Wanneer mag ik naar de huisarts?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Hakoek, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Hoi meiden,

    De titel zegt het al; wanneer mag ik naar de huisarts?
    Niet dat ik dat nu zo graag wil uiteraard, ik wil gewoon natuurlijk zwanger raken!

    Maar zal even iets op een rijtje zetten om een idee te krijgen:
    Januari ben ik gestopt met de pil (na 18 jaar pilgebruik)
    Eerste 3 rondes met condoom, cycli van 28, 24 en 25 dagen.
    Daarna de condooms in de kast gelaten en kwam het volgende;
    Cyclus van 25 heb ik mijn ovulatie gevonden met een dipstick.
    Cyclus van 26, dipsticks gebruikt, 1 test per dag, geen ovulatie gevonden.
    Cyclus van 27, dipsticks gebruikt, 2 keer per dag testen, geen ovulatie gevonden.
    Cyclus van 26, geen ovulatietesten gebruikt, maar gewoon om de 2-3 dagen gevreeën.

    in de rondes dat ik testen gebruikte en in de rondes dat ik geen testen gebruikte, heb ik altijd zo halverwege mijn cylcus wat pijn in de onderbuik gehad.

    De laatste ronde dus geen testen gebruikt. Het niet vinden van mij eisprong maakte mij namelijk heel onzeker. Ik wilde het gewoon even een ronde niet.
    Nu wil ik de komende 2 rondes de Clearblue digitale ovulatietesten gebruiken. Het kost wat meer, maar geen gedoe met verkeerd interpreteren van een streepje. Een smiley is een smiley!
    Mijn idee is om, als ik nu 2 rondes geen eisprong vind, ik de huisarts wil bellen.
    Het zal dan eind augustus/begin september zijn. Dat betekent dat we dan 8 maanden zonder pil zijn en zo'n 5 maanden ook zonder condoom.

    Nog even wat achterliggende info; Ik heb tussen mijn 21e en nu (31 jaar) 3 keer een gedraaide eierstok gehad. Deze is alle drie de keren uit zichzelf teruggedraaid en na alle drie heb ik controle echo's gehad en zag alles er netjes uit.

    Maar ik ben gewoon zo bang dat er iets aan de hand is :( Ik weet dat ik het beter los kan laten, maar zou niet weten hoe.
    Iets in mij zegt gewoon, en dat durf ik eigenlijk tegen niemand hardop te zeggen, dat het ons niet gaat lukken om zonder hulp een kindje te krijgen.

    Hoe denken jullie over dit verhaal?
     
  2. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Hi,

    Ik ben na een half jaar naar de huisarts gestapt. Dat is vrij vroeg, want meestal wachten ze een jaar, maar ik kreeg gelukkig wel direct een verwijzing mee. Ik had ook een onderbuikgevoel en uiteindelijk bleek dat het bij ons niet natuurlijk zou lukken.

    ClearBlue testen hebben bij mij wel 'gewerkt' in die zin dat ik een smiley kreeg, maar toen ik daarbij moest temperaturen klopte er helemaal niets van. Volgens de temperatuurkaaart ovuleerde ik terwijl de testen niets aan gaven. Volgens mij zijn ze bij mij dus ook niet zo betrouwbaar geweest.

    Ovulatietesten gebruiken en geen eisprong kunnen vinden is volgens mij gewoon aanleiding om een keer naar de huisarts te stappen. Er zijn vrouwen die geen of een heel wisselende eisprong hebben.

    Succes!
     
  3. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Hoe bedoel je dat je je eisprong niet kon vinden? Om heel eerlijk te zijn, bij mij knalde geen enkele ovulatietest. Ik heb dus nooit een positieve ovulatietest gehad. Altijd maar een lichte streep. Maar gezien ik gewoon zwanger ben geworden durf ik te zeggen dat ik wel een eisprong had. Ook cyclus analyse vh ziekenhuis wees dit uit.

    Als je je echt zorgen maakt kun je natuurlijk altijd je huisarts raadplegen. Al zal ik eerlijk zijn, ze gaan je naar huis sturen. Je hebt een mooie regelmatige cyclus, en je bent nog niet erg lang aan t proberen. Ik zou het nog even zo proberen.
     
    Rian85 vindt dit leuk.
  4. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Vanaf welke dag ben je ovulatie testen gaan doen? Ik heb positieve testen gehad op dag 10 dus als je pas op 12 begint dan mis je wellicht je piek.
     
  5. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Steeds vanaf dag 7
     
  6. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Ja je mag zeker eerlijk zijn hoor haha. Ik stel een vraag, dan wil ik daar antwoorden op, en die kunnen ook niet-populair zijn ;)
    Bedankt voor je reactie in ieder geval!
    Ik vind het al fijn om te lezen dat jij gewoon zwanger bent geworden zonder knal-ovulatietest.
     
  7. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ok en wanneer test je? Een keer per dag of 2 keer? En zie je wel dat je streepjes donkerder en weer lichter worden?

    Heb je misschien een foto van je testjes
     
  8. momim

    momim Niet meer actief

    Allereerst, als je je zorgen maakt en onzeker bent kan het natuurlijk helemaal geen kwaad om een keer langs de huisarts te gaan. Deze doet gelukkig meer dan alleen een verwijsbrief schrijven ;) en kan ook met je meedenken en/of je gerust stellen.
    Ik zou, zoals je nu gaat doen, ovulatietesten van een ander merk proberen. Wij hebben in 2 verschillende ziekenhuizen gelopen waar we ook met ovulatietesten moesten werken. Bij beide merken ovulatietesten die zij adviseerden maar net aan een positief streepje (wat ik vooral herkende omdat ik er dan een test van zwanger en kids naast deed), maar met de ovulatietesten van zwanger en kids altijd een heel duidelijk resultaat!
    Vanaf welke dag begin je met testen? Je hebt best een korte cyclus, en zeker bij een cyclus van 25 dagen is het niet gek als de LH piek rond dag 9 is (bij een luteale fase van 14 dagen en 2 dagen voor eisprong LH piek). En benutten jullie de vruchtbare dagen optimaal?
    Wat je verder nog kunt doen om meer inzicht te krijgen in je eigen cyclus is temperaturen, zo weet je in ieder geval zeker of er wel of geen eisprong plaatsvindt onafhankelijk van wat de ovulatietesten zeggen (uiteindelijk is een goede temperatuurcurve betrouwbaarder dan een positieve ovulatietest, want je ei hoeft niet te springen na een LH piek).
    Tot slot, gelukkig is het zo dat bij bijna alle vrouwen die een regelmatige cyclus hebben van minder dan 35 dagen er gewoon een eisprong is, dus ga vooral door met het gezellig maken ;)
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik zou na 4 rondes nog niet naar de huisarts stappen hoor..
    eerst eens gaan temperaturen. Je hebt een redelijk regelmatige cyclus. Je zal dus waarschijnlijk wel een eisprong hebben.
     
  10. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Bij 1 keer per dag testte ik rond 10 uur.
    Bij 2 keer per dag testte ik rond 10 uur en rond 19 uur.
    Heb de ene cyclus 1 keer per dag getest en de andere cyclus 2 keer per dag.

    Foto heb ik helaas niet meer :(

    Ze werden wel iets donker en lichter, maar nooit een teststreep donkerder dan de controlestreep.
     
  11. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Dank je voor je reactie.
    Ik gebruikte de dipsticks van zwanger & kids en wil nu de clearblue digital gaan gebruiken.
    Wel of geen smiley vind ik fijner dan een streep interpreteren.
    Ik startte steeds op cd 7 met testen en ging door tot 20.

    Doorgaan met gezellig maken doen we zeker hoor haha ;)

    Temperaturen heb ik wel over nagedacht, maar met mijn onregelmatige dagen en uren (dag/nacht diensten ook) zou dat ook niet betrouwbaar zijn heb ik gelezen...
     
  12. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Temperaturen heb ik over nagedacht, maar heb ook gelezen dat dat niet zo betrouwbaar is met onregelmatige werkdagen en tijden. Zit ook met dag-/nachtdiensten en zo...
     
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik vind na 4 cyclussen ook wel heel erg snel. Die angst is vervelend, maar geen voorbode. Ik heb hier al meerdere topics gezien van dames met die angst die de ronde erna gewoon zwanger werden ;)
    Normaal gesproken staat er gewoon een jaar zelf proberen voor, dus in jullie geval nog 8cyclussen.
     
  14. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    De wachttijden in de mmm zijn al zo lang, dus ik zou het best vervelend vinden als mensen in jouw situatie daarbij komen waardoor mensen die al minstens een jaar bezig zijn langer moeten wachten. Volgens mij heb jij nu nog echt geen reden om je zorgen te maken.
     
    Flamingooo, JosjeM, zonnetje2015 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Er is geen reden om niet naar de huisarts te gaan als jij dat graag wil. Je hebt een naar gevoel, en je hebt een verleden met je eierstok. Dus ik zou zeker gaan. Maar ik zou wel open kaart spelen. Eerlijk zeggen hoe lang je bezig bent, waar je bang voor bent en waarom. Dan kan hij wel met je afspreken: is het over een maand of 3 nog niet gelukt dan ga ik je doorsturen... dan heb je iets meer zekerheid over hoe en wat.

    Ik denk gezien je regelmatige cyclus dat je wel een eisprong hebt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Maar het is aannemelijker dat een test jouw eisprong gewoon niet oppikt denk ik.
     
  16. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ja, dit voel ik ook wel hoor. En als ik dan in een ander topic zie "ik ga wel gewoon zeggen dat we al een jaar bezig zijn" dan krijg ik daar echt een hele nare bijsmaak van....
     
  17. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja daar kan ik echt heel slecht tegen. Dan denk je echt alleen aan jezelf.
     
    JosjeM en Littlegirl1989 vinden dit leuk.
  18. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Je kunt altijd naar de huisarts gaan maar liegen over hoe lang jullie bezig zijn vind ik echt not done. Dus dat zou ik je graag uit je hoofd praten :)
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  19. momim

    momim Niet meer actief

    Naar de huisarts gaan is niet hetzelfde als in de mmm terecht komen maar ben helemaal met je eens dat mensen die liegen om sneller doorgestuurd te worden verboden moeten worden!
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  20. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.710
    9.359
    113
    Vrouw
    Ik ben het eens met @Littlegirl1989 @Lisanne1811 en @bozoe dus daar voeg ik verder niets aan toe.

    Wat ik je wel wil meegeven; heb je al eens andere ovulatietesten gebruikt? Want sommige ovulatietesten werken niet (goed) voor iedereen. Zo was ik ook bang dat ik geen LH-piek had en dus geen eisprong, omdat ik nooit een positieve test had. Ik gebruikte toen de testen van de action en de gewone van sensitest. Nu ik de extra gevoelige van 2 be sure gebruik, heb ik altijd een dikke knaller, vaak wel 2 dagen.
     
    bozoe en Flamingooo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina