ruggeprik

Discussie in 'De bevalling' gestart door Amanz, 26 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amanz

    Amanz Lid

    21 nov 2008
    40
    0
    0
    Ik heb gehoord dat ze niet zo snel een ruggeprik geven, klopt dat?
    IVM met risico's , wat zijn die risico's dan?

    Ben namelijk bevallen met een weeenstorm en kreeg geen ruggeprik ook al vroeg ik er om.
    (achteraf ging het te snel en kon ik het ziekenhuis niet meer halen maar volgens de verloskundige had ik het dan nog niet gekregen)
     
  2. ch28

    ch28 Actief lid

    23 sep 2008
    494
    0
    0
    Tijdens een voorlichting in het ziekenhuis een paar weken terug hoorde wij van de verloskundige daar dat de enige redenen waarom ze in NL niet standaard een ruggeprik geven zijn dat je dan een infuus en een catheter krijgt. Deze 2 dingen kunnen (is een zeer kleine kans) infecties geven. Ook zit er bij het zetten van een ruggeprik altijd een klein risico dat ze verkeerd prikken. Dat zijn voor wat wij toen te horen kregen de enige risico's.
    Ik heb toen nog gevraagd of het waar is of met een ruggeprik de kans op een tangverlossing groter is en daarop kreeg ik als antwoord dat deze kans juist bij een ruggeprik afneemt. Ze kunnen dan namelijk het hoofdje langer laten "staan" omdat de moeder meer kan hebben. Tegen de tijd dat je persdrang krijgt gaat de dosis omlaag waardoor je gewoon mee kunt persen. Ook daar waren geen extra risico's te noemen volgens deze verloskundige.
    En volgens mij is het zo dat als je graag een ruggeprik wil ze tegenwoordig verplicht zijn deze te geven. Wel schijnt het zo te zijn dat ze dit niet meer doen als de ontsluiting erg snel gaat en je er bijna bent. Dit ivm het risico dat je dan op de verkoeverkamer (waar je de prik krijgt) gaat bevallen.
     
  3. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    het ligt aan je ziekenhuis. hier krijg je een ruggeprik als je het vraagt en het medisch verantwoord is. die prik gaat pas uit na het hechten.
    dus stel dat ik met 2 centimeter ontsluiting denk dat ik het niet meer red kan ik naar het zkh en er eentje krijgen, 24/7.

    ik denk dat je het beste naar een voorlichting kan gaan, daar leggen ze het wel uit.
     
  4. DvS

    DvS Fanatiek lid

    18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Ik heb hem ook gehad nadat ik om pijnstilling vroeg en werd uitgezet na het hechten. Vond het echt een opluchting en heeft me zeer geholpen.
     
  5. Tink

    Tink Niet meer actief


    Lang artikel, maar lees dit eens: Ouders Online - serie "Pijn en pijnbestrijding bij de bevalling"- deel 2 - de ruggenprik
    Er zitten niet alleen voor de moeder, maar ook voor de baby best risico's aan een ruggeprik.
     
  6. MvYenE

    MvYenE Niet meer actief

    Nou, ik heb er werkelijk om moeten smeken bij mijn bevalling. Toen ik hem eindelijk zou krijgen en het infuus erin zat, had ik al teveel ontsluiting en ging het toch niet door. Catheter heb ik ook sowieso gekregen ook al had ik geen ruggeprik....
     
  7. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.279
    113
    Beleid omtrent een ruggeprik is in alle ziekenhuizen anders. Hij werd bij mij zo'n beetje aangeboden, maar ging wel bij 10 cm resoluut (helemaal) uit en moest ik wachten op persweeen. Hechten werd met een locale verdoving gedaan.

    Overigens, het was even wel heel fijn maar daarna gingen de weeen er gewoon doorheen... Het is dus niet altijd dat je helemaal niets meer voelt.

    Volgens mij doen ze tegenwoordig wel veel minder moeilijk over een ruggeprik dan voorheen. Maar als je zoiets wilt weten kun je dat beter in het ziekenhuis vragen dan aan de vk.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.805
    32.708
    113
    Hier werd de ruggeprik mij aangeboden in het ziekenhuis, maar ik ben wel ingeleid, misschien dat dat verschil maakt?

    Net als wat Rosao zegt,denk dat je dat idd dan beter aan het zk had kunnen vragen dan aan de vk. Die zijn over het algemeen toch minder vaak voorstanders van ruggeprikken.
     
  9. Emmeken36

    Emmeken36 Bekend lid

    Mijn vlos zei letterlijk: (ik wil thuis bevallen) 'je mag op elk moment aangeven dat je het niet meer trekt en pijnstilling wil, dan stuur ik je door naar het ziekenhuis en draag je over aan de gyn, en dan krijg je een ruggeprik'

    Ze vertelde er wel bij dat zij dan de bevalling niet verder kan/mag begeleiden en dat de gyn dit dan verder doet. ('maar dat maakt je op dat moment wrs weinig meer uit')

    Ik wil dus thuis en zonder pijnstilling, maar even om aan te geven hoe mijn vlos praktijk hiermee omgaat, vrij makkelijk dus, en neem aan het zh ook anders zullen zij zulke uitspraken niet zomaar kunnen doen.
     
