Waarom mogen we niet zelf kiezen tussen keizersnede of vaginaal?

Discussie in 'De bevalling' gestart door DN2017, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je hebt al veel opties tijdens een vaginale bevalling, zoals bv pijnstilling. Medisch gezien is een keizersnede puur omdat iemand dat wil gewoon onverstandig vanwege alle eerder genoemde redenen, waarom dan die keuze geven? Je kan ook niet kiezen voor sondevoeding omdat je kauwen gewoon niet ziet zitten, of bv een stoma omdat je geen zin hebt naar de wc te gaan etc. Dat die opties er zijn wanneer het medisch noodzakelijk is, is natuurlijk heel fijn, maar er komen gewoon risico's bij kijken; heel logisch dat dat niet zomaar mag.
     
    vlndr, Lieke1989, zonnetje2015 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    In bepaalde landen in het Midden Oosten en Latijns Amerika heb je gewoon keuze als je geld hebt.

    Ik heb van mijn beide keizersneden langer dan 2 weken in het zkh gelegen. Je moet zo ongeveer op omvallen staan willen ze dat doen.

    De eerste keer is mijn blaas kapot gesneden (spoed), niet goed gehecht en zwol ik op van de lekkende urine. Tot aan mijn longen zat ik vol, kon amper nog ademen. Buikholte puncties, katheter, CT-scan en gelukkig net op tijd het lek kunnen vinden voordat ik in shock dreigde te raken.

    2e keer ziekenhuis bacterie. Torenhoge koorts, Intensive care en de buikholte was zo ontstoken dat mijn litteken openscheurde.

    Vanuit mijn perspectief zeg ik, geen kattenpis zo'n sectio.
     
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Sterker nog, ik heb er 3 gehad waarvan mijn eerste een premature met dus nog meer risico op scheuren van het litteken omdat dat verder uittrekt dan anders bij een voldragen volgende zwangerschap. Maar bij mijn derde sectie heb ik specifiek nog aan de gynaecoloog gevraagd te kijken hoe sterk het er allemaal uit zag. Niet dat we een vierde willen maar stel je voor dat er toch wat gebeurt, wil ik natuurlijk wel weten welke risico ''s er aan zitten

    Oh en mijn nicht heeft ook 3 sectios gehad dus het hoeft inderdaad niet te stoppen na 2.
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Dat je in het buitenland op verzoek kunt bevallen middels een keizersnede heeft alleen met geld te maken. In veel landen zijn prive klinieken heel normaal. En als jij maar flink wilt betalen kan je krijgen wat je wilt. Die arts maakt eventuele medische of andere redenen echt niets uit. Zo'n arts zal jou ook niet wijzen op de nadelen (bijvoorbeeld problemen met borstvoeding, lang herstel etc). Ook zijn er landen (zoals oa de VS) waar sommige mensen dure (particuliere) zorgverzekeringen hebben.

    Dat zoiets in Nederland niet kan is maar goed ook. Een keizersnede is een medische handeling. En daar heb je geen recht op! Zeker niet als je het zelf niet gaat betalen maar een ander dat moet doen (de verzekering). Een keizernsede is een prima middel als gewoon bevallen niet mogelijk is.

    We hebben het hier niet over een verdoving bij de tandarts waar je even voor kunt kiezen...
     
    Rodaina vindt dit leuk.
  5. Cato1981

    Cato1981 Actief lid

    23 apr 2013
    422
    3
    18
    Ik lees hier geen weeen bij een keizersnede, guess again, hier zes uur hevige non stop naweeen die niets onder deden aan gewone weeen. Die nog meer zeer doen omdat je buik net is opgemaakt en dat niet bepaald fijn is, niet uit bed mag om even staand of zittend op te vangen als je überhaupt al weer kan staan of zitten
    Eerste, drie dagen weeen en spoed kz tweede geplande kz.
     
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Hier wel naweeen gehad maar was prima te doen. Waarom zou je niet je bed uit mogen? Zodra de spinaal uitgewerkt was ging ik m'n bed uit als ik wilde hoor.
     
  7. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik kon niet anders dan blijven liggen. Katheter zorgde er sowieso dat ik niet verder kwam dan mijn bedrand. Tijdens de naweeën ging ik inderdaad kapot, heb extra paracetamol gevraagd.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    1 x 48 uur weeën en 1 x 72 uur weeën, daarna pas keizersnede. Om over de naweeën nog maar niet te spreken. Pff.
     
  9. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Daar is in de afgelopen 10 pagina's uitgebreid antwoord op gegeven.
     
  10. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    En wat is daar de reden voor? Heb je dat ook ergens nagelezen?
    Ik heb beide meegemaakt; ks en 2 x vaginaal bevallen. En ik zou echt niet vrijwillig kiezen voor een ks. Dat is gewoon een zware buikoperatie waar meer risico's aan zitten dan de bevalling op de natuurlijke manier. Ook al 'ken' jij de risico's, waarom zou je niet afgaan op vele jaren medische kennis en ervaring?
     
  11. vlndr

    vlndr Lid

    22 sep 2014
    61
    18
    8
    Zuid-Holland
    Dit vind ik echt een prachtige vergelijking 'Pffff, kauwen is zó 2016.'
     
    Logan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina