Vraag over leren lezen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Met onze oudste zijn we nu een beetje begonnen met lezen. Ze is van 1 november en is niet versneld naar groep 3 gegaan. De juffen vonden haar er niet klaar voor en dat snappen wij heel goed. We zijn nu begonnen met het herkennen van de letters, omdat hier weinig vooruitgang in lijkt te zitten. We doen er spelletjes mee tijdens het eten. En de middelste doet gezellig mee.

    Maar het verschil tussen die twee is enorm.
    De oudste herkent (soms) woorden. Zo weet ze wanneer er 'vis' staat, maar van de individuele klank van de letters heeft ze geen enkel benul. De middelste wel.
    Als ik vraag: 'wat is de eerste letter van Spelen?' en ik hou de 's' heeel lang aan, dus 'ssssssssspelen', dan heeft mijn oudste geen idee en roept: 'de "r"!', terwijl mijn middelste gewoon prima de 's' herkent.

    Nu vraag ik mij af: is mijn middelste gewoon slim, loopt mijn oudste achter, of leert ze gewoon anders, of is dit normale volgorde (dus eerst woorden herkennen ipv er klanken aan verbinden), of??.
    Wie kan er iets zinnigs over zeggen?
     
  2. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Geen idee of je oudste trager is dan gemiddeld of je jongste sneller. Maar ik kan je wel zeggen dat mijn zoontje van juni 2011 is en ook echt nog weinig taalvaardig. Precies wat jij zegt: als ik zeg: "Met welke letter begint mmmmmmmmmuis?", zegt hij rustig "P". Hakken en plakken kan hij ook nog niks mee. Als ik zeg k-i-p geeft hij als antwoord bijvoorbeeld pop. Hij kan zijn naam schrijven en herkent de letters van zijn eigen naam, maar that's it. Needless to say dat ook hij nog een jaartje verder kleutert (hij heeft het overigens op meerdere vlakken nodig).
     
  3. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Misschien interesseert het haar gewoon niet. Dan blijft het ook niet hangen. Manier van leren kan idd ook anders zijn.
    Kan best zijn dat het over een paar maanden ineens wel lukt.
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn oudste gaat naar groep 5 en is met een heel laag leesniveau naar groep 3 gegaan. Het laatste schooljaar is hij (om andere redenen) naar het SBO gegaan en daar heeft hij eindelijk in recordtempo AVI M3, E3 en M4 gehaald. Gek genoeg bakt hij helemaal niets van de 3-minutentesten, gooit hij standaard de b-p-d door elkaar, leest letters of woorden die er helemaal niet staan etc.

    Als we thuis oefenden met woordjes en letters deed hij dat net als jullie beschrijven, als ik woordjes letter voor letter spelde maakte hij er heel iets anders van.
    Komend schooljaar wordt hij getest op dyslexie, o.a. vanwege deze dingen en omdat het in de familie zit.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier viel het kwartje bij de oudste met het 'horen' van letters en woorden (als 'p-o-p' is 'pop') pas heel 'laat'. Dat was eigenlijk gelijk met het begin van lezen, geloof ik. De jongste hoorde dat al veel eerder en ging een tijdje daarna 'pas' lezen. Denk dus ook dat het een andere manier van leren/ontwikkelen kan zijn.
     
  6. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Het belangrijkste bij het leren van letters en daarna het leren lezen is fonetiek, dus hoe de klanken klinken. Dus eerst moeten kinderen leren om klanken te herkennen, zoals je middelste doet. Wij hebben daar met onze oudste mee geoefend (alleen omdat hij dat zelf wilde) en inmiddels krijgt hij het goed door en hoort het steeds meer welke letter het is. Tijdens het laatste gesprek dit schooljaar op school, heb ik wat vragen gesteld over hem te leren lezen en hoe dat te doen (voor het geval hij behoefte aan zou krijgen in de vakantie en uit nieuwsgierigheid) maar de juf raadde ons echt af om daarmee aan de slag te gaan omdat dit echt op een goede manier aangeleerd moet worden. Iets wat kinderen fout aanleren, is moeilijk af te leren. Dus wij blijven, zoals jij het doet, wat oefenen met letters en daar de klanken van herkennen. Onze oudste is maar een maandje jonger dan jouw oudste en ik hij kan inmiddels wel wat letters herkennen maar dat gaat ook nog niet heel soepel allemaal. Toch heb ik niet het idee dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenootjes, ook niets van gehoord van de juf, dus ik vermoed dat jouw middelste gewoon wat sneller is.

    Ik denk dat klanken oefenen prima is zolang ze het maar leuk vinden. Kinderen leren alleen als ze eraan toe zijn en het leuk vinden dus ik zou lekker blijven oefenen maar als je oudste er geen zin in heeft, lekker laten gaan. Komt vanzelf op school!
     
  7. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Geen antwoord op je vraag, maar wat wij nog wel eens doen om de klanken te oefenen, is "het dierenspel". Als we aan tafel zitten voor het avondeten nemen we een letter, bijv. de s. We moeten dan dieren verzinnen waar de s in zit, bijv. slak, slang, of ijsbeer. Het dier hoeft er niet mee te beginnen, zolang de klank er maar in zit. Elk hapje van haar groente is dan een dier met die letter ("daar komt de vos!), dus dat maakt het eten van eten waar mijn dochter niet zo dol op is meteen een stukje leuker! Het mes snijdt dus aan twee kanten!
     
    Gizzie1983 vindt dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Je kind gaat dus nu naar groep 2? Je middelste is gewoon vlot en je oudste in nog niet van te zeggen of ze achterloopt, want ze heeft tenslotte nog een heel jaar om de leesvoorwaarden eigen te maken (analyseren en synthetiseren van woorden (hakken/plakken), auditieve en visuele discriminatie, begin-, midden- en eindklank, rijmen, etc.). Ik zou persoonlijk wachten met oefenen. Of iig heel goed in de gaten houden dat ze het leuk vindt om te doen.
     
    olleke vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier heeft zoon van begin febr ook 2,5 jaar gekleuterd en was eind groep 2 totaal niet met lezen bezig. Dochter kende toen meer letters dan zoon. Verder is het wel gewoon een slim mannetje en dat bleek wel in groep 3. Daar ging hij als een speer, leest nu e4 niveau, scoort a's op de cito en alleen maar goedjes op zn rapport. Met rekenen was hij altijd al goed en scoort hij het beste van de klas.
    Mijn ervaring is dus dat het niet veel hoeft te zeggen.
    Dochter (dec 2011) versneld van groep 0 naar groep 2 en gaat volgend jaar dus naar groep 3. Zij leest wel al wat. Ik ben heel benieuwd hoe zij het gaat doen volgend jaar.
    Wij hebben trouwens niet geoefend in de kkeuterjaren, met beide niet.
     
  10. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Mijn dochter is van 1 november en is van groep 1 naar 3 gegaan.
    Ze is eerst gestart in een 0 groep in januari en toen na dr zomervakantie naar groep 1 gegaan. Halverwege groep 1 hebben we besloten haar na de zomervakantie naar groep 3 te laten gaan.
    Ze had nog niks gedaan qua voorbereidend lezen en schrijven. Ze kon alleen haar naam schrijven en dat was het. Herkende wel wat letters, maar kon nog niet hakken en plakken.
    Dat zijn we, op aanraden van de leerkracht, gaan oefenen in de zomervakantie.
    Het leren lezen was echt pittig voor mn dochter.
    Ze heeft er echt moeite voor moeten doen en we konden goed merken dat het voorbereidend lezen en schrijven wat in groep 2 aangeboden wordt echt wel nodig is voordat ze naar groep 3 gaan.
    Gelukkig gaat het goed, alleen haar leestempo is nog wat laag.

    Terugkijkend op het achterliggende schooljaar vinden wij het echt jammer dat onze dochter de voorbereiding in groep 2 gemist heeft.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarom gaat een kind dat nog niet kan hakken en plakken versneld naar groep 3?
     
