Waneer houden jullie je kind thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bizzy, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    buiten ziek zijn bedoel ik dan.
    In boef zijn klas zijn er al 3 kindjes een weekje er tussen uit geweest nu en dan praten we geneens over een dagje hier en daar ( hebben het hier wel over 4 jarige) maar de school is net een maand begonnen!
    Zoon is hier vandaag ook thuis maar hij heeft wel de hele nacht liggen hoesten is heel erg moe en ligt nu weer lekker te slapen na zijn ontbijt.
    Ook snap ik wel dat er lekker met het gezin er ff tussenuit gaan nu veel goedkoper is dan vanaf volgend jaar maar vind een week toch best lang.
    Wat vinden jullie?
     
  2. knap

    knap Niet meer actief

    Van vier tot vijf jaar redelijk normaal.

    Ik zou die kans ook pakken als het hier nog kon een weekje er tussen uit. Maar de oudste is leerplichtig dus zit aan de schooltijden vast.

    Een weekje vind ik niet zo lang eerlijk gezegd.
     
  3. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Wij hebben het niet gedaan, toen de oudste nog 4 was. Maar dat kwam ook, omdat we door het werk van mijn man toch niet buiten de vakanties weg konden. Er waren wel wat klasgenootjes die idd nog gauw een weekje buiten de officiele vakanties pikten voor ze vijf werden. Dat mocht ook wel, wel in overleg met de juf, niet onaangekondigd thuishouden. Ik vind het in groep 1 nou niet echt een drama om een weekje te missen, volgens mij zou mijn zoontje het erger gevonden hebben dan ik, haha, die was zo blij dat hij eindelijk naar school mocht.
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij gaan dit jaar nog 2 x een midweekje weg. Verder houd ik haar nu tot de herfstvakantie ws een half dagje thuis. Wat hier inhoud dat ik haar (met continue rooster) om 11.45 op ga halen, als de andere kindjes gaan eten. Of eigenlijk: Ik kom met haar broodtrommel naar school, dan mag ze ter plekke kiezen. Eten en blijven of mee naar huis.
    Omdat ik op woensdagochtend werk, kan ik haar dan niet thuis houden, anders had ik dat gedaan. Maar het is net te zwaar voor haar.
    Gymles zijn we nu ook tijdelijk mee gestopt, zwemles heeft ze nog wel.

    Maar over vakanties: Ik geniet er nu ook nog even lekker van :) , volgend jaar kunnen we het niet meer betalen.
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    M. is ook na de zomervakantie begonnen op school (dat was hier op 13 augustus) en wij zijn begin september 2 weken naar Spanje geweest. En in zijn klas zijn nog meer kindjes op vakantie gegaan nadat school weer was begonnen.
    Waarschijnlijk gaan wij in april/mei ook nog een keer een weekje op vakantie, onder het mom van "nu kan het nog".

    Voor M. was het alleen maar fijn om er even tussenuit te zijn. Hij is meteen "full-time" begonnen op school, terwijl hij 1,5 dag kdv gewend was, dus het was allemaal best veel in één keer, door die extra vakantie werd het wat makkelijker voor hem.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Wij hebben dit niet gedaan, school is voor ons gewoon school en daar ga je naar toe als je 4 bent en hou je je aan de schooltijden (leerplichtig of niet)

    Kijk als je kindje erg moe is, slecht geslapen heeft of het gewoon nog geen hele dagen kan volhouden tuurlijk dan hou je je kindje een dagje of zo thuis. Maar op vakantie gaan , nee daar zouden wij niet voor kiezen
     
  7. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Zowel in groep 1 als groep 2 zijn wij in september nog 2 weken op vakantie geweest(zoon is begin september jarig)
    In groep 2 was hij nét 5 en hebben we verlof aangevraagd en gekregen.
    Vorig jaar zijn we een halve week(woensdag tot zondag) ivm verjaardag van mijn schoonmoeder weggeweest. Heb ik ook verlof voor gekregen.

    Dit zijn echter wel uitzonderingen. Mijn zoon blijft zelden thuis, alleen als hij écht heel moe is of ziek is.

    Ik zie het probleem niet zo, doe wat je goed acht. Ik vond het heerlijk nog even in september naar warmere oorden te vertrekken, en het kon!:D
     
  8. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    nog nooit gedaan.
    nou kunnen mijn man en ik ook niet zomaar ff snel vrij krijgen en vind het ook niet nodig, ze hebben al genoeg vakantie en vrije dagen.
     
  9. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier is ze 1 x thuis gebleven omdat ze gewoon echt nog heel moe was
    maar voor de rest gaat ze gewoon naar school structuur is belangrijk
     
  10. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik praat nu even als juf (misschien praat ik over 3,5 jaar heel anders als moeder). Zolang ze 4 zijn is het inderdaad nog gewoon toegestaan en ik kan me best voorstellen dat ouders daar nog even gebruik van willen maken. Een kind kan ook een week de griep hebben en dan is ook niet meteen de hele schoolcarriere verprutst hoor. Van een weekje krijgen ze niks, ook niet in groep 2 of welke groep dan ook.
    Het is alleen wel zo dat ik vind dat je je kind moet leren dat school belangrijk is en dat je alleen bij hoge uitzondering vrij kunt vragen. Of ze nou 4 zijn of 10. Als je vind dat je kind in groep 1 er nodig een weekje tussen uit moet omdat het te zwaar is en ze nog zo moeten wennen aan het ritme, hou ze dan toch alsjeblieft 's middags thuis!? Dat mag namelijk ook gewoon. Hebben ze toch het ritme van elke dag naar school maar de dag is wat minder lang.
     
  11. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik hou mijn schoolgaande kind alleen thuis als hij ziek is of als hij naar de dokter moet.
    Voor een dagje vrij doe ik dat niet, zelfs al is hij nog niet echt leerplichtig. Ik vind dat gewoon niet horen.

    Misschien gaan we ooit nog wel beide kinderen een tijdje 'thuis' houden, als we nog eens naar Australië willen. We hebben daar familie, dus daar willen we sowieso af en toe naartoe. En juli/augustus (enige periode in het jaar dat de schoolvakantie hier lang genoeg is om daarheen te gaan) is nou niet bepaald de leukste tijd van het jaar om naar Sydney e.o. te gaan. Bovendien hebben hun kinderen dan alleen een korte vakantie, dus samen veel doen zit er dan ook niet in - wat toch jammer is als je elkaar maar eens in de paar jaar kunt zien.
    Dan zullen we uiteraard afspraken maken over zelf-onderwijs, dat lijkt me logisch.
    Maar we hebben hier nog niets over besloten, of we dit ooit gaan doen.
     
  12. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Wij gaan in november ook een midweek weg, nu kan het nog nou hij 4 is, zodra hij 5 is houdt het op.
     
  13. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Met 4 jaar zijn ze nog niet leerplichtig. Zie t punt niet.
     
  14. meidenmama76

    meidenmama76 Niet meer actief

    Hier wordt echt wel moeilijk gedaan als je je kind van 4 "zomaar" thuis wilt houden. In overleg mag je het kind een middag thuis houden als je merkt dat het kind het te vermoeiend vindt of als er echt iets is waardoor het moeilijk gaat, maar voor een week vakantie kan je begrip hier vergeten.

    Nou heb ik met deze regel helemaal geen probleem, want ik zou niet tijdens schoolperiodes op vakantie gaan, maar ik heb er geen problemen mee als anderen dat wel willen doen. Ieder zijn keuze hierin. ;)
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja ook hier... School is school... Gaat niet omleerplicht maar om het idee dat je kind naar school gaat.

    Nog even overwogen om d'r mee te nemen naar India over paar maanden... Maar besloten dat toch maar niet te doen.
    (Ook als je kind leerplichtig is zijn er omstandigheden waaronder je het langer dan een dag mag thuis houden en toevallig is dat voor ons wel het geval.)

    Denk dat ze het net als ik supergaaf zou vinden. Maar gezien ik druk aan het solliciteren ben... Is het handiger om gewoon thuis te blijven :(

    En vorig jaar had ze 3 weken meivakantie... Dus toen geheel legaal buiten het seizoen op vakantie geweest :)
     
  16. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Verschillende meningen lees ik :D

    Nou hoorde ik van een moeder vanmorgen dat haar dochter een week voor de herfstvakantie al op vakantie gaat (Spanje) tot de eerste week van november....dit zijn toch mooi 3 weken bij elkaar! ( deze eerste week van november is wel maar kort door studiedagen)
    Dit meisje is verleden week begonnen op school.
    Ik vind 3 weken behoorlijk lang en lijkt me niet goed voor het nieuwe ritme.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja dan is het een weekje oefenen geweest en straks écht beginnen..zo moet je het dan maar zien denk ik.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @bizzy: dat is een soort verlengd wennen? :)
    Na die 3 weken kun je weer van vooraf aan beginnen qua school gaan volgens mij.
    Dat zou ik dus niet doen.. Maar goed.. Ik ben ik en niemand anders hè :)

    Maarja.. Wij gaan dus ook niet 2 welen mee naar India ondanks dat ik dat heel graag zou willen.
    Wij zijn duidelijk van het gewenste gedrag vrees ik.
     

Deel Deze Pagina