Vraag aan de temperatuurdeskundigen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Dalya, 23 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalya

    Dalya Lid

    5 jul 2017
    45
    4
    8
    Vrouw
    Ik heb begrepen dat je na je eisprong (als het goed is) een temperatuursstijging hebt. Wanneer precies treedt de verhoging op? Men zegt NA de eisprong, maar is dat zodra het eitje gesprongen is, dus wanneer het eitje nog te bevruchten is. Of is dat pas wanneer het ei afgestorven is en dus niet meer te bevruchten?
    Want stel je meet een verhoging op, dan kan het ei de avond daarvoor of in de nacht zijn gesprongen of net in de ochtend, maar ook de middag ervoor (en dat is dan al te laat).
    Dus wat wordt precies bedoelt met na de eisprong, het hele proces tot aan het einde of letterlijk na het springen?

    Alvast bedankt!
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik weet het antwoord niet precies. @RoGiJuLi vast wel. Maar volgens mij heb je niet zo veel aan het antwoord. Want je meet je temperatuur maar 1x per 24 u en je zult dan toch nooit weten of het ei 8 of 16 uur eerder is gesproken.

    Ik had zelf vaak nog wel de dag dat ik al een verhoging had seks. Gewoon voor de zekerheid :p maar ik denk dat je over het algemeen te laat bent. Vooral omdat het sperma ook nog naar het ei moet.

    Edit: ik heb je verhaal nu nog iets beter gelezen. De verhoging is niet perse pas nadat het ei niet meer te bevruchten is. Maar hoe snel, alsin hoeveel uur, na het springen de verhoging er is weet ik niet.
     
  3. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Op zich vrij simpel te beantwoorden.

    Nee,, het exacte tijdstip zal je nooit kunnen weten met tempen (mits je een punctie hebt ondergaan).

    Maar wat je wel kan afleiden is of de eisprong kort of lang voor de tempmeting heeft plaatsgevonden.

    Stel dat je basale temp 36.4 is.
    Op dag 16 is hij ineens 36.6, dag 17 is hij 36.7 en de dagen daarna 36.8 of hoger.
    Je ei is dan rond einde avond/middennacht op de dag van 15 op 16 gesprongen.

    Is je basaal 36.4 en gaat hij op dag 16 ineens naar 36.7 of hoger en vanaf dag 17 nog hoger, dan is ws op dag 15 rond het middaguur al gesprongen.

    Gaat je temp op dag 16 maar naar 36.5 en de dagen daarna stapgewijs omhoog dan is je ei op de hele vroege ochtend (net na middennacht) van dag 16 geweest en spreek je van een slowrise.

    Dus hoe groter de sprong van je temp is des te eerder is je ei geweest die dag ervoor.
    Des te kleiner de sprong, des te meer je ei is geweest richting tijdstip van tempen.

    In mijn tempkaart (zie handtekening) heb ik een sprong van gemiddeld basaal 36.4 naar 36.8. Dat betekent dus dat mijn eisprong de dag ervoor nog rond (of voor) het middaguur is geweest.

    Hopelijk is het zo wat duidelijk omschreven.
     
  4. Dalya

    Dalya Lid

    5 jul 2017
    45
    4
    8
    Vrouw
    Het is wat rommelig, maar het zit zo:
    Gisterochtend had ik een temperatuur van 36.34, maar ik had met open raam geslapen en zonder laken. Toen ik wakker werd, voelde mijn lichaam al koel aan, wat ik normaal niet heb. Ik weet dus niet in hoeverre die meting betrouwbaar was. En omdat ik niet zo goed geslapen had, was ik zo moe en ben ik in de namiddag een dutje gaan doen (met deken en dichte raam). Na het dutje ik had nog eens gemeten en had toen 37.04.
    Maar ook van deze meting weet ik niet of ik dat kan vertrouwen, aangezien het maar een dutje was van een uur en ik daarvoor in de zon had gezeten (en dus al opgewarmd was).
    Nu had ik vanmorgen een temperatuur van 36.70

    Heeft het zo erg geschommeld of kloppen de metingen niet?

    Mijm temperaturen zien er zo uit:
    36.48, 36.49, 36.47, 36.48, 36.47, 36.56, 36.20, 36.80, 36.34, 36.70
    Dit is van cd8 tot en met cd17 (vandaag)

    Heb ik een eisprong gehad? En wanneer dan.
    Ik was wat in de war geraakt na die een na laatste meting van 36.34. Ik dacht dat mijn eisprong geweest was nadat ik 36.80 had gemeten, maar de volgende dag was hij dus 36.34. Alleen had ik het koud door die open raam, dus twijfelde.

    @RoGiJuLi je hebt het heel duidelijk omschreven. Ik vind het interessant om te weten en zo heb ik weer wat geleerd.
    Temperatuur gaat dus geleidelijk omhoog.
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Die 36.80 zou de lh piek kunnen zijn geweest.
    Dan je ei bij de 36.34 en de eerste echte verhoging van 36.70.

    Maar echt zeker weten doe je het pas als je temp nu 36.7 of hoger blijft.

    Temp je wel rectaal, elke dag op hetzelfde tijdstip in de ochtend direct na het ontwaken??

    De temp van 37.02 is ongeldig want die is vd middag.
     
  6. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    een temp stijgt 12 - 24 uur na de ovulatie. Een eicel overleeft het slechts max 12 uur. Dus zo gauw je de tempstijging ziet dan is het eitje hopelijk al bevrucht met zaad van eerdere seks.

    Zelf heb ik het idee dat omgevingsfactoren veel minder van invloed zijn als dat je zou denken. Het drinken van alcohol en slechte slaap (de aanmaak van melatonine) is heel goed terug te zien in je temp. Met het raam open slapen en het juist heel warm of koud hebben zag ik zelf nooit zo goed terug in mijn temp. Soms werd ik zo klam wakker en dacht ik dat mijn temp wel heel hoog moest zijn maar dat bleek dan helemaal niet zo te zijn. Andersom ook, best fris gehad in de nacht maar was mijn temp ook niet lager.
     
  7. Dalya

    Dalya Lid

    5 jul 2017
    45
    4
    8
    Vrouw
    Ok dat is heel duidelijk allemaal. Bedankt voor het meedenken allemaal.
    Ik neem mijn temperatuur idd rectaal op en altijd zodra mijn ogen openen in de vroege ochtend (tussen 6 en 7 uur).
    En ik drink geen alcohol.

    Ik heb op cyclusdagen 9, 10, 12, 13, 14 en 16 gemeenschap gehad.
    Op cd15 (temperatuur was 36.80) niet, helaas kwam het er niet van door drukte. Ik dacht toen even dat ik te laat was door die verhoging.
    Hopelijk zijn de eerdere zaadjes nog goed in leven gebleven.
    Heb wel gemeenschap gehad op de dag van 36.34, waarschijnlijk dag van mijn ei dus, maarja, wie weet hoelang die nog goed was. We hadden pas rond 14.00 uur wat gedaan.
    Ik heb op de piekdag niks gedaan.
    Heb ik kans op zwangerschap?

    Mijn banner klopt trouwens niet. Ik zit vandaag op cd17.
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Als cd 16 je ei was dan zit je met sex vanaf cyclusdag 10 tot aan 16 goed hoor ;)
     
    Dalya vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina