Verzwijgen zwangerschap om een baan te krijgen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Guusje1987, 26 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Grappig, de visie van jouw collega! Als ik inderdaad bij een bedrijf zelf zou solliciteren voor een functie voor onbepaalde tijd zou ik denk ik wel langer mijn mond houden, maar omdat ik via een detacheerder ga solliciteren denk ik dat ik beter eerlijk kan zijn. Alleen weet ik nog niet precies op welk moment ik het dan moet vertellen..
     
  2. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hmm dit laat me weer op een hele nieuwe manier ernaar kijken. Denk je dan dat ik het morgen tijdens de kennismaking meteen moet zeggen. Ik ben dan, zoals je ziet, ruim 7 weken zwanger.

    Ik heb wel unieke vaardigheden, maar ik denk dat ze ook wel iemand kunnen vinden die misschien 'iets minder bekwaam' is, maar de functie toch redelijk kan uitoefenen.
     
  3. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Ik weet het niet.... ik heb zelf 10 jaar bij een uitzender gewerkt en daar waren harde afspraken met een klant. Als bijv x% van de gestarte kandidaten binnen x tijd uitstroomde gaf dat een boete van tienduizenden euro’s. Zwangeren die dus binnen die x tijd met verlof zouden gaan was een no go omdat het ons een hoge boete gaf. Het lastige is alleen dat jij niet weet welke afspraken er oo dat gebied zijn en dus ook niet in hoeverre het tegen je kan werken.

    Voor mijn huidige functie heb ik het bijv bewust uit de brief gelaten, maar ik ging met 37 weken op soll gesprek, daar kon je dus niet meer om heen. Toch ben ik het wel geworden en anderen niet..
    Uiteindelijk denk ik dat je moet doen waar jij je zelf het meest prettig bij voelt. In principe kan je op deze termijn niet iets fout of goed doen.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  4. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je reactie. Ik weet inderdaad niets van de afspraken die zij met de opdrachtgever hebben. Ik wil ook niemand in een vervelende positie brengen, maar ik wil wél heel graag die baan.

    Ik heb besloten om tijdens het kennismakingsgesprek met de detacheerder eerst te vragen of het tijdelijke karakter een soort proefperiode is om te kijken of we dit langer voort kunnen zetten. Als dat zo is, heb ik ook meer vertrouwen dat de opdrachtgever minder moeite zal hebben met een zwangerschap. Ik wil het dan vertellen nadat ze eventueel vertellen dat ze voor mij kiezen maar voordat we tekenen. Zo hebben ze toch nog een keuze.

    Mocht dit werk echt alleen een tijdelijke opdracht van 9 maanden zijn, zonder uitzicht op verlenging, dan zal ik direct eerlijk zijn morgen. Dan weten we allebei of doorgaan hiermee nog zin heeft.

    Wow, jij bent gewoon met 37 aangenomen. Het kan dus wel :)!
     
  5. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook niet het probleem van TS @Anan :). Maar van het detacheringsbureau/ uitzendbureau.
    Als ik me voorstel dat je over een paar maanden op vakantie zou gaan ipv met verlof, dan voelt het toch wel erg zuur om te solliciteren op een contract voor 9mnd terwijl je weet dat je daar geen 9mnd gaat zitten. Ik zou me als werkgever erg belazerd voelen en je geen nieuw contract aanbieden. Niet vanwege je zwangerschap, maar omdat ik een bepaalde periode iemand nodig had en dat nu niet krijg.
    Om die reden zou ik eerlijk zijn...
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Zie nu je post, dat lijkt me een mooie oplossing TS!
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben ook aangeworven op mijn vorige job toen ik 38 weken zwanger was, TS. Het kan perfect :)

    Net om die reden vind ik het dus goed dat je eerlijk gaat zijn.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Is ook zeker niet het probleem van ts, zo bedoelde ik het niet. Kans bestaat gewoon dat door dergelijke afspraken en eerlijk zijn over je zwangerschap dat je de baan niet krijgt. En dat is een afweging die je dan zelf moet maken of je wel of niet eerlijk wilt zijn. T blijft gewoon een lastige positie.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  9. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Een vriendin van mij heeft ook niets gezegd toen ze zwanger was en heeft nu de baan die ze leuk vind.
    Ik heb vaak wel het idee dat vrouwen die eerlijk zeggen dat ze zwanger zijn eerder worden afgewezen. Onder een of ander vaag smoesje dat ze toch niet helemaal past.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  10. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dat is wel heel fijn voor je vriendin zeg :)! Voor die smoesjes ben ik ook bang idd. Het lastige aan mijn situatie is dat ik gedetacheerd word en dat als ik “in dienst” ben ze me er nog net zo goed uit kunnen gooien wanneer ze zich belazerd door me voelen. Ik denk dat ik dus wel eerlijk móet zijn voordat er handtekeningen gezet worden.

    Ik houd jullie op de hoogte!
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  11. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Jammer he, dat een zwangerschap je toch in een lastige positie brengt. Ik begrijp het wel vanuit de werkgever. Ik wilde ook voorstellen dat ik wat werk vanuit huis doe tijdens mijn verlof. Ik ga ook niet op vakantie dit jaar, dus als ik tijdens m’n verlof 4 weken “weg” ben en daarna bereikbaar en bereid om werk te verrichten zit er wellicht niet zoveel verschil tussen mij en een ander die wel op vakantie gaat :)
     
  12. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Dat zou je in de arbeidstijdenwet/wazo even na moeten kijken of dat mag
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  13. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hoi allemaal,

    Even een update na het gesprek. Ik heb een heel prettig gesprek gehad met de detacheerder. In haar introductie gaf ze al aan dat zij een heel menselijk bureau zijn en 9 van de 10 keer met vrouwen werken. Zelf is ze ook moeder, vertelde ze.

    Dus dat gaf mij wel het vertrouwen dat ik eerlijk over mijn situatie kon zijn. Ik heb verteld dat ik zwanger ben en nadat ze me feliciteerde vertelde ze dat dat geen probleem is. Dat ze me gewoon gaat introduceren en mij ook ziet als iemand voor de lange termijn. Of ik bij de opdrachtgever bij het eerste gesprek eerlijk moest zijn wist ze niet. Ze gaf aan dat ik dan misschien beter kan wachten tot ik op 12 weken zit.

    Tot nu toe positief dus. Nu hoop ik snel op gesprek te mogen komen bij de opdrachtgever. Ik houd jullie op de hoogte!
     
    Lafelife, Heelwelkom18, Juul75 en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik was 8 wk zwanger toen ik op gesprek mocht. No way dat ik wat heb gezegd. Waarom zou je, want er kan nog zoveel mis gaan.

    Heb het hier met precies 12 wk gezegd en heb daarna zelfs een contract gekregen!
     
  15. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Nobel, maar het mag niet helaas. Je moet verplicht uiterlijk 4 weken van te voren met verlof, en 6 weken met bevallingsverlof. De rest mag je flexibel opnemen. Maar tijdens dat verlof heb je een arbeidsverbod. Je werkgever kan dan in de problemen komen als je toch werkt.

    Ik zou wachten tot 12 weken. Dat je de veilige periode wil afwachten is logisch. Dat zullen ze nog niet snel als verzwijgen zien denk ik.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  16. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Fijn dat je je zo op je gemak voelde om het toch te zeggen. Ik heb gesolliciteerd toen ik 7 weken zwanger was. Ik had het niet bij de detacheerder verteld, maar wel aan het einde van mijn sollicitatie gesprek bij de klant.
    Ze waardeerden mijn eerlijkheid en ik ben gewoon aangenomen. Helaas is de zwangerschap uitgemond in een miskraam, maar dit heb ik dus ook kunnen delen op werk en ik heb geen smoesje hoeven verzinnen waarom ik de dag van de curretage toch echt graag vrij wilde.
    Inmiddels werk ik er nog steeds en heb ik tijdens deze zwangerschap een vast contract gekregen. Ik vond het zelf fijn om eerlijk te zijn, dat heeft voor mij zelf wel de basis gelegd.
     
    Guusje1987 vindt dit leuk.
  17. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je bericht. Ik was inderdaad op zoek naar informatie daarover maar kon dit niet vinden :thumup:.

    Bij de detacheerder ben ik eerlijk geweest. Bij de opdrachtgever moet ik nog op gesprek. Hoe dan ook wil ik eerlijk zijn voordat ze hun handtekening zetten, maar ik weet nog niet zeker of ik het meteen in het eerste gesprek vertel :)
     
  18. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Wat een mooi succesverhaal! Goed dat ze je gewoon hebben aangenomen, en terecht ook. Gelukkig gebeurt dat toch ook nog wel. Het blijft altijd een gok, maar ik denk inderdaad ook dat uiteindelijk eerlijkheid het langst duurt.

    Wel heel naar dat je een miskraam hebt gehad :(. Ik zie nu dat je een heel eind op weg bent in je zwangerschap :). Gefeliciteerd!
     
  19. Guusje1987

    Guusje1987 Actief lid

    9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland

Deel Deze Pagina