Voeding baby 5 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Olifantje1991, 8 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Hoi meiden,

    Hebben jullie wat voorbeelden van voedingsschema's voor een baby van 5 maanden. Onze dochter is een flinke meid van 8,5kg en slaapt nog niet door. Vind ik op zich geen ramp, maar ik heb zelf het idee dat dit komt omdat ze op de dag niet genoeg binnen krijgt. Ze krijgt 3x 180/6 en 1x 210/7 voor de nacht, er zijn nachten dat ze heeft doorgeslapen, maar de laatste weken niet meer. Nu komt ze ook voor de nachtvoeding steeds weer eerder en is 's morgens ook eerder wakker. Vannacht was het 3.15 een flesje van 100+2 en om 6.00 was ze wakker. Had geen honger, want ze heeft gewoon tot 7.00 in bed gelegen en pas om 7.30 de fles op. Had nu vanmorgen 210/7 gegeven, maar vervolgens kwam ze pas na 5 uur voor de volgende fles en dronk ze die niet leeg.
    Een late fles geven heeft geen zin, dan komt ze ook gewoon in de nacht weer en van rijstebloem gaat ze moeilijk poepen en komt ze ook eerder 's nachts.
    Het is dus momenteel gewoon een beetje rommelig, ik overweeg om op de dag alles op te hogen naar 210/7, maar vind dit erg veel en denk als ik naar vandaag kijk, dat ze dat ook niet allemaal op gaat drinken.
    Of ik ga de nachtvoeding nog verder proberen af te bouwen, zodat ze uiteindelijk gewoon in 1x doorslaapt tot 6.00 of ga ik in de nacht weer wat meer geven zodat ze na de nachtvoeding nog weer doorslaapt tot minstens 7.00.
    Allemaal mogelijkheden, vandaar dat ik even benieuwd ben hoe bij jullie het schema eruit ziet/ zag rond de 5 maanden.
     
  2. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Ik heb even ons boekje er bij gepakt.

    Voedingsschema 5 maanden:

    7.00 uur fles 180 ml
    9.00 uur fruit (banaan, appel of peer) Dit waren hele kleine hoeveelheden!)
    fles 150 ml
    12.00 uur fles 180 ml
    16.00 fles 150 ml
    18.00 uur groenten
    19.30 uur fles 180 ml
    ('s nachts extra fles)

    De flessen gingen niet altijd leeg, dus soms nog een nachtvoeding.
     
  3. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wij zijn pas vrij laat naar 4 voedingen gegaan. 5 voedingen is op die leeftijd helemaal niet raar hoor. Ik heb een kind die al vanaf week 2 langer dan 5 uur achter elkaar sliep, dus voor nachtvoedingen is ze geen goede indicatie, maar wij hebben nog vrij lang om 23u een fles opvolgmelk gegeven. Dat had ze nodig en op een gegeven moment vroeg ze er niet meer om en sliep lekker door. Liever wat vaker kleine porties, dan minder vaak een grote portie. De maag van een baby is maar heel klein namelijk (en de hoeveelheden op een pak voeding, zijn hele grote hoeveelheden voor een baby)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Tja. Mijn kindjes kregen borstvoeding, en ik ben met bijvoeding begonnen rond de 5,5 maand.
    Baby 1 sliep rond de 15 weken door, baby 2 rond de 20. Baby 3 met 11 maanden.
    Kortom...ieder kind is anders.
    Je kindje krijgt voldoende melk maar ik zou stoppen met die grote flessen, gewoon een klein flesje extra geven. En dan komt het doorslapen wel. Dit is ook een periode waar veel baby’s opeens weer een nachtvoeding willen. Gaat weer over.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ben je al met bijvoeding begonnen of begin je met 6 maanden?
    Ik zou in ieder geval niet alles ophogen naar 210/7. Als je al begonnen bent met bijvoeding zou ik eerder een extra eetmomentje introduceren.

    Mijn zoontje kreeg met 5 maanden 4x 180/6, fruit, groente en een paar (gok 3 stukjes) brood om op te sabbelen.
    Hij sliep met 8 weken door maar zo tussen de 5 en 8 maanden is het wat onrustig geweest.
    Pas sinds een ruime maand slaapt hij weer echt door zonder wakker te worden in de nacht.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Oké dus jullie gaven 's morgens een fles extra erbij? Zou ik hier kunnen proberen, maar toen ze in de nacht nog een volledige fles kreeg dronk ze de 1e fles 's morgens niet leeg. Maar ik kan kijken of ik op de 1 of andere manier 5 flessen in 12 uur kan krijgen en dan wellicht iets kleiner dan ze nu krijgt. Lastige is alleen dat ze best wel veel slaapt, dus ik moet d'r soms al wakker maken om gewoon netjes met 4 flessen uit te komen.
    Maar in elk geval bedankt!
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Ik weet even niet hoe ik meerdere mensen tegelijk kan quoten, dus even in het algemeen.

    Ze hoeft van mij uiteraard niet door te slapen, maar doordat ze steeds weer eerder komt in de nacht heb ik het idee dat ze overdag misschien te weinig krijgt. Verder is kleinere flessen dan 180+6 geen optie want ze komt al met moeite aan 4 flessen tussen 7.00-20.00, moet d'r al geregeld op de dag wakker maken en aangezien ze zo groot is wil ik dus wel dat ze minimaal die flessen binnen krijgt.
    Bijvoeding zijn we sinds 2 weekjes mee begonnen, ze vind het niet vies, maar snapt er nog weinig van. Het zijn hooguit een paar hapjes die ze eet, zit er meer mee te blazen en te spetteren. :D

    Wat zouden jullie met de nachtvoeding doen? Die op 100+2 houden, ze slaapt in principe na 50cc al, maar drinkt nog wel rustig 't flesje leeg, of zouden jullie die fles wat groter maken zodat ze 's morgens misschien iets langer slaapt?

    En zou het nog kunnen dat ze op de dag teveel slaapt waardoor ze 's nachts minder slaapt? Ze slaapt nu de laatste dagen 's nachts van 20.30-6.00/7.00 met dan ergens een flesje tussendoor. Dit was een maand geleden van 21.30-8.00 met een klein flesje 's nachts, maar tegenwoordig wil ze al heel snel na d'r 3e slaapje de laatste fles, moet d'r ook steeds wakker maken tijdens d'r laatste slaapje, ze ligt dan al best diep te slapen. D'r laatste slaapje is meestal rond 17.30, meestal werd ze zelf na 3 kwartier wakker, maar de laatste dagen moet ik d'r dus steeds wakker maken.

    Ik vind het niet erg om het te accepteren, maar als ik iets zou kunnen veranderen wil ik dat graag nog uitproberen.
     
  8. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Klopt, maar onze oudste woog bij de geboorte maar 2300 gram. Daarom kreeg ze wat vaker een voeding en gingen ze ook niet helemaal op. Kleine beetjes verdeeld over de dag werkte hier goed.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik heb zelf nooit een volledige fles gegeven in de nacht as hij voor een voeding kwam (wel de eerste weken natuurlijk) maar hij sliep dan ook gewoon weer halverwege de fles en ik deed zijn speen er dan in en kon hem weer wegleggen.
    Overdag teveel slapen kan of ze doet een poging om om 17.30 de nacht al in te gaan.
    Is het een optie om met wat rekken enzo haar derde slaapje wat eerder ‘in te plannen’?
     
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Nee ik geef dus ook al heel lang geen volledige fles meer. In principe kan ik d'r hier ook na een paar slokken weer wegleggen, maar ze komt dan nu dus s morgens al steeds weer eerder. Vandaar dat ik nu denk om s nachts toch weer wat meer te geven.
    Qua slapen is t probleem een beetje dat ze best lang wakker blijft en vervolgens best lang slaapt. Gisteren voor d'r 3e slaapje al na 1,5uur op bed gelegd maar ze gaat echt pas na 2 uur wakker slapen. Heb d'r vandaag wakker gehouden ipv 3e slaapje, hield ze heel goed vol maar nu heeft ze van de laatste fles maar 100cc gedronken, dus waarschijnlijk ook niet echt de oplossing. Gelukkig ben ik vrij dit weekend. :D
     
  11. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Je zou inderdaad het derde slaapje kunnen overslaan als ze het goed volhoudt.
    Het schijnt dat sommige kindjes dan ook steeds eerder wakker worden in de ochtend.
    Het blijft puzzelen met die kleintjes he :D
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Nou na de 100cc die ze gisteravond om 19.30 had gedronken, kwam ze vannacht even voor 1.30. Haar toen een volledige fles van 180/6 aangeboden die ze helemaal leeg dronk. Vervolgens sliep ze door tot 7.30, keurig dus!
    Ik denk dus dat ik haar voeding in de nacht wat ga ophogen, kijkend naar de tijd dat ze komt 's nachts en dat 3e slaapje houden we er voorlopig nog even in, gaan d'r alleen gewoon na max. 1 uurtje wakker maken, want het slaapje overslaan en vervolgens te moe zijn om je flesje te drinken is ook niet ideaal.
    Overdag slaapt ze nu meestal rond 9.30/10.00 zo'n 2-2,5 uur, dan rond 14.00 ook weer een uurtje of 2 en dan dus rond 17.30 nog een keer. En dan ging ze meestal rond 20.30/21.00 de nacht in, maar tegenwoordig wil ze dus steeds eerder slapen, dus dan nu maar wat eerder wakker maken bij 't 3e slaapje.
     
  13. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Je kan ook groente gaan proberen om 16.30 en dan slapen tot 21.30 weer en dan de fles?
     
  14. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    #14 XmoonlightX, 9 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2017
    Dit is ons schema bij vier maanden. Hier slaapt hij al weken door snachts
    Denk dat het doorslapen per kind verschillend is en dat dit niet alleen aan de voeding ligt
    En soms zijn er van die fijne nachtvoeding fases :roflmao:
    Ik vind in ieder geval dat je niet te weinig geeft.

    8.30 180+6
    10 u 4 maanden potje fruit , erna naar bed
    13u wakker worden/maken 180+6
    15 u naar bed
    16.30 u wakker worden en 180+6
    17.30 u 4 maanden potje warm
    Naar bed
    20/21u wakker maken voor laatste fles 180+6
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Ja ze krijgt nu rond 17.00 groente inderdaad maar als het 20 gram is wat ze eet dan is 't veel, al merk ik sinds vandaag dat ze het iets beter doorheeft.
    Heb jij ervaring met die fles nog later op de avond? Ze gaat dan natuurlijk rond 17.30/18.00 de nacht in en ben bang dat ze dan s morgens nog eerder wakker zal zijn om de dag te beginnen, denk niet dat ze 13 uur in bed gaat halen of wel?
     
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Oké! Ja als ze 6-7kg had gewogen had ik er misschien ook anders tegenaan gekeken, maar omdat ze toch al 8,5kg weegt twijfel ik soms gewoon of ze wel genoeg krijgt. Al is ze verder super makkelijk en tevreden dus wellicht zit t meer tussen m'n oren.
    Eet jouw zoontje beide potjes al leeg? Hier eet ze van groente en fruit echt nog maar kleine beetjes, al merk ik nu wel dat t steeds beter gaat.
    Jouw zoontje slaapt dus in principe vanaf een uurtje of 18.00 tot de volgende ochtend 8.30 met alleen een fles om 21.00 of is hij rond die fles nog wel een poosje wakker? Wel een heerlijke nachten hoor!
    Ik weet ook dat doorslapen vanzelf wel komt, onze zoon was 6 maanden toen hij klokje rond sliep, hij at heel erg goed groente, fruit en brood en dat hielp hem voor doorslapen. Helaas stopte hij hier rond de 9 maanden weer mee en kwam hij tot 1,5 1 tot meerdere keren per nacht en daarbij had voldoende voeding op de dag inderdaad helemaal geen invloed.
     
  17. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Hier is de mini ook al 7,5 kilo hoor :roflmao:
    Hij krijgt trouwens wel Forte .
    Daarom gaan die potjes er ook helemaal in denk ik :confused:

    Nee na de laatste fles gaat hij gelijk weer naar bed
     

Deel Deze Pagina