Waarom zoveel begrip voor roken tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Pinkie88, 29 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Ik denk dat je roken en obesitas niet op 1 lijn kan zetten. Alleen het grootste verschil: bij elke trek die jij van een sigaret neemt, inhaleer je kankerverwekkende stoffen. Punt. En dat valt niet goed te praten, dat valt niet te ontkennen, er is geen beter alternatief (zoals vroeger werd gedacht als je bijvoorbeeld light ging roken).
    Neemt niet weg dat als jij je bewust elke dag vol stopt met ongezond eten (junkfood) en enorme porties hiervan, je net zo slecht bezig bent. Maar we leven helaas in een maatschappij waar alles het liefst 'makkelijk en snel' moet, en dan is voor sommige mensen de keuze tussen zelf een half uurtje in de keuken staan of iets 5 minuten in de magnetron soms snel gemaakt. En er wordt genoeg met producten geadverteerd als zijne 'gezond', terwijl dit verre van is. Maar mensen worden betreft voeding veel meer misleid. Van roken weet je dat er niks 0,0 gezond aan is.

    En of stoppen met roken even moeilijk is als afvallen? Ik denk dat stoppen met roken vele malen makkelijker is. Je lichaam is binnen een aantal dagen afgekickt, het is alleen nog de gewoonte die je moet afleren en dat komt op wilskracht neer.

    Op het moment dat jij besluit om je eetpatroon drastisch om te gooien naar een (langdurig) gezonde levensstijl, dat is niet iets waar je lichaam binnen een week aan gewend is. Dat kan enkele maanden duren, waardoor je elke dag niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk wordt geconfronteerd met de strijd.

    Ik heb vele malen meer respect voor mensen met obesitas die in ieder geval proberen om gezonder te leven, dan mensen die met een slap excuus blijven roken.

    En ja, ik heb zelf ook 13 jaar als een ketter gerookt (alleen was voor mij een zwangerschap niet de aanleiding om te stoppen, maar de aandoening van mijn partner) en ik geloof dat als je echt oprecht wilt stoppen met roken, iedereen dit kan. Maar je moet er wel 100% achter staan.
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Ik denk dat TS nog even haar eigen berichten moet teruglezen en dan misschien doorheeft dat haar schrijfwijze echt behoorlijk aanvallend overkomt. Zinnen als ‘wat wil je dan?’ en ‘ik snap niet zo goed wat jouw probleem is’, daarvan denk ik dat 9 vd 10 mensen zullen denken: huh? Waarschijnlijk is het heus niet zo bedoeld maar het is een beetje gek dat het zelf niet gezien wordt. En misschien komen daar al die reacties op je FB vandaan. Mensen gaan zich dan vaak verdedigen als ze zich aangevallen voelen.

    On topic; ik ben een enorme roker. Maar dan ook een echte. Nu niet tijdens mijn zwangerschap maar wat kost het me een moeite! Ik vind het vreselijk om niet te roken en zelfs na bijna 30 weken zit het voortdurend in m’n hoofd. Ik weet ook zeker dat ik niet gestopt blijf na m’n zwangerschap. Maar het crimineel vinden om te roken tijdens? Nee. Wel slap maar om daar nou meteen consequenties aan te verbinden? Neh! Of er iets van zeggen? Neh! Het zegt iets over de ander en wie ben ik om me daarmee te bemoeien? Ik vind dat ik ook geen recht van spreken heb om iets te zeggen tegen een dikke mevrouw die graag kindjes wil. Of een mevrouw die te vaak te veel borreltjes drinkt. Ik hou niet zo van dat oordelen.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  3. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    En wat met iemand die haar/zijn kinderen verwaarloost na de zwangerschap? Iemand die zijn/haar kinderen slaat?

    Dat 'je niet moeien met andere mensen' neemt toch soms vreemde proporties aan? Als ik iemand zie die op straat z'n kinderen slaat, dan spreek ik die daar op aan en/of bel ik de politie. Je niet moeien met andermans zaken is niet hetzelfde als je ogen sluiten voor onrecht.