  10. Duna

    Duna Niet meer actief

    Sinds 1 januari 2009 heeft iedere vrouw die gaat bevallen recht op een ruggeprik hebben ze mij verteld. Er dient dag en nacht iemand aanwezig te zijn die deze prik kan geven. Ik heb er tijdens mijn bevalling om gevraagd (daarvoor was ik helemaal anti omdat ik dr bang voor was..) en gekregen binnen een uur.
     
  11. Duna

    Duna Niet meer actief

    Je krijgt alleen een katheter als je niet zelf kunt plassen op de PO. Ik heb geen katheter gehad en de pomp met pijnstilling is ook tijdens het persen niet omlaag gedraaid omdat ik prima persweeen had. De procedure is dus niet standaard en kan per persoon verschillenm het hangt ervan af hoe je er er als patient mee om gaat.

    Overigens is de ruggeprik mij prima bevallen en ik begrijp niet waarom NL als enige land zo loopt te hanessen met het geven van die prik want het geeft je gewoon enorme verlichting en je kan alles beter handelen en je luistert ook beter omdat je je niet zo loopt te focussen op de pijn. Het is met een prik trouwens niet pijnloos hoor maar het haalt wel de scherpe kanten eraf. Bij een ingeleide bevalling nog extra prettig.....
     
  12. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.657
    1.826
    113
    Bij mij werd de ruggeprik juist aangeboden! Ik zat in een storm van weeën en in eerste instantie wilde ik hem ook helemaal niet. Achteraf gezien ben ik er onwijs blij mee dat ik m wel heb genomen. Dat scheelde een hoop pijn. En stress ook, want later bleek dat ik middels een keizersnede zou bevallen. Die prik kende ik al en dat maakte voor mij wel verschil.
     
  13. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ik heb er om gevraagd en kreeg het. er werd mij 2 keer gevraagd of ik het echt zeker wist maar ze hebben er echt niet moeilijk om gedaan verder.helemaal geweldig want zonder was het allemaal nog veel traumatischer gelopen dan het nu al was. geef het van tevoren aan als het kan!
     
  14. Duna

    Duna Niet meer actief

    Ja precies dan weet je zeker dat je hem op tijd krijgt ;) Het is soms erg druk op die afdeling en het is niet leuk om te wachten als je barst van de pijn. Bij een eventueel volgende ingeleide bevalling wil ik hem al meteen voordat ze de oxitine-pomp aanzetten ;)
     
  15. Ellen1982

    Ellen1982 Actief lid

    18 jun 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Ik had ook een storm en wilde zowiezo in zkh bevallen, toen ben ik met 3cm naar het zkh gegaan want ik kon me niet ontspannen en de weeen niet onder controle krijgen. Eenmaal in zkh werd in aan de aparatuur gelegd om te kijken hoe de kleine het deed, na +/- een half uur werd ik naar de OK gereden en kreeg mijn prik, doet ook geen pijn en ten tijde van de prik had ik 5cm ontsluiting....ik had de prik nog geen 5 minuten en ik had ineens persdrang, die voelde ik dus wél!! de anasthesist zei dat hij nog maar weinig van het verdovende spul ingespoten had...ze belden de verloskamer en de VK van het zkh kwam, toen had ik dus binnen 5 minuten 9!!cm ontsluiting (van 5 naar 9), dus het zorgde bij mij voor een superontspannen gevoel waardoor het nog sneller ging. Daarna ongeveer een uurtje gewacht tot de 10e cm, in die tijd lekker tv gekeken en ontspannen, af en toe die perswee wegpuffen...toen voelde ik de persweeen heftiger worden en belde ik de VK, toen had ik 10cm, uiteindelijk ben ik gaan persen en heb er 1u14min over gedaan totdat de kleine geboren was. Ik voelde mijn bovenbenen wel al was het gevoel wel "doof". Ik kon gewoon plassen en had ook geen catheter. Al met al; een AANRADER!! mijn vk deed niet echt moeilijk maar merkte wel dat ze met moeite zei dat er pijnstilling was. Dat gezever met in bad gaan enzo, dat maakte het bij mij alleen maar erger. Ik hou niet van pijn en als ik pijn heb moet het weg, voor mij was de ruggeprik een uitkomst, en ik zou het zo weer doen! Laat je niet bang maken met het is gevaarlijk etc etc....overal ter wereld doen ze het, en doen ze ook niet moeilijk, behalve hier in NL, want hier is het vaak nog taboe dat er pijnstilling bij de bevalling gegeven wordt....belachelijk eigenlijk. Als je naar de tandarts gaat voor een zenuwbehandeling dan laat je je toch ook verdoven???
     

Deel Deze Pagina