oog oefeningen en dat wanneer je nu al naar een bril gaat de ogen misschien daardoor minder worden. Als ik een kennis spreek zegt zij juist dat de ogen misschien slechter worden als ik nu geen bril gebruik voor haar.
    .
    Ik dacht dat als we een bril voor haar kopen dat we dan met de juf kunnen afspreken dat ze hem op een vaste plek neer kon leggen want het is echt een meisje wat heel vaak dingen kwijt is.

    Hebben jullie hier ervaring mee? Tips zijn erg welkom.

    We hebben eind augustus weer een afspraak bij de oogarts dus dan kan ik het ook met de arts verder bespreken.
     
  2. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb pas op mijn 10e een bril gekregen, maar dit kwam aan het licht doordat ik heel veel hoofdpijn had. Ik moest mij er inspannen om dingen te zien wat zich dus uitte in hoofdpijn. Bij dingen waar ik mij erg op zicht moest concentreren, zoals het kijken op het schoolbord, tv kijken, lezen en computeren moest ik mijn bril op. Bij gewoon spelen was het niet nodig.

    Ik denk niet dat je ogen beter of slechter worden van het wel of niet dragen van een bril. De hersenen hoeven met een bril minder zicht te corrigeren waardoor jouw dochter veel minder vermoeid zal raken, maar dat is dus eigen ervaring uit mijn jeugd.
     
  3. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.

    Ik twijfel een beetje omdat ze nu in groep 1 zit en nog niet echt gaat lezen.
    Volgens de arts heeft ze hem met lezen nodig in de toekomst.
    Wel doet ze natuurlijk werkjes. Dus ik vraag me af of we kunnen wachten totdat ze in groep 3 zit omdat ze dan een eigen tafeltje hebben en dan kan ze haar bril in haar vakje bewaren en als ze hem nodig heeft kan ze hem pakken en als ze buiten gaan spelen of gymen dan kan ze hem in haar vakje doen.
    Als ze hem standaard op moest was het een ander verhaal natuurlijk.
    Alleen omdat de arts het zo open laat weet ik niet waar ik goed aan doe.
     
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    tot +1 (of -1) wordt sowieso gecompenseerd door de hersenen. Daarboven weet ik niet hoe het op zo'n jonge leeftijd gaat. Gebruikt ze een tablet en kijkt ze regelmatig tv? Want dan zou ik voor dan een bril gebruiken en voor school het even zo laten (persoonlijke mening hoor, geen medische onderbouwing enzo ;) ).
    Er zijn opticiens die een brillenplan hebben. Bij Hans Anders betaal je bijvoorbeeld een paar euro per maand en dan kun je jaarlijks (of tweejaarlijks, de voorwaarden voor de periodes ken ik niet) een bril uitzoeken. Bij Pearle kun je een verzekering nemen en als je bril binnen de verzekeringsperiode kapot gaat door eigen schuld, wordt hij gerepareerd of vervangen door een gelijkwaardig montuur en glazen.

    Wat bij de opticien bij jou in de buurt mogelijk is, zou je even moeten informeren. Kijk ook naar je aanvullende verzekering. Mogelijk krijg je een gedeelte vergoed (vaak 1x per 2 of 3 jaar).

    Een goede opticien kan je ook goed informeren over brilgebruik en daar kun je dus ook goede informatie vandaan halen.
     
  5. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Zolang ze verder geen problemen heeft met zicht zou ik het advies van de arts gewoon opvolgen.
     
  6. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Gewoon de arts volgen, de kans is juist groot dat haar ogen nu nog bijstellen, door het dragen van de bril.
    Nu is ze nog jong en komt ze er ws nog wel vanaf en als ze 10 jr niet meer!
     
  7. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik vind +2,25 en +1,50 best nog wel sterktes eigenlijk. Jonge kinderen kunnen dat echter vaak goed compenseren, zodat een bril (nog) niet nodig is. Als je aan haar merkt dat ze vaak moe is, hoofdpijn heeft of ze werkjes ontwijkt, kan dat een reden zijn om toch een bril aan te schaffen. Ze kan er overheen groeien maar het kan ook van niet, wel of niet een bril dragen heeft daar geen invloed op, dat is echt een fabeltje. Er Is overigens geen bezwaar om haar de bril de hele dag te laten dragen.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Zijn de sterktes de werkelijke sterktes of de sterktes die haar bril zou krijgen?

    Mijn zoontje heeft +8 en zijn eerste bril was met sterkte +6. Vaak gaan ze er, zeker bij een eerste bril, toch wat onder zitten. Als dat het geval is zou ik zeker een bril aanschaffen.
     
    Caithy vindt dit leuk.
  9. Duda

    Duda Actief lid

    13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Alledrie mijn kinderen zijn verziend. Maar verziend is wel een verkeerde naam, zonder bril zien ze in de verte ook weinig. Lucas en Ilse hebben een bril sinds ze 16 maanden zijn. Wouter was bijna 3

    De sterkte zijn bij mijn kinderen wel hoger. Toen Wouter ( de minst sterke glazen) gemeten werd zat hij rond de plus 4. Hij hoefde toen nog geen bril, pas als hij naar school zou gaan. Later bleek hij een sterkere cilinder te hebben dan in eerste instantie werd gedacht en heeft hij eerder een bril gekregen. Anders was het ook later geweest, als hij ging lezen en meer naar een bordd moest kijken. Mijn dochter heeft een oogstandafwijking ( loenst met links) en moest zo snel mogelijk een bril, dan zou deze nog gecorrigeerd kunnen worden. Bij Lucas heb ik erop aangedrongen, omdat hij motorisch enorm achterliep ( met 11,5 maanden pas gaan draaien). Toen ik dat vertelde was ze het wel met mij eens. Met bril ging hij enorm vooruit, ondanks dat hij met bril nog steeds maar 30% ziet.

    Zolang haar oogstand goed is, ze geen hinder van ondervind ( motorisch, veel botsen of hoofdpijn) zou ik naar de arts luisteren.
     
  10. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier ook zo, maar ben al anderhalf jaar aan het plakken en mijn dochter hoeft (nog) geen bril.
     
  11. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    De sterktes zijn wat haar bril moet worden. Het staat op het recept voor de opticien.
     
  12. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    De arts laat het juist aan mij over en zegt dat ze in de toekomst een bril moet met lezen en dat het nu nog niet perse hoeft. Vandaar dat ik nu twijfel waar ik goed aan doe.
     
  13. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nou ja als hij echt twijfelt dan had hij je na 6 mnd terug laten komen en geen recept uitgeschreven.
     
  14. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    De arts twijfelt niet. Ik twijfel :)

    En we moeten eind augustus terug komen. Dus ze blijft onder controle bij de oogarts.
     
  15. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Maar als hij niet twijfelt, dan snap ik niet dat jij twijfelt? Hoe eerder ze gecorrigeerd worden in hun + sterkte des te eerder zijn ze er weer vanaf.
     
  16. Mamavan31984

    Mamavan31984 Actief lid

    30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    De arts heeft gezegd dat als ze gaat lezen ze dan een bril nodig heeft. Alleen voor het lezen en met spelen moet hij af. Ze vroeg of ik een recept mee wilde of dat ik wilde wachten totdat ze in groep 3 zat.
    Ik zei toen : draai voor de zekerheid maar een recept uit, dan kan ze vast aan een bril wennen.
    Maar omdat ze nu nog niet leest en met werkjes op school heel gemotiveerd en goed werkt en ze altijd alles kwijt is. Vroeg ik me af of het al wel handig was om een bril aan te schaffen of toch te wachten totdat ze in groep 3 zit en een eigen tafeltje heeft zodat ze de bril in een vakje kan opbergen als ze gaan gymen of spelen.

    Omdat de arts het open laat, ga ik twijfelen. Als de arts zegt : ze moet nu een bril. Is er geen twijfel. Maar dat heeft de arts dus niet gezegd.
     
  17. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Hier toevallig maandag bij oogarts geweest en vandaag bril besteld.
    Zoon heeft +2.50 en +2.25 en aan 1 oog een cilinder van -0.25.
    Volgens haar was beter van wel. Anders kon hij een lui oog krijgen.
    En aangezien hij wel naar groep 3 gaat voor d ik het erg belangrijk.
    Volgens ggd was zijn zich goed. Ja als hij ze niet samen knijpt wat weer hoofdpijn veroorzaakt.
     
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier maakte de bril echt een verschil, sterker nog mijn zoon zette hem niet meer af (met 3,5 jr) dus hij had hem echt wel nodig, gaf meer rust.
    Maar dat is iets wat je alleen kan testen als de bril op is.
    Bril kost tegenwoordig ook niet zo veel meer, 80 incl heb je een leuke (bij specsavers zelf 2)
    Maar omdat je volgende afspraak in aug, zou ik even wachten, ik dacht dat je pas verder een afspraak had.
    Als ze zelf veel boekjes kijkt, of tablet of tekent of knutselt, zou ze hem dat ook op moeten??
    (misschien iets wat je zou kunnen vragen, want waarom alleen met lezen)
     
  19. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Mijn zoontje heeft een iets grotere afwijking (+6 en +3)
    Die +3 wordt niet als afwijking beschouwd, omdat voor zijn leeftijd +2 normaal zou zijn.

    Hij heeft een bril, maar hij draagt hem amper. Beetje jammer van ons geld, aangezien de bril 360,- gekost heeft. We kregen de tweede wel gratis, maar dan nog. De prijs had te maken met extra dun slijpen, anders is zo'n bril te zwaar en een cilinder in zn oog. Met tv kijken of even gamen zet hij hem wel op. Maar voor al het andere niet en hij merkt hierin ook amper verschil.

    Het is bij hem pas vrij laat ontdekt en hij heeft ook pas sinds een jaar een bril. Ik weet nog niet hoe het straks met lezen zal gaan, maar met schrijven gaat het prima (hij is 5 en schrijft zn naam en heel wat letters)
     
  20. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    De oogarts hier zei dat kinderen tot een bepaalde leeftijd (7meen ik) altijd een oogafwijking hebben
    Dat normaliseert zich zodra ze ouder worden
     

Deel Deze Pagina