Wanneer dekbed + hoofdkussen

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door bozoe, 3 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik zit met een klein dilemma. Onze dochter is nu 13 maanden en heeft al vanaf het begin moeite met (door)slapen in haar eigen bedje.
    Toen ze nog een kleine baby was vond ze het altijd fijn om in de Sleepyhead te slapen omringd door een fluffy plaid.

    Tussen de middag slaapt ze nog steeds niet in haar eigen bedje (en als ze het wel doet zijn het echt powernaps van 20 min hooguit). Ik neem haar nu dus tussen de middag bij ons in bed. Ze ligt dan gewoon met haar hoofd op een hoofdkussen en onder een dekbed. En je raadt het al, ze is dan ineens diep in slaap en slaapt zo anderhalf uur door. Ook zonder één van ons er bij. Zodra ze het te warm heeft slaat ze de dekens zelf van zich af valt mij op.

    Ook 's nachts wordt ze vaak wakker en is ze erg onrustig en ik vermoed dat dat komt omdat haar bedje te leeg aanvoelt.

    Ik vraag mij dus af of het niet tijd is voor een dekbedje en hoofdkussen. Ik lees op internet dat het advies is om het tot 2 jaar niet te doen, echter zie ik ook dat er mensen zijn die het wel doen.

    Vanaf wanneer kreeg jullie kindje een dekbed + hoofdkussen?
     
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Hier toen ze overging naar een peuterbedje (bij 2j3m) en hoofdkussen sinds een maand (2j9m)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  3. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik was er ook geen voorstander van. Oudste pas kussen vanaf 3,5. De jongste sliep ook heel erg slecht, nu met kussen dekbed en open bedje is het weer goed. Maar wel wel 25 maanden
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Mijn zoontje van 2j4 maanden slaapt niet op een hoofdkussen maar wel onder een baby dekbed (best prijzige dingen maar ik ben er super tevreden over). Eigenlijk al sinds dat hij een jaar is. Hij slaapt nog wel in de ledikant met Knuffels erin. De knuffels kreeg hij pas toen hij zich goed kon bewegen in bed.
    Hij heeft altijd wel goed geslapen.
    Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  5. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn dochter kreeg een dekbed toen ze met 2 jaar overging naar een 1persoons bed. Een kussen kreeg ze pas rond 3 jaar.
     
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb bij de Ikea een hoofdkussen + dekbedje gekocht speciaal voor kleine kindjes. Ze slaapt er nu twee nachten mee en of het toeval is weet ik niet maar ze is nog maar 1 keer wakker geworden in plaats van 3/4 keer per nacht.
     
  7. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Sinds 3 maanden slaap mn oudste van 3 i.p.v in de slaap zak, onder een peuter dekbed met peuterkussen. Sindsdien is hij onrustiger gaan slapen en ligt hij vaak naast zn kussen of half onder zn deken... Hij wil niet meteen slapen en speelt in of om zn bedje. Hij gaat wél zelf weer in zn bed slapen zonder dat hij ons roept.Hij heeft er de leeftijd voor maar is ook erg eigenwijs!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Een kussen is echt doelloos voor zon klein kind....

    Haal het kussen eruit zou ik zeggen( alleen maar extra ‘rotzooi’ in bed) en laat gewoon alleen het dekbed liggen.


    Overigens heeft het te mKen met warmtestuwing dat een dekbed afgeraden word
     
  9. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    @bozoe Het advies van VeiligheidNL is:

    Gebruik de eerste twee jaar geen dekbed
    Een dekbed kan veel te warm zijn voor een baby. En het kind kan zich gemakkelijk onder of in het losliggend beddengoed wurmen. Dit kan de ademhaling belemmeren. Een deken in een dekbedhoes kan wel, maar dan moet de deken even groot zijn als de hoes. De dekbedhoes moet groot genoeg zijn, zodat deze aan de onder- en zijkanten minimaal 10 cm onder het matras ingestopt kan worden. De hoes moet goed sluiten.
     
  10. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bedankt voor het advies. Zoals aangegeven slaapt ze de laatste dagen prima (met hoofdkussen en dekentje). Dit topic mag wat bij betreft gesloten worden @Beheer.
     
  11. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Op verzoek gesloten.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     
    bozoe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina