vrij laat zindelijk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MSL12, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.366
    191
    63
    Mijn dochter is 3jr en 4 mnd.. ik ben al best een tijd aan het oefenen en vind het ook wel vrij laat dat ze nog niet zindelijk is of valt het wel mee?

    Ze plast en poept soms wel op de wc maar het gaat ook nog vaak fout het potje staat altijd binnen hand bereik ik help haar vaak herinneren maar ook al zeg ik het zegt ze bijv dat ze niet hoeft om vervolgens een paar seconde erna op de vloer te plassen. Ze lijkt het voor mijn gevoel niet expres te doen maar gewoon nog niet altijd door te hebben door dat ze druk is in haar spel, dat dachten ze een paar maanden terug ook bij het consulatie bureau toen ik om advies vroeg.

    Wie heeft er nog tips? Ik dacht zelf misschien een paar boekjes erover kopen dat hebben we nog niet. Iemand nog aanraders? of nog andere ideeen dat het eens echt kan doorzetten ipv maar af en toe dat het goed gaat?

    Ik heb zelf wel een stickerkaart maar voor stickers en het beloofde cadeautje als die vol zit lijkt ze niet echt gevoelig voor te zijn :):rolleyes:
     
  2. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier was oudste zoon ruim3,5 jaar. Mijn ervaring is dat het pas zin heeft als het kind eraan toe is. Stickerkaart enzo hielp hier ook niet...
    Jongste zoon had er veel eerder interesse in en was net voor zijn 3e verjaardag zindelijk.
     
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Hier zijn we ook nog steeds druk... plassen gaat goed maar poepen is echt niks. Hij is er echt bang van als hij geen luier om heeft en als hij moet dan vraagt hij ook steeds of ie er echt eentje omheeft. Hij wil zn poep ook écht niet zien. Ook wil hij er geen boekjes over lezen of grapjes over maken. Bloedserieus. Wij overwegen nu wel een contact met de poeppoli... Hij moet echt over die drempel geholpen worden.
    Maar goed, wat is laat. De ene is gewoon sneller dan de ander en toont ook meer interesse. Ons zoontje heeft het echt nooit geboeid en loopt ook prima door met een plasbroek. Tja :rolleyes:.
     
  4. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Oudste zoon was zindelijk voor plas en poep twee weken voor zijn vierde verjaardag. Echt uit het niets. Daarvoor drama. Gelijk dag en nacht!

    Jongste met 3,5 zindelijk voor plas dag en nacht. Is nu 4,5 en poep gaat nu zeker 3 keer in de week mis helaas.

    Pushen heeft geen zin. Hun tijd komt echt wel. Bied haar de mogelijkheid van potje of wc en ga na iedere maaltijd en na en voor het slapen vast naar het toilet! Succes!
     
  5. Nana01

    Nana01 Actief lid

    30 jul 2016
    218
    66
    28
    Mijn dochter is ruim 3,5 en nu ongeveer 1,5 maand zindelijk.
    Ze wilde er niks van weten, huilen en paniek als ze zonder luier liep en voelde dat ze moest plassen. Ze wilde er niks van weten. Ik dacht soms dat het nooit zou gaan lukken.
    En van de een op andere dag ging ze op de wc plassen en wilde geen luier meer, ook snachts niet. Dit ging goed. Poepen vond ze nog lastig heeft ze ongeveer een week nog in de luier gedaan daarna ook niet meer.
    Het moest dus echt vanuit haar zelf komen.
     
  6. Dolce82

    Dolce82 Bekend lid

    19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Mijn zoontje is 2 jaar en 9 maanden en ook nog niet zindelijk.Wij zijn van België en hij gaat dus sinds april naar het kleuterklasje (nu wel vakantie natuurlijk :)) en ik merk ook dat de meesten wel al zindelijk zijn en hij dus nog niet. Thuis laten we hem al eens rondlopen zonder pamper maar meestal komt hij dan pas af als hij het al in zijn broek gedaan heeft. "Oh oh pipi gedaan" zegt hij dan zo heel serieus. Systhematisch zeg ik dan dat hij dat op zijn potje moet doen, maar iets later is het dan meestal terug van dat. Ik krijg dus ook wel wat het gevoel dat hij er niet klaar voor is. Wat kaka doen betreft kan ik vaak wel heel goed zien wanneer hij moet want dan blijft hij zo even staan duwen. Maar als ik dan zeg "kom we gaan kaka op het potje doen" loopt hij gewoon weg en dan laat ik hem ook maar.

    Hier al geprobeerd met stickers maar dat boeit hem totaal niet. Ook ligt hier een boekje over op het potje gaan, hij kijkt hier graag in en benoemt dan ook met "bah, vies" als het kindje uit het boekje pipi gedaan heeft op de grond, maar verder dan dat gaat het hier dus ook nog niet.
    We hebben nu de komende 2 weken verlof en ik wil het nog eens proberen, maar probeer me er toch niet te hard in druk te maken.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En hij mag met een luier aan naar de klas? Dan heb je geluk, dat is ook niet overal het geval.

    Ik denk dat 'we laten af en toe de luier uit' niet bevorderlijk is voor het leren. Lijkt me heel onduidelijk voor je zoontje zo wanneer hij er wel km moet letten en wanneer niet.
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.042
    3.503
    113
    Vrouw
    Zo gaat het bij ons ook. Zoontje krijgt voor het poepen ook nog een luier en staat echt te kokhalzen bij het verschonen, vrees dat we daar nog wel even druk mee zijn.
    Oh en hij wil bij de kdv ook niet naar de wc :(

    Het is echt blijven herhalen, vragen en soms dwingen om naar de wc te gaan als ik zag dat zijn blaas op knappen stond. Succes!
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.945
    8.761
    113
    Als je het forum leest zou je denken dat je laat bent (kinderen zindelijk met 1.5/2 jaar) maar ik denk dat je aardig gemiddeld bent.
    Uk is redelijk zindelijk maar hij heeft geen zin en dat gaat dus soms nog mis. Als hij liever wat anders wil doen heeft hij liever buikpijn.
    Ik blijf herhalen dat een natte broek, dweilen, wassen, nieuwe kleding heeeel wat langer duurt dan een plas op de wc.

    Zo hebben we hem ook poepzindelijk gekregen. Ik zei dat plat liggen, heel veel doekjes, nieuwe luier weer aankleden een stuk langer duurde dan een poep. Dat hielp heel goed!
     
  10. Dolce82

    Dolce82 Bekend lid

    19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Ja in zijn schooltje mag het, en in de meeste wel naar ik hoor.
    In school zetten ze hem dan op vaste momenten op toilet net zoals de andere kindjes.

    Met hem af en toe zijn luier uitlaten bedoel ik meer in de zin van de keren dat we dat geprobeerd hebben en dan de indruk kregen dat het niet lukte.
    Nu, andere tips zijn meer dan welkom hoor :).
     
  11. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Hier ook pas sinds een maand hoor, met bijna 3,5. Daarvoor interesseerde het hem totaal niet. Ook vieze broeken niet, hij speelde gewoon door. Hij moest echt zelf die klik maken.
     
  12. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Lijkt me logisch dat het mag als kinderen met 2 jaar al naar school gaan. Op Nederlandse basisscholen mag het doorgaans niet.
    Met oudste was drama. Met 3,5 zijn we gaan oefenen, maar hij kreeg toen achtereenvolgens een blaasontsteking, ernstige opstipatie en een parasiet. Dus medicijnen waarvan hij minimaal 5 spuitluiers per dag kreeg. Heeft ruim een jaar geduurd voor hij die zover had afgebouwd dat hij weer normaal kon poepen en dus leren zindelijk worden. Mochten wij dagelijks komen verschonen.

    Jongste is nu 3,5 en wordt knetterboos als ik voorstel om even zonder luier te lopen. Op het potje of naar de wc wil hij beslist niet. Als we hem er toch opzetten gebeurt er niks. En een poep of plas in de luier boeit hem niks.

    Ik lees dus mee voor tips
     
  13. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Lijkt me logisch dat het mag als kinderen met 2 jaar al naar school gaan. Op Nederlandse basisscholen mag het doorgaans niet.
    Met oudste was drama. Met 3,5 zijn we gaan oefenen, maar hij kreeg toen achtereenvolgens een blaasontsteking, ernstige opstipatie en een parasiet. Dus medicijnen waarvan hij minimaal 5 spuitluiers per dag kreeg. Heeft ruim een jaar geduurd voor hij die zover had afgebouwd dat hij weer normaal kon poepen en dus leren zindelijk worden. Mochten wij dagelijks komen verschonen.

    Jongste is nu 3,5 en wordt knetterboos als ik voorstel om even zonder luier te lopen. Op het potje of naar de wc wil hij beslist niet. Als we hem er toch opzetten gebeurt er niks. En een poep of plas in de luier boeit hem niks.

    Ik lees dus mee voor tips
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik vind het wel meevallen.

    Hier waren ze allebei rond de drie jaar zindelijk (de oudste net iets ervoor, de jongste net iets erna). Ze kwamen er toen zelf mee, eigenlijk vrij plotseling, en waren toen ook meteen zindelijk.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kinderen gaan in België vanaf 2,5 jaar naar school. En nee, in veel scholen mogen ze niet starten als ze niet zindelijk zijn.

    Dus naar Nederlandse normen is het kindje van TS waarschijnlijk niet erg oud, maar naar Belgische zeker wel.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, echt 90% van de Belgische kindjes die ik ken is met 2,5 volledig zindelijk.
     
  17. Liefste baby

    Liefste baby Actief lid

    3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon ging met 3 jaar naar school dus "moest" wel zindelijk zijn. Met 2,5 was hij helemaal zindelijk. Maar ik woon op Curacao dus altijd warm dus was hier erg makkelijk om hem in zijn blote kont of alleen onderbroekje te laten lopen. Wij lieten hem een sticker plakken als hij naar de wc was gegaan, zonder verdere beloning want hij vond het stickertje plakken al een feest hahaha. En ik zei overdag met grote regelmaat dat we even gingen plassen. Soms wilde hij niet en stond ik uiteindelijk ergens met hem langs de kant van de weg om te plassen, maar meestal wilde hij wel naar de wc. 's Nachts is hij nog niet zindelijk en heeft dan ook nog behoorlijke plasluiers. Ik zet daar verder geen druk op en zie wel wanneer hij steeds minder gaat plassen 's nachts tot ik luier aflaat.
     
  18. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon plaste een maand voor zijn 2e verjaardag voor het eerst op het potje, is nu 3jr en bijna 2mnd en is nog nauwelijks verder qua zindelijkheid. Als hij een wc ziet die hij niet kent en we nemen hem mee, dan plast hij, maar thuis heeft hij 0,0 aandacht voor potje/wc/zindelijkheid. Ik denk dat hij het wel zou kunnen, maar het interesseert hem helemaal niet en hij wil er zijn spelen ook niet mee onderbreken. Hij wil plassen als hij wil, snapt niet dat zijn blaas aangeeft dat het tijd is. Tja, en dat knopje omzetten hebben wij nog niet gevonden...ik ga hem ook niet dwingen. Hij mag pas in sept 2018 naar school omdat hij vlak voor de zomervakantie 4jr wordt, dus we hebben nog ruim een jaar.

    En eerlijkheidshalve...ik vind het nu ook nog wel makkelijk. Ik hoor zo vaak om me heen dat moeders hun boodschappenkar midden in de winkel moesten laten staan omdat er snel snel naar huis geracet moest worden om te plassen...

    Gek genoeg is hij vaak 's morgens wel vaak droog en na het wakker worden gaat hij meteen plassen. 's Avonds voor het slapen gaan ook.

    Poepen gaat totaal niet op wc/potje. Nooit gewild, die ene keer dat hij per ongeluk poepte op de wc donderde hij er van schrik bijna zelf in...
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom zou je dat doen? Nog nooit een winkel gehad waar ik niet gewoon met mijn kind naar de wc mocht. En in het begin had ik ook gewoon het potje mee in de auto of de buggy.

    Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt een drogreden :)
     
  20. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Als mijn kinderen in België naar school hadden gemoeten, had dat dus niet gekund met 2,5 jaar. Knap dat bijna 90% van de kindjes daar al zo snel controle hebben over blaas en kringspier en dat ze dag en nacht zindelijk zijn op die leeftijd!

    Hert kwartje moest bij beide kinderen echt vallen hier. Op die leeftijd van 2,5 jaar snapten ze er werkelijk nog niks van en hadden ze ook nog geen controle over hun blaas en kringspier. Ze lieten het toen gewoon nog gaan zeg maar. Hadden het niet door en konden het nog niet aangeven. Hersenen stuurden nog geen seintje van "hey je moet plassen!"
    Heb het vanaf 2,5 jaar met tussenpozen geprobeerd. Maar Aiden snapte het pas met 3,5 jaar. Toen was hij overdag ook direct goed zindelijk zonder ongelukjes. Met 4,5 jaar was hij ook 's nachts zindelijk.

    Finley was nog later. Met 3 jaar en 10 maanden, net 2 dagen voordat hij moest beginnen met oefenen in groep 1 (en ik in de stress schoot) viel het kwartje. Hij was direct dag en nacht zindelijk.

    Ik heb stickerbeloningen geprobeerd (vond Aiden niks en Finley geweldig) en allerlei boekjes voorgelezen over "op het potje/wc".
     

Deel Deze Pagina