Waarom mogen we niet zelf kiezen tussen keizersnede of vaginaal?

Discussie in 'De bevalling' gestart door DN2017, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Ik vind het eigenlijk absurd dat we in Nederland niet zelf mogen kiezen tussen een keizersnede of vaginale bevalling. Als je vanwege medische redenen een keizersnede moet krijgen dan begrijp ik dat maar als je vaginaal moet bevallen terwijl je eigenlijk veel liever een keizersnede wil dan vind ik dat eigenlijk heel raar.

    Waarom mogen we niet zelf kiezen? Aan beide manieren kleven vele voor en nadelen en risico's dus waarom niet zelf mogen bepalen hoe je kind ter wereld komt?

    Wat vind jij?
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Omdat een keizersnede een zware operatie is waar veel risico's en kosten aan verbonden zijn.
    Daarnaast is een natuurlijke bevalling veel beter voor een kindje.
     
    MiaMaria, Issie, Rodaina en 21 anderen vinden dit leuk.
  3. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Omdat de meeste vrouwen beter herstel hebben van een normale bevalling.omdat een keizersnee niet kattenpis is maar een zeer zware buikoperatie is waardoor littekenweefsel ontstaat waardoor een volgende zwangerschap en bevalling risicovoller is.
    En omdat de meeste vrouwen gewoon gebouwd zijn om op de natuurlijke manier te bevallen.
    Uitzonderingen daargelaten natuurlijk want anders bestonden er ook geen medische handelingen zoals inknippen, vacuümpomp en keizersnede of pijn medicatie.
    Maar ik vind het dan ook terecht dat hier in Nederland er geen keizersnee op bestelling. En ik hoop dat dat zo blijft.
    En de voordelen voor het kindje was ik nog vergeten.
     
  4. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Uiteraard is het een zware operatie. Ben ik het helemaal mee eens. Maar waarom moet de keus dan niet vrij zijn zolang je de risico's kent?
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Omdat het niet gaat om iets simpels maar om iets medisch. Iets wat alleen gedaan word als het nodig is en wanneer de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Als het gaat om leven of dood. Je denkt echt veel te licht over een keizersnee het is niet eventjes een kies trekken. Het is letterlijk huid en spieren open snijden baarmoeder open snijden en kind er uit halen en dan nog alles weer dicht krijgen.iets wat je moet doen als de normale weg niet kan.omdat het kindje niet goed ligt of als het duidelijk beroerd gaat met de moeder.
    En ja in sommige landen komt het vaker door dan in Nederland maar dat betekend niet dat het beter is of makkelijker dan een normale bevalling.
     
    Issie, karlijn en Boommm vinden dit leuk.
  6. wodjeka

    wodjeka Bekend lid

    25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik vind het eerder raar dat je voor een keizersnede kiest als je geen medische indicatie hebt. Wat is het nut?
    Omdat mensen geen zin hebben in weeen? Of bang zijn voor een uitgelubberde vagina?
    Je laat toch ook je blinde darm er niet uit halen als het niet hoeft?

    En als we wel de keuze zouden krijgen in nederland vind ik dat de kosten voor een keizersnede zonder medische redenen door de patient zelf moeten worden betaald.
     
    MiaMaria, Dio1985, Issie en 17 anderen vinden dit leuk.
  7. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Dat zeg ik ook absoluut niet, dat het simpel of makkelijk is. En ik denk er absoluut niet licht over, dat maak jij ervan. Ik heb vernomen dat ze in Turkije (Istanbul) standaard een keizersnede doen. Daar is het uitzonderlijker als je vaginaal bevalt.

    Ik ben gewoon benieuwd naar meningen en wil de discussie aanwakkeren omdat ik er nieuwsgierig naar ben. En mijn mening is dat je de keuze moet hebben mits je de risico's begrijpt.
     
  8. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Dat laatste vind ik wel een goede. Aangezien je ook zelf moet bijdragen als je in het ziekenhuis wil bevallen zonder indicatie.

    Laat ik ook even duidelijk zijn dat ik van mening ben dat de keus vrij moet zijn en dat dat niet zegt dat ik voor een keizersnede zou kiezen als ik de keus had. Ik wil namelijk in bad bevallen mochten we gezegend worden met een kindje.
     
  9. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Tja, een arts doet nou eenmaal geen grote buikoperatie zonder indicatie. Een zwangerschap an sich is geen indicatie voor een ks.
    Het voelt voor mij hetzelfde als dat ik kerngezond en zonder klachten naar de chirurg zou gaan en zou vragen of hij mijn blinde darm eruit zou willen halen, omdat ik dat wil.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik vraag me ook wel af of een (hoog)zwangere vrouw wel in staat is een goede objectieve afweging te maken obv risico's. Een keuze zal bijv eerder gedreven worden door angst voor pijn, terwijl ik denk dat, dat niet het belangrijkste zou moeten zijn (gezondheid moeder en kind staat voorop). Een medicus is toch onafhankelijk en beter opgeleid en daarmee in staat om de voor en nadelen af te wegen.

    Ik heb persoonlijk veel vertrouwen in de medici en ziekenhuizen in nl en vertrouw erop dat zij een juiste afweging voor iedere vrouw en kind maken. En natuurlijk worden hier ook fouten in gemaakt en moet je zeker zelf kritisch blijven (ben ik zelf ook).

    Is er een specifieke reden waarom je deze vraag opwerpt? Zou je graag een keizersnede willen of zie je op tegen de bevalling?

    En by the way. Het is niet voor niets dat een vrouw met baby na natuurlijke bevalling vaak na paar uurtjes naar huis mag en na keizersnede je meerdere dagen moet blijven. Ook verder herstel is veel sneller bij natuurlijke bevalling.
     
  11. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    In andere landen wel. Waarom daar wel en hier niet denk je?

    Dat vind ik niet met elkaar te vergelijken. Je blinde darm hoeft er niet uit, je baby wel.;)
     
    Leni88 en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Maar waar ligt dan de grens?
    Geneeskunde is geen consumentenproduct waarbij wij een bestelling doen en de arts dat ff regelt.
     
    nizzie86 en xNadine vinden dit leuk.
  13. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Ja daar zeg je wat. Daar moet wel rekening mee worden gehouden, met goed kunnen kiezen.

    Nee geen speciale reden, behalve dat ik het leuk vind een interessante discussie aan te wakkeren. Ik ben (nog) niet zwanger en ik wil graag in bad bevallen als ik zwanger mag worden.
     
  14. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik heb echt geen idee eigenlijk waarom het in sommige andere landen zo gebruikelijk is.
    En zou dat niet ook per regio wisselen?
    Zou het bijvoorbeeld in afgelegen plattelandsdorpjes net zo gaan als in Istanbul?
     
  15. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Wel wat betref zwanger worden en cosmetische chirurgie. Dan waarom niet bij de keus vaginaal of sectio?
     
  16. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Nee ik denk dat het daar minder aan de orde is ivm kosten en meer thuisbevallingen. Maar dat is een gok.
     
  17. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Die discussie aanwakkeren is wel gelukt denk ik. Haha :)

    Overigens ben ik wel van mening dat er soms echt nog een soort van stigma heerst op ziekenhuis bevallen ipv thuis en pijnbestrijding ipv niets gebruiken. Er zijn nog veel vrouwen en volgens mij ook verloskundigen (valt op het forum hier overigens wel mee volgens mij) waarbij thuisbevalling zonder pijnbestrijding soort van de norm is (dat gevoel krijg ik in ieder geval soms). Ben daarbij zeker voor de eigen keuze van de vrouw. Maar dat is weer een heel andere discussie/ gesprek denk ik.
     
    Oceanna en DN2017 vinden dit leuk.
  18. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik vind het hetzelfde als in de zin dat je onnodig in een gezond lichaam snijdt.
    Je baby heeft namelijk in principe een natuurlijke uitgang.
    Om er maar weer een vergelijking tegenaan te gooien. Mijn ontlasting moet er ook uit, dan laat ik toch ook geen stoma aanleggen als dat prima kan via de natuurlijke weg?
    Terwijl ik natuurlijk blij ben dat stoma's bestaan voor mensen die het nodig hebben.

    Interessante discussie! Ik begrijp ook je punt over cosmetische chirurgie.

    Ik heb zelfs overigens drie keer een ks gehad.
     
    nizzie86, Louise11110 en DN2017 vinden dit leuk.
  19. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    a.u.b. onderschat NOOIT de effecten van een keizersnede; het heeft mij bijna me leven gekost!

    Er zat restweefsel na de spoed keizersnede van de tweede (tweeling eerste is vaginaal geboren) en dat is gaan ontsteken de pus zat achter mijn baarmoeder, lever, longen en hart en kreeg er nog sepsis bij ook...heb 4 weken in het ziekenhuis gelegen liters antibiotica, kijk operaties drains ctg scans en morfine was ik te ziek en zwak om voor mijn kinderen te zorgen dus daaag borstvoeding en die door alle ellende ook nog eens huilbaby's werden en ik doe het ook nog eens alleen! nu 10 maanden later en 5 kijk operaties verder ben ik weer de oude maar mijn kraamtijd en de newborn tijd van mijn kinderen weet ik niks meer van....

    Het is medisch en waarom zou je het willen? vanwege de pijn? daar zijn pijnstillers voor een flubberk*t? hoeft niet altijd, en zo ja hoort er nou eenmaal bij net zoals hangborsten, zou me god niet weten waarom je er voor zou kiezen? je moet 4 dagen in het ziekenhuis blijven, tillen mag je voorlopig niet en het allerergst: het risico op infecties; het gat in mijn wond was zo groot dat je me baarmoeder zag zitten (het moest open blijven en van binnen uit dichtgroeien) het is een grote buikoperatie je spieren alles word door gesneden en het gevoel gaat daar weg en komt pas maanden later terug, zelf nu na 10 maanden is het op sommige plekken nog gevoelloos ik zou nog liever tienduizend keer vaginaal bevallen.

    Dat het in andere landen wel mag en hier niet? tja ik hou er maar op dat we in NL wijzer zijn en de dokters beseffen dat bij geen medische dingen een baby gewoon vaginaal moet komen.
     
    Rodaina vindt dit leuk.
  20. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik weet dat het een aantal jaren terug een statussymbool was in Turkije als je kon bevallen met keizersnede zonder medische indicatie, maar het was zeker niet de standaard in Istanbul. Het was alleen de standaard in dure privéklinieken en daar maken de meeste mensen geen gebruik van. Ik meen ook dat het al in 2012 verboden is geworden daar om een keizersnede te doen zonder medische indicatie. En de reden is simpel: alle redenen die de dames die eerder reageerden al aangaven.
     

Deel Deze Pagina