Vlotte bevalling / langdurige bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door annick1984, 4 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Voor ik mij verhaal type, ik veroordeel niemand. Het is gewoon iets war ik benieuwd naar ben.

    Ik lees hier bij de bevallingsverhalen wel eens dat de bevalling heel snel en vlot is gegaan. Maar een enkele keer verbaas ik me toch over feit dat er gezegd wordt "met 1 perswee was de baby er".

    Vraagje: is dat überhaupt mogelijk?
    Mijn oudste was sterrenkijker en lag klem, waardoor hij na 1 uur en 45 minuten persweeën nog niet geboren was en met de vacuümpomp geboren is.
    En de jongste had ook ruim een uur persweeën + extra stimulans nodig om te komen. Nu weet ik dat dit voor een 2e apart is (dat hoort sneller te kunnen, volgens de dames die bij mijn bevaling hielpen), maar binnen 1 perswee... dat lijkt me toch ook weer apart..
     
  2. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    771
    194
    43
    Het kan...
    Bij mijn 1e ingeleid bij 36 weken.
    Bij mijn tweede spontaan bevallen, was ook een sterrenkijker, bevalling duurde 6 uur, persen 1 uur.
    Bij mijn derde ook spontaan, bevalling duurde vanaf eerste pijn (waarvan ik dacht dat t indalingsweeen waren) 2 uur. Op weg naar het ziekenhuis had ik al persdrang wat ik heel hard heb geprobeerd weg te zuchten maar heb stiekum af en toe wel iets geperst omdat je dat soms echt niet tegen kan houden. Eenmaal op de verloskamer werd ik op het bed geholpen en had ik een uitpuilende vochtblaas en zagen ze al haartjes. De vliezen werden gebroken en met 1 perswee en 1 keer zuchten tijdens een wee is onze zoon binnen 5 min geboren... was achteraf blij dat het niet al in de auto was.
    Nou is mijn moeder van mij, haar 2e ook met haar jas nog aan in het ziekenhuis bevallen. En mijn nicht thuis op de wc, omdat ze dacht dat ze voor een grote boodschap ging. In onze familie kan het dus snel gaan.
     
  3. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja hoor kan zeker. Mijn jongste is in 25 minuten 1x persen geboren. Sterker nog, hij woog 8 pond en ik had geen schrammetje! Bij mijn oudste heb ik 20 minuten geperst en enkel klein schaafwondje.
    Maar de naweeen zijn kl*te en zo snel bevallen doet (bij mij iig) veeeeeeeeeel meer pijn dan een gewone bevalling. Voor mij hoeft het niet. Alleen 1x persen was wel fijn. Heb toen wel geschreeuwd trouwens, niet van de pijn want dat deed het niet, maar van de enorme kracht.
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ja hoor, ok, bij mij was het anderhalve perswee bij de jongste.
    Nou moet ik zeggen: ik vond het beter toen ik nog een keer of 3 kon persen bij nr 2 en 3.
    De laatste floepte er zo snel uit dat mn vriend m niet kon vangen. Hij ging gewoon in 1 keer door zeg maar. Niks eerst het koppie en bij de volgende wee de rest. Ik voelde m ook bij de eerste halve wee (die ging van ontsluitings- naar perswee halverwege) gewoon een stuk naar beneden schuiven en toen stond het hoofdje al zeg maar.
    Mijn persfases waren bij nr2 3 min, nr 3 6 min en nr 4 dan 2 min.

    Bij de eerste overigens 55 min geperst en een knip, duw op de buik en een vacuüm, dus die ging wat minder soepel zeg maar.
    Maar je ziet vaak na de eerste dat de weg gebaand is. Dus eigenlijk is inderdaad jouw tweede bevalling meer een uitzondering. Al zijn er genoeg die er natuurlijk langer over doen dan 1 perswee. Maar ik kreeg bij de tweede ook pas echt persweeen, de eerste heb ik achteraf gezien gewoon op eigen kracht gedaan.
    Heb jij wel echt persweeen gehad?
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ja dat had ik ook, die kracht overweldigde mij gewoon. En de naweeen check, pfff, net of je de bevalling nog eens over mag doen.:confused:
     
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.036
    15.045
    113
    Hier was het 3x binnen 5 minuten (eerste was ks) en dus ook niet veel geperst. Op wat haarscheurtjes na geen schade
     
  7. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    929
    316
    63
    Vrouw
    De eerste twee jongens waren ook allebei sterrenkijkers. Ondanks dat de ontsluiting erg lang duurde daardoor, was de uitdrijving zo gelukt. Eerste zoon na 2 persweeen en dus binnen 5 minuten. Tweede zoon na 15 minuten zonder persweeen.

    Mijn eerste dochter* werd na 23 wkn al geboren maar ook zij kwam na 2 persweeen. Jongste zoon is geboren met een spoedks.
     
  8. Ciska85

    Ciska85 Actief lid

    3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Ik denk dat ook altijd: 'dat kan toch niet???'. Hier meer dan twee uur persen en dan nog tien minuten staan sleuren met de vacuümpomp. Ik kan me gewoon niet voorstellen wat mensen bedoelen als ze zeggen 'in één wee eruit'. Nu ja, ik kan me ook niet voorstellen wat persweeën zijn of wat mensen bedoelen als ze zeggen dat een wee een opbouw heeft en er pauze zit tussen weeën. Ik heb dat zo helemaal niet ervaren.
     
  9. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ja, die naweeën zijn heerlijk (not!). Heb ik bij de oudste nooit (bewust) gehad, maar nu.... De een wel harder dan de andere,, maar zeker niet lekker.
    Ik heb wel persdrang gehad. Tegen mijn 10 cm aan kon ik de weeën niet goed meer wegpuffen en moest ik soms wel persen. Maar ik voelde baby tijdens het persen niet glijden ofzo. Het enige wat ik voelde was een steeds branderiger gevoel. En met dat hoofdje geboren werd, leek het alsof ik daar in de fik stond...
     
  10. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Je zult het misschien niet leuk vinden om te horen maar bij de jongste heb ik 3x geperst.(5 minuten) En dat was 3x omdat de verloskundige zij dat ik moest stoppen bij de 2e perswee en puffen omdat de navelstreng 3x om haar nekje heen zat, toen die er af was hoefde ik dus nog maar 1x persen. De placenta daar in tegen duurde veel langer (3 kwatier) en moest ik veel vaker voor persen. De 1e en 2e heb ik ook maar 10 minuten over gedaan. Al vond ik de naweeën bij de 2e vies tegenvallen. Die had ik bij de 3e gek genoeg juist weer bijna niet.

    Ik vind het juist raar om te horen dat er vrouwen zijn die dit een uur of zelfs nog langer vol houden. Dat lijkt mij zo pittig.
     
  11. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Het kan zeker! Bij de eerste heb ik ook laaaaang gedaan over het persen, eerst een uur wachten tot de persweeen goed op gang kwamen en daarna 5 kwartier snoeihard werken. De persweeen waren ook niet krachtig, ik kon ze wegzuchten en het kostte moeite om ze goed te benutten. Uiteindelijk is de baby wel zonder hulpmiddelen geboren.

    Bij de tweede wist ik niet wat me overkwam, echt een enorme kracht kwam er bij kijken en na een paar persweeen was de baby al geboren. Ik voelde de baby ook heel duidelijk 'vooruit gaan' bij elke perswee, en moest echt schreeuwen vand e enorme kracht die er bij kwam kijken. Denk aan die hysterische tv bevallingen, zo'n vrouw was ik ;)
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Natuurlijk kan dat.
    Vriendin van me ging van niks naar perswee en vervolgens na 5 minuutjes een baby die min of meer gelanceerd werd.

    Hier bij de oudste 1 uur geperst, toen vacuum en nog 2x persen, omdat ze een sterrenkijkertje was. Bij de jongste was het met 3-4 persweeen gepiept.
     
  13. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.138
    1.059
    113
    Bij mijn tweede ging het allemaal heel erg snel. Ik had 10 cm ontsluiting, maar baby zat nog hoog (nog weinig ingedaald) en vliezen waren nog intact. VK was aan het bellen voor assistentie, omdat ze geen vliezen durfde te breken.
    Opeens 'pats!' braken mijn vliezen, kwam een enorme sloot water naar buiten en voelde ik letterlijk mijn baby met vruchtwater naar beneden 'stromen'. Knalde tegen bekkenbodem die compleet in de fik stond en ik had enorme persdrang. Zonder actief persen (VK en kraam riepen de hele tijd: zuchten, zuchten!) floepte het hoofdje eruit en ze bleek 2x navelstreng om nekje te hebben, dus VK was daar nog mee bezig toen de volgende perswee kwam en rest van baby letterlijk gelanceerd werd op het bed...
    (van breken vliezen tot geboorte was 3 min complete chaos, gillen en schreeuwen :confused:, geen aanrader)

    Ik heb bij de 2e dus letterlijk niet geperst. Had ik actief mee geperst dan was ze vast in die eerste perswee al helemaal geboren...
    Bij de derde begon ik met persen, maar moest ik ook na 10 seconden al zuchten, 1 perswee voor het hoofdje, de volgende voor de rest. Wederom zuchtend dus.

    Dus tja... ik kan me (gelukkig) juist weinig voorstellen bij 1-2 uur persen... (zelfs mijn eerste was binnen 20 min persen geboren)
     
  14. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Volgens mij kan het zeker. Ik perste bij de eerste 62 minuten en bij de 2e 18 minuten. Dat is al flink korter. Verschil is bij mij dat ik beide bevallingen vrijwel geen persweeen had en ik dus op eigen kracht moest persen. Daardoor duurde het gemiddeld wat langer.
     
  15. josjo

    josjo Fanatiek lid

    6 nov 2008
    2.757
    156
    63
    Arnhem
    Na mijn eerste zou ik t ook niet geloven maar bij Mn tweede duurde het een kwartier en bij de derde 1 perswee en toen moest ik al zuchten! Ik dacht nu al??? Wat misschien scheelt is dat ik al wel daarvoor wat persweeën heb weggepuft omdat ik nog niet lang genoeg aan het ab infuus zat (gbs geconstateerd). En ik had zo'n pompje, man wat kan je daar goed van ontspannen (voor zover je het zo mag noemen tijdens je bevalling). Dat zorgt ook voor snelle ontsluiting... ik kan t iedereen aanraden! Naweeën waren ruk maar liever die dan de gewone persweeën
     
  16. josjo

    josjo Fanatiek lid

    6 nov 2008
    2.757
    156
    63
    Arnhem
    De vk zei vorige week nog: drie minuten heb je er de vorige keer over gedaan! Hahaha tja best snel
     
  17. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Geen idee hoe lang ik erover deed. Uurtje denk ik. Totale bevalling 9 uur en ging eigenlijk heel relaxed (op 2x spugen na). Maar aan de andere kant had ik geen hele sterke persweeen. De verloskundige zei dan na 2x persen 'nog een keer persen' maar dan was die wee alweer weg.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik hele sterke bekkenbodemspieren heb, dus het was even lastig om mijn dochter daarlangs te krijgen, maar dat wist ik vooraf. Ik heb namelijk o.a. veel paardgereden en kan ook persdrang heel goed tegenhouden

    Ik heb meer last gehad van mijn 1e menstruatie nadat er een spiraal was gezet dan van de persweeen :roflmao:.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  18. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ja hoor waarom zou t niet kunnen.

    Bij de eerste 45 min geperst bevalling duurde 8.5 uur.

    Tweede misschien 10 min geperst bij een bevalling van 1.5 uur. Denk dat t 5x persen was.
     
  19. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    #19 Cindy2015, 5 jan 2018
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
    Eerste was zeven minuten persen (geen perswee gevoeld), tweede was drie minuten persen (wederom geen perswee gevoeld). Wel sterke bekkenbodemspieren door paardrijden, en ik vond het zelf best pijnlijk dus ik ben maar gewoon heel hard gas gaan geven.
     
  20. nora25

    nora25 Actief lid

    18 okt 2013
    340
    91
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja, bij mij was het echt zo. De eerste weet ik niet meer, maar duurde 20 min. De tweede was er na drie persweeen en de derde was er ook na één perswee met 42.0 weken, net voordat ik ingeleid zou worden en ze was ook nog eens 9,5 pond.
     

Deel Deze Pagina