Vrijheden en verplichtingen bijna-tiener

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Ik vind het jammer dat mijn topic heel erg op zakgeld toespitst terwijl daar al zoveel topics over zijn. Zakgeld is voor mij slechts een klein onderdeel in dit topic.

    Ik ben vooral benieuwd naar de zelfstandigheid van jullie kinderen. Willen jullie a.j.b. daarop reageren?
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Sorry :oops:
     
    Miss T vindt dit leuk.
  3. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Hij is inderdaad behoorlijk zelfstandig, maar dat wordt door het voetballen ook wel van hem gevraagd.

    Hij staat uit zichzelf om 07:00 op ‘s ochtends. Overigens gaat hij in de weekenden ook altijd vroeg naar bed omdat hij wedstrijden en trainingen heeft en z’n slaap nodig heeft.
     
  4. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Duidelijk, @Yummy
    Mijn dochter gaat iets voor 20.00 uur naar boven. Ze mag dan nog even lezen, maar ik hoor haar vaak nog spoken tot een uur of negen. Opstaan is ook ineens moeilijker geworden, merk ik (komt misschien ook door de hoeveelheid feestjes van de afgelopen weken). Vandaar mijn vraag.
     
  5. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Oh ja dat snap ik! Mijn zoon gaat wel gelijk slapen zodra hij in z’n bed ligt, maar hij traint na een schooldag nog van 16:45 of 17:15 tot 19:15. Hij moet daarna nog opruimen, douchen en het is 45 minuten autorijden dus wanneer ie dan in bed ligt valt ie meteen wel in slaap.

    Op de vrijdag heeft hij geen trainen en gaat hij vaak rond 19:45 naar z’n kamer. Dan leest ie nog wel eventjes en gaat rond 20 uur slapen.
     
  6. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Ja, dan is het inderdaad anders. En waarschijnlijk is hij moe van het trainen. Mijn dochter wordt ook niet moe van school (nog steeds veel te makkelijk allemaal). Ik zou willen dat zij meer sport, maar dat is moeilijk te combineren voor mij met de bso.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn dochter kan heel zelfstandig zijn, maar ze is ook wel eens een beetje lui, want het is wel erg lekker als papa en mama dingen voor haar regelen. :roflmao:

    Ze gaat om 20.30u naar bed (wij brengen haar dan naar bed, vind dat zelf ook wel een gezellig momentje, dus zolang ze het wil blijf ik het doen) en gaat rond 21.00u slapen. Rond een uur of 7.00u is ze vaak weer wakker.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn zoontje sport minimaal 4 keer per week, maar krijg ik nog steeds niet voor 21.00 uur op bed. Is niet moe te krijgen en heeft ook niet veel slaap nodig. Hij heeft ook veel moeite met in slaap komen.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    #69 Lynx, 16 sep 2018
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
    Mijn dochter van 9 mag vooruit fietsen naar school. Even alleen thuisblijven, maar dat wil ze niet altijd. Ze krijgt 1 euro zakgeld.
    Ze mag met een vriendinnetje gaan zwemmen, al moet ik haar vanwege epilepsie in het oog houden. Naar de bioscoop mag ze ook zelf, ik breng ze wel.

    Ze moet zelf haar kleding in de wasmand stoppen en haar kamer netjes houden.
    Haar tas in en uitpakken en er zelf aan denken deze mee te nemen naar school. Af en toe vragen we haar de tafel te dekken.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Toevoeging: naar bed gaan doen we nog samen. Ze moet zelf tanden poetsen en pyjama aan. Wij poetsen dan nog na en lezen voor. 's ochtends doucht ze zelf en kiest ze wat ze aan wil doen. Haren borstelt ze ook zelf.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  11. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    De wekker van mijn dochter gaat om half 7. Op maandag, woensdag en vrijdag mag ze nog even blijven liggen. Op dinsdag en donderdag gaan we net iets voor half 8 de deur uit. Ze slaapt dus eigenlijk maar een half uurtje minder dan jouw dochter. Ik kijk het deze week eens aan. Misschien komt het toch door alle feestjes. Ze valt namelijk echt niet eerder in slaap/

    Mijn dochter gaat altijd zelf naar boven en poetst haar tanden. Als ze klaar is, komt mijn man en poetst hij nog even na. Daarna gaat ze naar bed en mag ze nog even lezen. Soms ga ik nog even bij haar zitten om te kletsen.

    Nu had ik gisteren met haar over haar nieuw verworven zelfstandigheid: wat vindt ze fijn en wat niet. Ze gaf aan dat ze het wel fijn zou vinden als ik wat vaker even naast haar kom zitten om even te kletsen. Nu viel ze vanavond ineens wel beter in slaap, dus misschien helpt dat wel gewoon.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Eerst sliep mijn dochter niet voor 23.00u, maar sinds haar schoolwissel gaat het gemiddeld genomen een stuk beter.
     
  13. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Wat fijn!! Ik was helemaal vergeten ernaar te vragen, maar is het een goede stap geweest?
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik stuur je een pb. ;) :)
     
  15. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Door dit te lezen merk ik wel echt dat onze zoon echt wel even anders werkt.
    Wist ik al natuurlijk maar deze mate van zelfstandigheid hoef ik echt niet van hem te verwachten.
    Ik vind het al heel wat als hij zichzelf wast en afdroogt nadat ik zijn haren heb gewassen :D, moet regelmatig helpen met sokken omdat hij het gewoonweg niet voor elkaar krijgt i.v.m. te veel andere prikkels/ draadjes en hoe om. Klok kijken en zelf op tijd zijn voor iets is ook echt nog niet aan de orde.

    Hij kan dan weer wel een uurtje of 2 alleen , mits hij voor een beeldscherm zit en mij kan bellen omdat hij een snoepje wil ofzo :roflmao:.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Hier wordt de oudste bijna 10, maar ook die heeft nog geen besef/gevoel van klokkijken. Ik hoef echt niet te zeggen: zorg dat je om 8.00 uur klaar staat, want dat lukt haar nog niet.
     
    famofthree vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Dat gaat hier meestal ook niet goed, hoor. :roflmao: Ze kunnen prima klokkijken, maar het tijdsbesef ontbreekt/is nog onvoldoende ontwikkeld en andere dingen hebben prioriteit. Met name de oudste zou uren te laat komen (als ze er al zou komen ;)) als ik dat los zou laten. Gelukkig is het ook nog niet nodig dat ze dat alleen doet.
     
    famofthree en tuc vinden dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Nee hier is dat idd ook niet nodig. Klokkijken is hier sowieso een probleem, maar inschatten dat je vanaf half 8 een half uur hebt als je om 8 uur klaar moet staan en wat je dan allemaal moet doen in dat half uur is ook echt te veel gevraagd hier.
     
    famofthree vindt dit leuk.
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Vrijheden

    Ze mag alleen naar oma fietsen (wij en oma weten dan dat ze onderweg is)
    ze fietst alleen naar school
    gaat zelfstandig naar vriendinnen om te spelen (wij weten naar wie ze toe gaat)
    gaat alleen naar sport (zolang het nog licht is, donker vind ze zelf akelig en wil dan dat ik meega)
    kiest haar eigen kleding uit (wij geven vaak aan wat het budget is en wat ze echt nodig heeft)
    kiest dagelijks haar eigen kleding voor die dag
    doet af en toe een boodschap voor mij
    mag alleen naar de speelgoedwinkel , met haar zakgeld ( speelgoedwinkel zit in dezelfde straat als oma woont)

    "plichten"

    1 x per week helpen tafeldekken
    1x per week helpen afruimen + in de vaatwasser zetten
    haar kamer netjes houden (zodat ik op een normale manier kan stofzuigen)
    vuilnis naar de bakken brengen
    huiswerk maken en leren
    altijd laten weten waar je bent en naar wie je toe gaat zodat papa en mama je niet hoeven te zoeken.
     
  20. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.257
    2.166
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ze fietsen zelf naar school
    Ze mogen een boodschapje halen.
    Zoon fietst soms zelf naar sport afhankelijk met welk onderdeel hij start
    Kiezen zelf kleding uit om aan te trekken, zoon doucht zelf
    Dochter haar haar moet ik wel helpen wassen, die heeft echt teveel.
    Ze moeten zelf zorgen voor sportkleding, kleding in de was.
    Helpen bed opmaken en afhalen.
    Moeten zelf hun huiswerk plannen en doen.
    Gaan tussen 19:00 en 20:00 uur naar bed behalve op vrijdag ivm sport.
    Zakgeld doe ik niet aan. Zijn we eens mee begonnen maar zowel zij als ik vergeten dat ;)

    Verder gewoon helpen wanneer ik het vraag maar geen verplichtingen ;)
     

Deel Deze Pagina