waarom moet alles steeds extremer?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja wij wonen hier in een kansenwijk... Een achterstandswijk dus.
    En juist hier merk ik dat veel ouders juist dure feestjes organiseren.
    Dan eten ze maar droog brood einde van de maand maar de kinderen mag niks ontbreken.
    Dure schoenen, luxe tv en spelcomputer, merkkleding (desnoods van de outlet maar andere kleding is echt te minnetjes) etc...

    Heel typisch vond ik dat altijd. En toevallig kwam ik laatst een onderzoek tegen waar ze hadden onderzocht hoe dat nou kwam.
    De eindconclusie kwam er op neer dat mensen met weinig te besteden veel meer in "het nu" leven en daarom dus meer geld uitgeven aan zulke dingen.

    Dit jaar overigens 3x Efteling op het lijstje.
    1x met opa en oma.. Die vinden dat geweldig.
    1x met werk
    En 1x met die kortingskaarten van de AH.

    En de rest van de zomer wonen we in de speeltuin de kinderboerderij en gewoon thuis. Ook geen vakantie geboekt.. Dus dat wordt een goedkoop zomertje :)
     
  2. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier moeten we a.s. zaterdag ook weer naar een feestje van een kennis. Jongentje wordt vijf jaar, en zijn zusje wordt binnenkort 2 jaar. Ze vieren het samen, en mama heeft even de gemeente om een vergunning gevraagd, zodat ze het feest op het grasveld kan vieren. Ze heeft springkussens gehuurd, pony rijden, een slush puppy machine, suikerspin en popcorn maken, en s'avonds catering voor te bbqen.

    Feestje kostte totaal 1000 euro zei ze. Ik zei dat je dat er voor over hebt, kocht liever wat anders voor dat geld. Maar zij vond het wel meevallen. :$
     
  3. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83

    Maar wat is er mis met een speeltuin of kinderboerderij?

    Naar pretparken mogen ze hier niet mee.
     
  4. Teardrop

    Teardrop Bekend lid

    21 mei 2013
    569
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nou, voor mij mag het ook allemaal wel wat minder.

    Voor een vrijgezellenfeest vind ik 50 á 100 euro wel genoeg. Daar kun je best wel leuke dingen van doen.

    Onze dochter wordt dit jaar 5 en mag voor het eerst een feestje geven. Ze mag 3 vriendinnetjes kiezen en we gaan denk cakejes versieren, een prinsessen-puntmuts maken en nog wat leuke spelletjes. Vind ik meer dan genoeg.

    Heb iedere maand al moeite om 50 euro te sparen, dus helaas kunnen er dan geen hele dure feestjes vanaf. Kinderen worden teveel verwent zo naar mijn idee.

    Traktatie op kdv is ook altijd iets te snoepen én iets om mee te spelen. Ouders (moeders) willen elkaar continu overtroeven.
    Gelukkig valt het bij mijn dochter op school mee. Gewoon wat te snoepen en thats-it.

    We hebben wel laatst een simpele lunch op school gehad. Kinderen moesten zelf broodje en drinken meenemen. Meer dan 3/4 van de klas komt met een boterham en een pakje wicky, maar een paar kinderen kwamen met een versierd mandje, een bolletje, een gekookt ei, snoepje.... Vind dat persoonlijk dus echt nergens op slaan en doe er ook niet aan mee.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    De kinderfeestjes worden hier gewoon lekker thuis geviert.

    Vorig jaar heeft mijn zoon een verjaardagsdiner gegeven voor 2 vriendjes. plastic champagneglasen met verschillen de keuzes drinken. patat met wat erbij (gewoon lekker zelf gebakken) en een ijsje als toetje.

    Dit jaar doen we voor het diner een bingo.
     
  6. Krissie85

    Krissie85 Niet meer actief

    Dat zou ik dan weer wel gedaan hebben. . Gewoon omdat ik het gezellig vind om zoiets een beetje feestelijk te maken
     
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Hier was ik in shock met het kerstdiner. Iedere ouder moest iets meegeven. Ik had "gewoon" knakworstjes in bladerdeeg gemaakt. Kom ik op school, hadden ouders kerstmannen van pannenkoeken geknutselt, pizz'tjes in de vorm van een kerstboom, gebakken eieren in een hello kitty vorm en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik was echt verbouwereerd.
    Overigens zitten wij nu in de fase dat vele om ons heen gaan trouwen en die vrijgezellenfeesten (vooral voor de heren) worden inderdaad extreem. Laatst ging er een een heel weekend survivailen in de ardennen. Kosten maar liefst 350 pp ex. eten en drank :$ Maar op zo een dag moet er En iets leuks gedaan worden, EN high tea gehouden worden EN iets sportiefs EN eten EN stappen... tja, dan loopt het in de papieren. Waarom niet gewoon 1 activiteit en eten?!?! Kinderfeestjes ben ik nog niet over uit. We gaan of thuis (maar ik zie het eigenlijk niet zitten) of de indoorspeeltuin. Maar zeker geen dagje pretpark ofzo wat ik steeds vaker zie
     
  8. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    is gezellig, maar andere kinderen hebben het dan weer niet.... dat vind ik personlijk wel sneu.....ik ben zelf voorstander van verplicht fruit in de kleine pauze en goede afspraken watbetreft lunch bij het overblijven en traktaties.... bij zo'n gezamelijke lunch zou ik liever geld inzamelen en dan een luch kopen, voor iedereen gelijk....
     
  9. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    En dan ouders ook aanspreken al ze zich niet aan afspraken houden...... hier hadden ze een paar jaar terug ook afspraken waar niemand zich aan hield en school sprak ouders er niet op aan..... inmiddels zijn ze daar strenger ingeworden....

    alleen nadeel is dat het per klas wel verschilt, zo mocht mijn oudste wel wat pepernoten meenemen in de kleine pauze, dat had ik op 4 december dus 1 keertje gedaan, maar toen wilden de andere 2 natuurlijk ook.... werd ik er door de juf van mijn jongste op aangesproeken of ik dat niet meer wilde doen, bij de 2 oudsten vonden ze het prima.....;)
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja daar deden wij het eerste jaar ook niet aan.
    Maar het is op zich helemaal niet veel werk om een pannenkoek/ei/pizza uit te snijden als kerstboom of sneeuwpop. Lang leve de uitsteekvorm die je bij elke eurowinkel kunt halen.
    In ieder geval minder werk dan al die dingen oprollen :)
    Maarja.. Dat is wel handiger dan een bord platte pannenkoeken.

    En nou had ik er beetje de pee in... Ik vind bij een kerstdiner hoort iets kerstigs maar dochterlief had de juf pannenkoeken beloofd dus tja.. :) maar goed... Ze hadden nog net niet het bord erbij opgegeten en daar gaat het om he :)
     
  11. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    ik weet nog wel dat ik met school een dag naar Disneyland ging als examenfeest. Nou dat was me toch top! En we hadden het extreem naar ons zin! 's Morgens om 3u de bus in en 's avonds om 8u weer terug. Halve klas bezopen, hoe kwam je er op om dat in je hoofd te halen. Nu is het raar als je niet bezopen met de busreis meegaat.

    Feestjes? Ik had een verjaardagsfeestje met m'n vriendinnen naar het zwembad. Kreeg ik 25 gulden van m'n moeder mee om met z'n allen patat en een kroket of frikandel te eten. En niemand die liep te zeiken dat het niet goed was.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier gaan de kleuters vanaf groep 2 op schoolreis.Sinds vorig jaar gaan ze alleen nog maar naar de binnenspeeltuin dus ze gaan niet meer met de hele kleintjes naar Drievliet,Linneauhof,Duinrell oid.
    Te hectisch,zijn moeilijk te instrueren en helaas raken ze ook weleens zoek.
    Hier is groep 3 tm 7 vorige week naar Drievliet geweest.

    Die kinderfeestjes worden idd ook steeds gekker.Een speurtocht door het park is voor veel kinderen te min en stom.
    Al die rare knutsels die ouders meenemen naar een diner op school doe ik al helemaal niet aan.Al die rare traktaties doe ik ook niet aan mee.Belanden toch in de vuilnisbak en wordt niet naar gekeken.
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Gelukkig hier niet van die rare dingen als er een keertje op school gegeten wordt.

    Vaak kiezen ze er voor om op school te ontbijten, alles wordt door school verzorgt en er hoeven alleen maar een paar moeders te helpen in de klas.

    In de 3 jaar die onze zoon nu op school zit hebben ze 1 keer met zijn allen pannenkoeken gegeten. Gewoon thuis pannenkoeken bakken en dan als de wiedeweerga naar school zodat ze het kunnen opeten. De moeders die kinderen hebben met koemelkallergie en glutenallergie bakken zelf een paar pannenkoeken voor hun eigen kinderen.
     
  14. Krissie85

    Krissie85 Niet meer actief

    Dus ik moet het niet doen omdat een andere moeder het niet wil/kan doen? Een broodje eitje en wat fruit is toch zo gek niet? !
    Vroeger ook vaak zat gehad dat een vriendje of vriendinnetje een veel lekkerder lunchboxje mee kreeg. . Tja.. hoort er denk ik ook wel een beetje bij..

    Dat er een max zit aan sintcadeau's ed vind ik niet meer dan logisch. Maar er zullen altijd kinderen blijven die helemaal blij zijn met hun cadeau en andere kinderen die juist heel erg teleurgesteld zijn..

    Op zich heel sneu maar een ander jaar is het (hopelijk) weer andersom. .
     
  15. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ja als je samen met de hele school gaat eten vind ik het logisch dat je rekening houd met elkaar...dat je een beetje afstemd.... wel met ruimte voor persoonlijke voorkeur natuurlijk.... we lusten niet allemaal het zelfde..... die andere lekkere dingen kunnen de dag erop thuis wel toch?

    Zo denk ik erover tenminste....

    Maar hier gaat het bij het gezamelijk eten gelukkig net als bij pluk..... school verzorgt het en ouders helpen.....

    bij het overblijven is het natuulijk wel iets anders vind ik.... maar sommige ouders geven echt van alles mee, snoep en de gekste dingen.... als je dat een beetje afkadert en het in iedergeval gezond houdt....ben je al een heel eind verder.....
    bedoel niet zo streng dat je precies een vast lunch pakket mee moet geven hoor.... fruit moet zeker kunnen.... ei ook al vind ik dat erg stinken als een ander ei eet en ik zelf niet haha maar dat geldt ook voor pindakaas.
     
  16. Angela2009

    Angela2009 Niet meer actief

    Nou laat mij maar extreem zijn maar ga echt geen kinderfeestje thuis vieren, Betaal liever wat meer dan dat ik het thuis moet doen.

    En wil je een leuk vrijgezellenfeest wat de hele dag duurt ben je al gauw meer dan 100 euro kwijt. Zo vaak per jaar komt het toch niet voor? Nee maak me er niet druk om want alles is al gauw duur.
     
  17. Krissie85

    Krissie85 Niet meer actief

    En als ik nou gewoon zin heb om mn kind wel snoep mee te geven?? Ik vind het apart om te lezen in andere topics dat ouders niet vinden kunnen dat iemand anders ze kritiek geeft op hun opvoedstijl.. maar hierin kan het ineens wel?

    (dit even los van de vraag of IK het persoonlijk nodig vind snoep mee te geven)

    En hoe ver ga je dan? Allemaal kleding van maximaal 50 € totaal? Omdat anders het ene kindje jaloers is op de ander omdat hij wel nikes krijgt of een Mexx jasje?? ... Verschil moet er toch zijn? Dat leert kinderen toch juist op een gezonde manier omgaan met frustraties en teleurstellingen?
     
  18. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ja dat is zo.... en dat is ook zaak van de ouders.... maar ook op dat vlak zie ik de voordelen van een schooluiniform.... grijns haha....

    Maar dat is gewoon heel persoonlijk.... ik vind het heel erg hoe mensen tegenwoordig met uiterlijkheden bezig zijn.... merkkleding, een pracht ingericht huis..... plastische chirurgie ga maar door.....

    maar snoep bij de lunch is niet nodig....en ongezond....ik denk dat je als school daar wel grenzen aan mag stellen en dat doet onze school gelukkig ook! Als kinderen bij ons snoep bij het overblijven bij zich hebben mogen ze het niet opeten en krijgen ze het mee terug ( de laatste 2 jaar hebben ze dat hier ingevoert.....hiervoor moicht het ook al niet maar knepen ze een oog dicht)
     
  19. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik geef geen kritiek he, ik geef aan hoe ik het graag zou
    zien......
     
  20. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar hoezo is dat dan weer gek? dat is dan toch juist van iets simpels iets moois maken?

    Doen wij ook hoor met het kerstdiner, afgelopen jaar had ik cake gemaakt, gewoon simpele chocolade cake maar dan in de vorm van Hello Kitty en een in de vorm van Cars ( kleintjes hoor )

    Dat is dan toch juist super leuk?

    Kijk dat je geen dure dingen enzo wilt kopen voor een kinderfeestje dat snap ik, wij vieren het hier ook gewoon thuis met ( dit jaar dus ) oud hollandse spelletjes en gewoon buiten spelen, kids vonden het geweldig. Met traktaties had ik van die ijs hoorntjes gekocht en daarin een spekkie en daar boven op een mellowcake, het leek dus op een ijsje en koste geen drol. Juist het speciaal maken van iets simpels is toch leuk? Ik snap eerlijk gezegd niet dat je daar verbouwereerd van kan worden.
     

Deel Deze Pagina