waar de eerste dagen na de bevalling doorbrengen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Keija, 7 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keija

    Keija Bekend lid

    30 jun 2016
    717
    5
    18
    Leuk om jullie ervaringen te lezen. Kan nu mjn eigen ervaring delen.

    We slapen benden, met zn drieen lekker in de woonkamer. Dutje in de middag deed ik eerste dagen boven maar vond ik zwaar deprimerend (ging te veel piekeren als ik alleen was boven). Dus nu lig ik in de middag ook beneden. Verder doe ik eigenlijk alredelijk veel weer zelf en ben ik grootste deel vd dag uit bed. De dag erna al weer zelf de dieren buiten eten gegeven, en gisteren alweer zekf gekookt met baby op mn arm.
    Af en toe merk ik dat ik teveel pjjn heb dan ga ik wel weer liggen. Bed blijft nog paar weekjes beneden staan en over een paar dagen gaan we wel weer boven slapen. Is het enige puntje denk ik dat ik misschien iets te veel wil doen dus ik ga wel proberen iets meer/vaker mn rust te pakken op bed.
    Plassen doe ik gewoon op de wc en daarna even spoelen. Ondanks knip/hechtingen die ik wel flink voel valt het plassen me eigenlijk wel mee qua pijn.
     
  2. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik lag de eerste dag boven maar had het op dag 2 alweer gezien 😂 Toen lekker beneden gezeten maar moest wel mijn rust pakken van de kraamverzorgster en een dutje boven in bed doen.
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    waar ik me lekker voelde. paar uur op bed en zodra de kraam weg was, ging ik lekker beneden op de bank zitten en rommelen. maar eerlijk, ik was wel doodmoe en totaal ruptuur dus ik lag liever op bed. zitten ging niet zo lekker.
    maar ik zorgde wel dat ik niet teveel trap ging lopen. dus alleen voor toilet en een enkele keer naar beneden om daar te zitten. bleef niet heen en weer lopen. dit heb ik bij de 1e wel gedaan en dat heb ik geweten. verzakkings en bekkenklachten. gewoon teveel gedaan en mezelf geen rust gegeven.

    hier heb ik wel van geleerd. dus bij de 2e alleen meer rekening mee gehouden.
     
  4. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Eigenlijk liep ik vrijwel meteen alweer rond. In het z'huis lieten ze mij mijn eigen gang gaan rn dat deed de kraamhulp ook. Zij stuurde me alleen naar boven als ze zag dat ik moe was. Ik was dan te eigenwijs om zelf te gaan.

    Luister echt naar je lichaam. Ik deed het te weinig en was lang daarna nog moe.

    Trouwens, gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!!
     
  5. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik liep gelijk al rond. Voornamelijk omdat m'n kinderen elke keer op een andere afdeling in het ziekenhuis lagen dan dat ik zelf lag, dus ik liep op en neer. Voelde mij ook prima. Zou echt geen paar dagen in bed kunnen blijven liggen.
     
  6. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik lag zelf op bed maar ik heb een keizersnede gehad, dat herstel is net iets anders. :) Het leek me overigens heel vervelend maar het was toch best fijn.
    Gewoon doen wat je fijn lijkt, het is jouw kraamweek en als je graag op de bank wil zitten (en het kan ook echt) dan zou ik dat gewoon doen.
     
  7. Kate87

    Kate87 Bekend lid

    11 jan 2017
    636
    595
    93
    Vooral doen wat goed voelt!! Ik had de kracht niet en teveel pijn down under om rond te hobbelen dus vooral mijn kraamweek in bed doorgebracht. Alleen savonds even op de bank beneden.