  12. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    #12 ElizaR, 24 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2017
    Omdat ze op t sociale gebied totaal geen aansluiting had bij de andere kinderen. De meesten waren bijna een jaar jonger. Ze ging heel bazig gedrag vertonen, speelde echt de baas over de rest. Verder verveelde ze zich met de werkjes die ze aangeboden kreeg. Ze was zo klaar.
    Verder is het beleid bij ons op school dat alle kinderen die voor 1 januari 4 worden kort kleuteren. Dus na de 1e zomervakantie al naar groep 2 gaan.
    Onze dochter is eigenlijk te lang in groep 1 gebleven. Dit kwam doordat er met de plaatsing iets niet helemaal goed is gegaan en ze pas vanaf januari naar school mocht.

    Halverwege groep 1 hebben ze haar cito's laten maken van groep 2. Die heeft ze goed gemaakt (B score) en toen hebben we de keuze gemaakt om haar naar 3 te laten gaan.
    Dat hakken en plakken was toen nog niet aan de orde geweest in groep 1, vandaar dat ze t nog niet kon.
    Mn jongste zoon gaat nu naar groep 2 na de zomervakantie en die kan het ook nog niet. In de klas zijn ze net begonnen met het herkennen van de (eerste) letters van hun naam.
     
  13. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Mijn zoontje is van mei 2011 en gaat na de vakantie naar groep 3. Op school hadden ze in groep 1 en 2 al een aantal letters en volgens het verslag kent hij er nu wel 14 of 15 (weet niet meer precies), maar ik heb er zo mijn twijfels. Als ik vraag, welke letter er staat, heeft hij het ook nog best vaak fout of gaat hij raden.
    Eind groep twee gingen ze opeens zelf voorlezen uit een boekje in de kring. Nu, hij kan echt nog niet lezen, volgens mij heeft hij gewoon aan hand van de tekeningen een verhaal verteld. Ook heb ik de laatste keren wat boekjes uit de bib meegenomen voor beginnende lezers, maar daar kon hij eigenlijk ook wenig mee en had er snel geen interesse meer in. Dus ik laat het maar zo en hoop dat hij het binnenkort wel oppakt, wanneer ze er ook op school meer mee bezig zijn.

    Hoe het met zijn klasgenootjes zit, weet ik niet precies, er zullen zeker kinderen tussenzitten die verder zijn. Soms lees je ergens dat ze in groep 2 al kunnen "lezen", maar hier echt niet. Misschien komt dat dan door oudere broers en zussen, dat ze vanuit huis meer meekrijgen.

    Ik ben wel benieuwd, hoe het in groep 3 gaat. Ik kan mij zelf nog herinneren dat mijn moeder met mij veel geoefend heeft, omdat ik letters en klanken verwisselde.

    Alle kinderen kregen hier trouwens een papiertje mee (volgens mij aan begin van groep 2), hoe je de letters juist moet uitspreken (en schrijven), zodat ze het niet eerst fout aanleren. Wij hebben er thuis wenig mee gedaan, ik probeer er wel op te letten, maar heb er soms wat moeite mee, omdat Nederlands niet mijn moedertaal is.
     
  14. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit is belangrijk en eigenlijk zou ik het juist los willen laten, anders gaat het een dingetje worden (niet nu, maar straks wel).
    School is school en thuis is thuis.

    Mijn dochter is ook van jan en ging naar groep 3 en las al m3 en is in groep 6 al avi uit maar mijn zoon heeft ook 2 jr gekleuterd en die kon nog echt niet lezen toen hij naar gr 3 ging (heeft er ook geen interesse in).
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij ernstige dyslexie heeft (net vastgesteld) en de klank niet kan koppelen aan de schrijfletter. Dus het is echt wel belangrijk om de klanken te leren. Niet zozeer de woorden te lezen.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Letters herkennen deden ze hier in eerste instantie adhv personen en voorwerpen. Dus de letters van hun eigen naam, de letters van onze namen, de letters van de huisdieren, de p van papa, de m van mama, enz. Daar kwamen ze hier zelf mee. Gingen bepaalde letters zoeken op nummerborden ed.

    Maar ik zou het inderdaad echt alleen doen als een kind het zelf wil/leuk vindt. :)
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Kinderen leren op hun eigen tempo en ik merk hier altijd dat ze opeens heel veel meer weet over bepaalde dingen wat haar interesse heeft. Je oudste heeft nog een jaar dus ik zou het niet gaan pushen. Volgorde van letters en klanken herkennen is wel belangrijk om te leren lezen. Q speelde toen ze hier interesse in kreeg graag het spelletje 'plaatjes slaan'. Verder wilde ze vaak op de fiets of tijdens het wandelen woordspelletjes doen, vroeg of ik woorden wilde hakken en zij moest zeggen welk woord het was en daarna deed zij hetzelfde bij mij. Ik heb het echt vanuit haar laten komen. Pas als ze het komende schooljaar aangeven dat je moet oefenen zou ik thuis 'verplicht' oefenen.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waarom zolang in groep 1 en niet na de beslissing alsnog een half jaar in groep 2?

    Hier gaan alle kinderen van november ruim 1,5 jaar kleuteren en dan naar groep 3 (afhankelijk van start vd schooljaar is dat gemiddeld maar 2,5mnd korter dan zomerkinderen), maar ze gaan gewoon korter naar groep 1 en lopen volledige groep 2 door.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb begrepen dat het heel belangrijk is om eerst fonetische vaardigheden onder de knie te krijgen en dan pas aan de slag te gaan met leren lezen. Dus:
    - rijmen,
    - klanken herkennen (begin/eindletter, ik zeg vis en bed. Waar hoor je de E? Enz)
    - hakken en plakken enz.

    Hier op school is dit wel de voorwaarde om naar groep 3 te mogen. Lezen zelf niet, dat leren ze dan in groep 3. Maar daarvoor zijn deze vaardigheden wel belangrijk als voorbereiding.
     
  19. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Leuk dat een aantal van jullie het toch wel herkent. Ik vind het erg boeiend om alle verschillen te zien tussen onze kinderen, maar weet soms niet waar ik het moet plaatsen. Kan dan best verwonderd zijn als mijn oudste geen 's' herkent in 'ssssssssssssok' terwijl mijn net 4 jarige dat wel kan.
    Maar idd, we zijn allemaal anders. Voor de oudste is het soms wel lastig merk ik. Dan zegt ze: 'ja maar dat wilde ik net ook al zeggen hoor!' Hahaha
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    je oudste heeft al gr 2 gedaan toch? dan moest zij de letters herkennen. wat waren haar uitslagen van gr2 taal toets? wat heeft de juf verteld? ze gaat dus gr2 doen(of gr2 overdoen) straks. de kans is dan groot dat zij het dan goed leert. Je middelste zat al op school toch? ze maken al in gr1 kennis met de letters en hun klanken. zeker bij een combi groep 1-2 weten veel kinderen letters en klanken. het is dus ook helemaal binnen de normale ontwikkeling vindt ik. woordherkennen en letter klank herkennen zijn cognitief niets anders qua cognitieve ontwikkelingsfase(dus daar heb je geen voorsprong in). klank herkennen en 2 klanken achter elkaar plakken, dus letterklank herkenen, en daarna weer terug kunnen komen om een nieuwe klank daar achter aan te kunnen plakken is een stap verder in de ontwikkeling.dat is in principe 'lezen'. een kind kan dus cognitief verder zijn, maar als er geen leesonderwijs gegeven wordt kan nog niet lezen, dus letters met hun klanken aan het kind leren levert dan bij zo een kind meteen het echt lezen op(daarom wacht men met leren lezen tot gr 3, daar zijn de meeste kids cognitief klaar om t echte lees onderwijs te ontvangen, en dat gebeurt dus heel erg snel). na deze stap gebruikt het kind de eerste stap, dus herkennen van woorden en letters steeds meer om beter te lezen. kinderen leren dus daarom veel te oefenen met herkennen zodat het straks na het leren lezen een vaart ontstaat om steeds beter te lezen.
     

Deel Deze Pagina