Voeding tegen spugen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lieslie, 6 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    mijn zoontje van 11 weken spuugt regelmatig en veel melk terug.
    Hij heeft er geen last van maar we moeten na elke voeding zeker een half uur tot 3 kwartier met hem rechtop zitten en dan nog komen er soms golven terug.
    Ik maak me geen zorgen hoor, hij is vrolijk en drinkt goed maar ik vind het soms wel vervelend worden.
    Nu stelde het bureautje voor dat ik voeding tegen spugen kan gebruiken. Maar dat ik het ook kan mengen met de gewonen voeding. Dat wilde wij wel proberen en zijn er gisteren mee begonnen.
    We geven Hero voeding en hebben gisteren dus 3 scheppen gewone voeding gedaan en 2 scheppen speciale voeding. We merkte wel wat hij vlak na de voeding een beetje huilerig kon zijn en gisteravond heeft hij de hele avond liggen brullen. Zou dit door die voeding kunnen komen??
    (Hij heeft maandagochtend een prikje gehad maar daar kunnen ze 48 uur last van hebben toch??)
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat kan van die voeding erin. Die voeding bevat johannesbroodpitmeel, en sommige baby's krijgen daar krampen van. De mijne bijvoorbeeld.

    Eigenlijk is spugen niet erg. De meeste baby's doen dat. Zolang ze er geen pijn van hebben, zou ik liever niets overnemen. Enkel de leefregels opvolgen, daarmee kan je meestal al een deel oplossen. Ken je die en volg je ze?
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  3. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Ja die ken ik en volg ze al een tijdje op.
    En de ene keer gaat het ook wel wat beter dan de andere keer.
    Ja gelukkig heeft hij geen last/pijn van het spugen!! Ik zal het gewoon moeten uitzitten denk ik...
    Maar die voeding is tegen spugen maar ook krampjes.
    Moet ik het dan even volhouden of....
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je gebruikt hero comfort denk ik?
    Ik vind dat zelf een hele rare combinatie, voeding tegen krampjes en tegen spugen. Sommige kindjes die spugen hebben baat bij jbpm, maar er zijn er ook heel veel die daar diarree of verstopping of juist krampen van krijgen.

    Spugen is vervelend, maar zolang ze tevreden zijn is het vooral een was probleem. En daar kan je gewoon een emmer biotex voor neerzetten en alles in gooien en dan in de avond even goed uitspoelen.

    Ik zou gewoon terug gaan of als er te veel krampjes zijn naar een voeding tegen krampjes zonder jbpm.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Merk je nog verschil tussen zijn gedrag na een bv-moment en een kv-moment?
     
  6. Moeder-Duke

    31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Onze zoon is nu 13 weken en spuugt vanaf zijn geboorte al veel. Soms vijf golven tegelijk, ook het advies gekregen om een half uur na elke voeding met hem rechtop te zitten. Advies gekregen om (toen ik nog bv gaf) hem op zijn zij te voeden. Uiteindelijk zijn we gestopt met het half uur rechtop zitten, hij spuugde toch de hele dag door en ik kwam er achter dat het eigenlijk niet heel veel uitmaakte of ik hem nou een half uur rechtop hield of niet. Vooral 's nachts was dit nogal vermoeiend, het gaf ook veel rust toen we ermee stopte.
    Wij gebruiken voeding van de kruidvat en sinds enkele weken zijn wij overgestapt naar kruidvat voeding A.R. dieet voeding bij spugen (anti reflux) met johannesbroodpitmeel. Dit werkt goed, hij spuugt nog steeds maar in vergelijking met wat hij deed stelt het niet zoveel meer voor.
    In iedergeval fijn dat de kleine er geen last van heeft, cb gaf aan ons ook aan dat als hij er geen last van heeft ze er niets tegen doen. Het gaat vanzelf weer over. Je hebt ook voedingen zonder johannesbroodpitmeel, misschien werkt dat wel of is het een kwestie van wennen?
     
  7. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Welke fles gebruikt hij en hoelang doet hij erover?
     
  8. Moeder-Duke

    31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Wij hebben de S-fles van Difrax met een drie standen speen, anders past de voeding er niet doorheen. Gemiddeld genomen doet hij er tien minuten over, maar er zijn ook dagen dat hij de fles (zelfs op stand 1) binnen 5 minuten op heeft en de volgende voeding er weer 15 minuten over doet.
    Ik kijk dus nu niet meer op welke stand de fles staan en laat de kleine gewoon lekker drinken.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Alles onder de 15 minuten is veel te snel. Daarmee vraag je eigenlijk om problemen.

    Voor een baby die snel spuugt is het advies om elke voeding 20 minuten te laten duren.

    Te snel drinken zorgt ervoor dat de zuigbehoefte doorgaans niet voldaan wordt.
    Te snel drinken zorgt voor eerder spugen.
    Te snel drinken zorgt voor geen of weinig verzadiging waardoor de kans op overvoeren vergroot. En dat veroorzaakt;
    Te veel voeding zorgt voor meer druk op de maag, dus meer reflux klachten en spugen.
    Te veel voeding rekt de maag onnodig op, waardoor je de kans op obesitas vergroot (de maag heeft steeds meer nodig om voldaan te raken).
    Te veel voeding geeft darmkrampen.

    Het lichaam heeft 15 minuten nodig om te verwerken dat er gegeten wordt en een signaal afgegeven kan worden dat je vol zit.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  10. Moeder-Duke

    31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    5 minuten was ook een uitzondering, voornamelijk 10 minuten. Aan het begin maakte ik me zorgen dan dacht ik hij drinkt veel te snel. Ben er toch wel achter gekomen dat er richtlijnen zijn en dat is heel fijn, maar dat elk kindje toch op zijn eigen manier functioneert.

    Duke heeft nog nooit langer dan 15 min gedronken, met de bv was het meestal max 10 min en toen dronk hij al snel. Of hij nou 15 min drinkt of minder dat maakt qua spugen geen verschil, hetzelfde met het half uur rechtop houden. Het zijn goede adviezen, maar werkt blijkbaar niet bij iedereen. Zuigbehoefte heeft hij niet, maagkrampen ook nauwelijks en is een erg tevreden mannetje. Zitten al een paar weken op 5 flessen en hij laat zelfs wel eens wat staan, heeft nooit meer honger. Hij sliep ook bij 8 weken al door, vanaf 22.30 tot 07.00u en meestal als ze niet verzadigd zijn komen ze s nachts.

    Ik weet dat het richtlijnen zijn, maar ben er achter gekomen dat ik voortaan kijk waar de kleine behoefte aan heeft. Heb het ook bij meerdere nagevraagd, omdat ik toch "onzeker" was mbt drinken, maar er zijn meerdere vriendinnen waarvan de kleine de fles ook zo op had.
     
  11. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Kijk , dat verklaard een hoop
    10 minuten is echt veel te snel.
    Hier hadden we dat probleem ook . Ook binnen 10 a 15 minuten de fles leeg, avent fles. Altijd spugen, ook met johannesbroodpitmeel

    Toen overgestapt naar de dr brown fles en dan weer gewoon de voeding, zonder de verdikmaking.
    Nou een wereld van verschil. Minimaal 15/20 minuten , later wel sneller hoor, ook 10 minuten . Maar het grootste verschil; ze hapte hier veel minder lucht mee aan en spuugde daardoor beduidend minder
     
  12. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Allemaal heel herkenbaar!!! De kleine is ondertussen 3 maanden en het spugen wordt minder!!
    Hij blijft snel drinken, we hebben daarvoor al alles geprobeerd maar het helpt niet.
    Hij is verder lekker vrolijk en doet het super goed dus ik maak me eigenlijk geen zorgen!!
    Het is soms even vervelend dat spugen maar het gaat uiteindelijk vast vanzelf wel over.
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En toch is 10 minuten drinken gewoon te snel.

    Er zijn vrijwel altijd opties om te zorgen dat het 15 minuten duurt. Daarnaast kan je niets nuttigs zeggen over dat er niet gespuugd word als je jbpm gebruikt. Wat je niet ziet betekent niet dat het er ook niet is.
     
  14. Moeder-Duke

    31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Ik zou niet weten wat ik er tegen zou moeten doen, als ik de fles uit zijn mond haalt dan vind hij dat niet zo fijn. Zelfs CB vond het niet erg en die zijn naar mijn mening nogal van de richtlijnen en regels.

    Belangrijkste is uiteindelijk dat de kleine er geen last van heeft en hij/zij groeit, denk dat dat wel twee graadmeters zijn.
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wie heeft het over fles uit de mond halen?

    Je geeft jbpm tegen het spugen, maar weigert de leefregels voor reflux op te volgen. 2 van de belangrijkste regels zijn; 1 kleine flesjes, 2 minimaal 15, maar veel liever 20 minuten drinken.

    In eerste instantie is het zoeken naar de juiste fles en speen. De meeste babys doen het al perfect op dr brown level 1. Als deze te snel gaat heb je nog de prematuurspeen.
    Sommige kindjes pakken de speen niet, maar dan kan je bijvoorbeeld een difrax speen erop zetten of de brede/smalle fles eens proberen.
    Als je daarna perse jbpm wilt gaan toevoegen kan dit prima, ook in deze flessen. Waar mijn oudste eerst in 5 minuten dronk en level 1 netjes ruim 15 minuten deed hij het op level 2 prima met jbpm. En daar ging ook flink wat jbpm in. Later level 3 gepakt.

    Er zijn zoveel flessen, zoveel spenen dus ook zoveel opties. Difrax flessen gaan doorgaans gewoon al een stuk sneller en difrax spenen ook. Daarnaast zit er ook een max aan jbpm die je erin mag doen.


    En het cb? Die geeft vaak als eerste en enige advies jbpm. Terwijl dat stap 2 pas is en er is zoveel meer mogelijk.
     
  16. Moeder-Duke

    31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Wij hebben speciale voeding waar jbpm al in zit, voeg het dus niet toe.

    We hebben van alles geprobeerd met de kleine en pakken alle tips aan. Echter heeft zowel CB, kraamzorg (gaf toen nog BV), lactatiekundige niets over 15/20 min drinken gezegd. Heeft niets met weigeren (eerder onwetendheid) te maken want pakken juist alles aan om ons ventje minder te laten spugen, is ons eerste kindje dus is af en toe zoeken wat het beste is.

    Wou alleen aangeven dat de voeding die wij nu hebben wel degelijk, zo ervaren wij dat, helpt tegen het spugen.

    Zal eens naar de andere spenen/flessen kijken
     
  17. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    We hebben bij mijn zoontjes ook allerlei verschillende flessen en spenen geprobeerd maar drinkt echt alleen goed uit een Avent fles. En dan heb ik speen nummer 0 erop zitten.
    We laten hem tussendoor ook boeren en proberen alle leefregels na te streven maar zou echt niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen....
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bv kan je absoluut niet met fv vergelijken.

    Als je kijkt naar hoe een borstvoeding verloopt heb je eerst een grotere flow (toeschietreflex) waardoor de melk redelijk snel uit de borst komt. Vervolgens komt er een rustigere flow en aan het einde, als een borst leger raakt, komt er een langzame flow. Dan komt er echt maar een klein beetje uit. Daarnaast is de samenstelling ook niet gelijk tijdens een voeding. Je hebt voormelk die minder vet bevat en aan het einde juist de vettere achtermelk.
    Doordat een baby dit herkent is het drink gedrag ook anders.

    Bij fv kun je nooit eerst minder vette en aan het einde juist vette melk aanbieden, omdat je maar 1 soort voeding geeft.
    Daarnaast kunnen flessen nooit een borst namaken.

    Zorg dat je in de juiste houding voed, namelijk je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk zonder lucht in de speen.
    Als je een fles verticaal houd werkt de zwaartekracht mee en gaat de fles sneller, daarom zo horizontaal mogelijk.

    Lees anders ook mijn blog.


    Ik heb je reacties verkeerd gelezen, mede doordat je zegt "ik weet wat de richtlijnen zijn, maar ..." Zeker omdat ik behoorlijk wat punten heb verteld waarom het niet goed is voor een baby.
     

Deel Deze Pagina