    Overigens trek je mijn woorden uit context, er staat bijvoorbeeld helemaal niet 'ik snap niet wat jouw probleem is' maar 'ik snap niet wat jouw probleem is met het formuleren van een harde mening op dit forum'. Dat is toch wel helemaal iets anders. Mijn vraag gaat trouwens ook niet over wat jullie van m'n schrijfstijl vinden he, ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen roken tijdens de zwangerschap verdedigen of er onverschillig tegenover staan.

    Alle respect voor jou trouwens dat je zo hard probeert om het gezonde te doen voor je kindje! Ik kan me voorstellen dat het heel zwaar is, niemand zegt dat het gemakkelijk is, maar je weet waarvoor je het doet!
     
  4. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @Noelle85 wil niet vervelend zijn hoor maar dat eetpatroon en leefpatroon langdurig aanpassen naar gezond is diezelfde wilskracht als die je omschrijft voor een roker in je reactie. Het ‘mijn lichaam heeft het nodig’ hetzelfde als bij rokers en ga zo maar even door. Die lichamelijke en geestelijke strijd geldt voor beide, net als dat je niet direct begint met een pakje sigaretten per dag roken begin je ook niet direct met de hoeveelheid en mate waarin je ongezond eet en leeft, dat wordt steeds meer. En wanneer je de radicaal wijzigt bij beide krijg je dezelfde strijd zowel lichamelijk als geestelijk omdat je hoofd nog denkt dat je het nodig hebt maar je lichaam niet meer. Pas wanneer de mindset in je hoofd veranderd zal het beide slagen en wordt de strijd minder.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  5. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.481
    113
    Vrouw
    Hier ook heel lang gerookt (20 jaar) tijdens mijn icsi pogingen en zwangerschap niet gerookt!

    3 maand na mijn zwangerschap weer begonnen(why denk ik nu)
    Nu sinds 1,5 jaar definitief gestopt
    Zo uit het niets.. ik heb er nog geen moment spijt van en ben ook niet meer van plan te beginnen..
     
    qwerty123 en Noelle85 vinden dit leuk.
  6. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    30 april 2017 m'n laatste sigaret gerookt en de pil eruit.
    Nu 3 weken mama van een gezond kindje die geen nicotine binnen gekregen heeft en ik heb nog steeds geen behoefte aan een sigaret :D
     
    Jo79, gitaartje, qwerty123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    #67 Lisa280887, 5 aug 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2018
    Vreselijk! Roken tijdens de zwangerschap! Naast dat het superstom is vind ik het ook zo naïef! Tegenwoordig is er zoveel bekend over de gevolgen voor je kindje... ik vind het zo egoïstisch van rokers om door te roken! Ze hebben niet alleen zichzelf ermee maar ook hun kindje en omgeving.

    Mijn schoonmoeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschap van mijn vriend. Er is een kans dat onze vruchtbaarheidsproblemen daardoor komen. De TESE zal dat uit moeten wijzen. Hij was veel te vroeg geborenen wie weet wat het roken heeft gedaan met de aanleg van zijn geslachtsorganen.

    Zo dom, zo stom... door haar domme gedrag kunnen wij misschien geen kindjes krijgen:( omdat ze het ‘niet aankon’ om te stoppen. Ze rookt nog steeds overigens.

    Goed om te lezen dat er gelukkig dames zijn die er wel moeite voor willen doen!!
     
    Fennec en Riverdale87 vinden dit leuk.
  8. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Hier kind van rokende moeder. Werd zelf 5 dagen voor uitgerekende datum geboren. Met een grauwe huid. Was 48 cm, maar woog 2300 gram. Een direct gevolg van het roken.

    Nu heb ik dus obesitas maar ben wel zwanger. Voordat ik zwanger werd, waren we al bewust bezig met een gezonde levensstijl, ook om wat af te vallen omdat ik vanwege mijn overgewicht statistisch gezien bijna niet zwanger had kunnen raken. Ronde 2 was het raak gelukkig. Zodra ik die positieve test in mijn handen had zijn we nog gezonder gaan eten (ik zelfs weer meer, want mag niet meer afvallen nu). Ik zorg er nu vooral voor dat ik alle vitamines binnenkrijg die ik nodig heb op een dag. Drink melk, eet genoeg groente en fruit, bruin brood, vis voor de omega 3 vetzuren en vlees voor die andere vitamines.

    Overigens heb ik tussen de 5 en 7 weken wel (behoorlijk wat) radlertjes op omdat er tegen me werd gezegd na een echo dat ik niet meer zwanger was na hevig bloedverlies. Bij de controle echo was er dus toch een baby. Voel me daar echt schuldig over nu. Maar ik wist het echt niet.

    Ik vind dat als je weet dat je zwanger bent, je er alles aan moet doen om ervoor te zorgen dat je een gezond kindje op de wereld kunt zetten. Dus naast gezond eten, ook niet roken. Hoe moeilijk ook. Maar dat weet je van tevoren denk ik dan.
     
  9. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Tja, begrip... Ik denk dat veel mensen niks durven te zeggen, en dat degene die wel iets ervan zegt meteen iets in de zin van "het is beter dan stress" naar hun hoofd krijgen geslingerd. Al moet ik heel eerlijk zeggen, als ik mensen uitleg hoe een verslaving werkt, dat ze me dan vaak met grote ogen aankijken.

    Ik kan niet over een ander oordelen, maar vanuit mijn eigen oogpunt zou ik denken dat je je kindje een zo goed mogelijke start wilt geven, en dat begint al bij gezonde keuzes voordat je zwanger bent, en die gezonde keuzes ook tijdens en na de zwangerschap te blijven maken.

    Roken tijdens de zwangerschap vind ikzelf not done. Het is niet aan mij om dit gegeven aan zwangeren te verkondigen. Ik neem aan dat de VL en gyn zich daarvoor inzetten. En iedereen weet dat roken slecht is, en dat roken tijdens de zwangerschap niet goed is voor je kindje, dus ja... Iets van vrije keuze. Crimineel wil ik het nog niet noemen. Hoe gevoelig men voor een verslaving is hangt af meerdere factoren, vandaar dat het afkicken voor de ene makkelijker gaat als voor de andere.

    Wel vind ik dat je als aanstaande moeder de plicht hebt om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen. Daar hoort naar mijn idee ook verslavingszorg bij. Dat je hulp zoekt bij het stoppen met roken. Maar wederom, dit is hoe ik erin sta. En een forum zoals hier is wel heel handig in het anoniem verkondigen van je mening.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  10. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik vind roken buiten een zwangerschap al oerdom. Iedereen weet hoe slecht het is, en alhoewel ik nooit gerookt heb kan ik níét geloven dat het “lekker” is. Dat gaat er bij mij niet in! Chocolade, friet, dat soort ongezonde dingen kun je lekker vinden, maar de rook van gedroogde blaadjes die je in de fik zet..?

    Roken tijdens een zwangerschap vind ik echt niet kunnen.

    Als er iemand een sigaret aan een peuter zou geven, of iemand zou de zuurstoftoevoer van een omaatje dichtknijpen, zou het land in rep en roer zijn.......

    Op vakantie ben ik ook stomverbaasd geweest dat het een páár keer is voorgekomen dat ik met duidelijke buik zat te eten op een terras, en er iemand aan het volgende tafeltje aanschoof en een sigaret opstak. Hállo, niet alleen ben ik zwanger, ik zit te éten!

    Ik moet nog bedenken hoe ik met mijn rokende familie in gesprek moet. Als zij na de bevalling langskomen, heb ik ze het liefst gedoucht, schone kleding, geen parfum en geen sigaretten tot ze weer weg zijn. Maar ze wonen nogal ver weg, dus dat betekent nogal een aantal uur niet roken. Zal weerstand opleveren en ik weet niet in hoeverre ik zoiets kan/mag vragen. Maar buiten de gezondheid om, vind ik het zo zielig voor een pasgeboren neusje (vandaar ook de parfum).
     
  11. Baby217

    Baby217 Actief lid

    13 apr 2018
    446
    595
    93
    Vrouw
    Hier een flinke roker, die uiteraard gestopt is vóórdat we überhaupt aan kinderen gingen beginnen. Hebben een prachtige zoon en tweede op komst. Mij n mening? Heb alles teruggelezen en we weten allemaal dat het slecht is om te roken, daar zijn jouw aanvallende berichten naar deze dames echt overbodig, Je komt erg betweterig en aa.
     
    Iertje81 en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Baby217

    Baby217 Actief lid

    13 apr 2018
    446
    595
    93
    Vrouw
     
    Iertje81 en Oceanna vinden dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Waarom betweterig? Mijn vriend (en meer mannen met hem) zijn minder vruchtbaar/onvruchtbaar door dat stomme gedrag! Dus wat is er betweterig aan? Ze doen als toekomstig moeder zijnde hun kind schade aan. Wie weet wat het kind door dit gedrag oploopt.

    En mijn schoonmoeder maar zeuren dat ze kleinkinderen wil.
     
  14. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Zo lekker aanvallend. Ik vind het niet gek dat mensen dit als betweterig vinden overkomen. Probeer eens rustig je posts terug te lezen.
     
    Iertje81 en Baby217 vinden dit leuk.
  15. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Mijn posts? Je haalt mij denk ik door de war met iemand anders, gezien ik weinig heb gereageerd hierin.
    Maar ik ben indd heel stellig in mijn mening: je doet je kindje schade aan als je blijft roken! En ja, soms gaat het goed en gebeurt er niks. Prijs jezelf en je kindje dan heel gelukkig!
    Onze problemen hadden misschien wel voorkomen kunnen worden als mijn schoonmoeder niet zo zwak was tijdens de zwangerschap en gewoon kon stoppen met roken.
     
  16. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Sorry dan haal ik je idd door de war. Warmte en moe zijn helpen daar niet goed bij.

    Ik heb zelf nooit gerookt en mijn moeder was ook gestopt tijdens de zwangerschap.

    Erg vervelend dat het bij jullie waarschijnlijk zoveel problemen veroorzaakt.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  17. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Geeft niks! ❤️

    Ja we gaan het zien... stiekem ‘hoop’ ik dat het ergens anders door komt. Klinkt vast raar, maar de gedachte dat onze problemen door roken veroorzaakt worden valt zwaar!
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  18. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    #78 Desse, 7 aug 2018
    Laatst bewerkt: 7 aug 2018
    Ik was zelf een flinke roker. Stoppen voordat ik zwanger werd, lukte niet. Zwanger op het moment van mijn positieve test: ja (heb bij beide zwangerschappen voor 4 weken positief getest). Direct gestopt, zelfs een 'afscheidspeuk' na de positieve test heb ik niet opgerookt want het voelde niet goed. Vond ik het moeilijk om te stoppen? Ja en nee. Stoppen met roken vond ik best heftig, ik werd er een tijdje bijna agressief van en emotioneel en je bent natuurlijk al labieler van de hormonen van de zwangerschap, dus een goede combi was het niet. Ik had de maand ervoor een miskraam gehad (leeg vruchtzakje tijdens de eerste echo) dus ik vond die eerste periode heel onzeker en was nog emotioneel van het hele proces, was continue bang dat het fout zou gaan. Dus tja, ik was emotioneel en ook wel gestresst, het stoppen viel me best tegen, je hebt momenten dat je gek wordt van de behoefte aan een sigaret. Maar heb ik een moment serieus overwogen om er eentje op te steken? Geen seconde. Bij beide zwangerschappen niet. Stress is een excuus voor jezelf. Net als al die andere smoesjes om gewoon te blijven roken. Als je het er niet voor over hebt om te stoppen, begin dan niet aan kinderen. Het is maar voor 9 maanden, daarna kun je gewoon weer (buiten) gaan roken. Dit heb ik mezelf ook voorgehouden op het moment van afkicken (dat ik gewoon weer verder kon roken na 9 maanden, dat maakt het iets tijdelijks en voor mij makkelijker op dat moment) maar gelukkig ben ik er helemaal vanaf. Ik vind moeders die roken achter de kinderwagen of in de buurt van hun kinderen een vreselijk zicht en moet er niet aan denken dat ik een sigaret buiten heb staan roken en dan mijn baby oppak en zij die rooklucht bij mij ruikt, bah.

    Overigens rookte mijn partner als een schoorsteen (2 a 3 pakjes per dag) en niemand in de omgeving kon zich voorstellen dat hij kon stoppen. Hij denkt er echter hetzelfde over als ik (vreselijk zicht, vaders die roken bij hun kinderen) en is eigenlijk ook zonder moeite gestopt en heeft er nu totaal geen moeite meer mee. Ben super trots op hem, ik had het wel gehoopt maar had ook ergens mijn twijfels of hij het zou kunnen volhouden. We hebben dat gesprek natuurlijk wel vooraf gevoerd, maar het is toch eerst zien, dan geloven. Gelukkig waren mijn twijfels geheel onterecht! Hij is niet tegelijk met mij gestopt, een paar maanden later. Toen ik eenmaal zwanger was, heb ik hem ook niet gevraagd om te stoppen met roken, want zoiets moet je eigen motivatie zijn anders lukt het niet. Hij rookte natuurlijk wel buiten. Uiteraard hebben we het er wel opnieuw over gehad toen ik eenmaal zwanger was en ik wist dat hij wel van plan was om tijdens mijn zwangerschap te stoppen. Dus hij heeft op zijn eigen manier een soort 'afscheid' genomen van het roken en heeft zelf een moment gekozen om te stoppen.

    Hou die schade lekker voor jezelf en zadel er geen kind mee op die geen keuze heeft. Dan handel je niet in belang van je kind en feitelijk gezien vergiftig je je kind zelfs. Van mij zou het strafbaar mogen worden, roken tijdens je zwangerschap.
     
    Jenneke88, Lisa280887, K00 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik vind het inderdaad achterlijk, dom, egoïstisch en ik heb er geen goed woord voor over!!!
    Ik was altijd bang dat ik diegene zou zijn die niet zou kunnen stoppen als ik kinderen zou willen.
    Op het moment dat we zeiden; We gaan ervoor! ben ik gestopt. Ik voelde me zelfs tijdens mijn zwangerschap schuldig als ik in de stad door de rook van een ander liep!
    Ik had er totaaaaal geen moeite mee, terwijl ik daarvoor al wel 3784929 stoppogingen zonder succes had gedaan.
    Nu ben ik wel heel dom, ik rook weer op mijn werk en met feestjes, na een jaar er van af te zijn geweest. :confused::evil: En uiteraard, het stoppen vind ik weer niet te doen.:oops:
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  20. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Wanneer ik dit topic lees schrik ik gewoon echt van de reacties! Bakstenen willen gooien, iemand geen kind gunnen, mishandeling enz. Van de week was ik in het zwembad met mijn dochter van bijna 3. Ben mij werkelijk de pleuris geschrokken van wat ik daar zag. Kinderen zo dik en nog zo jong. Niet 2, het leek wel alsof het normaal was zo dik te zijn. Daarop heb ik direct de megafoon gepakt en gevraagd wie deze kinderen zo vol met eten gestopt heeft, bakstenen verzameld en mensen beticht van mishandeling. Mensen hou toch op met dat gezemel over een ander en wat hij/zij hun kinderen aan doen. Ik denk altijd maar zo, ieder huisje heeft wel zijn kruisje. Laat staan het hele woord crimineel in sommige berichten...
    Moet trouwens ook zeggen mijn moeder heeft gerookt toen ze zwanger was van mij. Verstandig? Vast niet. Kan jullie wel vertellen dat ze absoluut niet crimineel is, ik de meest liefdevolle opvoeding heb gehad en ik blij ben niet afgepakt te zijn en in een pleeggezin gestopt te zijn om haar roken, ik er niet aan moet denken wanneer er iemand zou zijn die haar een baksteen in het gezicht wil gooien. Een mening over iets hebben prima, mensen van dingen betichten dat is iets anders. Kijk eerst eens naar je eigen huisje en welk kruisje dat heeft, nog niks? Komt misschien nog, of niet. De jaren zullen het uitwijzen. Oordeel daarna over een ander.
     
    Lunarosa, Maev, chantalvl en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina