Kolf ik normale hoeveelheden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door immetje, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. immetje

    immetje Lid

    6 mei 2008
    60
    0
    0
    Hallo,
    Op t forum las ik verhalen/vragen van meiden die bang waren dat ze te weinig kolfde met 120 cc. Nu ben ik wat onzeker geworden en is mijn vraag of ik voldoende/ normale hoeveelheden kolf?

    Ik geef m'n 3 weken oude dochter borstvoeding. n uur na de voeding kolf ik vaak de borst waaruit mn dochter gedronken heeft ( logisch dus dat er minder uit komt) Meestal kolf ik dan zo'n 20 / 30 cc. Ook heb ik wel eens beide borsten gekolfd na n uur voeden, dan had ik zo'n 40 cc.
    Wat is eigenlijk beter? beide of alleen de borst waaruit ze net gedronken heeft?
    M'n dochter vraagt om de 2 ur om voeding, ik heb wel eens t idee dat ze te weinig binnen krijgt, omdat ze soms na 1 uur alweer zuigbehoefte heeft?
    Toch zat ze binnen de week wel al op geboortegewicht.
    Is mijn gekolfde hoeveelheden normaal?

    Bedankt voor t beantwoorden
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Immetje,

    Je vraagt of je wel voldoende kolft. Je dochter is nu 3 weken. Dat betekend dat je bezig bent met het afstellen van je vraag en aanbod.

    Jou lichaam zorgt dat er melk is op momenten dat er een voeding moet zijn. Daar tussen door is het niet te verwachten dat je een volledige voeding kolft. Als je dit structureel op hetzelfde tijdstip doet, dan zal je lichaam denken dat er meer melk aangemaakt moet worden. Dan zal ook het volume wat je kolft hoger worden.

    Ik kan niet zeggen of je kindje voldoende krijgt. Hoe zwaar is ze nu en was ze bij geboorte?
    Een normaal beeld bij een goed lopende BV is dat kindjes van 3 weken wel 3 uur tussen de voedingen moeten kunnen laten.

    Biedt je beide borsten per voeding aan? Dat is wel belangrijk. Zo kan ze 1 borst helemaal uitdrinken tot aan de vette melk, dan na een pauze, evt verschonen, de andere kant als toetje. Daarmee geef je de gelegenheid om meer te laten drinken. Al is het maar 1 slok.

    Ook blijft daarmee de productie beter op peil omdat je vaker een vraag moment hebt.

    Je schrijft dat je 20-30 ml per keer kolft. Op zich is dat weining, ook als ze net een uur gelden heeft gedronken.

    Hoe kolf je? Verloopt het makkelijk, is het pijnlijk?

    Merk je dat je melk gaat stromen tijdens het kolven? Met andere woorden, krijg je een toeschietreflex? De hoeveelheden die jij kolft kan kan je kolven zonder TSR, daarna houd het echt op.

    Misschien is het iets om bij de huisarts een syntocinon neusspray te vragen. Hiermee wek je een TSR op. Daarmee wordt de melk naar buiten gestuwd. Pas op dat moment komt er een seintje....oeps de borst word geleegd......er moet nieuwe melk worden aangemaakt. Dat wordt dan ter plekke gedaan, waardoor de melkstroom door gaat. Zonder TSR is die aanmaak er niet en stopt het bij 20-50 ml.

    Afijn, een hoop info, ik hoop dat je wat mee kan.

    Ilse
     
  3. immetje

    immetje Lid

    6 mei 2008
    60
    0
    0
    HalloIlse,
    Bedanktvoor t beantwoorden.
    Mijn dochter woog bij de geboorte 3300 gr en n week erna 3320.
    Hoe dat nu zit weet ik niet?Woensdag wordt ze weer gewogen.

    Tot nu toe heb ik niet aan beide borsten laten drinken,omdat ze lang aan 1 drinkt en daarna in slaap valt. Zou ik haar wakker maken om te verschonen,gaat ze erna heelmoeilijk slapen en ze pakt daarna ook geen borst meer.

    Ik kolf met n dubbele electrische pomp ( medela) en dat is niet pijnlijk.
    Kan ik beter 1 borst kolvenof 2 tegelijk?
    Ik heb vandaag nadat mn docher uit de rechter borst had gedronken mn linker borst gekolfd. Daar zat nu wel70 cc in en daar stroomde de melk goed uit. Uit de rechter borst kwam nauwelijk meer iets uit, dus mn dochter drinkt 1 borst denk ik goed leeg.

    Wat is trowens TSR?

    Groetjes
    Immetje
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Immetje,

    Bedankt voor je verdere toelichting.
    Om met het laatste te beginnen, TSR betekend toeschietreflex. Dat is wanneer de melk gaat stromen.

    Dat je met een elektrische dubbel kolf kolft is super!

    Omdat ik een klein beetje schrik van haar gewicht de 2de week wil ik even punt voor punt wat dingen aangeven die op dit moment even erg belangrijk zijn.

    Uit haar gewicht en uit het feit dat je bechrijft dat je 1 borst geeft, ze na 10 minutne in slaap valt en dat ze snel weer komt voor een volgende voeding, kan ik alleen maar opmaken dat je meisje nu te weinig voeding krijgt.

    Er zullen een paar dingen moeten gebeuren.

    Je dochter moet aankomen
    Jou melkproductie moet omhoog.

    AANKOMEN:
    Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft per etmaal. Probeer haar elke 3 uur te wekken voor een voeding. 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten (in jou situatie zie ik liever iets minder uur).

    Porbeer haar aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag zij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

    Start met 8 voedingen van ongeveer 70 ml. Of 7 van 80 ml.

    Drinkt zij wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje.
    Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.


    JOU PRODUCTIE

    Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Je legt immers ook aan!
    Omdat het drinken niet effectief genoeg gaat, ze groeit immers niet of nauwlijks en ze valt snel in slaap, is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar ze goed op kan groeien.
    HOudt haar gewicht heel goed in de gaten. Ze MOET aankomen. Als ze weer bij is getrokken moet ze 90-200 gram per week aan gaan komen. De eerste weken mag het meer omdat ze nu is achtergebleven.

    Als zij niet effectief drinkt dan kolf je beide borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.


    Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

    Ondanks de start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik ook deze keer diegene moet zijn en ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van je dochter!

    Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

    Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

    Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

    Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

    Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen)

    Dan breng je haar naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

    De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

    Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

    Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

    Je schrijft in je berichtje dat je nu 1 kant hebt gegeven en de andere gekolft, er kwam al 70 uit dat is super!

    Als ze wel goed hapt maar in slaap valt, dan maak je haar los zodra ze indommelt, wissel van kant en leg haar opnieuw aan. Valt ze in slaap, hetzelfde verhaal. Zo wissel je steeds totdat ze minstens 20 minuten goed heeft gedronken (niet liggen sabbelen en dommelen) Zo leert ze dat er aan de borst moet worden gedronken.

    Als ze straks meer op gewicht is zal het makkelijker gaan. Ze kan nu snel in slaap vallen omdat nog niet veel in gewicht is aangekomen.


    Ik hoop dat je hier wat mee verder kunt, mijn advies, zoek een LK in de omgeving!

    Heel veel succes,

    Hou je me op de hoogte?

    Ilse
     
  5. immetje

    immetje Lid

    6 mei 2008
    60
    0
    0
    HalloIlse,
    Bedankt voor je antwoord.
    Betreft t aanleggen: naar mijn idee gaat dat goed. Het probleem is alleen dat ze na het leegdrinken van 1 borst de andere niet meer wil. Het lukt me niet om haar uit 2 borsten te alten drinken.

    Ik kolf extra, vandaar dat er waarschijnlijkook weinig uitkomt?Omdat ik naast t kolven ook nog 8 tot 10voedingen geef.

    Ik heb totnu toe gekolfd omdat ik een aantal uur weg moest en daarom een voorraad wilde aanleggen.
    Als mijn dochter rechts gedronken heeft en ik kolf erna mn linker leeg,heeft zij na 3 uur dan wel voldoende voeding uit de linker borst?
    Kan t daaraan liggen?

    Ik merkte dat ze met de dag dat ik weg moest ( en zij dus 70 cc afgekolfde melkkreeg) veel rustiger en voldaan was.
    Blijkbaar heb ik idd te weinig voeding?

    Ik word er behoorlijk onzeker van?
    Kan ik misschien voorlopig maar even beter niet extra kolven? En als ik dat wel moet doen, moet ik dan na t voeden van mn dochter beide borsten afkolven? Maar heeft ze dan genoeg 3 uur later?

    Als zij haar mond stijf opelkaar houd na dat ze 1 borst heeft gehad, is dit dan eigenlijk niet n teken dat ze voldoende heeft? Het lkt me echt niet om haar ook uit de tweede borst te laten drinken?

    Alvast bedankt voor je reactie

    Immetje
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Immetje

    Tja, wat niet gaat gaat niet. Als ze met 1 borst voldaan is dan is dat zo. Misschien dat ze na even tutten, verschonen, etc nog een paar slokjes wil.

    Het is inderdaad logisch dat wanneer je 8-10 keer voedt je dan minder per keer kolft.

    Als je de ene borst laat drinken en daarna de andere leegkolft dan is voor de volgende voeding er zeker weer voldoende melk. Maak je daar niet druk over.
    HEt is maar een klein deel van de voeding die "klaar ligt" in de borst. Het meerendeel wordt tijdens het drinken vers aangemaakt. Na het toeschietreflex wordt er door het hormoon prolactine direct nieuwe melk aangemaakt.

    In principe, wanneer ze goed aankomt en voldoende plas (4-6 zware natte) en poepluiers (minstens 1 liefst meer per dag) heeft en 90-200 gram per week aankomt, dan hoef jeniet extra te kolven.

