Doorslapen van je kindje

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door WenT, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WenT

    WenT Bekend lid

    25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hallo allemaal,

    Ik hoor hele tegenstrijdige berichten over het doorslapen en de voeding van je kindje de eerste nachten.

    Van mijn moeder hoorde ik dat het goed is om je kindje er alvast aan te laten wennen om goed door te slapen (Zo'n beetje tussen 23:00 en 6:30 laten slapen dus).
    Dat schijnt zowel voor je eigen nachtrust als voor het kindje goed te zijn.
    Dit zelfde advies kreeg ik ook van mijn huisarts.
    (En dat is natuurlijk wèl op voorwaarde dat geboortegewicht
    goed is en het kindje goed drinkt enzo... maar ik bedoel dus als
    alles gewoon goed / gezond is).

    Van anderen hoor ik soms dat je zo'n beetje om de 2 à 3 uur het kindje wakker moet maken voor voeding... :(

    Verschilt dat gewoon per kindje en/of per situatie ?
    Wat zijn bakerpraatjes en hoe weet je wat je het beste kunt doen ?

    Ik hoor graag jullie ervaringen / adviezen.

    P.S.: Ik was hevig aan het twijfelen of ik dit onderwerp nou bij "Voeding" moeste zetten... òf bij "Na de bevalling" òf bij "Gezondheid" òf bij "Baby & dreumes"...
    Als het verkeerd staat... sorry. Ik dacht dat het het beste hier kon...
     
  2. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als je kindje goed op gewicht is, kun je hem prima door laten slapen als het niet uit zich zelf wakker wordt. Ik heb mijn zoontje 's nachts nooit wakker gemaakt voor een voeding. Er zijn nachten dat hij doorslaapt tot 7 uur maar meestal als ze nog heel jong zijn worden ze een keer vanzelf wakker als ze er behoefte aan hebben.

    Ik zeg dus door laten slapen.
     
  3. WenT

    WenT Bekend lid

    25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Kiwi1 dank je voor je reactie !

    Ben blij om dat van steeds meer mensen te horen.
    Ik zal mijn kindje natuurlijk alles geven wat het nodig heeft ook als dat zou betekenen dat ik zelf erg weinig slaap... maar ik ben een hele slechte slaper en slaap meestal pas na een uur of anderhalf in...
    Zou betekenen dat ik bijna helemaal niet meer zou slapen als ik elke nacht een paar keer wakker zou moeten worden...
    Ik wordt nu altijd vreselijk misselijk als ik een uurtje heb liggen dutten en daarna nog iets moet gaan doen :(
    Ik zou me doodongelukkig gaan voelen (Om van doomoe maar niet te spreken)...

    Achja, voor je kindje heb je natuurlijk alles over... maar als het niet nodig is, lijkt me dat toch heel fijn :D
     
  4. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Die van mij werd echt wel wakker hoor om te eten. zeker 2 keer.
    Slaapt pas door sinds 3,5 maand.

    Ga je borstvoeding geven? Je lichaam maakt dan een hormoon aan waardoor je gelijk verder kan slapen.! heerlijk.. mijn hoofd raakte het kussen en weg was ik. Terwijl ik ook slecht in slaap kan vallen.
     
  5. Keiko

    Keiko Actief lid

    28 jul 2008
    497
    0
    0
    Als je borstvoeding gaat geven, is het wel aan te raden je kindje 's nachts ook te voeden, omdat dan je melkproductie beter op gang komt.
     
  6. bloem75

    bloem75 Lid

    23 mrt 2007
    80
    0
    0
    Als ik zelf wakker was om naar de wc te gaan maakte ik m'n dochter de eerste tijd wakker. Maar ik liet haar na 2 weken gewoon doorslapen. Moet er wel bij zeggen dat ze bij de geboorte ruim 8 pond was en alles verder goed ging met de borstvoeding.
     
  7. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier een kraamverzorgende,

    Ik adviseer de mensen waar ik werk altijd dat ze het kindje mogen laten slapen s'nachts MITS het niet uit zichzelf wakker wordt voor een voeding. Voeden op verzoek is het beste omdat je kindje dan zelf kan bepalen wanneer het eten wil, overdag er dan niet langer dan 4 uur tussen laten.
    Wel is dit afhankelijk van het geboortegewicht en het drinkgedrag enzo.
     
  8. moesje83

    moesje83 Bekend lid

    18 apr 2008
    911
    0
    0
    ik lees ff mee, want vroeg mij dit ook af, mijn zoontje zit al 400 gram boven zn geboortegewicht en soms moet ik m gewoon wakker maken voor een voeding ik merk dan dat hij daarna heel moeilijk weer slaapt.
     
  9. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    onze kraamhulp vertelde dat een kindje max 6 uur mag doorslapen. als je je het kindje langer laat slapen dan wordt de bloedsuikerspiegel te laag en kunnen ze in een negatieve spiraal komen (lage suiker dus moe, niet willen wakker worden, niet willen eten, suiker nog lager).
    Maar je kindje is je baarmoeder gewent en daar zijn ze in de avond en de nachten wakker. Overdag slapen de meeste kindjes in de baarmoeder. Je moet dus zelf je best gaan doen om een nieuw dag en nacht ritme te maken voor je kleine.
    Wij beginnnen er al rond een uur of negen mee ('s avonds). We houden Anoeska wakker door actief met haar bezig te zijn. Rond 22.15 gaat ze in bad (met lavendelspul erin) en als ze uit haar badje komt dan krijgt ze gelijk de fles in de slaapkamer met zo min mogelijk prikkels om haar heen. Ik wacht dan even dat ze echt slaapt en leg haar dan weg. Ze slaapt dan zeker 4 tot 5 uur. Een paar nachten geleden sliep ze van 23.30 tot 6.15 uur, we wisten niet wat ons overkwam :)
     
  10. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    wij hebben onze dochter snachts gewoon naar behoefte gevoed, en ze sliep met 5 weken echt al hele nachten door!
    het is altijd een mager dingetje gebleven, maar ik weet haast zeker dat dit ook zo was als we haar wel wakker maakte..
    Dit hebben we in het begin veelal gedaan maar ze viel altijd in slaap tijdens de voeding en kreeg dan nog bijna niks binnen. Op een gegeven moment hadden we gewoon ziets van, rond 22.00 uur nog een late fles/borst en dan zien we wel wanneer ze wakker wordt.. de ene keer dus wel, de andere keer niet, totdat ze 5 weken was en lekker doorsliep..
     
  11. Bri

    Bri Niet meer actief

    In de kraamweek kreeg ik het advies hem 's nachts nooit langer dan 6 uur te laten slapen en overdag niet langer dan 4 uur, inderdaad ivm te lage bloedsuiker. Dit schijnt ook af te hangen van het geboortegewicht (zware kindjes hebben meer/vaker voeding nodig!). Zodra ze weer op gewicht zijn, dat duurde hier ongeveer twee weken, mogen ze langer slapen. Ik heb hem na die periode ook nooit meer wakker gemaakt voor een voeding.

    Nou sliep die kleine hier in het begin zelf al nooit langer dan 3 uur achter elkaar (m.u.v. eerste dag, maar dan mogen ze ook lang slapen - geboren worden is niet niks! dan hebben ze ook rust nodig).
     
  12. Bri

    Bri Niet meer actief

    Persoonlijk zou ik hem dan gewoon lekker laten slapen! Gaat prima met zijn gewicht toch... hij mag nu heus wat langer slapen.
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier ook het advies om de eerste weken 's nachts niet langer dan 6 uur en overdag niet langer dan 4 er tussen te laten.

    meneer melde zich echter zelf heeeel goed haha, dus naar die 6 uur kon ik de eerste maand fluiten, daarna ging eht heel snel heel goed op z'n eigen ritme. bij 3 maanden echt doorslapen van 20.00 tot 06.00

    hier geen slapend makend hormoontje bij de bv helaas. wakker was ook echt wakker en ik viel vaak pas weer in slaap vlák voor de volgende voeding :( ;)
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn ook begonnen met het advies van max 6 uur. Maar C meldde zich altijd eerder..

    Wat ik trouwens gemerkt heb aan het slapen:
    Vanaf de 20/25e week zwangerschap ging ik lichter slapen, maar kon ik ook veel beter tegen gebroken nachten. Normaal ben ik dan heel chagie, maar toen ging het best goed. Ook makkelijker slapen.
    Dat was dus heel handig tijdens de zwangerschap (vaak naar de wc) en de eerste maanden..
    Na een maand of 9 was dat over, en nu slaap ik weer vaster, en ben humeurig als ik een nacht prut slaap!.

    Ik hoop dat dat bij jou ook zo gaat werken, ik heb het al vaker gehoord, schijnt iets mama-igs te zijn!
     

Deel Deze Pagina