Vrijheden en verplichtingen bijna-tiener

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Het ging vervolgens over of 'de meeste kinderen nog 11 zijn als ze op het VO zitten' want "de meeste kinderen van 11 zitten al op het VO en willen geen oppas alsof ze een baby zijn" .
    Mijn dochter zit in groep 8 maar haar zomervakantie begint tegelijk met die van de andere groepen.
     
  2. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Onze dochter van 9, mag niet alleen naar school fietsen( wonen in een stad), ook niet naar vriendinnen in de wijk naast ons.
    Ze krijgt 7 euro spaargeld waar ze er 2 van spaart.

    Verder heeft ze elke dag een taak, dit kan afwasmachine uitruimen zijn, afval wegbrengen ed.
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Onze dochter is 9bijna10.
    Ze mag niet zelf naar school, dat is 10km.
    Mag wel alleen thuis blijven met een telefoon.
    Mag alleen een boodschap doen. Durft nog niet alleen te fietsen.

    Gaat omdat ze de oudste is gewoon t/m groep 8 mee naar de oppas (tante)
    Ik bedenk me.. ivm de afstand zullen ze dat alledrie doen.
     
  4. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Hmm….ik krijg ineens geen meldingen meer per mail, ook al staat dat wel aangevinkt. Ik ga even al jullie reacties lezen. Ik ben benieuwd! :)
     
  5. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Leuk idee: het zakgeld verdubbelen. Mijn dochter krijgt ook zakgeld van de opa's en oma, dus ook al koopt ze regelmatig iets, zouden wij het alsnog moeten verdubbelen. Toch maar niet dus. :-D

    Ik was ook geen fan van 'kapotte' broeken, maar ze wordt er zelf wel heel gelukkig van. Dus ze komen hier wel in de kledingkast. Maar ik heb wel 1 voorwaarde: er moet een stuk stof achter het gat zitten. Gelukkig zijn er genoeg leuke merken die zulke broeken verkopen.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Als ze meer krijgt, dan moet ze dus ook meer sparen. ;)
     
    Miss T vindt dit leuk.
  7. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Mijn zoon is 9 en zit in groep 6.
    Hij gaat rond 20:30/21:00 naar bed ivm 4x per week laat thuis door trainen (zoon voetbalt bij een BVO)

    Op trainingsdagen gaat hij vanuit school alleen naar huis, maakt zijn warme maaltijd rond 15:00 uur en wordt dan rond 15:45 opgehaald (carpool). Vaak loopt ie voor vertrek ook nog even met onze hond.
    De warme maaltijd staat overigens al voor hem klaar hoor, die maak ik de avond vantevoren. Hij warmt hem op

    Hij hoeft niet naar de BSO en mag ook op andere momenten wel alleen thuis zijn. Wel hebben we de regel dat wanneer hij na school alleen thuis is er geen vriendjes over de vloer mogen komen (anders wordt ons huis een jeugdhonk haha)

    Zakgeld krijgt hij nog niet, heeft ie weinig behoefte aan merk ik. Hij geeft zelf eigenlijk nooit iets uit. Alles wat ie krijgt gaat rechtstreeks naar z’n spaarpot.

    Kleding mag hij tot op zekere hoogte zelf uitzoeken. Hij draagt veel kleding van de club waar ie speelt en we hadden als regel dat ie geen trainingspakken aan mag naar school. Inmiddels hebben we de concessie dat een nette joggingbroek met een net shirt (dus geen voetbalshirt oid) wel mag.

    Kleding mag ie in de winkel zelf uitzoeken, schoenen ook.

    Hij helpt eigenlijk best veel mee als ie thuis is. Heeft verder geen vaste taken, maar doet dingen ook echt wel uit zichzelf. Stofzuigen, zn eigen wasgoed sorteren, kamer opruimen/bed opmaken.

    Verder heeft ie het behoorlijk druk en vraagt het voetballen veel verantwoordelijkheid en discipline.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    #48 Youtan, 15 sep 2018
    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
    Wat leuk om te lezen allemaal. Wat me wel opvalt is (dat ik vind) dat de meeste kinderen zo weinig zakgeld krijgen. Mijn dochter is pas 6 en krijgt al 1 euro en elk jaar 50 cent erbij. Wat kan een 9-jarige met €1 of €0,90? Zo leren ze toch nooit de waarde van geld? Ze moeten er toch wat mee kunnen om te leren?

    (Sorry, off topic...)
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Hier krijgt ze 1,50 en wordt bijna 10.
    Waarom zou ze dat zo niet leren?
    Als ze genoeg spaart heeft ze voldoende om uit te kunnen geven hoor. Er komt ook rapportgeld en verjaardagsgeld bij.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  10. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Hier krijgt ze ook 1,50 en ze is net 9. En inderdaad met rapportgeld en verjaardagsfeest erbij loopt het nog best op.

    Ik denk ook dat veel (zak)geld geven juist niet helpt bij het leren omgaan met geld. Als ze iets graag willen, zullen ze er toch een beetje moeite voor moeten doen. Wanneer alles maar aan komt waaien leer je dat toch niet?
     
    Jo79 en tuc vinden dit leuk.
  11. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Persoonlijk vind ik het gewoon niet veel. Nu doen wij niet aan rapportgeld, misschien is dat meer voor oudere kindjes en verjaardagsgeld krijgt ze ook niet. Wel regelmatig door opa wat toegestopt.
    Maar (in mijn ogen) onzinnige dingen als lol-ballen en hatchimaleieren koopt ze zelf en die zijn al snel €10. Of snoep, als ze dat wil. Maar ik vind het juist belangrijk dat ze het uitgeeft. En weet wat de waarde is van €1 of €5 of €10. Juist niet op laten sparen totdat ze een Lego huis kan kopen. Maar dat kan het verschil in leeftijd zijn natuurlijk.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    1,20 tot 2 euro is volgens het Nibud normaal/gemiddeld voor 9- en 10-jarigen. Onze dochter krijgt op dit moment nog een euro, vind ik een prima bedrag, juist omdat het voor ‘onzin-dingen’ is. Ze hoeft van mij niet iedere maand een LOL-bal of hatchimaleieren te kunnen kopen.
     
    Youtan en Deliana vinden dit leuk.
  13. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ja wat hierboven genoemd wordt is ook wel een beetje het punt waarom wij niet wekelijks een klein bedrag aan zakgeld geven. Mijn zoon koopt geen snoepjes of speelgoedjes tussendoor en zou denk ik zeggen “Oh dat hoef ik niet hoor” als ik hem 2 euro geef. Als ie al iets graag wil hebben dan zijn dat vaak schoenen (laatste paar waren bijv Nike Air Max a €140) of momenteel wil ie straks graag het spel FIFA (€69 dacht ik ongeveer)
    Met €2 per week zou ie voor het FIFA spel ongeveer 35 weken moeten sparen. Heel eerlijk? Dat vind ik (als ik naar mijn zoon kijk) nogal onzinnig.

    Hij heeft laatst zijn oude voetbalschoenen, keeperhandschoenen, trainingskleding etc zelf verkocht op een rommelmarkt. Opbrengst? €420. Hiervan heeft ie €50 in z’n potje gedaan en het overige is naar z’n beleggingsrekening gegaan (die ik beheer uiteraard).
    Het geld in het potje mag ie gebruiken voor iets wat hij graag wil hebben, maar hij heeft tot dusver nog geen bestemming. Vorige keer heeft ie een deel van het geld bij de schoenen gedaan, toen realiseerde ie zich ook hoe duur het eigenlijk is. (Hij moest er zelf aan meebetalen omdat ie al 4 paar sneakers in maat 39 had en ik het dus eigenlijk onzin vond).