    Als je twijfelt aan je producutie dan kan je inderdaad nakolven. In dat geval beide borsten. 5-10 minuutjes.

    Doe dat niet elke voeding want je dag is druk genoeg...Het gekolfde kan je bij de volgende voeding extra geven.

    Maak je geen zorgen over of je voor de volgende voeding genoeg hebt. Dat is dus wel zo.

    Probeer vooe het voeden rust te vinden. Hoe meer jij gestressed bent hoe moeilijker het voeden en kolven verlopen.

    Ik zal je nog wat tips over middeltjes sturen die de productie kunnen verhogen.

    Heel veel succes,

    Ilse
     
  7. immetje

    immetje Lid

    6 mei 2008
    60
    0
    0
    Hallo Ilse,

    Wederom bedankt voor beantwoorden.
    Ik ben er (BV) veel mee bezig en merk dat t langzaam mn dag begint te beheersen.
    Momenteel zit ik er een beetje doorheen en is BV het enige vervelende aan mn moederschap op dit moment. ( zie t nu heel negatief)

    Bij t consultatiebureau bleek ze wel voldoende gegroeid. Van 3300 geboortegewicht naar ( 4 weken later) 3880 en van 49 naar 52 cm. Positief dus. Wel vonden ze daar dat ik erg vaak moest aanleggen.

    Nu is mn dochter ook nog heel erg onrustig gaan drinken en heeft ze veel last van krampen.Tussen 16.00 en 22.00 uur slaapt ze niet en dat is erg vermoeiend.
    Nu raadde de arts me daar aan om 1voeding te vervangen door FV tegen krampjes,zodat ik ook wat meer rust had. Ik voel me door de BV nu namelijk erg gebonden en gestresst.
    Ik meteen FV in huis gehaald, maar dat was gisteravond niet zo'n succes.
    Ik heb haar de hoeveelheid van de verpakking ( op gewicht) gegeven. 120 ml water. Toen ik mijn borst afkolfde tegelijkertijd zat daar maar 50 in ( dat had ze normaal binnen gekregen). Misschien heb ik haar te snel opgepakt, maar nog geen 2 min erna spuugde ze alles weer uit.
    Ook had ze die avond al 2 x de borstvoeding uitgespuugd. We hebben gisteravond dus de hele avond (tot 00.00) met eenhuilend en hongerig kind gezeten. En nu moet ik dus even mn verhaal kwijt, want ze blijft onrustig.
    Wat vind jij van t vervangen van 1 BV?Ik blijf die wel afkolven, zodat ik nog n moment op de dag ruimte heb om t flesje te geven ( wat ik veelprettiger vind). Kan t kwaad als ik de avondvoeding vervang door FV?
    Als ik af ga bowen zou ik wel beginnen met de middagvoeding.
    Kan ik beter minder in de fles doen,omdat ze ookmeer voedingen krijgt?( heb t idee dat ze blijft drinken,ook al is ze verzadigd en dan alles uitspuugd)
    Als ze alles meteen uitspuugd,moet je haar dan opnieuw of weer eerder voeden?
    Sorry voor mn lange verhaal.
    Bedankt voor t lezen

    Immetje
     
  8. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Immetje,

    Inmiddels al weer even verder na je vorige verhaal. Hoe gaat het nu met jullie?
    Het kan gen kwaad wanneer je afbouwt een voeding door een fles te vervangen,. Kijk naar hoe ze reageert, de tijd leert hoe je het beste de voedingen kan verdelen.

    Groet,

    Ilse
     
  9. immetje

    immetje Lid

    6 mei 2008
    60
    0
    0
    Hallo Ilse,
    Inmiddels gaat t iets beter. Mijn gevoel zegt dat ze veel spuugde doordat ze teveel voeding kreeg,of te snel achter elkaar.
    Heb er nu steeds 3 uur tussen laten zitten en dat gaat goed.
    Ook heb ik t gevoel dat de flesvoeding( sinds toen spugde ze zoveel) niet werkte, dus nu geef ik alleen borstvoeding.
    Door n beginnend gevoel van borstontsteking (stekende pijn,jeuken en spierpijn) laat ik haar nu 1 borst heelgoed leeg drinken.

    t stressgevoel is gelukkig even weg.

    Groeten
    Immetje
     
  10. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Immetje,

    Wat fijn dat je je beter voelt nu! Hopelijk kan je de beginnende BO in de hand houden! Neem veel rust en laat je borst zo goed mogelijk leegdrinken. Als je teveel spanning voelt, leg dan toch even iets eerder aan....zit je net op die 3 uur......maar goed. Je borsten waren zo lange pauze niet gewend.

    Probeer de rust te bewaren. Dat is voor jullie beide beter.

    Succes meid, zet hem op, komt allemaal goed.

    Ilse
     

Deel Deze Pagina