wel of geen psz

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amfy, 27 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    fynn is nu 2,5 dus hij mag naar de psz hier in het dorp. maar daar is nu grote vakantie dus het word na de vakantie.

    maar ik twijfel.

    wat was voor jullie de rede om je kindje naar de psz te doen?
     
  2. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Omdat hij niet veel met kindjes omgaat,omdat hij er aan bekenden hangt en best eenkennig is dus.
    Algeheel gezien; wij hadden het idee dat wij hem beter nu in een rustige niet gedwongen omgeving konden gaan laten wennen aan het feit dat hij naar school moet en met andere kindjes moet leren spelen/delen en dat daar ook een vreemde juf bij hoort. Ik denk als ik hem na 4 jaar bij me te hebben gehad plomverloren hele dagen naar school moet sturen het drama wordt en nu kan hij rustig aan wennen eraan en als hij eens erg moe is of niet zijn dag heeft hou je hem op psz veel makkelijker eens een dagje thuis dan op de basis.

    Sinds hij naar de psz gaat is hij best veranderd en erg vooruit gegaan qua praten en ontwikkeling ed.
     
  3. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Puck gaat naar een gastouder en daar zijn altijd maar een paar kindjes. Het voordeel van een psz in mijn optiek:

    -leren omgaan met een groep leeftijdsgenootjes
    -creatieve omgeving: liedjes, knutselen, versjes
    -zonder mama zich handhaven
    -uitdaging krijgen op het gebied van spraak-, taalontwikkeling
    -goede voorbereiding op de basisschool

    Ik moet wel zeggen dat als Puck ipv naar een gastouder naar een kdv was gegaan ik de keus voor een psz niet gemaakt zou hebben omdat de meeste kdv al voorzien in bovenstaande. Een gastouder is toch meer een verplaatste thuissituatie.
     
  4. Vlekje

    Vlekje Fanatiek lid

    12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Omdat ik rust wilde :D nee geintje ;)

    Mn dochter komt weinig in aanraking met andere kindjes. Of ik ben thuis of ze gaat naar mn moeder. Af en toe wel eens spelen met haar oudere neefje of kindjes van vriendinnen, maar daar komen we ook niet wekelijks.
    Ik vind het belangrijk voor haar ontwikkeling. Spelen met anderen, delen, andere regeltjes dan thuis. Ik merkte ook dat ze er echt aan toe was. En ze doet het super, vanaf dag 1 ben ik degene die met tranen in mn ogen weggaat en zwaait ze bij binnenkomst al heel enthousiast dada mama ;)
     
  5. Vlekje

    Vlekje Fanatiek lid

    12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow

    Dat merk ik aan mn dochter ook.
    Zo loopt ze ineens liedjes te zingen waarvan ik het bestaan niet eens weet.
    Mn dochter is best laat met praten begonnen, maar ik zie dat ze met sprongen vooruit gaat nu.
     
  6. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    omdat hij niet veel kindjes van zijn eigen leeftijd ziet of kent en een spraak taalachterstand van 10 maanden heeft. hij zit in een speciaal VVE programma 3 maal per week en gaat 2 maal per week naar de logo.buiten dat had ik hem toch laten gaan voor de eerste reden en om te wennen aan schoolse structuren en regeltjes en het omgaan met andere kinderen en luisteren anar andere mensen.
     
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Waarom zou je het niet doen?

    Serieuze vraag hoor, wat is de reden dat je hem niet naar de PSZ zou doen?

    Ik vind het erg belangrijk voor de ontwikkeling van je kind.
    Nu gaan die van mij naar het KDV. Maar de oudste zit op de peuter groep, 2 dagen.
    Als ik zie wat voor liedjes hij zingt, hoe hij kan knutselen, en hoe sociaal hij is, dan is dat vooral door het KDV.
    Natuurlijk kan je zelf ook een hele hoop doen, maar kinderen leren heel erg veel van andere kinderen.
     
  8. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hier PSZ omdat ik thuisblijfmama ben en Lucas mede daardoor niet heel veel contacten heeft met andere kindjes. Hij vindt andere kindjes wel helemaal geweldig. Ook heb ik het gevoel dat hij de laatste tijd wat te weinig uitdaging heeft thuis (mede door verminderde aandacht vanwege de komst van Benjamin).

    Hij begint op 22 september en heeft het er nu al over: "Lucas naar school, paar maandjes"! :)
     
  9. Rianne 85

    Rianne 85 Bekend lid

    8 feb 2011
    501
    0
    0
    Ik weet niet waarom je twijfelt?
    Gaat hij op andere dagen al naar een oppas of KDV?

    Hier gaat de jongste heen omdat ik maar 2 ochtenden werk en dan gaat hij naar moeder of schoonmoeder.
    Ik vind het belangrijk dat ze voor bereid worden op de basisschool, ook al kennis maken met kinderen die ook naar de basisschool gaan. Spelen, knutselen, zingen ze leren vanalles. Die van mij vind het geweldig!

    Bij de oudste was het ander verhaal: hij ging al 2 dagen naar KDV en op mijn vrije dagen naar de PSZ. dat was wat teveel van het goede! Hij vond het er niet leuk, heb hem er toen wel opgehouden maar achteraf gezien had ik hem er toen af moeten halen, het was altijd strijd. Als de jongste dat nu zou hebben dan zou ik hem er dus wel afhalen. Maar in de meeste gevallen vinden kids het heel leuk hoor!
     
  10. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    nou dat ze lekker kunnen spelen met andere leeftijdsgenootjes! ze leren er heel veel en sinds mijn oudste dochter en nu een vol jaar heen is geweest is ze enorm gegroeid in haar ontwikkeling en speelt heel leuk met andere kindjes... ook maken ze leuke werkjes, leren in groepsverband te zijn. eten samen, zingen, boekjes worden voorgelezen...

    alleen daarom al zou ik het doen hoor! en het is maar voor 2 uurtjes vaak....
     
  11. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje gaat niet naar de PSZ. Reden hiervoor, het is een sociaal mannetje, gaat goed om met andere kindjes, is niet bang aangelegd, heeft snel contact en ik ga een paar keer per week naar de speeltuin, kinderboerderij ed. Hij gaat ook niet naar een KDV, ik ben ook thuisblijfmama.

    Ik zal hier misschien wel commentaar op krijgen, maar als ik nou een verlegen teruggetrokken mannetje had, die zoals hierboven aangegeven, nog niet goed praatte of slecht contact maakt, dan had ik er anders over nagedacht. Ik vind het goed zo.
     
  12. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Maar ben je dan niet bang dat de overstap naar de kleuterschool straks heel groot is? Vanuit het niets ineens elke dag naar school, lijkt mij een te grote stap ineens.

    Als een kindje eerst naar de psz gaat, kan het daar alvast een beetje wennen aan een schoolsituatie, andere kindjes, een juf, enz. Onze meid heeft er enorm veel geleerd en ze heeft het er erg naar haar zin.
     
  13. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hij hoeft toch niet ineens alle dagen naar school? eerst wennen en dergelijke. En structuur heeft hij toch wel.
     
  14. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    dit dus.

    her enige wat fynn dus niet goed kan is praten maar dat komt omdat hij er te eigenwijs voor is;) met zijn eerste verjaardag kon hij goed praten en met 1,5 is het er abrupt weer mee gestopt.

    fynn is sociaal en nergens bang voor. een gaat hij 3x week speeltuin of kinderboerderij waar hij veel contact maakt met kindjes.

    knutselen en zo doen we hier thuis ook veel.

    ik zie er niet echt de meer waarde van in en daarnaast vind ik het moeilijk anderen te vertrouwen met fynn omdat hij 24/7 je aandacht nodig heeft omdat hij iedere minuut wel iets probeerd uit te vreten wat niet mag.je kunt hem nu nog niet veel uit leggen straks als hij wat ouder is wel.
     
  15. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Maar hou er wel rekening mee dat veel scholen het niet op prijs stellen als je je kind eerst een paar dagen wil laten wennen. Veel scholen houden van hun structuur en willen dan ook dat kinderen gewoon 5 dagen in de week gaan als ze niet te moe zijn.

    Amfy, maar het kan toch nooit kwaad als het een goede PSZ is?
    Ik ben er van overtuigd dat een kind alleen maar beter van kan worden. Mits het dus een goede PSZ is.
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    tja als ze hem continu in de gaten zouden kunnen houden zou het denk ik ook geen probleem zijn maarja dat kan dus niet
     
  17. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik snap je bezorgdheid, maar verwacht je dat hij zal veranderen naarmate hij ouder wordt? Want hoe wil je dat op school doen dan?
    Er zitten al snel 20 kindjes in de klas.
     
  18. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nou op school is hij ouder en kun je hem meer uit leggen dat iets gevaarlijk is.

    een psz is meer spelen en dat is juist waar ik bang voor ben hier thuis gaat het 9 van de 10 keer goed maar een bloedneus of bult op zijn hoofd of een fikse blauwe zijn echt normaal hier.
     
  19. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Hier ook, vooral de jongste is een stuiterbal. En ook op het KDV gebeurt het nog wel eens dat er 1 een bloedneus heeft of een flinke blauwe plek.
    Ook met de oudste die bijna 4 is en die dingen heel goed begrijpt.

    Ik denk dat je het los moet laten, en gewoon eens zien wat er gebeurt. De beschermingsdrang komt mij heel bekend voor, maar je kan ze niet opsluiten in een gouden kooitje ( helaas ;) )
     
  20. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nou ja bescherming valt wel mee maar ik heb geen zin om constand naar een dokter te moeten of eerste hulp.
    nou ja de inschrijftijd is lang hier dus en hij mag nu pas in geschreven worden dus het duurt dan toch nog even.

    ik vond het trowuens best prijzig ik moet 110 euro betalen voor 2 dagdelen
     

Deel Deze Pagina