Hoe weet je dat de kleine toe is aan vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaSon, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

    MamaSon Niet meer actief

    Mijn kleine meid heeft ineens heel veel interesse in mijn glas water (rukt het zowat uit mijn handen). Ze wil er uit drinken, paar keer gedaan en ze vindt het erg lekker.
    's Avonds aan tafel probeert ze uit alle macht mijn bord te pakken en sabbelt dan langs de rand. Als ik haar een heel klein hapje van iets geef kijkt ze vies en duwt het na wat 'kauwen' met haar tong eruit.
    Interesse voor ons eten en drinken is er dus zeker!
    De groente en fruithapjes waar we mee begonnen zijn vindt ze nog niks. Alleen banaan vindt ze een beetje lekker (2 theelepeltjes totaal).
    Ze drinkt nog steeds 5 flessen per dag van 180+6, waarvan 1 om 23.30 ongeveer, de nachtfles dus.

    Dus nu weet ik het even niet meer :D Aan de ene kant alles van mij willen eten/drinken, maar vervolgens krijg ik er niks anders in dan flesjes.

    Hoe weet je nou wanneer ze echt vast(er) voedsel willen? Nu verdwijnen alle fruithapjes enzo in de prullenbak, erg zonde.
    Alvast bedankt voor jullie reacties!
     
  2. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Fysiologisch zijn de darmen rond de 6 maanden uitgerijpt, ze zijn dan in staat om vast voedsel te verwerken.
    Daarnaast kunnen kinderen verschillende signalen afgeven: tongetje uit de mond, vingers zuigen, handjes sabbelen e.d.
     
  3. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Aangezien ze nog steeds 5 flessen melk krijgt per dag en daarmee eigenlijk ook direct aan het max zit van wat ze adviseren zal je er zolang ze zoveel melk nog krijgt ook niet zo veel anders bij haar naar binnen krijgen. Anders is het ook als ze straks op de opvolgmelk zit die meer verzadigd en waarvan ze niet zoveel hoeven (mogen). Ik zou zelf die nachtfles achtewege gaan laten want persoonlijk vindt ik het ontzettend veel wat ze totaal op een dag krijgt. Daarbij begin je meestel met vaste voeding te geven tussen 2 flessen in zodat ze waarschijnlijk toch wat meer trek hebben dan wanneer ze net de fles hebben gehad.

    Nagenoeg elk kind kijkt je het eten uit de mond en gaat gezellig met je mee zitten smakken zodat het lijkt of ze toe zijn aan ander eten, maar dat is gewoon iets wat kinderen van nature doen eigenlijk. Rond deze leeftijd is het vaak niet eens zozeer of ze er aan toe zijn maar toch meer dat ze het vanaf nu ook nodig hebben om behalve melk ook andere dingen te krijgen.Ik ken zelf geen een kind dat direct iets hartstikke lekker vond het is voor kinderen vaak wennen om ineens iets van een lepel te krijgen en vaak duwen ze inderdaad de lepel weg waardoor jij misschien het idee krijgt dat ze het vies vinden of wat dan ook, maar dit is puur iets waar ze aan moeten wennen. Als je begint met het geven van fruithapjes moet je er inderdaad op rekenen dat zeker in het begin de potjes niet op zullen gaan in het begin zijn het meestal een paar lepeltjes en dan zijn ze er al weer klaar mee vaak zie je dat ze met een week toch wel een half potje opeten (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) dus tja vreemd is het niet dat je nu nog de fruithapjes moet weggooien. Je zou van die voordelige comipakketjes kunnen kopen waarvan er 2 in 1 verpakking zitten dan valt de schade om het zo maar te zeggen wel mee.
    Je zult zien dat het zeker ook als je op de opvolgmelk zit heel anders gaat worden en dan als je het maar elke dag blijft aanbieden steeds beter gaat.
     
  4. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    je ziet het aan je kind als het toe is aan vast voedsel, tenminste ik had het snel door met mijn dochter.
    enmet 5 maanden kunnen ze makkelijk warm eten mee eten , esmee was 7 maanden toen ze volledig met de pot mee at.
     
  5. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Sonja, wat bedoel je met volledig met de pot meeëten? Geef je Esmee ook alles gekruid en gezout en gezoet?
     
  6. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mamason,
    Ik zou gewoon straks langzaam aan beginnen met wat hapjes fruit of wat hapjes groente. En dan bijv wanneer jullie ook eten, omdat ze dan wel wil. Toch? Ik heb er totaal geen idee van wanneer ze er echt aan toe zijn. Maar rond de 6 maanden hebben ze gewoon meer dan alleen melk nodig dus dan moet er wat anders bij komen langzaam aan!


    Hier eten ze ook gewoon met de pot mee. En dus idd ook gekruid. Zout op groente doen we nooit dus dat niet. Maar verder gewoon wel alles. Gezoet? Mijn avondeten is volgens mij niet gezoet :oops:. En dat toch sinds dat ze een maand of 8-8.5 zijn, geloof ik.
    liefs, Hanneke!
     
  7. MamaSon

    MamaSon Niet meer actief

    Bedankt voor het meedenken!
    Gisteren ben ik overgestapt op Friso 2. Ik wist niet dat dat meer verzadigd, maar nu ik dat lees verklaart het wel waarom Kim vandaag meer laat staan en meer teruggeeft.
    De flessen drinkt ze trouwens nooit helemaal op hoor, dus op een dag komt ze uit op ongeveer 800ml (geen 1000ml). Ze verdeelt de hoeveelheid van 4 flessen over 5 flessen.

    Gisteravond wilde ik proberen om haar geen nachtfles te geven, maar ze begon telkens te huilen, speentje werkte niet. Dus toch maar gegeven. Maar ze was ook niet lekker (verkouden en wat verhoging), dus ik ga het nu weer proberen. Het is nu 00.15uur en ze is nog niet wakker geworden. Wie weet gaat het goed.

    Vandaag verse meloen gegeven (gepureerd) en ze vond het heeeeeerlijk! :D Vanaf de lepel vond ze niks, maar uit het bakje drinken vond ze geweldig en was zo op. Dus inderdaad maar blijven proberen.
    Goh wat een verschil met mijn eerste...die vond vast voedsel geweldig. Nou ja, ik blijf wel even doorrommelen zo en ze zal het wel een keer oppakken.

    Ik wist niet dat er combipakketjes zijn! Daar ga ik morgen even naar op zoek, bedankt voor de tip.
     
  8. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    je hebt van bonbebe van die combipakketjes, die kosten 1,29 en daar zitten 2 potjes in, dat zijn die kleine potjes vanaf 4 mnd, daar zou ik dan mee beginnen. Later kun je altijd overstappen op de grotere combipakketjes van 6 mnd die zijn 1,49 per 2 potjes. Niet zo heel veel keuze ik meen iets van 3-4 soorten combipakketjes maar voor het begin als je toch even hetzelfde aanhoud wel voordelig en dan is het ook niet zo zonde als je weg moet gooien.Wat ze vaak ook lekker vinden is kwiwi die je zo uit kunt lepelen voor ze, daar zitten ontzettend veel vitamines in en ze vinden het vaak hartstikke lekker.Succes
     

Deel Deze Pagina