Waarom zoveel begrip voor roken tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Pinkie88, 29 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik ben lid geworden van een fb-groep met dames die in dezelfde maand uitgerekend zijn als ik. Er was daa een post over iemand die zei dat ze al een buikje kreeg, mede omdat ze verdikte door te stoppen met roken. Waarop twee andere Dales aangaven dat bij hen het stoppen nog niet zo wou lukken.

    Ik word daar al ontzettend boos van, mijn (misschien harde?) mening is, als je niet kan stoppen met roken, begin dan niet aan kinderen. Zorg dat je gestopt bent voor je bewust begint met kinderen.

    Maar goed, die mening heb ik niet meteen geformuleerd, we gezegd dat ze toch echt wel moesten stoppen voor hun kindje, en dat ze misschien hulp konden gaan vragen bij de huisarts.

    Toen kwamen alle mogelijke cliché’s: de stress van het stoppen is erger dan het roken zelf, stoppen is te moeilijk, als niet-roker begrijp je niet hoe dat is, mijn schoonzus/buurvrouw/... heeft ook gerookt en haar kindje was gezond, ...

    Toen heb ik wat harder gereageerd, dat ik het echt not done vond dat ze het leven van hun kindjes in gevaar brachten, dat ze hun kindje letterlijk aan het vergiftigen waren.

    Nu ben ik de respectloze, en reageer ik veel te hard. Maar is dat zo? Waarom is het bon ton om terloops te zeggen dat je rookt tijdens je zwangerschap? Mensen verdedigen toch ook niet openlijk dat ze hun kinderen af en toe een draai rond hun oren verkopen? Een alcoholverslaafde die beslist kinderen te krijgen, maar toch nog een wijntje per dag drinkt (want stoppen is zo moeilijk) zou toch ook commentaar krijgen?

    Ik vind dit geen zoveelste ‘mommy war’, ik vind roken tijdens je zwangerschap onverantwoordelijk,en crimineel. Overdrijf ik daar nu zo hard in?
     
    Desse, qwerty123, DP2015 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Ik vind het niet overdreven, want ik kan ook niet begrijpen waarom mensen blijven roken tijdens de zwangerschap. Zeker nu de gevolgen van het door blijven roken bekend zijn, in tegenstelling tot laten we zeggen 30 jaar geleden.

    En de stress van het stoppen, ik denk dat dat wel los loopt. Je lichaam is binnen een paar dagen afgekickt, daarna is het puur mentaal nog dat je de gewoonte moet afleren.

    Maar de discussie zelf zal ik niet zo snel aangaan met anderen hierover, omdat dat toch geen zin heeft. De mensen die ervan overtuigd zijn dat roken tijdens de zwangerschap geen kwaad kan en alle smoesjes die ze eromheen verzinnen, die ga je toch niet van mening laten veranderen.
     
    Taylor1989 en kleinepien vinden dit leuk.
  3. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Snap ik, ik zou normaal denk ik die discussie ook niet aan gaan. We rolden er een beetje in omdat ik eigenlijk gewoon de tip wou geven van het stoppen met roken echt serieus te nemen en raad te gaan vragen aan een dokter.

    Maar ik werd gewoon zo boos van de slappe excuses, die ze zelf nog leken te geloven. De ene kon niet stoppen met roken omdat ze zoveel stress had doordat ze al een aantal miskramen gehad had... Doe dan toch niks dat de kans op een miskraam nog verhoogt o_O (en ja, ik weet dat haar eerdere miskramen niet noodzakelijk iets met het roken te maken hebben).

    Ik vind het gewoon zo vreemd dat er langs verschillende kanten gedaan wordt alsof dit een zoveelste mommy wars discussie is, en alsof eisen z’n eigen keuzes moet kunnen maken.
    Ik vind dit iets totaal anders dan borstvoeding of flesjes, of potjes of versgemaakte voeding oid. In de discussies is er een van beide mss ‘beter’ dan de andere, maar de andere optie doet je kindje geen kwaad.

    Hoewel het waarschijnlijk onmogelijk uit te voeren is, maar ik vind eigenlijk zelfs dt roken tijdens de zwangerschap strafbaar zou moeten zijn.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Feem

    Feem Fanatiek lid

    13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je helemaal. Ik vind het ook heel erg en snap er helemaal niks van. En nee ik vind dus niet dat je overdrijft.
     
  5. K00

    K00 Niet meer actief

    Er is in een ander topic laatst een hele discussie geweest.... het wekt nogal wat emoties op dit soort onderwerpen.

    Mijn mening is onveranderd. Ik vind het werkelijk waar verschrikkelijk als iemand door rookt tijdens de zwangerschap.

    Zie ook wel eens verhalen van dames die meerdere miskramen gehad hebben of dood geboren kindjes en nog steeds roken tijdens een nieuwe zwangerschap. Ook al ligt de oorzaak niet altijd daar, je wil de omstandigheden toch zo optimaal mogelijk maken en mijn inziens hoort roken daar niet bij....

    Maar ik ben niet verslaafd dus zal makkelijk praten hebben...
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  6. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik vind dat als je niet kan stoppen met roken voor je kind tijdens de zwangerschap, je geen kind verdiend.

    En als ik rokende zwangeren zie verkoop ik ze het liefst een klap met een baksteen.
     
  7. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Hier zelf een roker.
    Op het moment dat de bevruchting (ZI) plaats vond ben ik gestopt met roken.
    Ja, ik had het op bepaalde momenten echt nog wel eens moeilijk, maar die stress waar iedereen het over heeft valt reuze mee hoor. Ik vond: als je de verantwoordelijkheid neemt om een kindje te 'nemen' je verantwoordelijkheid hier begint. In geen enkel opzicht heb je het recht om je kindje in gevaar te brengen of schade te berokkenen.
     
    Boelie88, Elinetjeee, krijgertje en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Nee, ik vind zeker niet dat je overdrijft. Ik kan het ook echt niet begrijpen en me er ook heel boos on maken.
     
  9. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Mooi gezegd en helemaal eens met voorgaande. Ik vind roken echt bewust je kindje in gevaar brengen en als je een kind wilt neem je daarmee de verantwoordelijkheid om het te beschermen voor gevaar.
     
    qwerty123, Stampertje1, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Juudje1501

    Juudje1501 Bekend lid

    15 aug 2012
    652
    154
    43
    Vrouw
    Leiderdorp
    Ik deel absoluut jouw mening!
    Roken en zwanger is een absolute no go! Er is geen excuus om te blijven roken tijdens je zwangerschap.
    De schade die je je kind nu of op latere leeftijd aandoet is het echt niet waard.
    Als ex-roker weet ik dat stoppen echt niet eenvoudig is. Maar dat mag geen reden zijn om dan de gezondheid van je kind in gevaar te brengen!

    Stop met roken als je zwanger bent!!! Liefst nog daarvoor. Er zijn zat mensen die kunnen helpen daarmee.
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  11. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Fijn dat er ook rokers reageren! Ik heb echt oneindig veel,respect voor het feit dat jullie gestopt zijn, want ik kan me echt heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is om te stoppen!

    Ik vind het ook ene heel ander verhaal als je er alles aan doet om te stoppen, en dan bvb toch eens een zwakte hebt en een sigaretje rookt, dan als je gewoon excuses zoekt om niet te moeten stoppen.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  12. Daantje17

    Daantje17 Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.780
    1.065
    113
    Vrouw
    Ik ben het helemaal met je eens!!

    Ikzelf ben een stevige roker geweest (lees 3 pakjes Marlboro op een dag), maar toen wij voor onze wens gingen, meteen gestopt....
    Hoe moeilijk het ook is, maar ik had een stok achter de deur...
    Want ik wilde niet dat ik het kindje zou vergiftigen!

    Nu 9+2 weken zwanger en het is nog steeds moeilijk, maar denk alleen maar aan mijn kindje... want ik kan en wil absoluut mijn kind niet vergiftigen....

    Mensen die excuses verzinnen willen gewoon niet stoppen en moeite ervoor doen....
     
    qwerty123, Evi88, Lieke1989 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    100% eens!!!! En dit komt van een ex-kettingroker.
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Goed bezig!
     
    Dutchy84 en Daantje17 vinden dit leuk.
  15. Daantje17

    Daantje17 Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.780
    1.065
    113
    Vrouw
    Ik zal moeten, geen keus...
    En ik doe het met alle liefde ❤️
    Zou mezelf nooit kunnen vergeven als er iets zou zijn door roken, drank of iets....
     
    Sado vindt dit leuk.
  16. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    @Daantje17 en alle anderen die gestoot zijn chapeau!!

    Ik kan ook enorm pissig worden als ik zwangeren zie roken.
    Snap dat het moeilijk is, maar als je dat niet kan, zorg dan dat je niet zwanger wordt!
     
    Daantje17 vindt dit leuk.
  17. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Haha hier ook een (ex) roker! Maar stoppen met roken toen ik zwanger was ging heel makkelijk.
     
    chantalvl, Wij2018, Mississippi en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik ben het echt helemaal met ts eens!
    Ik heb zelf ook jaren gerookt maar heb zelf altijd besloten dat zodra ik met kinderen wilde beginnen ik moest stoppen en dat geldt voor mijn partner idem dito!
    Dus toen wij in 2015 besloten voor een kindje te gaan zijn we beiden gestopt en in 2016 zijn we ervoor gegaan.
    Ik vind het echt verschrikkelijk als je niet eens je eigen ego opzij kan zetten voor je kind!
    Soms zie ik ook moeders met een sigaret in hun mond achter de kinderwagen lopen nou sorry maar dat vind ik echt geen gezicht hen dan af en toe de neiging op die sigaret uit hun handen te slaan. Maar dit geldt voor mij niet alleen voor moeders oom vaders die roken bij hun kinderen of in de auto waar de kinderen zitten vind ik afschuwelijk!
     
    Adrianna en Sado vinden dit leuk.
  19. Daantje17

    Daantje17 Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.780
    1.065
    113
    Vrouw
    Precies dat achter de kinderwagen roken...... :mad:
     
  20. Rica

    Rica VIP lid

    16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Hier ook een ex roker.
    Stop lekker voor je zwanger wil worden (mits het de planning is), al die smoesjes over stress, mijn moeder heeft bij mij gerookt, mijn kind is gezond en ik rookte, en weet ik veel wat zijn zo dom. Sws heb ik door omstandigheden een hekel aan roken gekregen. Hoop dat een ieder de kracht vind óók voor je eigen gezondheid te stoppen.
    Soms lees ik dat er problemen zijn met de groei en placenta en dit typen tijdens het roken en dan gaan mij de haren overeind. Heb wel veel respect voor mensen die op zn minst proberen.
    Maarja ieder mag zelf beslissen dus zolang ze mij niet dwingen te roken doen ze maar lekker wat ze zelf willen :) :) :)
     

Deel Deze Pagina