waarom wil men geen kind adopteren als ze onvruchtbaar zijn?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door EliJess, 10 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje5

    Saartje5 Fanatiek lid

    21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Toen wij de MMM ingingen hebben we een aantal afspraken gemaakt over hoe ver we zouden gaan. Wij hadden een kinderwens maar niet ten koste van alles. Ik was 30 toen we stopten met de pil en wij hebben afgesproken dat als er nog geen kindje was op mijn 35ste we met z'n 2 verder zouden gaan.

    Ik heb van dichtbij slechte ervaringen met adoptie, een nichtje van me is geadopteerd en een jaar later is mijn tante bevallen van hun biologische dochter. Waar het precies is misgegaan, is niet aan mij om te oordelen maar ik zie wel dat het met de oudste flink mis is gegaan. Ik heb dan ook enorm respect voor de gezinnen die uitdaging aangaan om adoptiekinderen te helpen opgroeien tot evenwichtige volwassenen.
     
  2. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik vind het op zich geen gekke vraag, alleen het stukje 'alles op alles willen zetten' een beetje kort door de bocht. Ik zet nu alles op alles om zwanger te kunnen worden. Adopteren is voor mij een ver van mijn bed show, maar ik denk ook dat ik dat niet wil.
     
  3. ashleyp

    ashleyp Niet meer actief

    Ik zou adoptie niet overwegen omdat ik alleen een kindje van eigen vlees en bloed zou willen. Mijn kinderwens is/was niet zo sterk dat ik adoptie zou overwegen.
     
  4. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    #24 Hotsiflots, 11 sep 2015
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
    Ik zelf had nooit gedacht zwanger te raken ik heb pcos,ik ben toch door een wonder (vind ik) de eerste poging via selfinseminatie zwanger geworden.(ik ben een BAM)

    Had dit niet gebeurt/gelukt dan had ik geaccepteerd ongewild kinderloos te blijven,hoe moeilijk en pijnlijk dit ook zou zijn er is toch een verschil met het dragen en baren van een bloedeigenkind dan de hele rampenstam van adoptie,een kind adopteren is niet zomaar iets en duurt jaren en kost een vermogen en dat zijn maar 2 dingen die je moet doen,ook geestelijk moet je het kunnen,verwerken dat je nooit een kind zal dragen en dat ook al adopteer je een kind het zal nooit helemaal van ''jou'' zijn het gaat toch later naar zijn eigen ouders vragen ik zou dat persoonlijk heel moeilijk vinden

    Ik vind het zeer naïef om te zeggen: ''Ik denk dat je het kind dat je adopteert uiteindelijk wel als jouw eigen kind zal zien''

    Klinkt meer zo van oké je heb nu een kind,je heb er nog geen band mee maar hopelijk komt dat nog..Nee zo werkt dat niet,de weg naar adoptie is zwaar (financieel en geestelijk) je moest eens weten hoe het voelt lichamelijk,om een kind te willen maar het niet zelf te kunnen verweken die hormonen gieren door je lijf!! (weet ik uit ervaring) en dan als je dat deel heb geaccepteerd dat dat nooit zal lukken dan moet je nog door die molen van juridische zaken waarbij je vaak afhankelijk bent van anderen pfft mij niet gezien,de vrouwen die hebben geadopteerd zullen bevestigen dat dit niet zomaar een keuze was van ''we adopteren zomaar effe een kind'' er is vaak een weg van verdriet aanvooraf gegaan,en ik respecteer de ouders die dit wel hebben gedaan,ik zou het niet doen omdat ik dat ''juridische/onlichamelijke'' niet aan zou kunnen.
     
  5. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Oh en dat een aantal (MM) meiden in je ogen heftig reageren, ik heb als MM meisje zo vaak van die flut troost opmerkingen gekregen: dan adopteer je toch? Of neem je een hond? Echt waar mensen.
    En dat van collega's met de kinderzitjes op de achterbank en de geknutselde pennenbakken op hun bureau. Zo pijnlijk!
     
  6. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    DIT klink mij heel bekend!!! en dan erachteraan: nog goedkoper ook!

    :x vaak gezegd door mensen die al kinderen hebben ind
     
  7. Issie

    Issie Actief lid

    16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ik had voornamelijk het verlangen voor een kindje van mijzelf. Uiteindelijk als dat niet was gelukt dan had ik vast wel een kindje willen adopteren, maar dat zou nooit helemaal mijn wens hebben vervuld voor een eigen kindje dragen, baren en zien opgroeien. Dus begrijp best dat veel mensen die keuze niet maken. Ik ken ook een stel dat ongewenst kinderloos is gebleven doordat ze alleen een kindje konden krijgen met een sprerma donor. Ik kan mij best voorstellen dat zij dat niet wilde.
     
  8. minimuis

    minimuis Fanatiek lid

    17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Ook hier is het een lange weg geweest om onze zoon te krijgen veel verdriet en tegenslag gekend. Wij hebben het over pleegzorg enz gehad maar ook hier kwamen we tot de keuze om dit niet te doen we waren afscheid aan het nemen van onze kinderwens en als donderslag bij heldere hemel was ik ineens zwanger en ging het wel goed. Wij zouden adoptie nooit kunnen bol werken zoveel plichten dat je heb. Wij hadden voor een leven samen gekozen maar hebben toch een wonder gekregen en daar ben ik heel erg dankbaar voor
     
  9. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Financieel gezien is adopteren erg prijzig en bovendien een ontzettend lange en emotionele procedure wat niet voor elk koppel is weggelegd.
    Het ene koppel is het andere niet..

    Lijkt mij erg logisch😉

    Hopelijk heb je wat meer inzicht nu👍
     
  10. weer

    weer Bekend lid

    1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Ik heb daar over nagedacht vanwege onze situatie maar ik vond het geen optie om de volgende redenen
    - mijn wens om een kindje, al dan niet van mezelf, te krijgen mag dan super groot zijn... Maar is het ook het beste voor het kind? Daar is geen antwoord op, I know maar alleen dat gegeven maakte mij zo al aan het twijfelen dat dat voor mij een no go was
    was. Ik zou denk ik altijd een schuldgevoel naar het kind hebben
    - Het is een heeeeel duur plan. Daar hebben wij niet eens geld voor
    - ik had er voor gekozen om wel pleegzorg te willen aangaan. Dan trek je een kind niet naar een totaal andere wereld. Er zijn genoeg kinderen hier die ook op lieve (pleeg)ouders wachten.

    Dat was dus mijn persoonlijke keus. Zonder oordeel naar anderen trouwens. Besef dat dit een gevoelig onderwerp is. Ik hoop dat ik zo een duidelijk antwoord heb kunnen geven op je vraag
     
  11. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Toen wij nog in het duister tastten over de erfelijkheid van de aandoeningen van onze oudste hebben wij ons ook verdiept in adoptie, maar er komt zo ongelooflijk veel bij kijken. Je adopteert niet zo maar even een kind! Er zijn heel veel voors en tegens te verzinnen waarom wel of niet en denk dat dat heel persoonlijk is of je dat traject aan kunt. Voor ons voelde het niet juist dat zoiets zo ongelooflijk veel geld kost en hoe het voor een kindje is dat vanuit zijn eigen bekende omgeving wordt weggerukt, terwijl er dus flink wat geld over wordt verdiend door meerdere partijen. Maar je zou je er eens in moeten verdiepen dan kun je zelf verzinnen waarom mensen dat niet zouden willen.
     
  12. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik kan niet helemaal uit eigen ervaring spreken, ik heb geen adoptiekind. Wel heb ik een pleegkind gehad, wat weer net wat anders is. Ik vind het gezegde "dat je wel van een kind gaat houden" voor mezelf niet opgaan. Op het moment dat je een kind in huis krijgt heb je er al gevoelens voor, als je dat echt niet in je hebt kun je er eigenlijk al beter niet aan beginnen. Het is nl geen hond wat je in huis neemt, maar een nieuw gezinslid. Het is best moeilijk om uit te leggen, maar er komt enorm veel bij kijken, zowel emotioneel als financieel. Jeugdzorg (en in geval van pleegzorg) pleegzorg, komen om de paar weken over de vloer, kinderen hebben echt vaak een groot trauma, bindingsangst etc. Daar moet je echt wel zin in hebben.

    Ik kan mij dus best voorstellen dat er echtparen zijn die bovenstaande niet trekken. Je krijgt er ook heel veel voor terug, maar het is echt niet het makkelijkste ;)

    En als je bovenstaande weet van jezelf, dat je dat niet kunt, is het inderdaad beter om samen verder te gaan, zonder kind. Dan ben je eerlijk naar jezelf én en een eventueel adoptie/pleegkind toe.
     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.575
    113
    Ik vind dat typisch een uitspraak van mensen die zich (nog) niet in adoptie hebben verdiept. Die denken dat je bij adoptie een gezond, blank klein kind of (bij voorkeur een baby) kunt uitzoeken.

    De werkelijkheid is dat er wereldwijd veel meer adoptieouders dan kinderen zijn. En de meest gewilde kinderen (die hierboven zijn beschreven) worden in het land zelf geplaatst. Of gaan naar bepaalde adoptielanden waarbij de regels soepeler zijn dan in Nederland en waar men veel geld betaald voor zo'n kindje.

    Voor andere Europese landen en Nederland is van toepassing dat er maar heel weinig kinderen beschikbaar zijn. De kinderen die hier komen zijn bijna altijd ouder (geen baby's) en hebben tegenwoordig heel vaak een special need. En dat kunnen dus behoorlijk medische, psychische of sociale problemen zijn. Je kunt wel wat voorkeuren aangeven maar krijgt een kind toegewezen. Je kunt dus niet uitzoeken en (vanzelfsprekend) ook niet ruilen als er later wat mis blijkt te zijn.

    Adoptie is daarnaast een zeeer kostbare en langdurige procedure.
     
  14. StrayCat

    StrayCat Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ik zou het zelf niet doen. Omdat het een proces van jaren is. En ze zijn erg kritisch. Ze kijken overal naar. Het is een slopend proces waarvan je geen eens de garantie hebt of het allemaal wel lukt. Snap ook wel dat ze de drempel niet lager leggen. Maar ik denk dat dit voor veel onvruchtbare stellen een blok is om te adopteren.
     
  15. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Omdat als we "makkelijk" kinderen konden krijgen ook niet wilde adopteren. Het zijn 2 verschillende dingen.
     
  16. EliJess

    EliJess Niet meer actief

    ontzettend bedankt voor jullie reacties.

    jullie hebben me goed aan het denken gezet hierover.
    helder!
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Het enige wat ik wat raar vind is dat je zegt je doet er alles aan..

    Dat doet iedereen. Iedereen doet wat hij of zij acceptabel vind.

    Wij hebben er ook over nagedacht. En wij gaan het niet doen. Het is een heel lang traject waarbij je best ver gepusht wordt. En buiten dat, hebben wij geen tienduizenden euros liggen om een kindje te 'kopen'

    Ik zou graag een kindje adopteren. Maar de manier waarop en de kosten houdt ons tegen. En dan heb ik niet het idee alsof ik niet alles heb gedaan wat ik kon. Want dat doe ik nu al. Meer kan ik niet.
     
  18. Eliza78

    Eliza78 Niet meer actief

    Ik, als adoptiekind, zou nooit een kindje kunnen adopteren.
    Ik weet hoe je je kunt voelen als adoptiekind. Ik zou, als aoptieouder, niet de capaciteiten hebben om hier op de goede manier mee om te kunnen gaan. Ik kan de pijn niet wegnemen, hooguit misschien verzachten. Ik kan de leegte niet wegnemen, hooguit een beetje opvullen. Enz enz.

    Ik zou graag willen dat het rooskleurige idee wat veel mensen hebben bij adoptie eens zou veranderen. Ik ben geen doemdenker, maar realistisch.
     
  19. panter1984

    panter1984 Actief lid

    6 nov 2012
    175
    2
    16
    Hallo,

    Wij hebben het ook adoptie overwogen toen we in heet MMM traject zaten.

    We hebben de 1e verplichte bijeenkomst gehad en er ons een beetje in verdiept, maar adoptie is niet zo makkelijk.
    Hier een aantal punten waardoor men geen kinderen zouden kunnen/willen adopteren

    1e punt --> enorm hoge kosten, minimaal z'n 20.000 euro
    2e punt --> kindjes voor adoptie zijn bijna altijd ouder dan 2 jaar en hebben daardoor ook emotionele "schade"
    3e punt --> Enorm lange wachttijden/toelatingstijden (minimaal 5 jaar)
    4e punt --> Enorm hoge eisen die gesteld worden aan de leefsituatie van de adoptieouders (inkomsten/vermogen/getrouwd/leeftijd/geloofsovertuiging)
    5e punt --> Langdurige screening / bijeenkomsten door de nederlandse overheid/kinderbescherming
     
  20. rums

    rums Niet meer actief

    Wij zijn gezegend met twee kinderen. Alleen hebben wij van tevoren gezegd dat we tot adoptie gaan.
    Niet alleen het proces wat je als stel in gaat. Maar je haalt een kind uit een ander land met een andere cultuur en een onbekende voorgeschiedenis.
    Kennissen van ons hebben jaren gewerkt in Afrika en kunnen geen kinderen krijgen. Zij geven ook aan dat ze absoluut niet wilden adopteren vanwege de andere cultuur en de onbekende voorgeschiedenis.
     

Deel Deze Pagina