    Ik durf ook echt te zeggen dat ie de waarde van geld zeer zeker kent.

    Overigens geloof ik wel dat zakgeld voor andere kinderen zeker kan helpen hoor! Mijn dochter van net 6 zou er zeker iets van leren. Die is gek op Squishy’s en LOL ballen en kan heerlijk zeuren in een speelgoedwinkel. Misschien moeten we bij haar toch maar eens aan zakgeld gaan denken. Ik zou dan wel denken aan €2 of €3 per week.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn zoon krijgt nu 2 Euro, tot zijn negende was het 1 Euro vanaf 7 jaar. Met 6 jaar begonnen met 50 cent. Dochter, 2,50, die gaat volgend jaar naar het VO, dan gaan we op wat anders over met kleedgeld enzo.
    Gaat prima. Mijn kinderen zetten gewoon bij gebrek aan geld zelf een handeltje op. Gaan armbandjes maken en verkopen of muziek maken op straat of bij het centrum etc.
    En ze weten prima de kringloopwinkel te vinden waarbij ze voor een habbekrats speelgoed, games, knuffels en boeken kunnen vinden.
    Snoep mogen ze niet van hun zakgeld kopen. Verder moeten ze het zelf weten.

    Daarnaast, verjaardagen, Sinterklaas etc., ze krijgen al zoveel cadeaus en geld voor als ze wat duurders willen. En tussendoor koop ik ook nog wel eens wat voor ze.
     
    Youtan en tuc vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Als je nu al 3 euro geeft, waar eindig je dan als ze 16 is?

    Mijn dochters verkopen op Koningsdag ook op de rommelmarkt, wat ze verdienen gaat ook in hun spaarpot. Net als geld wat ze zo nu en dan van opa en oma krijgen of als ze eens wat verdienen met klusjes (bv. in de zomervakantie vragen ze daarom). En misschien dat ik mijn oudste dochter over een of twee jaar wel kleedgeld ga geven oid, nu vindt ze het nog wel erg makkelijk dat ik het voor haar koop. ;)
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Ik heb sowieso eerst gekeken op de site van het Nibud. Daarnaast toch ook eerst overlegd met mijn man. Wij waren van mening dat als we te snel te veel zakgeld geven dat ze niet zou leren om ergens echt voor te sparen. Zakgeld is voor ons leergeld: leren dat je niet alles wat je wilt meteen gekocht kan worden.

    Daarnaast krijgt ze vaak nog geld van de opa's en oma's.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  17. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Volgens mijn systeem blijf ik redelijk in het advies van het nubud :) alleen op de basisschool zit ik erboven.

    6 €1
    7 €1,50
    8 €2
    9 €2,50
    10 €3
    11 €3,50
    12 €4
    13 €4,50
    14 €5
    16 €5,50 nibud: €20/25 per maand

    Maar ik denk inderdaad dat wij er tegen die tijd ook wel boven zullen zitten. Misschien kom ik uit een iets verwendere omgeving?
    Mijn nichtje (16jr) krijgt bv al vanaf haar 12de elke maand €25 gestort van mijn zus (haar tante...) en daarnaast zakgeld van haar moeder en ze werkt 3 avonden in de week bij de AH.
    Zo ben ik zelf ook opgevoed: werken met je luie kont!
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik vind het ook weinig. Waar kun je dan ook voor sparen? Schiet ja niet op..
     
    Youtan vindt dit leuk.
  19. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    @Yummy jouw zoon klinkt heel zelfstandig. Ik heb een vraag over zijn bedtijd: hoe laat staat hij 's morgens op? En kan hij dan ook goed uit bed komen?
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Maar tegen die tijd is het bedrag op het Nibud vast ook aangepast. :) Ik bedoelde meer als je met zes jaar al drie euro geeft, dan gaat het hard, denk ik.
     
    Youtan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina