Voedingsschema dochter 6.5/7 maand?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Divarg, 9 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divarg

    Divarg Bekend lid

    12 okt 2014
    913
    21
    18
    Mijn dochter wordt halverwege volgende week 7 maanden en ik weet niet zo goed wat we haar precies moeten geven.
    Ik kolf fulltime, ze heeft koemelkallergie en verborgen reflux en op dit moment ziet haar schema er zo uit:

    9.00 Fles 180 ml bv
    10.00 40 ml speltpap van Biobim
    12.30 Fles 180 ml bv
    14.00 Soepstengel
    16.00 Fles 180 ml bv
    17.30 Groenten, vaak bloemkool of broccoli, soms met een beetje aardappel of 3 kikkererwten
    19.00 Fles 180 ml bv
    23.00 210 ml bv

    Echter wil ze de laatste dagen de fles van 's morgens maar voor de helft leegdrinken. Met het restant maak ik dan de pap aan die ze een uurtje later wel goed eet (niet alles) maar met als gevolg dat ze de fles van 12.30 weer minder goed drinkt omdat die pap zo vult.
    Om 9.00 180 ml pap aanbieden is geen optie want dat eet ze gewoon niet helemaal op. Ze heeft best gevoelige darmen, heeft gauw last van krampjes sinds we vast voedsel aanbieden en daarom doen we het tot nu toe rustig aan met de opbouw ervan.

    Graag advies! Ze vindt de lepel en het eten wel interessant maar echt veel eten doet ze nog niet dus ik wil eigenlijk liever geen melk weglaten nog. Verder vroeg ik me ook af wat ze al aan vlees zou mogen (omdat dat helemaal moeilijk te verteren is toch?)
    Ze heeft ook een tijd onder de curve gezeten. Alvast bedankt!
     
  2. Nutricia

    Nutricia Bekend lid

    4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

    Bedankt voor je vraag over je dochter van bijna 7 maanden. Goed dat je borstvoeding geeft, dit is de beste voeding voor je kleine!

    Het dagmenu ziet er keurig uit, complimenten daarvoor. Je merkt op dat je kindje niet meer zo goed de fles leeg drinkt. Borstvoeding mag je op verzoek blijven geven. Kindjes kunnen vaak goed hun behoefte aan geven. Is je kindje levendig, groeit en ontwikkeld het zich goed en heeft het minimaal 6 plasluiers? Dit is de indicatie dat je kindje voldoende binnen krijgt. Laat groei en gewicht monitoren bij het CB.

    Geef de overige hapjes naar behoefte, wil je kindje niet meer, dan haal je na circa 20 min de maaltijd weg en bied je verder geen alternatieven aan. Laat standjes of complimenten achterwege. Houd het luchtig. Geef dagelijks een papfles of bordje pap, fruit, belegde boterham, een tussendoortje, de warme maaltijd en borstvoeding op verzoek.

    Daarnaast vraag je je af wat ze al aan vlees zou mogen; je kunt aan allerlei vlees soorten denken, zoals kip- kalkoen, gehakt of rundvlees. Geef geen zout of gekruid vlees. Zorg ervoor dat het vlees dat je geeft vrij is van botten goed gaar en doorbakken - of gekookt is. Rauw vlees, zoals filet americain of ossenworst geef je (nog) niet.

    Heel veel succes en laat het ons weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag!

    Groetjes,
    Paulien - Nutricia voor jou
     
  3. Divarg

    Divarg Bekend lid

    12 okt 2014
    913
    21
    18
    Hoi!

    Bedankt voor je reactie! Helaas heb ik er (nog) niet zoveel aan. Ik zal het een en ander toelichten.

    Mijn dochter krijgt borstvoeding uit de fles omdat ze gedurende 3 maanden niet goed aankwam en bij lange na nooit 6 plasluiers had (nog steeds niet trouwens, vind 6 erg veel). Daarom ben ik gaan kolven en werkt het 'op verzoek' niet echt bij ons. Gedurende de periode dat ze zo slecht aankwam was ze evengoed wel tevreden, blij en groeide ze goed in de lengte. Ze had echter 1 plasluier per dag dus toen kreeg ze niet genoeg binnen maar gaf nooit tekenen van honger.

    Het probleem wat ik nu zie is dat ze niet genoeg vocht binnen krijgt als ze meer brood en groenten gaat eten. Ik bied ten alle tijden water aan (in de fles, in tuit of gewone beker) en ze speelt graag met het water in haar mond maar echt drinken doet ze niet. Daarom ben ik erop gebrand haar alsnog haar 5 flessen van 180 ml te laten drinken. Dus hoe doe ik dat met vocht tijdens de middagboterham? Brood vult dus dan wil ze weer minder borstvoeding..

    Verder vroeg ik me af of het niet teveel aan tarwe/koolhydraten is als ze nu zowel pap als brood krijgt op 1 dag?

    Wanneer mag/moet ik gaan afbouwen met de flessen en moet ze haar voedingsstoffen uit vast voedsel gaan halen? Nu is het wel zo dat ze 's morgens niet meer dan 70 ml drinkt en de rest gebruik ik dan om pap mee aan te maken wat ze vervolgens wel op eet dus dan krijgt ze in totaal iets van 160 ml borstvoeding met een paar eetlepels Biobim speltpap.
    Bevat borstvoeding ook alle vitaminen die ze nodig heeft (behalve D)?

    Ik hoor het graag, bedankt weer!
     
  4. Nutricia

    Nutricia Bekend lid

    4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hoi Divarg,

    Bedankt voor je vraag. Ik ga even met je meekijken. Goed om dit ook te bespreken met het consultatiebureau, zij kennen jouw kindje persoonlijk en houden de groeicurve in de gaten.
    Fijn dat ze in deze periode verder wel goed groeide en tevreden was.

    Kindjes zullen zich van nature niet snel laten uitdrogen. Het is niet erg als ze een dagje wat minder drinkt, vaak is het zo dat ze dat op een andere dag weer compenseren.
    Rond deze leeftijd hebben kindjes 750 ml vocht nodig. Wanneer je nog 4 voedingen borstvoedingen geeft, zoals je hierboven aangeeft, kom je al uit op een hoeveelheid van ongeveer 600 ml.
    Daarnaast krijgt ze ongemerkt ook vocht binnen via de vaste voeding zoals bij de groentehap, eventueel kun je dit iets meer aanlengen met water om op deze manier ook meer vocht aan te bieden.
    Heel goed dat je gedurende de dag ook water aanbiedt, zodat ze wel de mogelijkheid heeft om iets te drinken. Zodoende krijgt ze toch voldoende vocht binnen en is het niet iets om je zorgen over te maken.

    Melk is inderdaad een vuller en kan ervoor zorgen dat ze minder van de vaste voeding gaat eten. Een mooi dagmenu voor deze leeftijd ziet er als volgt uit:
    7 – 8 uur: Ontbijt : Bordje pap van 200 ml borstvoeding
    9 – 10 uur: Tussendoortje : een fruithapje
    11 – 12 uur: Lunch :165 tot 200 ml borstvoeding + boterham
    15 – 16 uur: Tussendoortje : 200 ml borstvoeding
    17 – 18 uur: Warme maaltijd
    19 – 20 uur: Voor het slapen gaan: 200 ml borstvoeding

    Het advies is om maximaal 2 papflessen of 1 papbordje per dag te geven en daarnaast mag je al een heel boterhammetje aanbieden zonder korst met margarine en beleg.
    Borstvoeding mag je geven als je dochter daar omvraagt, daarin mag je je kleine volgen. Borstvoeding geven doe je namelijk volgens het principe van vraag en aanbod.
    Naast de borstvoeding is het belangrijk om iedere dag tot de leeftijd van 4 jaar 10 microgram vitamine D te geven.

    Heel veel succes! Laat het weten als je nog vragen hebt. We helpen je graag.

    Groetjes, Mariëlle - Nutricia voor jou
     

Deel Deze Pagina