Waar bemoeien ze zich mee?!

Discussie in 'Voeding' gestart door zwangie, 26 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    @loetje:
    zó'n reactie vind ik echt schandalig. Dat mens weet de voorgeschiedenis niet en heeft er bovendien gewoon niets mee te maken. Er zijn genoeg vrouwen die helemaal geen bv kunnen geven, en die voelen zich daar al beroerd genoeg over. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar ik vind van mij had ze echt een grote mond terug gekregen hoor.

    Wat betreft mezelf, ik krijg ook vaak commentaar dat ik of feestjes gewoon drink. Zonder dat mensen verder vragen. Als ze dat zouden doen, zouden ze weten dat ik altijd afgekolfde schone melk geef op de dag erna. Ik gooi borstvoeding waar alcohol in zou kunnen zitten altijd door de gootsteen. Ik vind dat ik mezelf met mijn zwangerschap al genoeg heb moeten ontzeggen, dat ik nu af en toe een glaasje drink is ook al tegen het zere been.
     
  2. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nah en ik krijg weer te horen: drink je nou nog niet?

    Zo zie je maar weer, het is echt nooit goed...

    Maar goed kennelijk mag iedereen commentaar leveren als je een kind hebt :( , niet alleen wat voeding betreft heb ik gemerkt. Wel/geen jasje aan, te warm/te koud gekleed, draagdoek onveilig blablabla...
     
  3. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    :x ggrrrr! :x
    ik kan hier echt niet tegen he!
    al die (vreemde) mensen die zich daarmee willen bemoeien!
    das toch ieder voor zich?!

    ik kan hier echt kwaad om worden!

    van mensen die zelf hun kids geen bv hebben gegeven kreeg ik steeds te horen:
    oh wat knap dat je het zolang volhoud.
    en mensen die wel bv hebben gegeven aan hun kids vinden dat ik best nog wel even had vol kunnen houden. :rolleyes:
    het is ook nooit goed!
    (ben na 5 maanden nu aan het afbouwen)
     
  4. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Het is zoals iedereeen zegt nooi goed. Als je geen vorstvoeding kan geven of je wilt afbouwen dan krijg je kritiek en als je na het eerste jaar nog borstvoeding geeft gaat het ook als een lopen vuurtje rond dat jij "je kind nog aan de tiet" hebt...Het is te gek voor woorden
     
  5. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Gelukkig zijn er ook nog leuke mensen! We hebben onze dochter twee nachtjes naar opa en oma gebracht en hebben weer eens lekker als stel tijd doorgebracht. Kregen er allemaal leuke reacties op van bekenden die we tegenkwamen. Zo kan het dus ook! Laat al die zuurpruimen maar lekker de ... krijgen :D
     
  6. Aura

    Aura Niet meer actief

    Ik maak me er ook wel zorgen over, ik kan (99%) geen borstvoeding geven door een bortsverkleining, ik denk dat ik echt giftig wordt als mensen er ook maar iets over durven zeggen. Zelf had ik liever BV gegeven, maar wat niet kan kan niet en de kleine zal er echt niet ongezonder van worden ofzo.....
     
  7. Lientje76

    Lientje76 Actief lid

    10 aug 2006
    189
    0
    0
    Ik geef ook FV vanaf de eerste voeding en ga straks ook nog eens vier dagen werken...

    Iedereen heeft daar wel wat over te zeggen, maar het kan mij niet schelen. Ik geloof gewoon in mijzelf en mijn man dat wij het goed doen zoals we het doen en zolang de kleine groeit en tevreden is, doen we het ook goed!

    Tip: niets van anderen aantrekken en geloven in je eigen aanpak!
     
  8. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Tja, dat werken is inderdaad ook iets waar iedereen een mening over heeft.....te veel, te weinig, goed aantal uren maar op te veel dagen, beter helemaal niet. Dan krijg je opvang-kwestie: wel naar kdv, niet ernaar, wel oma, niet oma, kennelijk lopen de meningen zeer uiteen en is de behoefte die mening te geven ook bijzonder groot... :confused:
    Volgens mij ben ik weer even in de berustende fase beland... krijg allemaal de ... maar: wij doen het zoals wij het willen en aan onze dochter te zien werkt dat bijzonder goed! :D
     
  9. Writer

    Writer Niet meer actief

    mensen hebben gewoon altijd wat te zeuren ,
    ik had mij vorige problemen met borst geven , klein kon niet genoeg krijgen en steeds afvallen hele dag huilen werd zelf eerste 2 maanden hele depresief van dat gehuil dag en nacht , nu dacht ik om bv en fles tegelijk te doen , als borst niet lukt gelijk de fles , maar mij vk keek ook erg afkeurend :( voelde me snel schuldig en zei je moet eerst gewoon doen hoor , borst voeding is erg goed enzo zo , dat weet ik allemaal dacht ik maar ik heb gene leuke tijd gehad en bang dat weer zo word maar zo als ze keek en praaten durvede ik niks meer te zeggen
    mensen te te lang borst geven ook weer niet goed , werkende vrouwen ook niet goed :( ze hebben altijd wat te zeuren hellas , maar ik ga echt niks van aantrekken deze keer ,ga eerst borst geven als lukt is het prima , lukt het niet ga gelijk naar fles en ga niet lang wachten omdat anders mensen gaan zeuren :x
     
  10. meisje2000

    meisje2000 Actief lid

    18 mrt 2007
    199
    0
    0
    glastuinbouw
    friesland
    Ik heb meteen vanaf de geboorte van mijn dochter fv gegeven en kan nou niet zeggen dat ze niet groeit.
    Ze was bij de geboorte 2680 gram (niet al te zwaar dus) en weegt nu 7 weken later meer dan vier kilo.
    Nog niet zwaar maar ze doet het wel super en daar gaat het om.
    Ik heb bewust gekozen voor fv en heb dan ook alle voordelen en nadelen van fv en bv naastelkaaar gelegd en tot de conclusie gekomen dat fv een betere optie was voor mij.
    Over een tijdje ga ik weer voor drie dagen werken en dan passen oma en opa op de kleine meid.
    En als er mensen zijn die wat te zeuren hebben dan doen ze het maar maar het gaat bij mij het ene oor in en het andere er weer uit net als gezeur over bv en fv.
    Lekker doen waar jij je het makkelijkst bij voelt en je niks aantrekken over dingen die anderen te zeggen hebben.
    Het is jou kindje en als het gezond is wat is dan het probleem.
     
  11. Niet meer actief

    het brutaalste wat ik gehoord heb is:
    ooo je geeft geen bv? Waarom niet?

    -Kim wilde niet aan de borst en ik kolfde niet genoeg.

    _iedereen heeft genoeg melk, moet je maar naar een lactatiedeskundige, heb je dat gedaan? Nee? Dan weet je dus nooit of het gelukt was...

    :confused:
     
  12. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    @Mama mo: :x Ik kreeg hier op het forum te horen dat de lactatiekundige in het ziekenhuis waarschijnlijk niet goed genoeg was geweest en dat ik met goede begeleiding wel BV had kunnen geven..... :confused: Maakt dus niet uit of je er een expert bij hebt gehad, want dan was die gewoon niet goed...
     
  13. Niet meer actief

    @zwangie, nou moet ik eerlijk zeggen dat ze bij mij in het ziekenhuis het al hadden over de borstvoedingsmaffia...

    Het begint er hier op zp helaas ook al aardig op te lijken...
     
  14. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Mag ik dit even wat nuanceren? Lactatiekundige is een term die iedereen mag voeren, het is niet beschermd zeg maar. Degenen die de officiele opleiding gedaan hebben, voeren een afkorting (IBCLC ). Daarom wordt er weleens gevraagd of het een 'echte' lactatiekundige was. Je zou niet de eerste zijn wier bv door een zogenaamde deskundige om zeep geholpen werd...
     
  15. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ja dat heb ik gezegd.
    En waarom heb ik dat gezgd?
    Omdat ik zelf de ervaring heb dat een laktatie kundige die notabene gecertifiiceerd is dus gewoon slecht advies heeft gegeven waardoor mijn oudste dochter nooit aan de borst heeft gedronken en ik maanden heb gekolfd. Ik weet natuurlijk niet of het met een ander advies wel gelukt was, maar met de tip (zonder te kijken naar haar "probleem") leg haar maar gewoon aan en anders kolven en vingervoeden en met 4 maanden hebben ze het wel door... Tja daar kom je uiteindelijk niet ver mee. En daar zit je dan als verse moeder super onzeker gemaakt door de zogenaamde profs die er verstand van moeten hebben.
    Dus dit is niet uit de lucht gegrepen. Maar ja je moet uit een verhaal wel de juiste punten halen en niet alleen dat wat goed in jou straatje past als is dat laatste erg mensen lijk hoor.
     
  16. Niet meer actief

    Ik snap eigenlijk niet zo goed waar iedereen zich mee bemoeit...

    Niet lullig bedoelt naar stranger en bumbaloe hoor, helemaal niet. Jullie doe de dingen ook met de beste bedoelingen.

    Maar het valt me op dat als je geen bv geeft, om wat voor reden dan ook je het nooit goed kan doen. Dat is gewoon erg jammer.
    (ik voel me er al lullig genoeg om)
     
  17. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Ik neem aan dat in het ziekenhuis alleen gecertificeerde lactatiekundigen werken, maar ik heb dat niet gecontroleerd.
    Je kunt natuurlijk ook van een expert een verkeerd advies krijgen, dat is duidelijk (bij mijn bevalling had ik 6 cm ontsluiting toen de verpleging eindelijk wilde erkennen dat ik (rug)weeën had, dus ik weet er alles van), maar ik denk dat de aanname dat bv dus onder begeleiding van een andere deskundige niet meteen moet worden gedaan. Zoals MamaMo schrijft, als je geen bv geeft omdat het niet lukte dan is dat al vervelend (anders had je het niet geprobeerd) en de manier waarop dan "gevraagd" wordt of je het wel goed hebt aangepakt is dan vaak erg "met het vingertje" terwijl er meestal veel ellende en stress aan de beslissing te stoppen met de pogingen vooraf is gegaan.
    Maar goed, ik ben weer over mijn dipje met de bemoeizucht heen. Het loopt hier als een trein en daar gaat het tenslotte om! :D
     
  18. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Zeker doe ik dat ;). Omdat ik er zelf heel veel baat bij heb gehad toen Jarik net geboren werd en het niet op gang kwam, dat toen een boel mensen riepen dat ik naar een lk moest e.d. Het lijkt misschien bemoeizuchtig, maar zo is het vaak helemaal niet bedoeld. Het is ook juist om te voorkomen dat iemand onnodig moet stoppen als het met hulp van een lk mischien nog goed kan komen. Ik wil die informatie graag geven, dan kan de ander beslissen of ze dat wil doen. En zeker als ik het idee heb dat het probleem op te lossen is, kan ik nogal aandringen.
     
  19. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    @Stranger: ik denk zeker dat een lactatiekundige goede adviezen kan geven waardoor problemen opgelost kunnen worden. Bij ons was dat weliswaar niet het geval, maar we hebben het in elk geval geprobeerd. Wat ik wel jammer vond aan deze hulp is dat er zo veel nadruk op het drinken aan de borst komt te liggen, terwijl wij maar maximaal drie keer per dag op bezoek mochten in het ziekenhuis en dus ook wel met leuke dingen bezig wilden zijn en niet alleen met haar (en mij) uitputten met de pogingen tot drinken aan de borst. Achteraf vond ik de bezoeken ook leuker als zij er niet was, omdat ik dan eerder stopte met de poging en ze dus makkelijker het flesje dronk (minder moe) en ik dus met een geruster gevoel wegging (omdat ze tenminste iets binnen had en dus misschien eerder mee naar huis zou mogen). Met de BVpogingen kreeg ik het gevoel dat het haar ontslagdatum alleen maar verder vooruit schoof.
     

Deel Deze Pagina