nachtelijke honger!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door cowgirl80, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.526
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    #1 cowgirl80, 19 aug 2010
    Laatst bewerkt: 19 aug 2010
    al heel de zwangerschap door wordt ik regelmatig om een uur of 4 wakker, waarna ik niet meer in slaap kan vallen. Sinds week 36 is het iedere nacht raak. Ik word dan wakker met enorrrume trek, mijn maag knort het bed uit :)

    Tot op heden kon ik het redelijk redden met een glas melk en een rijstcracker en dan wachten tot om 6u mijn man opstaat en dan meteen met hem ontbijten. Vannacht werd ik helaas om 2u al wakker en waren rijstcrackers niet meer genoeg en heb ik er nog een schaaltje cornflakes achteraan gegooid :(
    Nu ben ik tot op heden 18kg aangekomen en ik zit er niet zo op te wachten om er de laatste weken op deze manier nog veel bij te eten;)

    Zijn er meer dames last hebben van nachtelijke honger tijdens de laatste loodjes? Heeft er iemand tips over wat je wel/niet moet eten snachts en hoe je het best weer in slaap komt?
    Gaat dit over als de baby er eenmaal is? Lijkt me toch gek als ik tijdens de nachtvoedingen zelf ook gezellig ga zitten eten! :)
     
  2. Tennes

    Tennes Niet meer actief

    Ik ken het nog van de eerste zwangerschap. En bij de nachtvoedingen zat ik ook altijd even iets te eten. Had gewoon stevige trek.

    Ik las toen ergens dat je voor het slapen gaan (of als je wakker wordt van de trek) heel goed een banaan kan eten. Bananen bevatten tryptofaan, wat een natuurlijke slaapbevorderende stof is en verzadigen. Daarbij barst een banaan nu niet echt van de calorieen.

    Dit werkte voor mij in ieder geval erg goed.

    Succes
     
  3. pcomiep

    pcomiep Actief lid

    22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, heb ook een tijdje gehad dat ik 's nachts wakker werd van de honger -nu moet ik alleen maar naar het toilet :(- toen nam ik vaak voor ik ging slapen nog iets te eten. Ontbijtkoek met melk of een cracker. Hielp vaak wel. Misschien is dat de oplossing?
     
  4. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Heel herkenbaar! Wakker worden en niet meer kunen slapen omdat je honger hebt. Ik at ook weleens gewoon een boterham met iets van kaas ofsow. Tja, als je honger hebt moet je toch wat eten ook al is dat midden in de nacht!

    xxx
     
  5. NathalieD

    NathalieD Fanatiek lid

    17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ja hier ook! Vanaf week 36. Maar ik ga er soms zelfs 4 keer uit.. Meestal eet ik dan een bakje yoghurt of met vla. En daarna heb ik vaak last van maagzuur en dan eet ik er nog een waterijsje achteraan, midden in de nacht:p
    Als ik er dan niet uit ga om te eten val ik niet in slaap en krijg ik zo'n misselijk gevoel..
     
  6. SuLa

    SuLa Fanatiek lid

    14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Ik had het bij de vorige zwangerschap en nu weer. Maar juist niet aan het einde van de zwangerschap, maar in het begin! Ook al eet ik rond 22h nog een boterham of yoghurt ofzo, dan word ook ik steevast rond 4h wakker met trek....

    Dank voor de banaantip, die ga ik uitproberen!
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.526
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    ik ga ook meteen de banaantip uit proberen!
    In het weekend heb ik er vaak wat minder last van, ik dacht dat het kwam omdat ik dan later naar bed ging, maar misschien komt het ook wel omdat er dan savonds laat nog wat nootjes of andere snacks op het menu staan :D maar ja, om nu iedere avond voor het slapen gaan een zakje duyvis leeg te eten lijkt me niet de goede oplossing! ;)
     
  8. Fairytale

    Fairytale Niet meer actief

    Ik heb sinds de begin van de zwangerschap altijd honger, ook snachts, ik moet er dan soms ook echt uit voor eten..
    Ik probeer nu te zorgen, dat vlak voordat ik op bed ga, nog best wat ga eten, zoals gister een kaastosti.
    Een banaan voor het slapen gaan of snachts eten, is namelijk erg slecht voor het verteren. En als je al verstopping hebt, is het niet handig om banaan te eten
     
  9. Sijke

    Sijke Bekend lid

    hoi,

    Dat banaan obstipatie veroorzaakt is een fabel! bevat juist ook vezels.
    Voor de zekerheid een pruim of kiwi erbij, zit je gelijk weer aan je 2 stuks fruit, hihi.
     
  10. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    ik eet s'avonds laat tegenwoordig ook wat. als ik s'nachts wakker word heb ik zo'n lege maag elke keer. het voelt echt vervelend. en als ik laat nog een boterham of iets eet heb ik'het pas s'morgens

    groetjes
     
  11. Sijke

    Sijke Bekend lid

    gewoon lekker iets eten hoor! Zolang het gezond is niet teveel schuldgevoelens. Als je lichaam erom vraagt zal het ook wel nodig zijn, en anders slaap je helemaal niet meer.
     
  12. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    ik heb gewoon banaan naast mn bed liggen... kan zo paar nachten goed gaan en dan word ik ineens wakker van de honger. Heb dat met bv ook altijd.

    Niks vreemds aan hoor.
     
  13. Kovu

    Kovu Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.130
    0
    0
    Pedagoog
    Provincie Limburg
    Tijdens de vorige zwangerschap at ik ook een banaan rond vijf uur in de ochtend. Gemakkelijk en snel te eten 's nachts (zelfs liggend, warm onder de dekens), zonder al te veel eetgeluiden zodat manlief fijn kon doorslapen......



    Een nieuwsbericht over banaan (Bron: Bananen zijn echt ergens goed voor):

    Bananen zijn echt ergens goed voor

    Meegemaakt: een pittige woordenwisseling tussen twee vrouwen over bananen. Volgens de een was de banaan een dikmaker en verder nergens goed voor. Onzin, zei de ander. Een banaan is een vrucht, vruchten zijn fruit, fruit is gezond, dus een banaan is gezond. Wie had er gelijk?

    Een banaan is driekwart water, de rest bestaat grotendeels uit koolhydraten, waarbij tijdens het rijpen zetmeel wordt omgezet in glucose (druivensuiker). Dus hoe rijper de banaan, hoe zoeter. Koolhydraten leveren energie. Honderd gram eetbare banaan is goed voor 88 kilocalorieën, dat is zo’n 114 kilocalorieën per hele banaan. Is dat veel en dikmakend?

    Valt wel mee. De meeste andere fruitsoorten leveren inderdaad wat minder energie. Sinaasappels en appels bijvoorbeeld zitten op zo’n 50 kilocalorieën per ons. Maar aan de andere kant: bananen zijn gewoonweg ’light’ vergeleken bij vele andere tussendoortjes: de meeste koek bevat al gauw meer dan 300 kilocalorieën per honderd gram. Dat is dus meer dan drie keer zoveel als een ons banaan.

    Terwijl veel tussendoorkoeken vooral opvallen door grote hoeveelheden vet en suiker, bevatten bananen een ruim arsenaal aan nuttige voedingsstoffen. Niet voor niets is de banaan na rijst, graan en maïs het meest gegeten voedsel ter wereld. De bakbanaan (met meer zetmeel) is in menig tropisch land basisvoedsel, zoals de aardappel dat is (of in ieder geval was) in West-Europa. Er zijn meer overeenkomsten tussen aardappel en (bak-)banaan: je kunt beiden bakken en koken of frituren. Ook van bananen kun je chips maken.

    Bovendien is er opvallend veel overeenkomst tussen de voedingsstoffen die er inzitten. Net als aardappelen bevatten bananen vrij veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel en -samen met natrium- bij de regeling van de bloeddruk. Fosfor? IJzer? Zink, vitamine C, foliumzuur? Een banaan bevat van allerlei mineralen en vitamines wel wat.

    De banaan is bovendien een nauwelijks te overtreffen bron van vitamine B6 (pyridoxine), dat onontbeerlijk is in tal van basisprocessen die in in het lichaam plaatsvinden. Vitamine B6 is betrokken bij de werking van verschillende hormonen, speelt een rol in het afweersysteem en het zenuwstelsel en kan niet gemist worden bij de groei en de aanmaak van bloed. Tekorten aan vitamine B6 komen bij ons niet veel voor, wel moeten bijvoorbeeld alcoholisten oppassen.

    Natuurlijk bevatten bananen ook vezels. Vezels geven een vol gevoel geven en maken toch niet dik, ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed een beetje en ze zijn vooral goed voor darmflora en stoelgang: met voldoende vocht houden ze de ontlasting zacht. Dat bananen obstipatie in de hand zouden werken is een fabeltje.

    Om terug te keren naar het begin: bananen zijn dus wel degelijk ergens goed voor.
     
  14. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    mijn verloskundige zei dat er in bananen heel veel calorien zitten, dat het geen 'goed' fruit is. beter als een zak chips toch! nou ik bn ze toch ook echt blijven eten :p hoe dan ook fruit is gezond
     
  15. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Vond het iig stuk handiger dan pak crackers (kruimels), boterham (gedoe om te smeren) en anders kwam ik op niet zulke hele gezonde uit. Je moet zoals met alles geen trossen tegelijk weg eten maar snachts een banaan ga je echt niet merken in de kilo's hoor...
     

Deel Deze Pagina