Voorraad in de diepvries

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door demie, 2 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hey dames

    Ik ben vanaf dat ons zoontje 4 weken oud was een voorraadje gaan opbouwen in de diepvries. Toen kwam ik er (via jullie) achter dat borstvoeding uit de koelkast de voorkeur heeft.

    Dus nu krijgt mijn zoontje altijd de voeding die ik de vorige werkdag heb gekolfd.
    Ik werk dinsdag donderdag en zaterdag dus dit gaat heel goed.

    Maar wat doe ik nu met die diepvries voorraad?
    De oudste zakjes zijn zoon 3 maanden oud en kunnen dus niet veel langer blijven liggen. (Toch?)

    Wat zouden jullie hier mee doen?

    Ik geef mijn dochter ook regelmatig nog een bekertje mee omdat ik erg ruim kolf.

    Ook dacht ik dat als ik evt ga afbouwen mooi nog uit de diepvries bij kan geven, maar voorlopig is dit dus helemaal niet nodig.

    En mijn verse melk nog in te vriezen vind ik eigenlijk jammer omdat ik begreep dat veel antistoffen dan verloren gaan.
     
  2. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik heb denk ik wel 20 zakjes van 150 ml in de diepvries liggen.
     
  3. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Tja ik vries wel alles in en geef dan de oudste melk uit de vriezer mee naar de opvang.
    Het lijkt me nog meer zonde als je je voorraad weg moet gooien toch?
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb ook nog liters in de diepvries liggen. Maar ik geef liever verse melk mee. Ik vind de voordelen daarvan heel belangrijk.

    Volgens de richtlijnen van LLL kan je verse moedermelk die ingevroren is in een grote diepvriezer van -18° zes maand en langer bewaren.

    Maar jouw situatie bewijst eigenlijk nogmaals dat je geen voorraad hoeft op te bouwen. Als je normaal kolft, volstaat het om gewoon op dag 0 te kolven en dat op dag 1 mee te geven.
     
  5. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ja het weggooien ga ik dan ook echt niet doen hoor. Echt zonde!!

    Weet ook niet wat ik dacht met aanvullen.. Wist toen nog niet dat gewoon uit de koelkast "beter" is.

    Ik heb een tafel model diepvries met 3 laden. Maar hier zit ook brood en vlees en nu ijsjes bij in dus zit er wel dagelijks in.
    Kan ik dan ook 6 maanden aanhouden?
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk.

    Je kan er overigens ook pannenkoeken mee maken.
     
  7. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Nooit geweten dat uit de koelkast beter is, waarom is dit dan? Net m'n eerste flesje in de vriezer gezet..

    Ik geef altijd uit de vriezer dus, als ze afgekolfde melk krijgt.
     
  8. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Tenzij je een weekendje weg gaat zonder kind natuurlijk, wat ik binnenkort ga doen ;)
    en voor als je een periode wat minder kolft. Ik heb een periode flink meer gekolft dan dat hij dronk dus niet eens bewust, maar zo heb ik wel een voorraad aangelegd. Daarna een periode dat hij wat meer dronk dus dat kon ik mooi aanvullen.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja natuurlijk. Maar je hoort zo veel van mama's die al vanaf week 1 bij wijze van spreken beginnen kolven voor een voorraad. Terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is.
     
  10. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Ja, dat ben ik met je eens. Kolven is niet echt een hobby van me dus dat heb ik ook zo min mogelijk gedaan. Was al druk zat met alle live voedingen ;)
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Verse melk is in die zin beter omdat er door het bevriezen en ontdooien wat antistoffen teniet kunnen gaan.
    Echter is het gewoon nog steeds hele gezonde, voedzame melk!
    Wat je kunt doen is de voorraad na een paar maanden een keer verwisselen. Dat je dan dus de voeding uit de vriezer geeft en de verse weer invriest. Dan zijn de nieuwe voedingen weer 6 maanden houdbaar. Je zult ze vast een keertje kunnen gebruiken.
    Sowieso is af en toe vriezermelk geven ook super handig. Er zijn namelijk baby's die geen vriezermelk lusten omdat ze het nooit krijgen en het anders kan smaken (heeft met de enzymen te maken). Je kunt dit overigens voorkomen door de melk voor het invriezen te pasteuriseren. Echter is dat bewerkelijker natuurlijk en wellicht lust je baby het zo ook gewoon.
     
  12. Happy91

    Happy91 Bekend lid

    4 aug 2014
    908
    247
    43
    Ik werk 3 dagen per week (woe, do, vrij). Op woensdag haal ik melk uit de vriezer. En op donderdag en vrijdag krijgt mijn zoontje de melk die ik de dag daarvoor gekolfd heb. Op vrijdag doe ik de gekolfde melk weer in de vriezer. Zo krijgt hij toch ook de verse melk en wordt de voorraad uit de vriezer ververst. Wanneer ik ooit helemaal stop met bv geven, maak ik de vriezervoorraad op.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook zo
     
  14. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Hier kregen ze af en toe vers en af en toe uit de vriezer. Uiteindelijk had ik ruim 4,5 liter in de vriezer bij de jongste en bij de oudste nog meer. En aan die voorraad kwam ik omdat ik altijd extreem veel melk kolfde, veel meer dan dat mijn kinderen dronken (waren niet zo dol op de fles).
    Maar toen ik 2 nachtjes wegging zonder baby was het super handig!
    De rest is naar mijn neefje gegaan omdat zijn moeder niet voldoende melk had.
    Ze groeiden allemaal als kool en waren en zijn heel gezond dus ik denk dat je met een gerust hard vriezermelk kan geven.

    Als t echt zo slecht zou zijn zou je dat heus wel horen van de overheid / huisarts / kinderarts /CB.
     
  15. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben speciaal voor de borstvoeding (echt ;)) een grotere diepvries gekocht die ook echt diep kan vriezen zodat de melk het langst houdbaar is.

    Op maandag kreeg hij diepvries melk mee na de opvang. Op de andere werkdagen vers gekolfde melk van de dag daarvoor uit de koelkast. Op de laatste werkdag ging alles dus weer de diepvries in.

    Zo kon de diepvriesvoorraad wel ververst worden, maar had hij meestal verse melk. Na het stoppen met kolven (na de 9 maanden kolfrecht) kreeg hij elke dag diepvries melk mee. Zo kon hij nog een hele periode ook overdag moedermelk drinken, zelfs toen ik al maanden niet meer kolfde.

    Ideaal :) (en het voordeel van overproductie waardoor ik op de top 20 liter melk in de diepvries had liggen)
     

Deel Deze Pagina