Samen Bevallen (enzo)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Minerva, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Dag dames,

    Na lang wikken en wegen heb ik mij uiteindelijk tóch maar aangemeld voor een cursus Samen Bevallen. Maarrr... ik heb wel de privecursus aangevraagd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat mijn vriend in de ploegendienst werkt en met een beetje geluk van de 10 avonden max. 4 a 5 keer mee kan.

    Aangezien ik al niet zo'n fan ben van met een groepje vreemde puffende vrouwen bij een andere vreemde vrouw in huis te gaan zitten :)->), wil ik dat al helemaal niet meer dan de helft van de tijd in mijn eentje doen. Vooral wanneer alle andere dames wél hun partner mee hebben....

    Uiteindelijk dus toch besloten om wel mee te gaan doen, omdat ik erg tegen de bevalling opzie. Ik hoop dat deze cursus mij hier wat mee kan helpen. Daarnaast krijgen we ook iets van 75 euro p.p. vergoed, dus dat is mooi meegenomen :) Uiteindelijk heeft het krijgen van die vergoeding wel meegespeeld in het maken van de keuze, want ik zag dat een privecursus 70 euro per keer kost, met een minimum van 4 bijeenkomsten. Het was even slikken, maar ik hoop hier een beetje gemoedsrust uit te kunnen halen, dus het is me, denk ik, wel wat waard.

    Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze cursus? En dan specifiek de prive-versie?
    Ga je dan ook het ziekenhuis bezoeken? Ik heb bij de aanmelding wel aangegeven dit graag te willen, want ik heb een medische indicatie en moet dus in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het dan wel prettig om de afdeling van te voren een keer gezien te hebben....

    Alvast bedankt! :)
     
  2. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Geen ervaring mee, ik heb 'gewoon' zwangerschapsgym gedaan waar 1 partneravond was. Was voor mijn man ook voldoende.

    Wat betreft een ziekenhuis bezoeken, bijna alle ziekenhuizen organiseren eens per zoveel tijd een informatie avond inclusief rondleiding. Kijk even op de website van jouw ziekenhuis of bel even naar het ziekenhuis. Erg interessant zo'n avond en is gewoon gratis. Zonde om voor 70 euro samen met de cursusleider van 'samen bevallen' dat te gaan bezoeken toch. Dan kun je díe privéles beter besteden aan iets anders.
     
  3. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Wij hebben ook samen bevallen gedaan, maar dan ga je geen ziekenhuizen bezoeken hoor.:(
     
  4. didi77

    didi77 Actief lid

    9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben samennbevallen gedaan, met 5 stellen. Bij de tweede nog even een prive herhaalsessie vanwege de omstandigheden.
    Rondleiding in het ziekenhuis kun je beter direct met het ziekenhuis contact opnemen (kijk maar eens op de website). Vaak is er een standaard uurtje in de week dat je kan kijken op de verloskamers. Is wel prettig om eens gezien te hebben.
     
  5. Mellbee

    Mellbee Actief lid

    28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alleen maar zwangerschapsgym gedaan, waar zoals eerder al aangegeven een partneravond was. Daarnaast zijn we via de verloskundige (daar kregen we foldertjes) naar een info avond in het ziekenhuis geweest. Daar kreeg je uitleg over hoe de bevalling gaat en mochten we bijvoorbeeld op de verloskamers kijken. Was mijns inziens ruim voldoende!
     
  6. firsttimemom

    firsttimemom Fanatiek lid

    26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Het idee van een groep puffende vrouwen klinkt als een slechte amerikaanse film...

    Natuurlijk krijg je les in het controleren van je ademhaling, maar het is echt niet zo dat je 10 lessen 50 minuten lang zit te puffen hoor!

    Mtb de rondleiding, dat zou ik inderdaad met je gyn regelen! ;)
     
  7. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Bron: Inschrijven cursus Samen Bevallen - Samen Bevallen - Zwangerschapscursussen
     
  8. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Als ik op de website naar "de cursus in beeld" ga, zijn 9/10 foto's foto's van mensen die samen aan het puffen zijn.... dat geeft dan wel een wel een vertekend beeld ;) Maar bedankt voor je reactie, dat stelt me namelijk wel gerust.
    Bron: Cursus in beeld - Samen Bevallen - Zwangerschapscursussen
     
  9. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Op de website van het ziekenhuis staat helaas niets over deze open avonden. Hetzelfde voor de speciale website van de afdeling gynaecologie. Maar je hebt gelijk dat ik wel even kan gaan bellen en dat zal ik na het weekend eens doen :)

    @Mellbee: bedankt voor de informatie. Ik zal eens bij de verloskundige navragen.

    @Didi77: ja, precies! Ik wil het graag even een keertje gezien hebben voordat ik daar kom te liggen op het moment suprême ;)


    Maar als ik het goed begrijp, heeft niemand ervaring met de privecursus? Iemand anders misschien? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe dat gaat :)
     
  10. didi77

    didi77 Actief lid

    9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals al door andere gemeld bij samen bevallen is het echt niet alleen puffen. Het gaat voor een deel over wat je wachen stast, hoe begint het, welke fases zijn er, anatomie van moeder en kind. Maar ook veel praktische tips voor tijdens en na de bevalling, houdingen, massage technieken. Ik vond het juist wel leuk met 4 andere stellen omdat anderen juist andere vragen en zorgen hebben waar jij zelf nog niet aangedacht hebt. Maar een goede cursusleidster vangt dat natuurlijk ook. Bij een priveles kun je meer focusseren op je eigen zorgen. Wij hebben alleen 3 uur herhaling prive gedaan.
     
  11. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Oorspronkelijk geplaatst door Zara75
    Wij hebben ook samen bevallen gedaan, maar dan ga je geen ziekenhuizen bezoeken hoor.
    De complete cursus Samen Bevallen kost € 160,= per paar voor 10 bijeenkomsten. (Negen avonden voor en één na de bevalling met baby’s)
    Dit is inclusief; koffie, thee, koekjes een informatiemapje en een rondleiding in het ziekenhuis (dit betreft een extra avond van een half uur met je eigen groep en cursusleidster).
    Bron: Inschrijven cursus Samen Bevallen - Samen Bevallen - Zwangerschapscursussen

    Nou, dan verschilt het per regio, want wij moesten 185,- betalen en er was geen rondleiding in een ziekenhuis.
    Een kennis van mij woont in Zwolle, zelfde cursus gedaan en ook geen rondleiding ziekenhuis gehad...
    Wel fijn dat het jullie kennelijk wel wordt aangeboden.:)
     
  12. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Welk ziekenhuis wil je gaan bevallen?
     
  13. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Haha, nee hoor.
    Valt reuze mee!
     
  14. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Zara: dat is wel raar dan! Diverse kennissen en vrienden van ons hebben het ook gedaan en zij hebben ook allemaal een rondleiding in het ziekenhuis gehad. Misschien ligt het aan het ziekenhuis of de regio o.i.d.?

    Fijn dat het in ieder geval meevalt ;)

    Mausi: ik ga in dit ziekenhuis bevallen.

    Update: ik heb een mailtje gekregen van de mevrouw die het organiseert en ze gaan mijn verzoek voor een privecursus bespreken. Ik zou het alleen wel raar vinden als het niet zou kunnen (waarom moet je het bespreken?), aangezien ze ermee adverteren op de website. Mocht het niet kunnen, dan gaat het ook niet door. Ik wil dit graag samen met mijn vriend doen en anders niet. Ik voel me er niet prettig bij als ik steeds alleen naar de informatieavonden moet, terwijl iedereen de partner mee heeft.... Een enkele keer: oké... maar gezien het rooster van vriendlief zal het al snel op (meer dan de) helft van de bijeenkomsten neer komen...
     
  15. Snoeppie

    Snoeppie Bekend lid

    10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben net de minicursus afgerond van Samen Bevallen. 4 woensdagen achter elkaar van 20-22u en vond het erg fijn dat mijn man hierbij aanwezig was. Nou is hij ook wel de type man die bij alles graag betrokken wordt. De cursus van 10w had ik echt te lang gevonden. Weet nu alles wat ik wil weten en mij gaat het niet zo om de sociale contacten.

    Is de minicursus ook geen optie voor jullie? Stuk goedkoper en 2 diensten zullen toch wel gewisseld kunnen worden?

    Enigste wat ik jammer vind is dat ik via CZ gezinnen GEEN vergoeding krijg van alles wat via Samen Bevallen wordt aangeboden.

    X
     
  16. Mamamees

    Mamamees Lid

    26 feb 2013
    37
    0
    0
    Ik heb samen met mijn man de privé cursus samen bevallen gedaan toen ik zwanger was van onze eerste.
    Gewoon lekker bij ons thuis zonder vreemde stellen erbij!
    Ik vond het Perfect. Geen pufgroep idee en toch alle informatie die je nodig hebt om je bevalling relaxed in te gaan.
    Ik heb er erg veel aan gehad en heb ook alles kunnen vragen.
    Ze heeft ook alles verteld over ziekenhuisbevallingen dus dat komt ook zeker aan bod.
    Ze had veel plaatjes en een baarkruk mee om te laten zien.
    Een paar tientjes meer maar heerlijk 1 op 1 en geen 10x zoveel uur maar 3 of 4x een paar uur.
    Ik zeg lekker doen het bereid je echt goed voor!
     
  17. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie! Precies zoals jij omschrijft zou ik echt heeeeerlijk vinden! Lekker in mijn eigen omgeving, met mijn eigen vent en daar heb ik ook best wat extra centen voor over :)

    @ Snoeppie: ik wil eerst even de privecursus afwachten, maar anders is de minicursus inderdaad ook wel een idee. Vooral i.v.m. de weinige bijeenkomsten. Het ligt er een beetje aan of hij makkelijk zal kunnen gaan ruilen, aangezien de cursus in de zomervakantie zal gaan vallen en dan hebben ze vaak last van onderbezetting. In ieder geval bedankt voor de tip en ik neem hem mee! :)
     

Deel Deze Pagina