Wanneer fruit/groenten hapje

Discussie in 'Voeding' gestart door Kimmy33, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmy33

    Kimmy33 Actief lid

    18 sep 2017
    152
    16
    18
    Vrouw
    Hoi hoi.
    Mijn zoontje word morgen 4 maanden.
    Wanneer kan je beginnen met fruit en groenten hapjes.
    En maken jullie de hapjes allemaal zelf?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Wij zijn met 6 maand begonnen, de darmen schijnen volgens onderzoek pas rond de 6 maand rijp te zijn voor ander voedsel dan melk.

    Maar mocht je toch willen beginnen, doe dat dan na een fles, het mag namelijk geen melk vervangen de eerste maanden.
    De eerste weken eten ze nog zo weinig, echt enkele hapjes. Een heel potje is dan zonde, want dat mag je niet zo lang open houden volgens mij. (Geen idee, heb nooit potjes gegeven)
     
    Zoe123, tuc en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Kimmy33

    Kimmy33 Actief lid

    18 sep 2017
    152
    16
    18
    Vrouw
    Oké dan kan ik beter indd nog 2 maandjes wachten.
    En ik wou het indd ook vers gaan maken potjes ben ik niet zo van en dan weet je zeker dat het vers is
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier ook met 6 maanden begonnen. Hier volgens de rapley methode/ baby led weaning gegeven.
    De controle dus volledig bij het kind. Ze zaten er bij op de tijd dat wij onze avondmaaltijd aten en kregen hetzelfde. In het begin alleen de groenten. Gewoon in grote stukken voor hun neus gelegd. Eerst 2 weken flink ontdekken en daarna gingen er al best hoeveelheden naar binnen.
    Toen ze 4 groentes goed aten (een paar dagen achtereen dezelfde groente) fruit overdag gaan geven op dezelfde manier. Grote stukken voor hun neus. Bij de avondmaaltijd later aardappel/pasta/rijst en vis en vlees bij gaan geven. Dat pakten ze ook zo met hun handjes. Vooral rijst is lollig om te zien:roflmao:.
     
    Zoe123 en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier met 4 mnd begonnen. Zowel vers als ook wel eens een potje.
     
  6. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier ook gewacht tot 6 mnd ivm de darmrijping. Is ook het advies van de WHO.
    Wij zijn dus nu ruim anderhalve week bezig, net als bij onze peuter volgen we de Rapley methode.
    Hij zit in de kinderstoel bij ons aan tafel en eet in elk geval de groenten die wij ook eten. In vuistgrote stukken op zijn tafelblad en ontdekken maar. Heerlijk om te zien en elke dag nieuwe vaardigheden te zien!

    Ik heb verder geen schema. Vandaag heeft hij nog niets anders dan melk op, kwam net zo uit. Voorlopig vervangt het geen flessen en is de melk het meest belangrijk.
     
    Zoe123 en nizzie86 vinden dit leuk.
  7. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Hier even na de 4 maanden begonnen maar merkte dat dit nog te vroeg was voor onze zoon. Dus toen een tijdje weer gestopt en rond 6 maanden weer begonnen.
     
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Hier ook met 6 maanden. Rond 10 uur gaf ik wat fruit en als wij 's avonds gingen eten kregen ze als baby wat groente. Gewoon zoveel ze wilden.
    Ik vind dat een baby met 4 maanden nog niet toe is aan vast voedsel. Om te kunnen eten moet je rechtop kunnen zitten en kunnen kauwen. Dat kan een baby van 4 maanden niet. En dan nog het belangrijkste de darmrijping. De darmen van baby's zijn gemaakt om de eerste 6 maanden alleen (moeder)melk te krijgen. Eventuele gevolgen van te vroeg bijvoeden kun je helaas niet altijd meteen zien. Sommige aandoeningen als gevolg van komen pas bij volwassenen leeftijd tot uiting.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier net na 5 maanden begonnen. Wel gepureerd in het begin, met 8 maanden at ze alles zelf in stukken, of soms geprakt. Ik heb altijd alles zelf gemaakt. Ook wel makkelijk, omdat ze alles gewoon mee kon eten (geen zout toegevoegd) dus niks meer apart hoefde te maken. Ik had toen voor op kdv wel wat prakjes in de vriezer, tot een jaar at ze daar warm rond 17 uur.
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Wij doen trouwens ook rapley/BLW.
    Is vet makkelijk, je geeft namelijk gewoon wat jij eet, wanneer jij eet. Je mag alles geven, behalve toegevoegde suikers en zout. (En honing onder het jaar). De bedoeling is dat je dan als gezin ook gezond eet/gaat eten.
    In het begin geef ik wel pure dingen, zodat ze de smaken apart leren kennen.
     
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Hier met 4 maanden gestart, begin met oefenhapjes. Ik kookte groente, pureerde dit en vroor het in een ijsblokjeshouder in. Dan kreeg ze per keer een ijsblokje. Makkelijke groenten als wortel, bloemkool en pompoen.

    Fruit kreeg ze rond vijf maanden toen ze zeker 6/7 groentes goed at. Ook weer een gram of 20-30 eerst opgebouwd naar een portie. Fruit eet ze gek genoeg minder graag dan groente.
     
  12. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Begonnen op 5 maanden omdat hij echt het eten uit onze mond keek. Dingen geprakt maar ook bijvoorbeeld van een stuk meloen of perzik laten happen. Hij vindt het echt heerlijk. Sommige momenten heeft hij er meer zin in dan andere. Groente is nog niet zo'n succes (behalve boontjes) maar bieden we wel aan om aan de smaak te wennen. Onderzoek heeft aangetoond dat de voorkeur voor smaken omhoog gaat als ze het vaker proeven. Binnenkort wil ik aardappel of zoete aardappel proberen.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Bij de oudste begonnen met 4 maanden, die had het zo door en at met 5 maanden een heel potje fruit en heel potje groente (die hoeveelheid dan, want maakte het meeste vers).
    Bij dochter met 4,5 maand begonnen, gewoon met af en toe een hapje. Die had veel langer nodig om te wennen. Zij at met 5,5 maand redelijk goed.
    Bij haar ook vanaf het begin afgewisseld met stukken aanbieden en wilde dat ik daar bij de oudste eerder van wist en eerder mee begonnen was.
     
  14. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Hier nu 3.5 maanden, maar ook ik ben pas van plan met hapjes te geven met 6 maanden!
     
  15. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Wij zijn na 4 maanden begonnen, let wel daarmee bedoel ik een flintertje banaan en een kruimeltje brood.

    De nieuwste onderzoeken wijzen uit dat dat de kans op allergieën juist weer verkleind. Na 5 maanden begonnen met af en toe den hapje proeven. En ik ben niet van eerst bepaald groentes goed eten en dan pas wat anders. Hij proeft van alles. En dan een paar hapjes. Ik denk 3 theelepels ofzo?
     
  16. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Bij beide dames met zes maanden begonnen, de oudste een combinatie van rapley, vers gepureerd en potjes (net hoe het uitkwam) en bij de jongste voornamelijk rapley (omdat ik me er toen meer in had verdiept).
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Met de oudste begonnen met 4 maanden.
    Toen had ik me er nog niet in verdiept en volgde klakkeloos het advies van cb.
    En dus ook gepureerde groenten en fruit.

    Middelste en jongste meer ingelezen en dus begonnen met 5,5/6 maanden.
    Combi rapley/prakje.
    Voelde veel beter. Ook leuk om je kindje zelf actief bezig te zien
     
  18. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nee hoor. Uit dit onderzoek blijkt dat het als het om allergieën gaat niet uitmaakt of je met 4 of 6 maanden begint. Hierbij werd overigens geen verschil gemaakt tussen baby's die fles of borstvoeding kregen. Dus dat is al niet erg betrouwbaar. Daarnaast gaat het niet alleen om allergieën, maar ook om de darmrijping. WHO adviseert nog steeds pas vanaf 6 maanden te starten met bijvoeding. Hen neem ik serieuzer dan het cb (die af en toe nutricia lijkt te sponsoren).
     
    zonnetje2015 en Zoe123 vinden dit leuk.
  19. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Wij zijn met 4 maanden begonnen, was nog geen succes. Met maand of 5 weer gestart.
    Wij zijn echt eerst begonnen met groente, later pas fruit.
    Ik stoomde te groente i.p.v. koken en deed dit in ijsblokjeshouder zodat je niet elke keer een frutje staat te maken.
     
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja grappig dat daar zo’n verschil tussen zit! Mijn zoontje at met 4 maanden bijna direct zo goed gepureerde hapjes dat ik me echt afvroeg of hij al wel zoveel ‘mocht’ als hij naar binnen werkte. Snapte het eten en doorslikken van iets van een lepel ook heel snel.
    Mijn dochter is nu 5 maanden en ik heb het de afgelopen maand regelmatig geprobeerd maar zij heeft er weinig interesse voor en laat het meeste zo weer uit haar mond lopen.
     

Deel Deze Pagina