Waarom zoveel begrip voor roken tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Pinkie88, 29 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Er is een heel groot verschil tussen een persoon crimineel noemen, en een handeling.
    Wat ik bedoel met zeggen dat het voor mij een crimineel feit zou mogen zijn, is dat het strafbaar zou mogen zijn. Hopelijk zou dat nog een heel groot deel mensen afschrikken om te roken tijdens de zwangerschap.
    Ik hoop namelijk dat veel vrouwen die roken dat vooral doen uit onwetendheid.

    En waarom is het volgens jou geen mishandeling? Je doet je kindje letterlijk pijn als je rookt tijdens de zwangerschap, waar ligt het verschil met mishandeling volgens jou?

    Ik snap dat hele argument van ‘er zijn andere erge dingen’ nooit zo goed, betekent dat dan dat we onze ogen moeten sluiten voor al het onrecht in de wereld omdat er andere zaken erger of even erg zijn?

    Ben ik perfect? Verre van, heb ik ook nooit beweerd. Maar zou ik ooit bewust een keuze maken die zonder twijfel mijn kindje kwaad doet? Nee, niet tenzij dit om een of andere reden het enige alternatief is.
     
  2. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Lezen.... het gaat niet om verschillen, wat wel of niet goed is maar wat er gezegd wordt en hoe. Verschrikkelijk de manier waarop er dingen worden gezegd en hoe er over moeders wordt gedacht/ gepraat.
     
  3. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Nou dat is dus exact mijn vraag? Hoe komt het toch dat er zoveel begrip is voor roken tijdens de zwangerschap? Waarom mag daar niet over geoordeeld worden?

    Er zijn heel veel dingen waarover je in mijn ogen niet mag oordelen. Heel veel dingen die een eigen keuze van een moeder of,vader zijn.

    Maar bewust roken tijdens de zwangerschap? Sorry nee... waarom moet ik daarvoor begrip hebben? Waarom ben ik de ‘slechte, oordelende vrouw’ als ik hier geen begrip voor kan opbrengen.?

    Welke reden is er op begrip op te brengen voor een bewuste keuze die je kindje pijn doet en het risico op aangeboren afwijkingen en wiegendood significant verhoogt? Waarom moeten we dit onder het mom van ‘vrije keuze’ ok vinden?

    Ik krijg hier veel verwijten naar mn hoofd, maar er heeft mij nog niemand uitgelegd waarom ik het ok moet vinden dat vrouwen die keuze maken. Waarom dat ongeboren kind niet verdedigd mag worden.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  4. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Het zeggen van geen begrip hebben is iets heel anders dan zeggen dat iemand crimineel is, geen kinderen mogen krijgen of hoe dan ook geformuleerd. Het gaat de manier waarop waarvan ik schrik. Ik heb ook voor bepaalde dingen geen begrip, betekent niet dat ik dan afschuwelijke dingen mag/kan zeggen.
     
    Iertje81 en Oceanna vinden dit leuk.
  5. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik sta niet achter alles wat hier gezegd wordt (en dan heb ik het vooral over berichten die spreken van agressie, dat is namelijk nooit een oplossing.).

    Ik sta echter wel achter de zaken die ik zelf gezegd heb, en dat is niet dat mensen die roken geen kinderen zouden moeten krijgen, maar wel dat IK vind dat mensen die roken en niet geloven dat ze plots kunnen stoppen als ze zwanger zijn, dan maar moeten proberen te stoppen vooraleer ze bewust beginnen aan kinderen. Als je de bewuste keuze kan maken om aan kinderen te beginnen, kan je het er toch ook wel voor opbrengen om te stoppen met roken?
    Hier niet over nadenken en dan als je eenmaal zwanger bent beweren dat het je te veel stress geeft om te stoppen, ja, daar heb ik mijn oordeel over.
    (Onbewust zwanger worden is een ander verhaal natuurlijk).

    Ik heb ook gezegd dat ik het crimineel vind, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd. Ik vind je kind bewust pijn doen en blootstellen aan risico’s een crimineel feit dat strafbaar mag zijn. Een actie als crimineel en strafbaar catalogiseren strijkt nog niet alle mensen die deze actie doen over dezelfde kam he, er is altijd een context. Maar dat geldt ook voor andere strafbare feiten.
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Stoppen met roken makkelijker dan afvallen? Voor mij niet helaas...
    Ik ben vrijwel zonder moeite bijna 50 kilo afgevallen maar stoppen met roken valt me echt 10x zwaarder!
     
  7. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Maar hoe kun je nou zeker weten dat het door het roken van Sm komt? Ik lees in je handtekening ook iets van chlamydia? Begrijp me goed; ik praat het niet goed. Echt interesse. Maar ik hoop gewoon ergens dat je niet iemand anders de schuld hiervan wil geven...
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Mijn oude infectie is van jaren terug! Dus voor mijn huidige relatie. Dat heeft dus niks te maken met het feit dat er geen zaad gevonden wordt bij mn vriend.

    Ik zeg ook niet dat het zeker komt door het roken, ik zeg dat het een oorzaak kan zijn. Na de tese weten we meer. Waarom zou ik iemand anders de schuld willen geven? Er zijn zat mannen die onvruchtbaar/ minder vruchtbaar zijn door roken tijdens/vlak voor de zwangerschap.
     
  9. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb mij destijds verbaasd dat in de vruchtbaarheidsbehandelingen facebookgroep een discussie ontstond over roken tijdens de zwangerschap. Inclusief het argument dat de stress van stoppen erger was dan roken zelf etc.

    Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat als je IVF/ICSI moet doen om zwanger te raken, je gewoon doorrookt. Terwijl roken juist zowel bij mannen als vrouwen de vruchtbaarheid zo sterk verslechterd.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat zelfs in de groepen waarbij roken het verschil kan maken tussen wel en geen kind kunnen krijgen er nog mensen zijn die doorgaan met roken. De verslaving naar roken is nog sterker dan hun kinderwens!
    Dit zijn ook mensen die stug doorgaan als ze eindelijk na jaren wel zwanger zijn met alle toeters en bellen van de MMM. Ik heb daar geen woorden voor. Ik weet niet wat er in je hoofd omgaat als je dat doet. Ik kan alleen maar met mijn hoofd schudden...

    (Ik heb zelf 15 jaar als een ketter gerookt, maar ben al 5 jaar geleden cold turkey gestopt, omdat ik het zat was en ongezond vond voor mezelf)
     
    qwerty123, Lisa2, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik ben een leek hierin maar dacht altijd omdat je BMI tussen bepaalde waardes moet zitten dat je ook niet mag roken in zo'n proces. Dat had ik dus blijkbaar mis.
     
  11. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Hangt van het ziekenhuis af. Zowel van de precieze BMI als het roken. Verschillende ziekenhuizen hanteren verschillende regels.
     
    Pipo30 en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Niet alles gelezen maar wel een oprechte vraag: zijn er ziekenhuizen die de regel hanteren niet te mogen roken als je een traject start? En als dat zo is: hoe controleren ze dat dan???
     
  13. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ze kunnen dat natuurlijk niet controleren, maar ze kunnen er maar heel hard de nadruk op leggen he. Het is eigenlijk ook een beetje absurd om vruchtbaarheidsbehandelingen te ondergaan en tegelijkertijd iets te doen dat je vruchtbaarheid fel vermindert.

    Als je bvb een schuldsaldoverzekering afsluit, moetje ook aangeven of je rookt of niet en rokers betalen veel meer. Ze kunnen dit in principe ook niet controleren, maar ik denk dat je dan wel een probleem hebt als je sterft aan een rookgerelateerde ziekte.
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik ben van mening dat je als zh iemand voor een vruchtbaarheidsbehandeling moet kunnen weigeren die rookt. Heel hard misschien, maar het is te gek voor woorden dat je blijft roken en toch zo’n behandeling ondergaat.

    Sommige ziekenhuizen weigeren al mensen met een te hoog of veel te laag bmi, en terecht. Waarom dan niet de rokers/drinkers weigeren? Ja hoe controleer je dat.. dat is lastig.

    Mensen die er alles aan willen doen om hun behandeling te laten slagen moeten nu langer wachten door de mensen die het niet op kunnen brengen te stoppen met roken/drinken. Dat is toch te gek voor woorden?
     
    Lisa2, Fennec en Oceanna vinden dit leuk.
  15. Suzie01

    Suzie01 Niet meer actief

    Mijn eigen ervaring is ook met zp dat er soms heel heftig gereageerd word. Zelf ben ik het helemaal met jullie eens dat als je en zelf overgewicht heb en rookt je niet toe bent aan een kind, rokende moeders is ook een raar gezicht, maar en nu ben ik heel eerlijk, ik heb een oma die stevig rookt en ik rook niet maar als het op het toilet niet wilt lukken rook ik 1 sigaret als ik mij mijn oma bent, thuis of ergens anders niet.
    Nu heb ik dat 1 keer gedaan voor ik wist dat ik zwanger was en 1 keer dat het er om hing maar ik het niet kon delen, ik ben daar weg gezet als de meest onverantwoordelijke muts die nooit een kind zou moeten kunnen krijgen. Dat heeft me wel heel diep geraakt.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  16. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Zolang je niet weet dat je zwanger bent, is het een ander verhaal. Onhandig, zeker. Maar zodra je weet dat je zwanger bent, is het toch het beste om het niet meer te doen? Misschien heel onaardig, maar roken terwijl je weet dat je zwanger kan zijn vind ik indd onverantwoordelijk.
     
  17. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben het helemaal met je eens, maar weet je wat ik dan wel weer lullig vind? Dat je dan als stel met vruchtbaarheidsproblemen geen kinderen mag krijgen (even cru gezegd) omdat je rookt of drinkt, maar een stel zonder vruchtbaarheidsproblemen mag dat wel...

    Beetje zoals je als adoptie ouders helemaal door een molen moet tov alle andere ouders die "gewoon" kinderen mogen krijgen.

    Heel goed en terecht en logisch allemaal, maar het voelt zo oneerlijk. Beetje zoals ik mij voelde terwijl ik gezond at, sportte, niet rookte etc en maar niet zwanger werd en ik dan op straat zo'n tokkie moeder zag lopen met een shaggie in d'r mond en zwaar overgewicht met drie kinderen aan d'r arm... Dat was altijd even slikken.
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Oh ja helemaal met je eens! Het is ook zo oneerlijk verdeeld... Zoveel ongewenste zwangerschappen en vrouwen die schijt hebben aan alle voorschriften tijdens de zwangerschap. Waarom mogen zij wel kinderen krijgen en worden stellen met vruchtbaarheidsproblemen zo uitgedaagd? Hoe volwassen is iemand dan, die lekker blijft doen wat die wil doen? Koste wat kost?

    Er is 50/50 kans dat wij nooit een kindje zullen krijgen van ons samen, terwijl een vriendin van ons in de meest rotte situatie ongepland wel een kind op de wereld mag zetten. Het is en voelt zo oneerlijk.

    Op school (ik ben juf) zie ik ook zoveel voorbeelden waarvan ik denk: waarom heeft dit stel ooit kinderen mogen krijgen? Heel onaardig, ik weet het. Heel oneerlijk allemaal.

    Dat adoptie zo belachelijk lang moet duren is ook echt scheef. Ik begrijp dat stellen goed doorgelicht moeten worden enz, maar waarom zo duur en jarenlang wachten? Oneerlijk.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  19. Suzie01

    Suzie01 Niet meer actief

    Nu de kleine er is geen peuk meer aangeraakt, Met de test geloofde ik het nog niet, stom, raar, onwerkelijk kan het gevoel niet omschrijven, stond zo mega krom van de buikpijn en was bij mijn oma was mantelzorger en oma zag direct dat ik zo buikpijn had en lief bedoeld ze zegt hier meissie roken we samen een peukie kan je zo wel afgaan. Weigerde ik dan kon oma goed tellen 1 + 1 = 2 en wilde het echt nog even stil houden, vandaar me olie domme actie.
     
  20. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Tsja. als ik zou moeten kiezen tussen het risico dat iemand het doorheeft, of een sigaret. Zou ik het wel weten.
    Maar ik sta er waarschijnlijk geheel anders in dan jij.
     
    Lisa2 en Fennec vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina