Voorweeën met 24 weken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kristientje, 13 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    #1 Kristientje, 13 aug 2017
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
    Hoi allemaal. 2 weken geleden, met 24+5, een enge nacht gehad met erg veel buikpijn en harde buiken die om de 3-5 minuten kwamen.
    Naar het ziekenhuis geweest, helemaal nagekeken en alles was goed. Geen ontsluiting, geen verkorte baarmoederhals, geen blaasontsteking. Na 5 uur (!) stopte het vanzelf en mocht ik naar huis. Nog een paar dagen last gehad van erge spierpijn in mijn buik, maar daarna was het over.
    Volgens de gyn was het een maagvirus oid waar mijn baarmoeder flink op reageerde.

    Deze nacht, 26+5, weer veel harde, iets pijnlijke, buiken die om de 2-3 minuten kwamen, maar dit keer zonder die felle buikpijn. Ik heb het ziekenhuis daarom niet gebeld. Na 4 uur stopte het weer vanzelf en kon ik slapen. Deze ochtend lichte spierpijn in mijn buik maar heel goed te doen.

    Zijn dit voorweeën? En zorgt dat voor ontsluiting?

    Ik twijfel om toch het ziekenhuis te bellen (België). Ik kan vandaag enkel terecht bij spoedgevallen of het verloskwartier want het is zondag. Dus da's wel effe een drempel.

    Anders kan ik ook wachten tot maandag en een vervroegde afspraak bij de gyn maken.

    Of moet ik me geen zorgen maken en is dit normaal bij een tweede kindje?

    Zoals jullie zien zit ik in dubio over wat te doen. :)
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als je bezorgd bent moet je bellen. Better safe than sorry.

    Ik heb voor weeën maar daar zit geen regelmaat in en ze doen niet pijn.
    Regelmaat en pijn is voor mij reden on te bellen.
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Bij twijfel is het advies bellen. Of het nu zondag of een andere dag is. Geen risico nemen zou ik zeggen.
     
  4. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Idd, sowieso bellen. Dan kun je ook je twijfel bespreken, maar ik zou niet wachten omdat het toevallig vandaag zondag is.
    Hopelijk valt het allemaal mee!
     
  5. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Gezien je termijn zou ik bij twijfel altijd bellen.
     
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik herken het heel erg. Heb dit zelf ook beide zw. Vanaf een week of 18.
    Ik moet wel altijd bellen tijdens zo'n periode en dan kijken ze of het wat doet op de lengte van m'n baarmoederhals.
    Zo niet mag ik naar huis, en als het te gek wordt een weeen remmer ( indocid) slikken. Dit helpt wel goed.

    Ik zou dus bellen.
    Verder zoveel mogelijk rust. Echt rust dus, liggen.
     
  7. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Bedankt voor de reacties! :thumup:

    @Panter en @madelein , die voorweeën, die voelen bij jullie dus ook als gewone harde buiken, misschien iets vervelender / pijnlijker, maar dan veel vaker?

    Zo jammer dat in België niet gewerkt wordt met verloskundigen. Ze zijn vaak goed bereikbaar en de drempel is toch minder hoog dan het ziekenhuis bellen. Maar goed. Dit gaat over de gezondheid van mijn kindje, dus heb mezelf even een schop onder mijn kont gegeven en gebeld.

    Het advies: ze stellen voor om even af te wachten en te kijken hoe het deze nacht gaat. Sowieso morgen even overleggen met mijn gyn. En als het opnieuw begint, dan wel meteen langskomen.

    Wordt vervolgd.
     
  8. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik loop ook volledig jn het ziekenhuis, heb die drempel minder denk ik. Maar ben ook een keer eerder een kindje verloren in de zwangerschap, dus daardoor een stuk makkelijker geworden om hulp te zoeken.

    Die regelmatige harde buiken beginnen als gewone harde buiken, maar het wordt pijnlijker naar mate het langer duurt. Vaak voel ik het dan ook echt even 5-10 sec flink verkrampen en moet ik me ook even concentreren erop.
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier voelen ze als extreem harde buiken die wel een minuut of meer aanhouden icm menstruatie achtige kramp in mijn onderrug.
    De ene keer komen er meerdere in een uur en sons een paar in een dagdeel.
    In de avond heb ik het meest last en als ik me lichamelijl teveel heb ingespannen dan word het erger.

    Ik heb rust voorgeschreven gekregen vd gyn. Mag geen zware huishoudelijke dingen doen...niet werken en verplicht middagrust van minimaal 2 uren liggen.
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    En héél goed dat je toch gebeld hebt!!
     
    Kristientje vindt dit leuk.
  11. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Net terug van het ziekenhuis. Een half uurtje aan de ctg gelegen en toch 6 harde buiken op die korte tijd. Daarom ook echo gekregen, en met baby alles ok, ook geen ontsluiting of verkorte baarmoederhals, dus wat dat betreft een hele opluchting. :)

    Ik heb wel een blaasontsteking, dus dat kan de klachten deze keer verklaren.

    Zo blij dat ik toch gegaan ben :)
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Fijn dat er geen ontsluiting is! De harde buiken door een blaasontsteking, goed dat dat behandeld word.
    Nu lekker ontspannen! Goed dat je gegaan bent!
     
    Kristientje vindt dit leuk.
  13. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik lees ook even mee!
    Hier sinds 21 weken veel harde buiken. Per direct moeten stoppen met werken, ook al had ik voornamelijk zittend werk. Werkdruk lag te hoog, kan ik normaal goed aan maar mijn buik kon het niet.

    Twee weken rust opgelegd gekregen (geen platte bedrust). Daarna trok het weer wat bij. Laatste twee weken weer wat meer harde buiken gehad.

    Sinds gisteren ook weer meerdere per uur. Het ene uur 6-10 en het andere uur 3. Niet echt een duidelijke regelmaat. Vanmorgen controle bij de vk gehad, niks speciaals te zien. Ben verder nog nooit in het ziekenhuis geweest voor een ctg of bm hals meting, vk heeft wel afgelopen tijd 2x getoucheerd om te kijken hoe het er voor stond, bm hals was nog mooi dicht en hard.

    Heb vandaag die controle gehad, gekookt, en 10 minuutjes langzaam met de hond een rondje gelopen. Verder alleen maar op de bank of in de tuinstoel gelegen. Als ik nog rustiger aan moet doen dan wordt het echt platte bedrust vrees ik..
    moet van Mn vk meteen bellen als ik iets verlies (bloed/water/slijm) of als er regelmaat in de harde buiken komt.

    Nu verlies ik niks, ze zijn ook niet echt heel pijnlijk (meer extreem vervelend op het randje van pijnlijk, soms moet ik ze weg zuchten een paar seconden maar normaal hoeft dat niet).

    Word er enorm onzeker van. Herkennen jullie dit?
    Ben ondertussen wel ruim 6 weken verder, en het lijkt oké, maar toch..
    kan moeilijk elke dag de vk bellen toch? Heb ook wel een beetje een drempel om te bellen, wil ze niet voor niks bellen.

    Mijn bm reageert ook werkelijk overal op. (Half)volle blaas, kungfu panda baby in mijn buik (ze schopt echt veel lang en hard), opstaan, omdraaien in bed, lopen, staan, zitten, het maakt niets uit. Alleen volledig plat liggen helpt soms, ook niet altijd.

    Hopen maar op het beste? Of toch weer bellen?
     
  14. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kunt altijd vragen of je voor ctg mag om er zeker van te zijn dat het "gewoon" harde buiken zijn of vroegtijdige weeën. Als het niet goed voelt moet je je gevoel volgen!

    En ben je getest op blaasontsteking?

    Hier ook veel voor weeën/harde buiken. Ik rust zoveel mogelijk.
     
  15. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik mocht een ctg laten maken als ik wilde zei ze twee weken geleden, maar omdat ze op dat moment soms ook een paar uur weg bleven leek ons dat niet heel zinvol. En ze zei dat het meten van de bm hals met een echo niet altijd betrouwbaar was, daarom was toucheren betrouwbaarder? En dat kon zij ook. Dus ik dacht ach ja dan doe jij het maar dan hoef ik niet naar het ziekenhuis..
    ben eind juni en begin juli op blaasontsteking getest, negatief. Was van plan om morgen nog eens te laten testen, just to be sure..

    Ik kan niet echt zeggen of het niet goed voelt, het voelt niet anders dan de afgelopen weken, alleen meer. Wil ook geen aansteller zijn of dat meisje wat zoveel klaagt.. heb al een moeilijke zwangerschap gehad tot nu toe met heel veel klachten, ben echt bang dat ze me zien aan komen straks met weer wat.. :|
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Met toucheren kan vk echt niet voelen of je baarmoederhals korter word. Ze kan alleen voelen of je baarmoedermond verweekt en ontsluit. Het verkorten van de baarmoederhals gebeurd vóór verweking en ontsluiting en kan je alleen zien met een inwendige echo. Zou daar toch op aandringen, naar de gyn en laten meten.
    Al is het alleen ter geruststelling....word ie wel korter dan zou moeten kunnen ze nog remmen. Bij ontsluiting soms niet meer.
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    En daarnaast: dan vind ze je maar een zeur. Jammer dan.
    Better safe than sorry, liever 10x voor niks controle dan 1x te laat.
     
  18. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Zit nu toch in het ziekenhuis voor een CTG. Sinds 11 uur vanmorgen elke 10-15 minuten harde buiken, vk vertrouwde t niet ondanks dat ik geen pijn heb of iets verlies van vocht of bloed. To be continued...
     
  19. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Oh jee wat spannend. Hopelijk loos alarm. Sterkte!
     
  20. liefde88

    liefde88 Bekend lid

    21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Sterkte!
    Ik zou je niet zo vaak laten toucheren hoor! Ze kunnen beter een meting doen.
    Bij mij na toucheren altijd heel onrustig en zelfs een keer daardoor bevallen. Bij mij mogen dus echt niet meer toucheren..
     

Deel Deze Pagina