borstvoeding hoort geen pijn te doen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Umm Asmae, 7 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm Asmae

    Umm Asmae Actief lid

    25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    hallo dames,

    Is het waar of niet?
    Ik hoor en lees veel dat borstvoeding bijna altijd pijn doet de eerste 2 weken.

    Lactatiedeskundige zegt dat dat niet zo is.:(

    Bij mijn eerste dochtertje is de borstvoeding helaas niet gelukt, ik kreeg geen begeleiding en weinig info, te laat heb ik toen de lactatiedeskundige er bij gehaald. de eerste week van de borstvoeding zat ik huilend de baby de borst te geven. ik was helemaal kapot gezogen. uiteindelijk hield ik het niet meer vol. En de lactatiedesk. kon ook niet veel meer voor me doen, ze zei dus dat borstvoeding geen pijn behoort te doen, anders doe je fout.

    dus dames is het nu waar of niet? dan zou het lijken dat bijna iedereen het verkeerd doet ofzo:)
     
  2. Kattekit

    Kattekit Bekend lid

    10 okt 2011
    532
    0
    0
    Bij mij kwam alles vrij snel op gang en.hapte de kleine goed, maar ik heb de eerste twee weken toch echt periodes pijn gehad, ook wel dage gehad dat ik zat te huilen tijdens het voeden omdat vooral het begin zo'n zeer deed.

    Ik weet nog dat op een avond manlief naast me zat en.ik zijn hand zo'n beetje fijn kneep. Nu is het gevoelig / vervelend als ik ongesteld ben, maar echt pijn heeft het niet meer gedaan na die eerste twee weken.
     
  3. Pleak

    Pleak Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.620
    217
    63
    zuid-holland
    Helemaal op het begin vond ik het echt wel pijn doen, later soms alleen het eerste minuutje, maar dan echt niet meer. Maar je tepels lijken echt nog te moeten aanpassen op het begin. Ik heb ook flink wat traantjes weg geslikt in het begin.
     
  4. Umm Asmae

    Umm Asmae Actief lid

    25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    het leek me al sterk dat het geen pijn zou moeten doen.

    In eens een baby die aan je gevoelige tepels ligt te zuigen, dat zal je wel MOETEN voelen leek mij eerder ;)

    nou, ik houd me hart vast voor over 8 maanden hhahha
     
  5. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Hier deed het de eerste vier wk zeer! Een keer niet goed aanhaen en bebloede tepels. Nu kan ze verkeerd happen en doet het geen pijn meer..
     
  6. yessie

    yessie Fanatiek lid

    27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske LĆ¢n
    Eerste tijd was het soms idd wel even pittig maar na ca 2 weken alleen de eerste minuut van het voeden en daarna al snel helemaal niet meer. Alsof je er eelt op krijgt :D

    Maar dat was dan alleen wanneer ze niet goed aanhapte. Hapte ze goed, dan deed het ook geen pijn.
     
  7. Umm Asmae

    Umm Asmae Actief lid

    25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    jammer dat je geen eelt voor kan kweken hahah.

    er is ook echt niks om je op voor te bereiden he zalfjes enz helpen eigelijk bijna niet. ;)
     
  8. Mamajuli2008

    Mamajuli2008 Actief lid

    11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    bij mij deed het de eerste paar weken vooral pijn als ik een tsr kreeg, de eerste paar slokken deden ook zeer. Nu helemaal geen pijn meer gelukkig :)
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mij deed het ook wel pijn, maar dat kwam vooral als hij niet een goede grote hap nam. En ik was gewoon blij en trots dat hij dronk, dus dan liet ik hem maar even zo. Nou, daar had ik na een paar voedingen wel spijt van hoor! Dikke tepelkloven, korsten erop! Dus denk ook niet te makkelijk 'pijn hoort erbij'. Controleer wel of je kindje (bijna) de hele tepelhof in de mond heeft. Zo zonde als je de tepel beschadigd, want dat blijft dan ook ze doen als ze de voeding erna wel goed drinken.
     
  10. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik vond de eerste keer/keren aanhappen wat gevoelig, maar niet pijn doen. Het heeft wel pijn gedaan, maar dat was omdat mijn zoontje niet goed aanhapte, met flinke kloven tot gevolg.

    Dat je tepels even moeten wennen na al die jaren vertroeteld te zijn geweest in lekker zachte bh'tjes is natuurlijk niet zo vreemd. Maar als het echt dusdanig pijn doet dat je op je tanden moet bijten en/of met kromme tenen zit te voeden, dan gaat er echt iets niet goed bij/met het aanhappen.
     
  11. Tara84

    Tara84 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik ben het alweer bijna vergeten, maar als ik goed nadenk, ja, het deed de eerste dagen pijn! En dan voed ik nog met tepelhoedje, wat volgens mij nog wat scheelt. Maar heb inderdaad een paar dagen met gekromde tenen gezeten bij het aanleggen. Was wel maar een paar seconden, dan was het weer voorbij. Goed mijn tepels ingesmeerd en toen was het ook weer snel voorbij.
     
  12. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Bij dochter deed het wel eens een beetje pijn, wat resulteerde in kloven aan 1 borst omdat ze die blijkbaar niet goed pakte. En dat dus op de 8ste dag al.

    Bij zoon nooit pijn gehad, alleen als de toeschietreflex kwam deed het zeer, maar niet het drinken dus.
     
  13. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Mijn kraamverzorgster had als vuistregel "de eerste tien dagen de eerste tien seconden" Oftewel, in het begin kan het begin van een voeding pijnlijk zijn, maar dat trekt dan weg.

    Een hele voeding met pijn zitten, klopt niet. Dan moet je kijken naar het aanleggen. En een LK die na een paar minuten dan niks ziet "en het dan ook niet meer weet" hoort d'r geld niet te krijgen. Een goede LK gaat op zoek naar een oplossing. Evt met de hulp van collega's.

    Overigens heb ik het bij de tweede alleen zo gehad, bij mijn eerste en derde deed het helemaal geen pijn. Mijn tweede zoog gewoon heel hard.
     
  14. Cos

    Cos Fanatiek lid

    5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Hier deed het geen pijn, Gevoelig en raar dat was het wel. TSR deed wel ontzettend zeer. En de stuwing niet te vergeten.

    Ik denk dat iedereen daar wel last van heeft alleen heeft de ene persoon sneller last van kloven dan de anderen dat zal een rol spelen.
     
  15. Umm Asmae

    Umm Asmae Actief lid

    25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    ik had het zo erg dat ik gewoon tegen de voedingen op keek, dus echt met kromme tenen. Dat het gevoelig zal zijn in het begin met aanhappen dat snap ik zeker.
     
  16. Umm Asmae

    Umm Asmae Actief lid

    25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    hebben jullie je op een bepaalde manier voor bereid op het borstvoeden? en hielp dat een beetje?:D
     
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.655
    113
    In t begin weleens gevoelig bij aanhappen, maar pijn niet nee. Alleen als ik niet goed aanhappen tolereerde, wat maar zelden was, hooguit als ze slecht dronk. Maar ook dan niet tot tranen toe. In principe heb ik vanaf het begin aangehouden dat pijn = opnieuw aanleggen, en ik heb alleen in de kraamweek een mini kloofje gehad. Nu is op de tepel kauwen een leuk spelletje geworden - dat mag dus ook niet. De eerste nee tegen mijn dochter - het opvoeden is begonnen!
     
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.655
    113
    Als voorbereiding had ik een voorlichtingsavond van de kraamzorg bijgewoond, en het boekje gekregen over borstvoeding - van dezelfde serie als t kraam- en cb boekje, en op internet gelezen. Maar de meeste credits zijn voor de kz die uitgebreid de tijd nam om het aanleggen en de verschillende houdingen echt goed aan te leren. Zoek je kraamzorg daarop uit (een bureau met borstvoeding-certificaat) en geef bij de intake aan dat je heel graag borstvoeding wilt geven, en of ze dus iemand kunnen sturen die er echt gevoel voor heeft.
     
  19. Noa1988

    Noa1988 Actief lid

    24 jun 2011
    319
    1
    0
    Ik heb echt geen seconde pijn gehad in het begin. En nu nog steeds niet (alleen als dochter mijn tepel als een speeltje ziet er nu dus bijt, maar dat is weer een ander verhaal).
    Pijn bij borstvoeding hoort niet! Als je wel pijn hebt gaat er inderdaad iets bij het aanleggen niet goed.
    Ik had het geluk dat mijn verloskundige ook lactadiekundige was en mijn meisje door hulp van de verloskundige meteen goed aanhapte. Ook mijn kraamhulp lette goed op bij het aanleggen.
     
  20. Noeska

    Noeska Fanatiek lid

    22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    ik heb eigenlijk alleen de tweede dag een beetje "pijn" gehad nadat dochterlief zo ongeveer de hele nacht mijn tepels (die inderdaad nog erg moesten wennen) als speen had gebruikt. verder eigenlijk geen pijn gehad, ja in het begin inderdaad heel even tot het tsr. verder eigenlijk alleen pijn als ze niet goed aanhapte en dan meteen het vacuĆ¼m verbreken en opnieuw aanleggen. ik heb nooit noemenswaardige kolven gehad, wel spruw en dat was eigenlijk meer irritant dan pijnlijk.
     

Deel Deze Pagina