CT-scan en contrastvloeistof

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lola1982, 19 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb afgelopen zondag op de EHBO gezeten met verdenking van longembolie. Hierdoor moest ik dus onder een CT scan.
    Ik heb me daar op het hart laten drukken dat het kindje niet zou overlijden, maar ik maak mij nu wel erge zorgen!
    Kan natuurlijk nooit goed zijn die contrastvloeistof en die scan voor mijn ongeboren kindje!

    Op google vind ik niet veel informatie, alleen hele lappen tekst mbt onderzoeken etc.

    Misschien kan iemand mij vertellen wat de consequenties kunnen zijn voor mijn kindje van de stralingen en de vloeistof?
     
  2. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Lola, ik begrijp dat je je zorgen maakt maar ik denk niet dat het nodig is. De straling is enkel gevaarlijk tijdens de eerste 12 weken van je zwangerschap omdat ze de celdeling van je kindje dan kan beïnvloeden en daar alles nog moet gevormd worden. Nu heeft dit echter geen effect meer.
    De contrastvloeistof, dat zou ik niet weten.
    Maar ik werk in het ZH als verpleegkundige en als je wilt, zal ik het morgen eens voor je gaan navragen!

    Lieve groetjes, Elke
     
  3. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Elke, dank je voor je reactie!
    Oh dat is best geruststellend dat het meer om de eerste 12 weken gaat!
    Maarre, als je dat zou willen vragen graag, want het komt natuurlijk ook in mijn kindje haar bloed!
     
  4. Niet meer actief

    Elke, dat wist ik niet...
    Ik heb namelijk ook een CT Scan gehad met contrast, toen ik +/- 6/7 weken zwanger was.. ook op verdenking longembolie.
    Ze zeiden dat er wel een risico was voor de kleine maar dat dat echt 1 op 10.000 was ofzo...
     
  5. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Oei dames, sorry! Ik heb het hier over RX-stralen! Heb me grondig vergist! Sorry sorry sorry! Ik ga morgen op m'n werk informeren naar de CT-scan en contrastvloeistof!
    JsztD, het spijt me dat ik je onnodig ongerust heb gemaakt!

    *schaam schaam*
     
  6. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @ Elke, kan gebeuren meid! ;)
     
  7. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Lola maak je niet te druk meid het zit vast goed. Anders het het ziekenhuis je toch niet die ct scan laten doen neem ik aan?

    gr vruchtje

    p.s. je bent alweer lekker over de helft
     
  8. Niet meer actief

    Maakt niet uit hoor :) als er wat was gebeurd tijdens de celdeling hadden ze het allang gezien, dus dat is bij mij gelukkig niet zo :)
    Maar ben benieuwd wat ze op je werk erover weten, vind ik toch wel interessant
     
  9. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @ Vruchtje: dat is waar, maar toch zat/zit het mij niet lekker! ;)

    Ja hier schiet het op nu! voor je het weet ben jij ook over de helft!
     
  10. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Hey Lola, heb daarstraks geïnformeerd bij de vpk van de CT. Ze wilde er niets over kwijt, ze zei dat je bij het ZH waar je de CT hebt laten nemen eens moet informeren wat de juiste risico's kunnen zijn.
    Vond haar niet zo erg vriendelijk... :(

    Ik heb nog wel zelf wat opgezocht en heb volgende links gevonden met wat informatie:
    http://www.azjanportaels.be/objects/bro ... T-scan.pdf
    http://www.iconocast.com/Dutch/A8EB5/News1.htm

    Ik vind voornamelijk terug dat het in de eerste 20 weken van de zwangerschap een risico is. Dit is om de volgende reden: uit hoe minder cellen je kindje bestaat (dus vooral helemaal in het begin), hoe meer kans dat er belangrijke cellen beschadigd raken. Maar je bent al bijna 23 weken dus ik dénk dat je je niet te veel zorgen moet maken. Ook zou de arts je wel hebben verwittigd indien het wel een gevaar zou zijn. Indien hij dit niet heeft gedaan, heeft hij een beroepsfout gemaakt!

    Het spijt me dat ik je niet meer heb kunnen helpen.
    Lieve groetjes!
     
  11. susu

    susu Lid

    3 aug 2008
    7
    0
    0
    Hier een antwoord van rontgenlaborant. Dit zijn altijd lastige situaties...je moet afwegen wat op dat moment het belangrijkste is....en aangezien een longembolie dodelijk kan zijn hebben ze de juiste beslissing genomen door jou dat onderzoek aan te doen.
    De grootste dosis straling is tpv je longen gekomen. Er zal altijd een kleine hoeveelheid straling bij je kindje zijn gekomen maar dit zal echt niet veel zijn en zeker minder dan de toegestaande dosis(limiet) op de ongeboren "vrucht". Ook is er meer risicio in de eerste 12 weken.
    Wat betreft het contrastmiddel, daar is niet veel over bekend maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo schadelijk zal zijn ...het enige wat hier inzit is jodium. Als jij veel hebt gedronken(dat zouden ze tegen je gezegd moeten hebben) dan plas je het ook zo weer uit. Verder weet ik dat dit onderzoek vaker bij zwangeren wordt uitgevoerd.

    Hopelijk ben je nu een beetje gerustgesteld.
     
  12. Niet meer actief

    Hmmm en nu krijg ik het dan weer een beetje benauwd omdat mijn CT wel in de eerste 12 weken gemaakt is (zelfs in week 6..)
     
  13. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    JsztD, als er echt problemen met de celdeling zijn, dan krijg je een miskraam tijdens die eerste 12 weken. Je hebt ondertussen ook een 20-wekenecho gehad, veronderstel ik. En daar was niets afwijkend op te zien? Dan mag je wel gerust zijn, vermoed ik.
    Maar ik begrijp wel dat je je zorgen maakt. Vind het spijtig dat we jullie niet wat meer gerust kunnen stellen... :(

    Ik denk écht dat het allemaal in orde is! Anders zou je het gewoon al geweten hebben!

    Lieve groetjes!
     
  14. Niet meer actief

    Ja inderdaad dat is ook zo.. als er echt gekke dingen waren gebeurd had ik dat geweten... heb al heel veel echo;s gehad (waaronder dinsdag nog een 3d) en daar zag ik een heel gezond, knap mannetje (zie album ;)) hihi moet mezelf gewoon niet zo druk maken!
     
  15. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @ elke en Susu bedankt voor jullie antwoorden!
    Er zijn vast 100den zwangere voor ons geweest die ook een CT scan hebben ondergaan!
    Ik neem aan dat ze het liever niet willen doen, net zoals ik begreep ze het ook niet kleine kinderen willen doen!
    Ze hebben bij wel 15 cm tussen de scan en het kindje gehouden, omdat ze mij vertelde dat dit wel heel belangrijk was. Dit kon ook nog, omdat mijn BM tot mijn navel reikt.

    @ JsztD: meid, ik denk wel dat je kleine mannetje er geen last van heeft gehad. Idd wat Elke al zegt anders was het vast uitgelopen tot een miskraam en je echo was goed!
    Je mannetje groeit goed toch en hij "doet" het goed! Sterke vent! ;) :

    Mijn meisje trappelt er ook lustig op rond, dus het zal vast wel goed zitten!
     
  16. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    JsztD: wat een knapperd zeg in je album!
     
  17. Niet meer actief

    Jaa pff gelukkig is alles tot nu toe goed.. naast alle nodige stress (ben een onbewust alleenstaande mama) heeft hij ook nog een narcose, blinde darm operatie, longontsteking & dan de CT scan meegemaakt... gelukkig is hij ECHT een sterke vent en trapt hij me heerlijk bont en blauw hihi
     
  18. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Echt een sterke vent dus!
    Jeetje heftig allemaal!
     
  19. Niet meer actief

    Dankje Lola :D vind het ook zoo'n scheetje! Ben benieuwd hoe die ''in het echt'' is ;)

    En jaa was idd heftig maar gelukkig is alles goed :D
     
  20. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ja spannend hoor!
    Ik heb volgende week mijn eerste pretecho (doe er ook 2) ben benieuwd hoe mijn meisje "er uit ziet". :D
     

Deel Deze Pagina