    Ik heb mijn kraamweek niet specifiek als fantastisch ervaren, vooral denk door de hele dag op bed en een week lang alleen maar regen, regen, regen!!! En zo donker en grauw. Alle dagen licht aan moeten hebben overdag. Dus ik link de kraamweek ook een beetje aan die grauwe tijd. Dus nu wel van plan, als mijn lijf etc het toelaat, wat meer tijd beneden door te brengen als dat goed voelt. En anders, het is nu zomer en mooi weer, dus beter weer om naar buiten te kijken!
     
  8. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Door de BI "mocht" ik van de fysio max 1keer per de dag de trap op/af, in de kraamweek. De eerste dagen vond ml het helemaal nog niet goed, na een dag of 4 voelde ik me beter/sterker en at ik de avondmaaltijd beneden met mijn gezin. De kraamverzorgende raadde me steeds aan om visite boven te ontvangen om te voorkomen dat mensen blijven "plakken".
    Naar mate ik me beter voelde bleef ik langer beneden en dan breidt het zich vanzelf uit.
     
  9. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Je magbest naar beneden en als jij je op de bank happier voelt gewoon doen
    Ik lag het liefste in bed veel zachter aan m'n onderkant
    Misschien met de oudste erbij makkelijker beneden
    Gewoon go with the flow
     
  10. Jute

    Jute Fanatiek lid

    20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Eerste nacht in het ziekenhuis. Na thuiskomst heb ik alleen 's nachts in bed gelegen. Stond op dag 2 gewoon lekker mijn tafel te poetsen. De kraamverzorgster wilde dat ook dorn maar dat vond ik onzin :)
     
  11. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    De eerste twee dagen waren we nog in het ziekenhuis. Daar lag ik in bed.

    Daarna thuis, wij hebben een een vloers verdieping dus geen trap. Ik zat het meeste op een harde stoel in de kamer. Mijn 'nadeel' was dat ik me heel goed voelde. En dus allerlei dingen ging doen. Ik heb er geen spijt van ofzo maar heb het mezelf wel iets moeilijker gemaakt dan nodig was haha.

    Ik zou doen waar je je op dat moment goed bij voelt.
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Ik ging eigenlijk elke keer dezelfde dag al wel weer naar beneden om te eten (hou echt niet van eten in bed). Bij de oudste heb ik ook verder niet veel in bed gelegen, alleen om 's middags even bij te slapen.
    Alleen bij de jongste heb ik er echt van geprofiteerd. Ik heb 3 dagen vrijwel alleen in mijn slaapkamercoconnetje doorgebracht. Het was winter, het sneeuwde keihard, en ik zat als een soort moederbeer in mijn hol met mijn jong, haha. Ik had zoiets: dit is de laatste, ik ga er nu echt even van profiteren dat een ander mijn huishouden doet en voor mijn andere kinderen zorgt en ik ga me laten verwennen.
    Na een paar dagen was ik het ook wel weer zat, en toen zat ik wel gewoon beneden. En 's nachts zat ik al vanaf de eerste nacht beneden. Onze baby had een omgekeerd ritme de eerste dagen en brulde heel wat af. Om de beurt zaten mijn man en ik dan beneden met hem, zodat de andere kinderen er niet teveel last van hadden en een van ons ook nog even een beetje kon slapen tussendoor.

    Ik had verder ook geen problemen met traplopen of zo. Ik durfde alleen niet zelf met mijn baby op de arm de trap af. Wij hebben een hele enge steile trap en ik was wat duizelig de eerste dagen.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Je moet doen waar je zelf goed bij voelt en wat er mogelijk is. Uk kwam te vroeg en ben 2 dagen in het ziekenhuis geweest. Kort er na was ik (alweer) ziek, had tijdens de zwangerschap constant blaasontstekingen en de klapper kreeg ik na de geboorte. Ik kon mijn hand niet op mijn buik leggen zonder te vergaan van de pijn.
    Ze moesten uitzoeken wat het was en bleef al die tijd op en neer naar het ziekenhuis gaan. 3 keer op een dag en daarna 2 omdat ik het niet meer trok. Ik probeerde zo min mogelijk te doen maar was eigenlijk niet mogelijk. Was elke keer kort thuis.
     
  14. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik ben met de oudste gewoon lekker beneden op de bank gaan hangen vond het maar niets om alleen maar boven te moeten blijven. Mijn moeder kan ook geen traplopen dus wilde daar ook graag voor beneden zijn en ik houd er niet van dat Jan en alleman op mijn slaapkamer komt op kraamvisite.
     
  15. NSpreeuw

    NSpreeuw Actief lid

    26 apr 2017
    112
    15
    18
    Vrouw
    Ik heb in beide kraamweken alleen 's avonds en 's nachts mijn bed gezien, overdag gewoon beneden. Daar maakte ik gewoon een lekker hoekje op de bank. We hadden beide keren wel ook een bed beneden staan (moest van de vk) dus als ik wilde kon ik daar ook op gaan liggen. Dat heb ik een paar keer gedaan. Maar slapen kon en kan ik overdag toch niet, dus dan ging ik 's middags even tv of film kijken. En dan 's avonds lekker vroeg op bed.
     
  16. Lizzy1986

    Lizzy1986 Fanatiek lid

    22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bij mijn eerste kon ik bijna niet lopen.. Heb dus veel tijd in bed doorgebracht.. Ik zou echt lekker uitrusten en je lekker laten vertroetelen.. En als je ff uit bed wil ga je dr ff uit. Maar ik vond het heeeeerlijk. Zeker bij de derde.. Heb echt mijn rust en momentjes met de baby gepakt.
     
  17. Coccie

    Coccie Actief lid

    29 jun 2012
    455
    64
    28
    limburg
    Ik was echt niet in bed te houden! De kraamverzorgende (ze was geweldig!) heeft me echt moeten temmen. :roflmao:
    Ik ging hooguit een uurtje, misschien krap 2 uurtjes op bed liggen op aandringen van de kraamverzorgster. Ik wilde de 4e of 5e dag even naar de drogist lopen. En dat mocht ook niet? Ik begreep er niks van en kon de hele wereld aan! Uiteindelijk zag ze dat ze mij niet langer kon binnenhouden en heeft ze me de kinderwagen opgemaakt zodat we eropuit konden. :D

    Nee ik was merendeels gewoon beneden. Zitten ging ook best met een knip+scheur+hechtingen. Ik nam wel paracetamol. En ik gaf de fles. Ik denk dat dit allemaal wel van invloed is.

    Oh en als je echt naar je bed gaat om te rusten op een vaste tijd, heb je ook echt rust! Ik heb bijvoorbeeld geen bezoek op mijn slaapkamer ontvangen. Enkel de woonkamer. Een keer heeft de kraamverzorgende ook het bezoek gezegd: "Ik ben eigenlijk van plan om haar naar bed te sturen." Dus ook een goede remedie tegen bezoek dat te lang blijft hangen. ;)
     
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn zoontje moest 2.5 dag in het ziekenhuis blijven, dus ik mocht ook blijven.
    Ik heb het rustig aan gedaan die dagen, maar wel zoveel mogelijk zelf voor mijn zoontje gezorgd.
    Eenmaal thuis met Kraamzorg ben ik eigenlijk gelijk weer gaan werken, omdat ik zzper ben en nog bestellingen had liggen (ben nogal onverwachts en te vroeg bevallen) en ik rommelde wat in huis... na 6 dagen liep ik alweer naar de supermarkt (10 minuten heen en 10 minuten terug).
    Het advies was inderdaad rustig aan doen en zoveel mogelijk in bed blijven, maar ik zei ook al dat ik juist bezig moet blijven.
     
  19. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Ik ging lekker op de bank zitten hoor. Werd gek in dat bed.
     
  20. Aaf88

    Aaf88 Bekend lid

    26 okt 2012
    596
    279
    63
    *oeps, daar ging iets mis*
     

Deel Deze Pagina