Verzwijgen zwangerschap om een baan te krijgen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Guusje1987, 26 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hoi allemaal,

    Ik ben 7 weken zwanger en al een tijdje op zoek naar werk. Ik ben nu zelfstandig, maar dit ben ik een klein beetje zat. Ik ben altijd alleen en mijn huis is ook mijn werkplek. Ook qua opdrachten kan het beter, maar met twee kinderen thuis lukt het me niet voldoende om aquisitie te doen.

    Dus, ik solliciteer wat af. Nu mag ik volgende week op gesprek komen voor een functie, nou, die lijkt me wel op het lijf geschreven. Mijn type werkgever, in mijn woonomgeving en de werkzaamheden passen goed bij me. Ik kreeg al de indruk dat het detacheringsbureau (want die zit ertussen) mij wel de beste kandidaat vindt.

    Ik ga volgende week eerst praten bij het detacheringsbureau en ik vraag me dus af; is het verstandig/handig als ik meld dat ik zwanger ben? De functie is namelijk voor 9 maanden en die kan ik dus niet volmaken. Ik red het tot 6 maanden. Ik ben natuurlijk bang dat ze me dan meteen door de papierversnipperaar haalt (of mijn CV dan..), terwijl het type werkgever waar de vacature voor is volgens mij best wel werk heeft voor langere tijd, maar begint met deze bepaalde tijd van 9 maanden.

    Ik vind het moeilijk. Ben van mezelf erg eerlijk, maar heb mezelf daardoor al vaker in de vingers gesneden. Ik wil deze baan ONTZETTEND graag, kan ik wel stellen ;).

    Alvast bedankt voor het reageren :)
     
  2. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bij 7 weken zou ik het nog niet zeggen. Het is nog heel pril. Als je op 12 weken zit, is het wat anders, maar dan ben je alweer een maand verder. Als je al in dienst bent, zeg je het ook vaak pas bij 12 weken.
    Als je door je zwangerschap de functie niet goed uit kan oefenen wordt het een ander verhaal.

    (ik was 7 weken, bijna 8 weken zwanger toen ik erachter kwam bij mijn dochter. Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik het dus zelf niet eens geweten)
     
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou niets zeggen. Het is nog zo pril
     
  4. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Ik loop nu tegen hetzelfde aan. Als is mijn zwangerschap nog veel priller dan die van jou. Ik heb zaterdag twee goede gesprekken gehad bij een wellicht toekomstige werkgever. Maar ben er heel dubbel in. Toen had ik al positief getest en vandaag weer een hele positieve test.
    Ook ik heb zoiets van ik ga niks zeggen. Kan altijd nog zeggen dat ik het nog niet wist op moment van solliciteren. Dat geld voor jou natuurlijk ook.
    Dus lekker op gesprek gaan, en het pas zeggen bij op zijn vroegst 12 weken.
     
  5. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je reactie! Nee dat is ook zo, het is nog zo vroeg. Vind het ook noet nodig dat ze het al weten, maar ben ook zo bang voor een reactie als ik eenmaal 12 weken ben en het vertel..
     
  6. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Ja dat is dan ook wel mijn plan mochten ze er naar vragen; zeggen dat ik het nog niet wist. Je bent geloof ik wettelijk verplicht het uiterlijk met 24 weken te zeggen. Maar dat ga ik sowieso niet redden, want je ziet het nu al. Het is de derde en mijn lijf heeft geloof ik zoiets van “hey dit weet ik nog!” :eek:

    Spannend bij jou ook! Leuk! :thumup:
     
    Elletje vindt dit leuk.
  7. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Jah, is hier de afgelopen dagen heel spannend geweest met bloedverlies en moeilijk oplopende testen. Maar vandaag was er geen twijfel meer mogelijk.

    Maar hopelijk hebben we allebei binnenkort een baan. Geeft een boel rust met een kleine op komst.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  8. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    He bah, wat een vervelend begin van je zwangerschap; met bloed :(. Maar gelukkig nu een duidelijke test. Wordt het bloeden al minder?

    Nou he, ik wil zo graag werk! Heb inmiddels wel gevonden dat ook uitzendkrachten/detacheerders gewoon recht hebben op verlof. Ik ga voor je duimen. Volgens mij ken ik je nog uit een NOD groepje trouwens :)
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Je bent wettelijk verplicht het uiterlijk 3 weken voor je zwangerschapsverlof door te geven.

    Ik zou dus niets zeggen, gaat ze in principe ook niets aan. Dus gewoon solliciteren en er voor gaan.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  10. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Zou maar zo kunnen. Dat we samen in een NOD groep hebben gezeten. Bloeden is gestopt inmiddels. Nu morgen nog doorkomen dat is mijn officiële NOD. Maar test was zo duidelijk dat ik me daar weinig zorgen over maak.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  11. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel :). Fijn om zulke berichtjes te krijgen!
     
  12. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dat is fijn meid! Een duidelijke test is inderdaad een hele geruststelling :)
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat het hen niets aangaat, is ook weer niet waar... Ze nemen iemand aan voor een termijn van negen maand, zonder vooraf te weten dat die werkneemster nooit van plan geweest is die termijn vol te maken.

    TS: ik vind het moeilijk. Ik zou het bij een eerste gesprek niet zeggen, maar in jouw situatie zou ik het wel zeggen voor je tekent. Tenzij je een topactrice bent, gaat niemand je geloven als je op termijn aangeeft zwanger te zijn maar het nog maar net te weten. En dan heb je zéker al je kansen verbrand bij die werkgever, terwijl dat misschien niet zo is als je het voor het tekenen van je contact zegt.
     
    Lafelife, Juul75, bozoe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Maar je hoeft het gewoon echt niet te zeggen, ze mogen er wettelijk (in Nederland) ook niet eens naar vragen. Al zou je daar al zitten met een dikke buik ;)... En het gaat ze nu eenmaal ook echt niets aan, het is een werkgever, voor een bepaalde tijd, gewoon zakelijk. Niets zeggen is ook gewoon zakelijk.
     
    louan en Guusje1987 vinden dit leuk.
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat je niet wettelijk verplicht bent om het te zeggen, wil niet zeggen dat het hen niet aangaat of dat het soms niet handiger is voor de lange termijn om het wél te zeggen...

    En ja, exact: het is voor bepaalde tijd. Als je op voorhand al weet dat je die tijd niet kan uitdoen, dan vind ik dat toch een heel andere zaak dan voor een contract van onbepaalde duur
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Daar ben ik het niet het mee eens. Discrimineren op basis van een zwangerschap is wettelijk verboden. Dus zelfs al hebben ze de informatie dat je zwanger bent, dan mogen ze daar niks mee doen.

    Ik heb een keer hier met een (mannelijke) collega over gesproken. Wij hadden op dat moment slechts de wens voor een derde nog maar ik was nog niet zwanger. Ik vroeg aan hem of hij vond dat ik dat bij solliciteren moest doorgeven. Hij draaide het om. Hij vond dat je niks moet zeggen, omdat je ze daarmee alleen maar in een lastige positie zou kunnen brengen. Ze mogen we daar niks mee doen, dus waarom zouden ze het dan moeten weten? En dat vond ik wel een grappige redenatie
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb het er niet over dat ze je niet aanwerven owv de zwangerschap. TS geeft aan dat er kansen zijn om ook ná dat contact van 9 maand daar te blijven. Denk je niet dat die kans groter is als ze eerlijk is over haar zwangerschap vóór ze tekent, ipv haar werkgever voor voldongen feiten te zetten?

    Dat je niets tegen een werkgever zegt als je overweegt zwanger te worden, lijkt me nogal evident.
     
  18. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Ik weet natuurlijk niet om welke detacheerden/uitzender het gaat, maar over het algemeen worden die afgerekend en gestuurd op de omzet die ze draaien (intern) en de geschiktheid van de medewerker (extern). Als zij iemand voorstellen die zwanger is en dus niet de 9 maanden uit kan zitten, kan dit problemen voor hun opleveren bij hun klant. De kans dat je dus door hun voorgesteld gaat worden acht ik kleiner. Of je moet over unieke vaardigheden beschikken waar ze lastig aan kunnen komen.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  19. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je reactie. Het is een echte hersenkraker voor mij. Die functie past echt perfect bij me en met een derde op komst kan ik ook de inkomsten wel erg goed gebruiken. Mijn eerste gesprek heb ik morgen met het detacheringsbureau; een kennismaking. Ik had me voorgenomen dan nog niets te zeggen, omdat ik nog niet eens 8 weken zwanger ben. En dan vervolgens voordat ik een handtekening zet, mede te delen dat ik dus zwanger ben. Dit zodat ik eerst mezelf "kan verkopen", maar ze zich niet belazerd voelen. Maar nu twijfel ik weer of ik tegenover het detacheringsbureau niet gewoon eerlijk moet zijn, zodat zij weet waar ze met mij aan toe is.

    Erg eigenlijk dat een zwangerschap je qua werk zo in de weg kan zitten :(.
     
  20. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Ik snap helemaal wat je bedoelt. Alleen op een gegeven moment komen ze er toch wel achter en dan denk ik dat ze zich wel een beetje belazerd voelen. Of zijn dit mijn hormonen, haha. Hooooo, ik vind het lastig hoor o_O
     

Deel Deze Pagina