Wanneer geven jullie een zetpil?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xjeannii, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ik stel deze vraag, omdat ik het soms nog lastig vind wanneer ik er nou 1 moet geven.
    Mijn zoontje heeft best vaak koorts en is regelmatig ziek/zeurig.
    Hij heeft nu ook al 3 x oor ontsteking gehad.

    Ik geef normaal vind ik vrij snel al een zetpil.
    Als hij bijv. koorts heeft en al iets zeurderig is, maar dat is dus best vaak.
    De zetpillen vliegen als broodjes over de toonbank en ik vraag mijzelf af of dit nou wel goed is?
    Straks werkt t niet meer.

    Hij heeft nu weer 2 avonden koorts.
    Gister had hij om 23:00 39.7 en was hij veel aan het huilen, dus weer een zetpil....
    Nu weer koorts maar 39 graden, hij ligt net op bed zonder zetpil, op hoop van zegen.......
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik gaf eigenlijk alleen een zetpil als ze er niet van kon slapen of echt beroerd was. Gelukkig was / is ze niet veel ziek dus ik heb het niet veel gebruikt.
    Je kan volgens mij ook beter om de zoveel uur een zetpil geven bij koorts, anders schommelt de koorts teveel waardoor je een koortstuin kan krijgen. Door er regelmatig een te geven bouw je dan een spiegel op.

    Al ben ik er eerder voorstander van om het lichaam het zelf te laten regelen.
     
  3. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Jaa, dat scheelt dat je dochtertje niet vaak ziek is.
    Hier heb ik eigenlijk regelmatig echt slechte nachten.

    En mijn zootje had vanochtend dus bijvoorbeeld 37.5 dus ging er vanuit dat de koorts weg zou zijn, maar net had hij dus weer 39?
    Ik had er eigenlijk dus eentje moeten geven?

    Ik snap wel wat je bedoelt met het lichaam het zelf laten regelen.
    Ik wil dat ook graag, maar als hij zo onrustig en huilerig is heb ik weinig keuze.
     
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    's avonds is de koorts vaak hoger als de ochtend. Nou zou ik zelf bij deze temperaturen niets gegeven hebben (mits ze er niet echt beroerd van was). Als ze een beetje zeurderig ofzo was, gingen we lekker op de bank onder een dekentje boekjes lezen ofzo. Als ik zelf ziek ben, ben ik ook niet zo gezellig ;)
    Als hij vannacht slaapt is het prima, mocht hij zich niet lekker voelen vannacht zou ik er wel 1 geven.

    Maar.. ik ben er geen expert in hoor. Merk natuurlijk niet hoe je zoontje zich voelt. Daarbij; hij heeft al 3x oorontsteking gehad las ik. Dat schijnt wel heel erg pijnlijk te zijn (nooit gehad hier). Mocht dat het zijn dan zou ik zoveel x per dag een zetpil geven zodat de spiegel stabiel blijft een hij ook niet zoveel pijn heeft.

    Blijft lastig hè dit soort dingen, vooral als ze zich nog niet zo duidelijk kunnen maken :)
     
  5. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik geef een zetpil alleen als ze echt last van iets heeft. Zoals pijn bij een doorkomend tandje s nachts.
    (Probeer eerst dentinox)

    Maar bij koorts geef ik hem niet snel. Zodat haar lichaam goed uit kan zieken. Tenzij ze er echt last van ervaart.
     
  6. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Als de kleine echt niet fit is; dus hangerig, huilerig van koorts en snot. Na prikjes geef ik ze standaard meerdere keren per dag om een spiegel op te bouwen.

    Ik lees dat je kleintje best vaak hoge koorts heeft. Heb je al contact gehad met de huisarts? De ha heeft mij vandaag nog verteld dat als hoge koorts (38,5 of hoger) twee of drie dagen aanhoudt dat ik dan contact moest opnemen met een dokter. Zeker als de kleine ook slechter eet en slaapt.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.476
    113
    Vrouw
    Alleen bij echte pijn gebruik ik een zetpil. Bij zeurderig/hangerig/koorts helpt veel knuffelen/dragen hier prima. Hij is nu ruim een jaar en heeft er volgens mij tot nu toe 3 gehad.
     
  8. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Weet je ook waarom je zoontje zo veel ziek is?

    Onze jongste is ook veel ziek, daar hebben we dus de oorzaak echt met man en macht proberen te achterhalen. Want een zetpil lost wel het symptoom een beetje op maar neemt de oorzaak niet weg.

    Ik geef een pil als ik merk dat mijn kindje het zónder pil even niet meer red. Dus bij veel pijn of koorts die dusdanig in de weg zit, dat mijn kindje er niet van kan slapen in de nacht. Ik temp niet veel. Een kind kan met 39 graden écht onwijs van de kaart zijn en met 40 graden nog lekker spelen (bij wijze van spreken ). Gedrag vind ik meer een indicatie dan de stem van de thermometer.
     
  9. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ja blijft zeker lastig, omdat hij niet kan uitleggen waar hij last van heeft zoals jij al zegt.
    Inderdaad ook met die oor ontstekingen, als die dat heeft merk ik dat wel meteen. Dan huilt hij alleen maar, eet veel minder en spuugt dan ook.
    Als je zelf ziek bent, ben je inderdaad ook niet zo gezellig.
    Voortaan wat mindervaak geven dus
     
  10. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Dentinox werkt hier voor geen ene meter.
    Maar mijn zoon heeft sowieso last op het moment dat het tandje door moet komen, daardoor weet ik nou niet of het zijn tandjes zijn of iets anders? pas als ik zie dat ie een stukje doorgekomen is weet ik waar het aan gelegen heeft, maar dan heeftie vaak geen last meer
     
  11. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ik heb voorheen zóóóvaak bij de HA gezeten voor van alles en nog wat.
    Nu zit ik met een dilemma vanwege koningsdag.
    Zal ik morgen bellen of morgen nog 1 dag aankijken en woensdag bellen met de kans dat er woensdag geen plek is...
    Ik voel me soms gewoon zo onnozel, omdat ik elke keer ga en de ene keer is er wel wat, maar ook vaak zeggen ze:"hij eet goed, ziet er goed uit...." etc etc.
     
  12. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    En wat was de oorzaak dat jou kindje zovaak ziek was dan?
    Hier 3x oor ontsteking, verder niks geks eigenlijk.
    Ik temp zodra ik voel dat m'n zoontje warm/heet is en jengelig,hangerig is zoals in dit geval.

    En wat jij zegt is zeker waar,daarom heb ik nu ook geen zetpil gegeven& hij sliep meteen. *ff afkloppen*
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh ik ben heel makkelijk met suppo's. Beide kinderen maken heel snel koorts zonder aanwijsbare reden. Verkouden - koorts. Tandjes die óóit gaan doorkomen - koorts. Ikmerknietsbehalveveelgezeur - koorts. En helaas slapen ze ook steevast belabberd als ze koorts hebben. Dus ik geef standaard pcm voor ze gaan slapen als ze meer dan pakweg 38 graden hebben. Anders slaapt niemand, en daar wordt niemand gelukkig van.
     
  14. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Onze dreumes heeft hevige reflux gehad dus veel pijn en daarnaast veel allergieën en luchtwegproblemen. En daardoor verminderde weerstand en dus ook elk mogelijk virusje ed oppikken. We zijn met hem naar de homeopathie, osteopathie en kinderarts geweest om alles in kaart te kunnen brengen/aanpakken.
     
  15. xjeannii

    xjeannii Actief lid

    15 apr 2016
    403
    2
    18
    Het is alsof dit over mijn zoontje gaat die nu trouwens weer aan het huilen is.
    Word er soms wel schijtziek van dat ie zovaak koorts heeft en/of ziek is.
    Net zoals nu, wil ik vroeg naar bed, omdat ik de afgelopen nachten zo slecht geslapen heb, maar dat zit er nou ook niet in en ik moet 4 avonden werken deze week. ellende.
    Als die zo blijft huilen heb ik weinig keus denk ik maar....
    Anders weer een slechte nacht :(
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar PCM is toch geen vergif?? Ik vind dat hier op dit forum zo negatief over koortswering gedaan wordt... Verschillende kinderartsen hier geven aan om je kindje gewoon een suppo, of liever nog siroop, te geven bij koorts. Niet «als het echt slecht gaat» of «alleen bij pijn», maar gewoon «bij koorts». Omdat slaap ook belangrijk is om te genezen.
     
  17. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Wij geven vrij snel een zetpil. Ze heeft in het ziekenhuis gelegen met het rs virus toen ze 4 maand was. Nu 10 maand en sinds het rs virus zeer regelmatig ziek. Vaak hoge koorts, luchtweginfecties, altijd verkouden, oorontstekingen. Kortom een zeer lage weerstand. Ze pikt alles op wat er maar is.
    In overleg met de kinderarts toch regelmatig een zetpil geven. Dit omdat ze koortsstuipen heeft gehad en we moeten proberen de koorts echt niet hoger dan de 40 te laten komt. Dus vanaf 38,5 hier standaard een zetpil
     
  18. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Hier het zelfde.
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zelf kijk ik nooit alleen naar koorts. Ik heb vaak zat meegemaakt dat ze heftige koorts hadden, maar verder vrolijk. Dat vind ik geen reden om pcm te geven. Ik ben namelijk van mening dat koorts een reden heeft en dus dat het lichaam het zelf aan het oplossen is. Ik vind het dus zelf onzin om bij 38 graden standaard pcm te geven.

    Echter als een kindje pijn heeft, met of zonder koorts, geef ik wel pcm. Zeker als de pijn te erg is om iets te kunnen doen of normaal te kunnen slapen.

    Bij koorts en pcm moet je echter wel op 1 ding letten; bouw een spiegel op en blijf het geven. Als je alleen in de avond 1x pcm geeft vergroot je aanzienlijk de kans op een koortsstuip. Daarom kan je bij koorts beter elke 8 uur een zetpil (uiteraard afhankelijk van de dosering, ik ga hier van 3 x daags uit) geven tot je kindje daadwerkelijk zodanig opgeknapt is dat het zonder pcm kan.

    Als je vandaag twijfelt kan je beter de ha bellen voor advies.
     
  20. Assepoester8

    2 feb 2016
    89
    0
    6
    Mijn dochtertje van 11 maanden is vaak ziek, heeft 5x oorontsteking gehad en 4x in het ziekenhuis gelegen.

    Mijn oudste was nooit ziek als baby (alleen na de inentingen) en kocht dan ook bijna nooit pcm.

    Nu zijn de doosjes die ik gekocht heb niet meer te tellen.
    In het begin waren we wat voorzichtig maar in het zkh gaven ze het snel en ook in hogere dosis.
    En waarom zou je het niet doen? Zelf vinden we ziek zijn en pijn hebben ook niet fijn.

    Mijn dochtertje heeft al genoeg pijn gehad en hoeft echt niet onnodig pijn te hebben terwijl ik dat met een zetpil kan voorkomen.

    Natuurlijk geef ik die niet als er niks aan de hand is maar bij koorts icm met huilen of bij pijn krijgt ze die gewoon.
     

Deel Deze Pagina